Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Amsterdamse

Amsterdamse

11-04-2020 om 10:18

Bas Heijne in NRC

‘Omdat het nu alle hens aan dek is, omdat we allemaal kwetsbaar blijken, allemaal dierbaren kunnen verliezen, de meeste mensen zich nu verantwoordelijk tonen om te zorgen dat de boel niet in elkaar stort, omdat we nu allemaal (zo’n beetje) in hetzelfde schuitje zitten, betekent dat ook dat die ideologische tegenstelling door deze crisis zal verflauwen en dat we collectief het idee van solidariteit gaan omarmen?

Nogmaals, ik zou het graag willen, maar het lijkt me een zelfgenoegzame, sentimentele gedachte.

Het omgekeerde is namelijk ook goed denkbaar: dat juist omdat we allemaal met dezelfde dreiging te maken krijgen, de tegenstellingen zich eerder zullen verdiepen, het hele idee van solidariteit juist meer onder druk komt te staan.’

Uit:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/10/grote-hervormingen-misschien-is-deze-crisis-niet-het-moment-a3996514

Heijne is mijn lievelingsdenker.

V@@s

V@@s

11-04-2020 om 10:33

Voorjaarsvakantie

Het noorden had vooral het voordeel van een week eerder voorjaarsvakantie denk ik. Toen waren er nog veel minder besmettingen in de skigebieden.

Triva

Triva

11-04-2020 om 10:53

Heftige cijfers

https://nos.nl/l/2330040

Emmawee

Emmawee

11-04-2020 om 11:06

Sterftecijfers

Inderdaad heftig, Triva.
En dan moet je je bedenken dat tot en met week 12 de sterftecijfers nauwelijks afweken van de sterftecijfers in de 3 vorige jaren.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 11:11

Alison

Dit is niet het eerste stuk wat ze produceert. Ik heb die conclusie op grond van de eerdere stukken al betrokken.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 11:15

Amsterdamse

Ja, Heijne heb ik het ook niet zo op. Voor veel te veel mensen staat denken gelijk aan relativiteren. Zolang je alles dood kan relativeren ben je blijkbaar een (linkse) intellectueel.

Alleen populisme, dat is natuurlijk de duivel.

Ik wou dat die linkse intellectuelen zichzelf eens doodrelativeerden, maar dat doen ze dan weer niet. Denker des vaderlands noemen ze zich graag.

Een gotspe.

Klopt, ik had het al eerder van je gehoord. Ben het niet met je eens en dat hoeft ook niet. Maar al die ad hominem (sorry kon het niet laten) voegen zo weinig toe. Wat zegt ze dan in dit stuk wat je zo dom vindt? Oprechte nieuwsgierigheid, geen aanval.

Correctie

Ad hominem opmerkingen bedoel ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 12:03

Amsterdamse

"Nogmaals, ik zou het graag willen, maar het lijkt me een zelfgenoegzame, sentimentele gedachte.

Het omgekeerde is namelijk ook goed denkbaar: dat juist omdat we allemaal met dezelfde dreiging te maken krijgen, de tegenstellingen zich eerder zullen verdiepen, het hele idee van solidariteit juist meer onder druk komt te staan.’"

Dat risico lijkt mij zeer groot. We merken het al in EU verband. Als de gevaren echt groot worden gooit men de grenzen dicht en pikken landen gewoon elkaars mondkapjes in.

Xenofobie is niet voor niets in onze cultuur ge-evolueerd. Het is een luxe die je kunt ontkennen als je niets te vrezen hebt en als vreemden geen besmettelijke ziektes brengen. Valt al die zekerheid weg dan vallen we weer terug. Westerse toeristen worden al uitgejouwd en weggejaagd in Azie en Z-Amerika.

