Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

corona

Afgelopen dinsdag heb ik me getest op corona: positief. De hele week best wel beroerd geweest: hoofdpijn, neusverkouden, keelpijn hoesten en voelde me verder ook als een dweil; maar geen koorts. Nu nog steeds snipverkouden en beetje keelpijn en nog vrij moe. Van het weekend voelde ik me steeds beter. 
Vandaag een nieuwe test gedaan, maar die scoort nog steeds positief.
Ik had me bedacht vrijdag weer te gaan werken; vandaag en morgen nog niet. Woe en don ben ik altijd vrij. 
Normaal gesproken ga ik met dit soort klachten ook wel weer werken. (hoewel ik nu nog wel erg moe ben)
Maar als ik nog steeds positief scoor ; is het dan handig om te gaan werken? Weet iemand wat het advies is?
Ik weet dat je in principe 24 uur klachtenvrij moet zijn en dan weer mag werken. Maar ik ben al heel lang enigszins verkouden en zie dit ook niet heel snel overgaan. Is dat dan een reden om thuis te blijven?

Peiling

ga ik werken met een positieve test?

Maximaal 2 antwoorden.

24 stemmen
50%
50%

Ik had nee gestemd, maar ik had niet goed gelezen. De tiende dag mag je weer onder de mensen, ongeacht of je positief of negatief test of klachten hebt, dan ben je niet meer besmettelijk.

5 dagen quarantaine of 24 uur zonder klachten.
Je kunt nog maanden positief testen en dus heb je met bovenstaande die test daarna niet meer nodig.
Je bent nog niet zonder klachten, dus verleng je je thuisblijven.

Na 10 dagen mag je weer onder de mensen dus je kunt vrijdag weer gaan werken als je daartoe in staat bent, ook al ben je nog niet klachtenvrij. De kans dat je dan nog mensen besmet is vrij klein. 
Zelfs als klachtenvrij bent kun je nog positief testen, met de thuistesten iets minder vaak dan met de testen van de GGD.

Het testen en isoleren is opgeheven vorige week, dus je kan gewoon weer gaan werken als je opgeknapt bent. 

Pief schreef op 06-03-2023 om 14:48:

Het testen en isoleren is opgeheven vorige week, dus je kan gewoon weer gaan werken als je opgeknapt bent.

DIt klopt niet helemaal. Het OMT heeft inderdaad geadviseerd om dit op te heven, maar dit is nog niet door de overheid bevestigd/ overgenomen. Vooralsnog is dus nog het advies om in isolatie te gaan bij een positieve (zelf) test.

Opnieuw testen heeft inderdaad geen meerwaarde, aangezien je nog geruime tijd positief kan testen, maar dat betekent niet dat je nog besmettelijk bent.

Van we website van rijksoverheid: Isolatie is minimaal 5 dagen, ben je dan 24 uur klachtenvrij dan mag je uit isolatie. Maar je hoeft maar maximaal 10 dagen in isolatie, daarna mag je (ook met klachten) weer gewoon gaan werken als je fit genoeg bent. 

Vorige week dinsdag telt als dag 0, dus as vrijdag is dan dag 10. Ik zou dus vrijdag nog niet gaan werken als je niet 24 uur klachtenvrij bent. Maar daarna dus wel.

(ik wilde een link plaatsen naar de website van de rijksoverheid, maar dit mag pas na het plaatsen van meerdere berichten).

Op de radio gaf Marion Koopmans aan dat met alles wat niet meer gold vergeten was om één ding aan te geven wat wel nog geldt: bij klachten: blijf thuis. Het testen is 'opgeheven' omdat je ook thuis moet blijven als je klachten hebt en negatief test, je kunt ook de griep verspreiden.
Ondertussen stijgt het aantal ziekenhuisopnames met corona wel weer.

Tsjor

tsjor schreef op 06-03-2023 om 15:46:

Op de radio gaf Marion Koopmans aan dat met alles wat niet meer gold vergeten was om één ding aan te geven wat wel nog geldt: bij klachten: blijf thuis. Het testen is 'opgeheven' omdat je ook thuis moet blijven als je klachten hebt en negatief test, je kunt ook de griep verspreiden.
Ondertussen stijgt het aantal ziekenhuisopnames met corona wel weer.

Tsjor

Als de maatregelen worden opgeheven, worden ze opgeheven, wat Marion Koopmans er ook van vindt. Bij klachten thuisblijven gaat 'm niet worden hoor. De werkgevers en scholen zien je aankomen. Bij elke snotneus afwezig zijnnis echt niet handig. Bij ziek zijn natuurlijk wel. Isolatie en quarantaine worden ook opgeheven. Dus het wordt weer helemaal als vroeger. Maar inderdaad is er nog geen bevestiging van de regering. Zullen ze wel bewaren tot net voor de verkiezingen, trekt stemmen voor de VVD.

Pief schreef op 06-03-2023 om 18:02:

[..]

Als de maatregelen worden opgeheven, worden ze opgeheven, wat Marion Koopmans er ook van vindt. Bij klachten thuisblijven gaat 'm niet worden hoor. De werkgevers en scholen zien je aankomen. Bij elke snotneus afwezig zijnnis echt niet handig. Bij ziek zijn natuurlijk wel. Isolatie en quarantaine worden ook opgeheven. Dus het wordt weer helemaal als vroeger. Maar inderdaad is er nog geen bevestiging van de regering. Zullen ze wel bewaren tot net voor de verkiezingen, trekt stemmen voor de VVD.

