Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Half a twin

Half a twin

19-10-2018 om 17:20

Gefeliciteerd Beterschap

Emmawee jij ook 2 maten kleiner, dat ben ik inmiddels ook, volgens iemand van mijn sportgroep is een maat 5 kilo. Dat klopt bij mij ook precies.
Dikkie Dik beterschap! Even watminder streng zijn nu en straks de draad weer goed oppakken.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2018 om 00:57

Update

Ik heb me een kleine week voor het eerst weer gewogen en toen was ik 77,5 kilo . Het ziet ernaar uit dat ik ondanks de weinige beweging niet echt aankom, ja... 100 gram geloof ik, maar ik pak langzaam maar zeker weer wat beweging op in de vorm van de hond uitlaten. Ik twijfel nog over morgen, maar ik wil wel zo snel mogelijk weer naar fitness. Niet om hard te trainen, maar rustig lopen op de loopband en fietsen op de fietstoestellen. Het zal er vast suf uitzien, maar voor de goede zaak accepteer ik dat dan maar.

Al met al heb ik weer een nieuw doel gesteld. Ik wil naar de 72 kilo. Ik had vorig jaar april werkelijk niet kunnen denken dat me dat zou kunnen gaan lukken. Ik ben daar nog niet, maar dat komt wel goed volgens mij.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

22-10-2018 om 08:29

Toch nog een dagje gedaan

Zaterdag toch een vastendag gehouden, maar iets minder streng, ben op 550 calorieën gekomen ipv de normale 400. De weegschaal motiveerde, ik zit nu voor het eerst in tijden onder de 63 kilo.
Wat sporten betreft zie ik wel wat ik doe, rustig aan in ieder geval.

blik

blik

24-10-2018 om 08:20

Heej

Wat gaat dit clubje goed
In ieder geval op lijngebied dan

Hier gaat het ook wel redelijk. Ik ben zo'n 2 kilo bijgekomen maar weer goed op weg ze eraf te krijgen.
Partner is iig bij ha geweest, wordt vervolgd.
Zijn mindset lijkt heel langsaam aan toch wel te veranderen, al gaat het traaaag.
Nog een keertje pizza besteld, we hadden iets van dochter te vieren. Kleinste maat genomen. (normaal een grotere) Ik had 'm bijna op en mijn rest aan partner gegeven, zoals gewoonlijk. Hij voelde zich echt niet prettig daarna en sprak echt spijt uit, nou da' s toch voor het eerst.
Verder eet hij echt wel voornamelijk verantwoord, vaak salade mee naar werk etc.
Ik blijf benieuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2018 om 10:08

Man

Man constateerde vorige week met toch iets meer stemverhoging dan voorheen 'je bent nu lichter dan ik!!' Dat was ik al een poosje, maar nu drong het kennelijk door ). En dat is voor het eerst in alle jaren dat we bij elkaar zijn. Hij is de afgelopen, grofweg, tien jaar zo'n 10 kilo zwaarder geworden, maar zit nog steeds op een gezond gewicht. Maar het gegeven op zich is wel een mijlpaaltje. Toen we elkaar net kenden had ik een spijkerbroek in maat 31 (waarom onthoudt een mens dat soort dingen??) en die heeft hij afgedragen toen ik er niet meer in paste. Ik was bij aanschaf van die broek 67 kilo (bij 1.83). Dat was een uitschieter naar beneden, na een mindere periode. Dat gewicht hoeft niet in de herhaling. Man was van het type 'kan raak eten zonder aan te komen', net als de jongste dochter. Maar hij is in de loop van de jaren volledig gestopt met bier drinken (al zo'n 14 jaar geen alcohol meer) en roken (6 jaar) en beide heeft tot gevolg dat hij er nu toch wat gevulder uitziet.

Voor de onderhelft pas ik nu in maat 42 en de bovenhelft in 44.

blik

blik

24-10-2018 om 12:54

Maat

is nu 36 (broek) en dat is toch wel erg cool
Maar is natuurlijk ook mijn bouw.
Minder leuk vind ik het dat ik nu een kleinere maat heb dan dochter, zij heeft nu 38 en dat was lang andersom, vindt ze niet fijn geloof ik.
Hoort ook ergens toch niet, mijn gevoel, ik zou er bijna weer dikker van willen worden.
Maar zal haar weer steuntje gaan geven, ze is niet te dik maar zou wel kunnen gebeuren.
Vanaf vandaag ga ik weer extra gezond koken, ook aangekondigd. (na een poos komt ze zelf weer steeds met iets minder gezonde wensen en sluipt het er weer langsaam in)
En partner heeft nog steeds maat xl, ook minder leuk..