Het probleem is

Dat niet alleen erg oide mensen met een min of meer voltooid leven dood gaan maar mensen die nog middenin hun actiieve leven staan. Kennis van mij heeft beiden ouders (80+) verloren aan corona maar 2 weken later ook haar zus (vitale 50 er zonder onderliggende gezondheidsklachten). Zelf is ze (en haar man ook, allebei net 60 en kerngezond) ontzettend ziek geweest. Natuurlijk is het een minderheid van de mensen die ziek worden en een minderheid van die minderheid die gaat overlijden maar dan nog, als het in je vriendenkring gebeurt merk je dat de theoretische redenering opeens minder zwaar weegt dan de pijn.
Overigens ben ik er voor mezelf nog niet uit. En ik ben redelijk braaf en volgzaam dua als ik over 4 weken weer aan het werk moet zal ik het waarschijnlijk doen, ook al heb ik geen idee hoe de 1.5 mr te realiseren in een kleine klaslokaal met 30 pubers. Maar goed.
Sini

Angela67

Angela67

11-04-2020 om 12:19

ad hombre en denkers

ik denk dat ad hombre denkt dat denken niet nuttig is.
gr Angela

Angela67

Angela67

11-04-2020 om 12:20

ik denk

dat ad hombre denkt dat denkers niet moeten denken welke kanten er allemaal op gedach kunnen worden maar dat denkers moet stoppen met denken en moeten kiezen en handelen. en dan ook nog graag wat híj denkt dat er gehandeld moet worden.
gr Angela

mirreke

mirreke

11-04-2020 om 12:25

specht

specht

11-04-2020 om 12:45

Siniind

Had die dochter die is overleden een bmi van boven de 25?
Ik vraag dit niet uit nieuwsgierigheid maar omdat onze schoondochter op de IC ziet dat toch echt dat het gros van de mensen die daar komt ernstig overgewicht heeft. Let wel ik heb het niet over 80 plussers.

Emmawee

Emmawee

11-04-2020 om 12:51

Kustaw Bessems

Ik vind Kustaw Bessems vaak een prettige denker, hoewel hij geen filosoof is. Dit is een artikel naar mijn hart.

https://www.volkskrant.nl/cs-bc117875

Emmawee

Emmawee

11-04-2020 om 13:06

Mirreke

Die terugblik is interessant.
"We waanden ons onkwetsbaar" en vlogen een flinke voorraad beschermingsmiddelen naar China.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 13:20

Emmawee

Ja, Ja! Dat is tenminste echt kritisch durven denken. Tegelijkertijd staat er eigenlijk niets in wat we niet al zelf hadden kunnen waarnemen, compleet met de lokale 'internetgekkie'.

Emmawee

Achteraf heeft iedereen gelijk die zegt dat ze nu weten hoe het wel had gemoeten. En fijne is dat tenminste een duidelijke zondebok is (RIVM). Want ja, die moet er wel zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 13:22

Angela

"ik denk dat ad hombre denkt dat denken niet nuttig is."

OK, dus ik mag geen ad hominem. OK, dan leg ik uit wat me irriteert aan die linkse filosofen. En wat krijg ik als reactie?

Twee lollige liflafjes op het woord denken... Tja.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 13:27

Marion Koopmans

Ook zo'n type, geen filosoof, maar een viroloog, wat haar er niet van weerhoudt om aan een stuk door dommiteiten te debiteren. In een ander artikel maakte ze zich vooral zorgen over de privacy. Als je aangenomen bent als viroloog ga dan vaccins maken of andere behandelingen en laat de maatschappelijke consequenties aan anderen over. Hoe kan het dat je daar tijd voor hebt???

Vergeet niet dat we de competente Ab Osterhaus hebben ingeruild voor deze troela.

Uit het Volkskrant artikel:

"Gevraagd naar het relatieve succes van Zuid-Korea in de strijd tegen corona, zei viroloog Marion Koopmans, die ook heeft aangezeten in het Outbreak Management Team: ‘De situatie is er compleet anders. Men hecht er minder aan privacywetgeving en heeft een enorme discipline in sociaal afstand houden. In Korea zijn de restaurants gewoon open: men zit er ruim van elkaar en als het ergens voor eenderde vol zit, gaan mensen er niet meer naar binnen.’

