Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

08-04-2020 om 12:52

Sydney's voorspelling

"Een ander probleem is dat alle keren dat iemand géén gelijk had, worden verzwegen. Daardoor lijkt het of iemand van dag tot dag de juiste ellende correct heeft voorzien (met meteen de conclusie dat de voorspelde apocalypse aan het eind dus ook juist zal zijn) terwijl het grootste deel van de voorspellingen NIET juist was. Het trekt het waarheidsgehalte uit balans.

We zijn domweg niet op weg naar Italiaanse of Spaanse toestanden."

OK, twee weken later en de Italiaanse & Spaanse toestanden zijn hier geen werkelijkheid geworden! Gefeliciteerd voor ons allemaal.

Emmawee

Emmawee

08-04-2020 om 17:17

Inderdaad Ad

Ik denk nog steeds dat we in Nederland net wat te laat wakker werden, maar gelukkig toch de juiste maatregelen hebben genomen.

Nu is het vooral zaak om vol te houden en dat wordt voor veel mensen nog heel zwaar. Niet in de laatste plaats voor de zorgmedewerkers op de ic's, maar ook voor iedereen die echt te lijden heeft onder de maatregelen.

Angela67

Angela67

08-04-2020 om 23:01

stukje over immuniteit

"Tot slot waarschuwde Van Dissel voor optimisme over bloedtests die aantonen wie besmet is geweest en dus mogelijk (tijdelijk) immuun is. Die moeten helpen om, zoals het kabinet wil, maatregelen per regio of per beroepsgroep aan te passen. Dinsdag meldde minister De Jonge dat hij „zicht” heeft op „een hele grote order” van die tests. De eerste resultaten van een Nederlands onderzoek naar zulke tests laten zien dat ook dit geen gelopen race is. Mensen die van het coronavirus alleen milde klachten krijgen, blijken vaak zo weinig antistoffen op te bouwen dat onzeker is of zij wel immuun worden en het virus niet meer kunnen overdragen. Daar moet nog „het nodige onderzoek” verricht worden, zei Van Dissel."

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/08/afschalen-is-nog-niet-aan-de-orde-a3996319

'OK, twee weken later en de Italiaanse & Spaanse toestanden zijn hier geen werkelijkheid geworden! '

Gelukkig niet. Hulde voor ons zorgstelsen, dat ondanks alle bezuinigingen dit toch voor elkaar krijgt. Als we iets moeten leren van deze crisis, dan is het dat je je zorgsysteem niet moet inrichten op de meest 'gezonde' omstandigheden.

Rijk vs arm

Daarbij kun je dan toch ook juist zeggen dat rijkeren er onevenredig meer op achteruitgaan.'

In Chicago is bijna 70 % van de dodelijke slachtoffers Afro-Amerikaans, terwijl maar 30 % van de bevolking Afro-Amerikaans is.
Het coronavirus zelf discrimineert niet, maar de effecten zijn wel groter bij het arme deel van bevolking.

https://nos.nl/artikel/2329883-zwarte-gemeenschap-vs-harder-getroffen-door-corona.html

Sydney

Waar ik het over had (en het artikel) was over de gevolgen van de maatregelen.

Jij hebt het over het getroffen worden door overlijden.

Miezemuis

Miezemuis

10-04-2020 om 09:18

Verkeerd begrepen

Dat denk ik ook. Ze hadden Afrika niet moeten noemen, maar zeggen: om dit vaccin goed te testen moeten we dat liefst doen op een plaats waar nog niet door mensen allerlei ingrepen tegen het virus en de verspreiding zijn gedaan. Want dat is wat ze willen en dat is wetenschappelijk ook goed uit te leggen.
Door het woord Afrika worden ze nu weggezet als enge kolonialisten.