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2018 om 12:59

Blik

Ja dat ongemak heb ik ook een beetje met mijn oudste dochter. Het is denk ik nog niet zo ver hoor, maar ze moet wel oppassen. Het wordt tijd dat ze weer actiever kan worden. Ze heeft inmiddels een sport gevonden die ze erg leuk vindt, dus dat is een stap in de goede richting.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

24-10-2018 om 14:06

eindelijk weer verschil met manlief

Ik woog evenveel als manlief (bijna 1.90) en dat is nu weer een stukje minder, ben onderhand onder de 63 kg beland. Evenveel wegen als manlief (figuur tenger en slank) was toch wel flink slikken.
Nog een paar kilo verder zakken en dan zit ik in het groene bmi-gebied.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2018 om 00:34

Dikkie Dik

Mag ik vragen hoe lang jij bent? Want 63 kilo en dan nog een paar kilo boven de groene bmi... dan ben je in de 1.50?

Dikkie Dik

Dikkie Dik

25-10-2018 om 07:39

Klopt

Ik ben 1.55 en dat is inderdaad nogal klein.

Beetje raar

Ergens wordt gezegd dochter heeft maat 38 en moeder maat kleiner (36). Dochter gaat dan steuntje krijgen om af te vallen. Bij maat 38? Ik weet niet hoor maar is volgens mij een vrij normale maat (tenzij dochter 1.50 is).

blik

blik

25-10-2018 om 08:52

niet om af te vallen Alkes

Maar om minder te snoepen/gezonder te eten.
Zo'n confectiemaat zegt toch ook niets.(heupomtrek ed)
Ze heeft maat 38 maar voor haar is het toch wel behoorlijk.
Ik sluit ook niet uit dat ze, zou ik er zelf niet geregeld op letten, echt te dik wordt.
Dat wil ik echt vermijden.
Of ze nu wil afvallen is verder aan haar, ze is voor haar leeftijd toch best stevig. (puber)
Zelf wil ze dat graag, maar dat wil nog niet zeggen dat het haar ook lukt.

Maar goed het enige dat ik eigenlijk altijd doe is weer meer alleen maar gezond inkopen doen (snoep koopt ze zelf maar) en gezondere maaltijden maken.
En af en toe proberen uit te dagen tot bewegen. Dat lukt momenteel toch vrij weinig.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2018 om 09:46

Dikkie Dik

Dus op naar de 55 kilo begrijp ik. Dat gaat je lukken!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2018 om 09:57

Alkes en Blik

Dochter is bijna 15, 14 dus nog en in de groei. Als je dat erbij neemt, dan zou die maat 38 dus opeens wel aan de flinke kant kúnnen zijn.

Ik heb natuurlijk maar beperkt inzicht, maar uit mijn eigen omgeving weet ik wel dat pubers die aanvankelijk nog met babyvet op het lichaam tobten, dat later kwijt waren. Ze gaan nog de hoogte in, de hormonen vallen op hun plaats en ze gaan op een goede dag misschien ook zelf wat alerter met hun conditie en uiterlijk om. Straks mag ze misschien wat meer uit van jullie, dan werkt er leuk uit willen zien misschien ook een handje mee (zolang ze het maar niet voelt als 'moeten'). Het kan best zijn dat de aanleg om wat zwaarder te worden er is en altijd mee zal blijven spelen, maar dat hoeft niet te zeggen dat het dus mis zal gaan. En ach... dan kan iemand ook op latere leeftijd nog de moed bij elkaar pakken en het tij keren . Mijn oudste zus bijvoorbeeld was als puber ook best stevig, je moet haar nu eens zien (63). Ze heeft een hobby, waar professionals hun brood aan verdienen. Ze heeft niet hun tempo, maar ze speelt het wel klaar. Hoewel ik haar en haar man hierom bewonder, vind ik wat zij doen niet 'normaal', je zou het voor hun leeftijd zelfs wat extreem kunnen noemen, dus ik voel me niet geroepen om dat na te doen .

blik

blik

25-10-2018 om 10:18

Ik ga er echt niet fanatiek achteraan hoor

En zoals ze nu is is ze helemaal ok. Dat vindt ze zelf niet en ik geef altijd aan dat ik haar super mooi vind.
Maar ze moet gewoon niet dikker worden en de laatste tijd lijkt het gewoon (weer) minder te worden: erg (puber) lamlendig, veel 'uitzonderings' snoepen, vaker ongezondere dingen (noedels etc)
Het enige dat voor mij van belang is dat ik een klimaat schep waarin het voor haar makkelijker is een gezond gewicht te behouden.
Hoe zwaar ze is binnen gezond gewicht is aan haar.