Door dat soort veelgehoorde stereotypen van Koreanen als typische groepsdieren gaan Korea-kenners bijkans door het lint. Want dat van die privacy mag kloppen, zij schetsen Koreanen juist als creatieve durfals, best individualistisch, gepolariseerd zelfs, maar wel hardwerkend en goed voorbereid. En ze waarschuwen dat het denken over de Aziaat als de Ander al sinds het begin van de crisis lessen trekken in de weg staat. Jeroen Visser, correspondent van de Volkskrant in Seoul laat weten: ‘In het ov zit je gewoon schouder aan schouder, op vrijdag- en zaterdagavond zwermen jongeren door elkaar in het uitgaansgebied en ze staan ook nog steeds in de rij voor de populaire restaurants. In het weekend zitten de parken vol.’"

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 13:29

Alkes

"Achteraf heeft iedereen gelijk die zegt dat ze nu weten hoe het wel had gemoeten. "

Lees maar terug in dit draadje. Eerder en harder ingrijpen om de uitbraak te smoren. Italiegangers waarschuwen om niet te gaan (negatief reisadvies voor N-Italie). Dat had letterlijk duizenden doden gescheeld. Allemaal vooraf voor gewaarschuwd.

enquete Kiezerscompas

Kiezerscompas samen met de VU doen onderzoek naar beleven coronacrisis

https://vuass.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3IQSP6Ck59MP0Tb

Lijkt me nuttig als veel mensen hem invullen en niet alleen van die types als ik die nog wel redelijk wat vertrouwen in de overheid, rivm en vrouwelijke virologen.

Ad Hombre

Ik heb je hier al eerder op gewezen maar toen heb je het wijselijk genegeerd.
Je held Osterhausin februari

"Moeten nu allemaal maar voor de zekerheid mondkapjes gaan dragen? ‘Daar zou ik heel terughoudend mee zijn. Het is erg moeilijk om ze goed te gebruiken’, antwoordt Osterhaus. ‘En wat reizen betreft: hou het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Als er een negatief reisadvies is, moet je thuisblijven. Anders kun je prima gaan.’

In Nederland zal het volgens Osterhaus zo’n vaart nog niet lopen. ‘In Italië is echt een grote besmettingshaard’, zegt hij. ‘Van daaruit zijn al meerdere mensen uit andere delen van Europa geïnfecteerd. Europa is vooral bezig met het indammen van de infectie. In Italië is dat niet zo goed gelukt, maar in Nederland lukt dat wel.’

‘Daarnaast zou het zo maar eens kunnen zijn dat we het binnenkort al onder controle hebben’, vervolgt Osterhaus. ‘In China vlakt het aantal besmettingen al af. Daarnaast is corona een typisch verkoudheidsvirus: vooral in de winter zijn er veel besmettingen. Nu de wintermaanden aflopen, zou het virus – door bijvoorbeeld uv-licht of de veranderende luchtvochtigheid – uit zichzelf kunnen afnemen.’

(https://newscientist.nl/nieuws/het-coronavirus-in-nederland-viroloog-ab-osterhaus-nuanceert/)

oja Ad

Met een kwalificatie als troela, diskwalificeer je louter je zelf.

Ja, maar ook

" (Later in maart zullen de Chinese maatschappijen als tegenprestatie zo’n 170 duizend mondkapjes en 150 duizend handschoenen aan Nederland doneren.)"

Dat was achteraf dus een hoop argeloosheid dat je nu duur komt te staan. Aan de andere kant heb je uiteraard ook beslist draagvlak nodig onder de bevolking voor ingrijpende maatregelen en dat is nu wel 'harmonisch' meegegroeid met de ervaren fase van de coronacrisis.