mirreke

mirreke

10-04-2020 om 11:05

Een artikel naar mijn hart

over Nederland dan, he. In Duitsland gaat de communicatie en de info heel anders. Het kan gewoon.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/luisteren-we-in-de-coronacrisis-niet-naar-een-te-klein-groepje-deskundigen~bc117875/?referer=https%3A%2F%2Ft.co%2FIsEJvjls1K%3Famp%3D1

mirreke

mirreke

10-04-2020 om 11:27

Wat overigens niet klopt, over Duitsland,

is het verhaal dat in Duitsland elke Duitser bij elk hoestje getest kan worden. Ook hier zijn daar gewoon protocollen voor.

https://www.fr.de/wissen/coronavirus-sars-cov-2-test-schnelltest-deutschland-covid-19-13582178.html

Jo Hanna

Jo Hanna

10-04-2020 om 14:56

genetische verschillen in vatbaarheid

"UGent-onderzoekers ontdekken dat de ernst van de covid-19-epidemie in verschillende landen in belangrijke mate verklaard kan worden door genetische aanleg van de inwoners."

https://www.ugent.be/nl/actueel/corona-polymorfismen

Jo Hanna

Jo Hanna

10-04-2020 om 15:04

In sommige gemeenten zeven keer meer sterfte

In ons plaatselijke sufferdje verschijnen de laatste weken overduidelijk flink meer overlijdensadvertenties dan normaal maar in een paar buurgemeentes sterven vier tot vijf keer meer mensen dan normaal. Daar ben ik toch wel stil van.

https://nos.nl/artikel/2330040-sterfte-corona-waarschijnlijk-twee-keer-hoger-blijkt-weer-uit-cbs-cijfers.html

Apart wel

Er zijn ook gebieden in Noordoost Nederland waar het 'lichtblauw' is op de map. Dat betekent dat er minder sterfte is dan voor de tijd van het jaar verwacht had kunnen worden.

Mogelijk dat er dan minder sterfte is doordat met zo'n 'lockdown' je ook minder sterfte krijgt doordat de besmetting met griep- en verkoudheidsvirussen fors kan afnemen.

Niki73

Niki73

10-04-2020 om 16:23

Bevolkingsdichtheid

De verspreiding heeft heel veel te maken met bevolkingsdichtheid, dus zo verwonderlijk is dat niet, Anne.

Niki73

Alphen aan den Rijn is echt niet dunner bevolkt dan Delft. En toch is Alphen aan drn Rijn blauw en Delft niet.

Tabitha

Tabitha

10-04-2020 om 17:46

Niki73

Het is ten op zichtte van zichzelf. Dus in die plaatsen is de sterfte lager dan normaal in die plaats. Heeft in dat op zicht niets met de bevolkingsdichtheid te maken. Wel is bij een lage dichtheid één geval meer of minder van grotere invloed dan in een dichtbevolkt gebied.
Ik denk wel dat door alle maatregelen minder mensen de gewone griep krijgen en dat daardoor de sterfte door de gewone griep dit jaar lager is dan “normaal”.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-04-2020 om 19:02

Marli Huijer

De domste denker des vaderlands ooit!

Ad!

Begin je weer.....

Ad Hombre

Ad Hombre

10-04-2020 om 19:15

AnneJ

Had ik dat al eerder gezegd dan?

Eerder?

De man, de bal, en manouvres die afleiden van de business case.

Delft versus Alphen ad Rijn

Hoewel er wel meer kinderen en pubers in Alphen ad Rijn rondlopen, zijn er in Delft juist weer minder ouderen, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het verschilt in mortaliteit.

Marli Huijer

Ik vond het interview in de Volkskrant van 8 april wel interessant. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik een aantal punten ondersteun. Zoals het standpunt over de scholen. Het steeds weer geven van cijfers over besmettingen en sterftes terwijl dat niets zegr en wij er op individueel niets mee kunnen. En het onderscheid tussen artsen die naar de individuele patiënt kijken, terwijl de overheid het algemeen belang moet behartigen.

Niki73

Niki73

10-04-2020 om 21:02

Bevolkingsdichtheid

Ik had het over Noordoost Groningen.