Ligt hier allemaal ook beetje beladen omdat man natuurlijk erg worstelt met zwaar overgewicht, en hij is niet enige in familie.

helder

Ok, ik begrijp de overwegingen. Ik ben gewoon wat "achterdochtig" als kinderen (dat zijn trouwens vooral vaak meiden) al wordt meegegeven dat je al moet gaan lijnen. Dat je bij wijze van spreken op je 14e al elke dag op de weegschaal gaat staan, lijkt mij persoonlijk een verspilling van tijd en aandacht.

blik

blik

25-10-2018 om 12:29

Alkes

Ben het volledig met je eens.
Focus ligt van mij uit op gezondheid.
Ook gebruik ik de legitieme smoes (reden) dat kosten van boodschappen ook pan uit rijzen en er bezuinigd gaat worden.
In dat kader is alle snoep (en aanverwante minder voedzame producten) duur omdat het extra is, het voedt immers niet.

Het is deels een smoes, (want wil dochter ook niet nonstop bestoken met gezondheidsadviezen, wil ze ook terecht niet) want ik ga dan doorgaans weer meer uitgeven aan groente fruit etc.
Maar ik weet ook wel dat ze de smoes doorziet etc. Beetje onze manier van met elkaar omgaan.
Maakt dat ik soms ook weer stap terug doe omdat ik dan het idee krijg dat ze zich teveel aantrekt wat anderen vinden (waaronder ik) en dat wil ik ook niet en dan laat ik het weer meer los. Blijft wat schipperen.
(ook omdat man, hoewel hij langsaam aan heus wel aan het veranderen is, niet altijd mijn standaard hanteert van verantwoorde maaltijden Ik ben er regelmatig niet en dan is het aan hem. (en kinderen natuurlijk)

Anderzijds is het voor een puber tegenwoordig erg lastig om niet te dik te worden. Er is zoveel aanbod en zoveel sociale druk. Blijft ook lastig voor dochter hier, ze wil bijv ook familie niet (altijd) teleurstellen en hun aanbod van taart, koekjes ed is enorm. Iets als dit kan ik weer niet bespreekbaar maken zonder aandacht op het lekkers te vestigen etc etc.
Het lijkt me niet mogelijk om er 'niet' op te letten, dan gaat het gewoon een keer mis. (behalve natuurlijk voor de pubers met andere aanleg, minder lastige sociale omgeving, fanatieke sport etc)

Half a twin

Half a twin

25-10-2018 om 12:52

Jong leren

===Anderzijds is het voor een puber tegenwoordig erg lastig om niet te dik te worden. Er is zoveel aanbod en zoveel sociale druk. Blijft ook lastig voor dochter hier, ze wil bijv ook familie niet (altijd) teleurstellen en hun aanbod van taart, koekjes ed is enorm.===

Hier "boften" wij dat we een oma hebben die geen maat kan houden. Die het heel normaal vond om een kind van nog geen 3 een megabaal spekjes te geven, Een heel pak kingzise Marsen, een zak pepernoten van 3 kilo.

Ik heb ze dus al heel jong moeten leren om niet alles in een keer op te eten. In de kast leggen in je tas stoppen. Inmiddels puber kunnen ze de sociale druk van familie prima weerstaan. School heeft een dure kantine en geen supermarkt om de hoek dus daar gaat het ook goed met het eten binnen de perken houden.

Oudste werkt nu in een soort bungee-jump achtige setting. Ze mag daar eten uit het aanbod maar maakt iedere ochtend keurig een broodtrommel klaar. Wil niet aan de frites met frikadellen en cola. Eet brood met ham, heeft fruit bij zich en drinkt water of thee tijdens zo'n dag.

Scheelt ook wel dat ze verkeert in kringen met fanatieke sporters, die soms een beetje te gezond eten.