Ik denk niet dat het helemaal zoals vroeger wordt. Ik ging altijd naar mijn werk; ik moest echt bijna doodvallen om thuis te blijven. Snotterend, hoestend, proestend en blaffend ging ik naar mijn werk.

Dat zou ik nu niet meer doen (mijn werk kan vrijwel net zo makkelijk vanuit huis) en ik denk dat veel meer mensen - die hun werk vanuit huis kunnen doen - wat sneller bij klachten vanuit huis werken.

Jesse_1 schreef op 06-03-2023 om 18:36:

[..]

Ik denk niet dat het helemaal zoals vroeger wordt. Ik ging altijd naar mijn werk; ik moest echt bijna doodvallen om thuis te blijven. Snotterend, hoestend, proestend en blaffend ging ik naar mijn werk.

Dat zou ik nu niet meer doen (mijn werk kan vrijwel net zo makkelijk vanuit huis) en ik denk dat veel meer mensen - die hun werk vanuit huis kunnen doen - wat sneller bij klachten vanuit huis werken.

Ik zie het eigenlijk niet meer zo, dat mensen thuis blijven. Iedereen snottert er flink op los op het werk momenteel. Net als in de winkels en het OV. Er zal vast nog een klein groepje zijn die thuis blijft, maar dat gaat ook ophouden denk ik. Het thuis werken zal wel blijven, maar wel veel minder dan nu. Want je ziet toch wel dat werkgevers dat niet meer zo prettig vinden. Kijk maar eens naar vacatures. Een half jaar geleden zag je nog veel hybride banen, nu is heel veel alweer onsite.

Ik zie wel dat mensen bij mij op het werk sneller thuis gaan werken. Zelfs een collega die 3 dagen geleden naast iemand had gezeten met een etentje en zelf nog geen klachten had bleef nog een dachten thuiswerken.

Pief schreef op 06-03-2023 om 19:03:

[..]

Ik zie het eigenlijk niet meer zo, dat mensen thuis blijven. Iedereen snottert er flink op los op het werk momenteel. 

Kantoorwerkers zullen veel meer thuisblijven dan andere beroepsgroepen, dus het zal enorm verschillen neem ik aan.

Ik zal eens googlen of er wat te vinden is . . .

Dit is het enige dat ik vond waarin iets geschreven wordt over aantallen/uren (rest vd artikelen gaat over thuiswerkervaringen, dat je gezondheid er onder kan lijden, hoe werkgevers erop reageren etc):  

https://nos.nl/artikel/2465172-thuiswerken-en-vaker-de-natuur-in-de-positieve-erfenis-van-de-coronatijd

Het thuiswerkadvies was een constante factor gedurende de coronacrisis en veel werkgevers gaven daar gehoor aan. Waar videovergaderingen en provisorische werkplekken aan de keukentafel in het voorjaar van 2020 nog onwennig voelden, is (deels) thuiswerken inmiddels de norm voor veel werkenden.

Dat blijkt ook uit recent onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: in oktober 2022 werd gemiddeld 6,4 uur per week thuisgewerkt, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Op de lange termijn verwachten werkenden gemiddeld 6,8 uur per week thuis te werken.


gr Angela

Pippeltje

Pippeltje

06-03-2023 om 19:42 Topicstarter

bedankt voor de reacties het is me inmiddels duidelijk.

Pief schreef op 06-03-2023 om 19:03:

[..]

Ik zie het eigenlijk niet meer zo, dat mensen thuis blijven. Iedereen snottert er flink op los op het werk momenteel. Net als in de winkels en het OV. Er zal vast nog een klein groepje zijn die thuis blijft, maar dat gaat ook ophouden denk ik. Het thuis werken zal wel blijven, maar wel veel minder dan nu. Want je ziet toch wel dat werkgevers dat niet meer zo prettig vinden. Kijk maar eens naar vacatures. Een half jaar geleden zag je nog veel hybride banen, nu is heel veel alweer onsite.

Mijn leidinggevende werkt ook graag thuis . En met de krapte op de arbeidsmarkt is het ook fijn dat je mensen van iets verder weg kunt werven; ze hoeven niet elke werkdag meer te reizen.

Ik heb op dit moment voor het eerst Covid en ben (gelukkig) alleen een beetje snotterig. Belde vanochtend op dat ik nog in isolatie moest volgens de officiële regels en leidinggevende verklaarde me nog net niet voor gek dat ik getest had. Ik kan niet of nauwelijks thuiswerken. Normaal gesproken was ik hier nooit mee thuis gebleven. Als je makkelijk thuis kunt werken lijkt me dat je dat ook doet. Hopelijk ben ik hierna een tijdje beschermd want het voelt heel lullig om hiermee thuis te blijven. 

Ik zou zelf ook echt niet meer testen bij een snotterbel. En ook niet bij echt ziek zijn, bedenk ik me nu. Bij echt ziek zijn moet je sowieso uit de buurt van anderen blijven. Dat is wel fors groter gedeeld voor mijn gevoel nu post Corona. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.