Wat ik begrepen heb

Is dat in Noord-Oost Groningen (zelfs iets uitgebreider) de gangbare manier om een epidemie te bestrijden nog werkt: mensen met klachten worden getest en na een positieve test wordt een contactonderzoek ingesteld. Bij besmetting volgt quarantaine, wat nog iets zwaarder is dan de adviezen die iedereen nu moet opvolgen.
In Brabant bleek dat niet meer haalbaar, de verspreiding was te groot.
Waarom sommige plekken zwaarder getroffen worden dan andere plekken kan te maken hebben met bepaalde gebeurtenissen in die plaatsen, waardoor groepen mensen getroffen zijn, bijvoorbeeld de besmette dominee en de besmette huisarts. Vaak al een bron van verspreiding, voordat de maatregelen bekend werden.

Tsjor

Pluk

Pluk

11-04-2020 om 09:03

Kerkdiensten en carnaval

Ik denk dat je daar de meeste hotspots naar terug kan herleiden. En dan in de Randstad toch wel de drukte in winkels, op markten, in parken. Je zit daar met veel meer mensen op elkaar dan in noordoost groningen. Ik woon ook in landelijk gebied, hier is een beperking van het aantal klanten dat tegelijk in de supermarkt mag zijn, maar dat is hoger dan het aantal dat er normaal gesproken op piektijden loopt. Als je hier een uur loopt of fietst kom je zes andere mensen tegen. Ook met mooi weer en midden op de dag. Dus die social distancing is hier van nature al een beetje in de openbare ruimte.

Triva

Triva

11-04-2020 om 09:21

Als er

geen carnaval maar een elfstedentocht was in februari lag de verdeling over het land precies andersom....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-04-2020 om 09:58

Triva

Dat zou kunnen, van die Elfstedentocht.
Tegelijk: in het eerste weekeinde van maart zat Thialf nog vol voor de finale van de wereldbeker. Die mensen zaten echt hutje mutje. De anderhalve meter regel was nog niet ingesteld, net zo min als andere collectieve maatregelen. Maar wel werden er volgens mij her en der al evenementen afgelast. Ik eb me er over verbaasd dat het doorging zonder -naar het leek- enige beperking. Ik vroeg me af of 5-14 dagen later ook een gevolg zichtbaar was in het noorden. Maar dat lijkt dan toch weer niet zo. Nu zitten er in Thialf natuurlijk niet alleen maar Friesen en Groningers. Dat betekent juist ook dat eventuele besmettingen van elders in het land die kant op hadden kunnen komen. Toch is daar in het Noorden nog steeds minder aan de hand dan op veel andere plekken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-04-2020 om 10:00

Aanvulling

Het Thialf-gebeuren en de naar het lijkt beperkte gevolgen blijven me dus vooral verbazen.

Marli Huijer

Ad vindt haar dom, ik vind dat ze een aantal zeer valide punten heeft. Hoeveel van onze levenskwaliteit willen we opofferen voor het verlengen van de levens van mensen die al een heel lang leven hebben gehad? En van wie de levenskwaliteit na behandelen ook nog maat moet blijken? Mogen we nog wel ergens aan dood of kunnen we dat niet accepteren? Waarom deze sterftecijfers wel elke dag in het nieuws waar we dat normaal niet doen? Waarom durft niemand de effecten op de langere termijn zwaarder mee te laten wegen?
Ja ik weet het, die zorgcapaciteit. Maar waar je nu een tachtiger redt overlijdt over een half jaar een vader van in de veertig aan kanker wegens een te late diagnose.

Ad, jij persoonlijk lijkt baat te hebben bij een zo lang mogelijk handhaven van maatregelen: zolang het beleid is kun je thuis blijven, je kinderen thuis houden van school. Worden de maatregelen opgeheven en je wil er toch mee door dan zul je daar de gevolgen van moeten aanvaarden. De leerplichtambtenaar, de baas. Dat mag je mee laten wegen natuurlijk. Maar iemand “de domste denker” noemen omdat ze dingen aankaart die jou niet uitkomen is ook niet erg sjiek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.