Half a twin

Half a twin

03-11-2018 om 15:06

Doe ik al ruim een jaar

Van alles de helft. Ongeveer dan, 1 koekje bij de thee ipv een pak koek. Af en toe een taartje en af en toe patat met. Zeker de ongezonde dingen doe ik de helft. Aardapoelen iets minder en groenten juist meer.
Schommel nu rond 63 kg. Soms er net boven sons er net onder.
Vorige week 2 nieuwe bh's gekocht. Helaas is de B cup nu weer A. Das het enige jammere van afvallen, was ik net blij met mijn B is het weer weg😉😭

blik

blik

03-11-2018 om 21:18

Ah Half a twin

Dat is balen hé!
Daar zouden ze iets op moeten vinden!
Dat je gewoon af kunt vallen zonder bepaalde vormen te verliezen, desgewenst

Dat 'minderen' doe ik dus vooral door intermittent fasting. Ik sla geregeld maaltijden over. En de maaltijden die ik wel neem zijn soms kleiner, soms groter en soms zoals ik gewend was. (afhankelijk van situatie, honger, trek enz. Geen plan maar steeds meer op gevoel)
Voor mij ideaal. Zo geniet ik ook nog steeds bijv met uiteten, door dan toch veel te kunnen eten, een standaard voorgerecht en hoofdgerecht. (dus niet speciaal een salade oid)
Alleen een toetje neem ik niet meer in een (gemiddeld) restaurant.
Trots op dochter, die laatst ook in een vrij groot gezelschap als één vd weinige dessert in restaurant afsloeg! Vond ik erg knap, desserts zagen er heel lekker uit...

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2018 om 21:42

Maaltijden overslaan

Ik vind het wel iets grappigs hebben dat maaltijden overslaan nu geaccepteerd wordt als het om lijnen gaat. Een paar jaar geleden werd ik nog raar aangekeken als ik zei dat ik het ontbijt oversloeg. Je wéér toch dat dat de belangrijkste maaltijd van de dag is? Ja ja, maar ik heb dan geen zin in eten!

Omdat we nu eenmaal gewend zijn om vaste etenstijden aan te houden en samen te eten, is het niet praktisch om te eten wanneer je daar zin in hebt, maar op zich is dat logischer dan "om 8 uur moet je ontbijten, om 12 uur lunchen en 18 uur warm eten."

Wat betreft werken tussen allemaal verleidelijk eten... Mijn vriendin ging vroeger bij een banketbakker werken. Het eerste wat de bakker zei, was dat ze zich een slag in de rondte mocht eten van de gebakjes. Doe maar! Dat was heel slim van die bakker. Dat lijkt de hemel voor een lekkerbek, maar is kort leuk. Na twee dagen staren die taartjes je niet meer aan, dan is het gewoon handel, waar je van weet dat je misselijk wordt van tevéél.

Mijn dochter bakt pizza's. Ze eet ze niet 😊

intermittent fasting

Toevallig laatst in Volkskrant een leuk artikel over. En als het voor jullie helpt moet je het vooral doen hoor. Maar het wondermiddel blijkt het ook niet te zijn.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/intermittent-fasting-het-is-een-trend-en-het-werkt-echt-maar-deugt-de-afvalmethode-wel-~bf520234/

Emmawee

Emmawee

04-11-2018 om 09:50

Alkes

Ja leuk artikel. Ik had het ook willen delen hier.
Er is ook best interessante televisie over eten en diëten. Vet gelukkig (met Patty Brard en Diederik Jekel) en het voedselgevecht, over eetstoornissen.

Ik woog donderdag voor het eerst iets onder de 85 kilo. Zonder echt dieet eigenlijk. Minder eten blijft het toverwoord. En anders eten. Af en toe calorieën checken. 100 gram winterpeen knaagt lekker en is maar 34 kcal.

Emmawee

Emmawee

04-11-2018 om 10:30

Ik was nog niet klaar

100 gram winterpeen knaagt lekker en is maar 34 kcal.
Dat is evenveel als 5 gram ongebrande noten. 5 gram! Dat is echt niks.
Dit soort kennis helpt mij wel. Ik loop echt niet de hele dag calorieën te tellen, maar weet wel beter waar ik het over heb.
Minder eten, anders eten en toch ook meer bewegen en eerder naar bed. Ik probeer te profiteren van de wintertijd Andere jaren ging ik vol in verzet. Ik ben een avondmens en ik haat wintertijd! Nu ga ik dus eerder naar bed. Rond 23:00 uur.
Het is heel simpel allemaal, maar toch bepaald niet makkelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2018 om 10:46