Hopelijk wordt de productie van beschermingsmateriaal in eigen land fors opgeschroefd. Ik vind het wel ook heel erg van de berg afval die daarmee gegenereerd wordt en ik vraag me ook af of dat niet wat meer recyclebaar kan.

Heb je mogelijk in een reguliere zorgsituatie ook genoeg aan katoenen overschorten en mondkapjes die je regelmatig vervangt en in de was uitkookt en hergebruikt. Mogelijk iets minder veilig dan de fijnmazige en doorgeteste pakken op de IC maar daar kun je dat dan toe beperken. Of met inlegvellen in de katoenen mondkapjes of zo.

Jo Hanna

Jo Hanna

11-04-2020 om 14:06

We zijn belazerd en daardoor is het onze schuld

Uit dat VK artikel:
“In de interne documenten van het RIVM staat dan dat de ‘containment­strategie’ een week na de eerste besmetting al achterhaald is. (...) ‘Dinsdag 3 maart is de voorraad afnamemateriaal (...) zo goed als uitgeput.”

Ze wisten het maar presenteerden de situatie in de media nog als beheersbaar. Ze vertelden dus ook niet het verhaal wat ons bewust had kunnen maken van wat we konden en moesten doen. En dat vergaande maatregelen niet geaccepteerd zouden zijn gebruiken ze vervolgens als excuus voor niet harder ingrijpen. Dat is gewoon een cirkelredenering. Als wij op hun verhaal van beheersbaarheid vertrouwden, waarom zouden we dan in hemelsnaam harde maatregelen accepteren? Je mag het misschien geen liegen noemen maar we zijn wel degelijk serieus belazerd.

mirreke

mirreke

11-04-2020 om 14:07

ja, het artikel van Kustaw Bessems

(ik plaatste het al in #490) is min of meer een opsomming van de vragen die hier ook al eerder gesteld zijn over de Nederlandse aanpak.

Voor geïnteresseerden, er is (in het Duits) een dagelijkse podcast met viroloog Christian Drosten van het Charité in Berlijn, van ongeveer een half uur. Daarin bespreekt hij de ontwikkelingen over het algemeen vanuit een wetenschappelijke optiek. Soms ontkomt ook hij niet aan filosofische bespiegelingen, maar hij zegt daar dan ook eerlijk bij dat de uiteindelijke afweging van alle belangen en vanuit alle invalshoeken aan de politici is.

Interessant is (als je vanaf het begin af aan luistert) de ontwikkeling in het denken en de kennis over SARSCoV2 en de ziekte COVID19. Daardoor wordt de luisteraar min of meer meegenomen en begrijp je ook beter waarom maatregelen telkens worden opgeschaald en/of aangepast.
De podcast vind je onder andere hier:
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/das-coronavirus-update-mit-christian-drosten/id1500424869

Christian Drosten is ook een van degenen die de Duitse regering adviseert. Dat is in DE niet alleen het Robert Koch Institut (de Duitse tegenhanger van het rivm), maar ook in NL overlegt het RIVM natuurlijk ook met andere deskundigen.

Specht

Nee ze was zeer slank en sportief. Onbegrijpelijk, geen onderliggende ziekte, nooit gerookt.
Sini

Nee hoor Ad

'Denker des vaderlands noemen ze zich graag.'

Nee, zo noemen ze zichzelf niet. Zo noemen ánderen hen. Denker des Vaderlands is een eretitel die verleend wordt door Stichting Maand van de Filosofie in samenwerking met Filosofie Magazine en het dagblad Trouw. De titel wordt uitgereikt in het voorjaar en blijft twee jaar van kracht.

Emmawee

'"We waanden ons onkwetsbaar" en vlogen een flinke voorraad beschermingsmiddelen naar China.'

Ja, omdat het ministerie wekenlang niet reageerde op het verzoek om de geproduceerde mondkapjes in Nederland af te zetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.