Alkes

Ik heb het zelf nooit gebruikt als afvalmiddel. Mijn zus zweert bij een 500 calorieën-dag per week én het ontbijt overslaan. Ik tel nooit calorieën, dus het kan best zijn dat ik er hele matige dagen tussen heb zitten en soms een dag met meer. Bij elkaar minder dan wat ik zou mogen eten voor mijn lengte en leeftijd, dat is wel duidelijk. Voor mij werkt dit, voor hoe ik nu leef. Vrijdag woog ik 76,1.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2018 om 11:19

Eerder naar bed

Tja, dat zal mij niet snel lukken vrees ik. Toch een 'gevalletje' van te weinig zelfdiscipline op dit gebied. Het is echt iets wat ik al van kind af aan niet helemaal goed in mijn systeem heb zitten. Iemand gaf er een verklaring voor, hier of ergens anders, waar ik van opkeek, maar wel vond kloppen met hoe het voelt. Het voelt alsof ik mezelf als een klein kind naar bed moet sturen als ik eerder naar bed ga. En dat gevoel vind ik niet prettig. Dus moet ik omvallen van de slaap, dan is het tenminste logisch dat ik naar bed ga. Vervelend is dat ik niet elke avond omval van de slaap, dus dan moet ik toch maar een knoop doorhakken voor het zover is. Ik zal ook nooit snappen waarom sommige stellen per se gelijkertijd naar bed moeten van elkaar. Altijd dus (los van romantische momenten). Iedereen heeft toch een eigen biologisch ritme? Wat krijg je dan? Dat de laterik met een tablet, de tv, of een boek alsnog zijn tijd gaat volmaken. Dat kan zeker ook gezellig zijn, ik zou er onrustig van worden als ik degene ben die wil slapen.

Emmawee

Emmawee

04-11-2018 om 11:33

Kaaskopje

Dat was ik die dat zei. In dit draadje. Mij hielp dit inzicht juist om het te kunnen veranderen. Het kind in mij kan zich wel verzetten, maar ik ben de volwassene die voor dat kind moet zorgen. Zoiets. Komt ook doordat ik ik tob met mijn gezondheid en eraan wil doen wat in mijn macht ligt.

Man en ik gaan trouwens ook nooit gelijktijdig naar bed. Wij hebben ook allebei graag wat tijd voor onszelf alleen.

Emmawee

Emmawee

04-11-2018 om 11:50

Half a twin

Nog even een late reactie. Grappig dat het zo lijkt te werken, die 5 kilo per maat. Al kom ik ivm mijn bouw vast niet bij minder dan maat 40 qua broeken. Vermoed ik. Hoeft ook niet.
Maar voor t-shirts had ik vroeger wel lange tijd maat 38. Tja en daar hoort ook een kleinere cupmaat bij. Het is jammer, want ik had echt een leuke boezem gekregen, maar mijn bh's beginnen wel wat ruim te zitten. Ik moet het maar weer eens vakkundig laten opmeten. Jammer toch dat je niet kunt beïnvloeden waar de kilo's verdwijnen.

Ik ga voor een gezond BMI (daar voor moet ik nog 5 a 6 kilo afvallen) en buikomvang (nog eens 10 cm eraf) en hoop dat binnen een half jaar tot een jaar te bereiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2018 om 12:35

Maat

Ik denk ook niet dat ik onder de maat 40 kom, dan kun je je gaan afvragen of dat a. mooi is en b. gezond. Ik lijk nu wel richting de maat 40 te gaan, wat broeken betreft. Hatelijk is dat mijn buik nog niet volledig meewerkt. Mijn benen zijn een stuk slanker dan ik voor mijn buik moet kopen. Omdat mijn boezem nu kleiner is, steekt het buikbolletje ook iets meer naar voren ten opzichte van die boezem, maar ik wist dat dat zou gebeuren. Dus het streven is nu dat aan te pakken, maar wel met in mijn achterhoofd dat ik ook geen 20 meer ben. Dat ik nu op mijn bijna 58ste weer bijna op het gewicht van mijn 20ste zit, met meer buik en meer borst, vind ik zelf amper te geloven. Het voelt heerlijk en als je dan ook nog totaal uit het niets een complimentje krijgt van een meisje dat je 'er nog zo fantastisch uitziet'.... ik zou er haast van naast mijn schoenen gaan staan.

Emmawee, mijn dochters dragen allebei bh's met 'padded' cups (zo zeg je dat toch?). Daarmee tover je toch iets meer vulling op je borsten dan je van nature hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.