Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 10:56

Anemone

"Dat was daar ook zo, totdat influencers zich ermee begonnen te bemoeien. Interessant filmpje hoor, kijk maar eens."

Ja, goed filmpje (beetje, lang, dus snel doorgezapt). Het valt me op dat zoveel zogenaamd minder ontwikkelde landen veel effectiever reageren dan landen als Zweden en Nederland. Zelfgenoegzaamheid en zelfoverschatting en dan met name van die mensen die altijd zo goed in staat zijn hun eigen cultuur te relativeren.

Ja in mijn brese kennissenkring ook 5 mensen (in Nederland). In Frankrijk mijn beste vriendin en haar zoon, een oom die nu net van de IC is gad zij dank want hij is 79. De ziektebeelden dat ik direct of indirect meekrijg maken dat ik zeer voorzichtig ben. Ik ga nog steeds naar buiten (moet wel, heb een jinge grote hond die veel moet bewegen) maar ik loop met grote bocht om de mensen heen. Supermarkt is de grootste ergenis, veel mensen zitfen echt te dicht bij elkaar. Ik ga nu even na 18.00, dan is het leeg.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 11:14

Sini

Goed zo. Kijk ook even rond naar bezorg- of afhaalmogelijkheden. Dat scheelt volgens mij ook een stuk. AH heeft bij ons ook zo'n pickup punt, kun je gewoon in de auto blijven zitten.

Die tip over lokale boerderijen was ook een goeie. Bij ons is er een waar je een bestelling plaatst en die zetten ze dan zo klaar dan je de boel snel in je auto kunt zetten en zonder contact weer snel weg bent.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-03-2020 om 11:24

Dichtbij

Hier begint het nu akelig dichtbij te komen. Gisteren is de opa van dochters vriendin eraan overleden. Wij wonen in een sinds kort rode zone.

Groet,
Jo Hanna

Triva

Triva

28-03-2020 om 11:38

sini

Als je meermaals domme vragen gaat stellen ga ik vragen of je nu zo dom doet of het bent. Ik denk namelijk het eerste.... Serieus, in minimaal drie draadjes stelt sydney nu dit soort vragen.

Anemone

Anemone

28-03-2020 om 11:41

Mondkapjes effectief

Ad: “Het valt me op dat zoveel zogenaamd minder ontwikkelde landen veel effectiever reageren dan landen als Zweden en Nederland. “

En dat het zo lang duurt voordat fouten worden toegegeven. Mondkapjes zijn wel effectief, zelfs een sjaal is beter dan niks, terwijl het RIVM hier zegt dat het allemaal niets uitmaakt.

Anemone

Anemone

28-03-2020 om 11:45

Mirreke

In het filmpje in #114 wordt aangegeven welke stoffen het best werken en welke het meest comfortabel zijn qua ademhaling.

Die envelop waar jij over schrijft kan worden gevuld met dubbelgevouwen keukenrol (of wc papier , hoorde ik weer van iemand die nu mondkapjes maakt voor de thuiszorg. Verder geen onderbouwing hiervan gezien..

Triva

Triva

28-03-2020 om 11:47

anemone

Het rivm zegt dat je mondkapjes GOED moet gebruiken en zolang er te kort is kun je die maar beter bij het medisch personeel laten en zelf de regels hanteren (1,5 m en zoveel mogelijk thuis blijven etc)

Anemone

Anemone

28-03-2020 om 11:51

Triva

Kijk naar dat filmpje, dit komt allemaal aan de orde. Het gaat er om dat zelfs zelfgemaakte mondkapjes een significant verschil maken. Die onttrek je dus niet aan de zorg.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-03-2020 om 11:56

Hmm ...

Zouden in dezen koffiefilters niet goed van pas kunnen komen? Bijvoorbeeld die ronde van zogeheten 'koffiepruttelaars'?

Rode krullenbol

Miezemuis

Miezemuis

28-03-2020 om 12:02

Immuniteit

Het gaat wel erg hard van stapel hier. Er is nog niet goed bekend hoe goed of hoe lang een doorgemaakte besmetting immuniteit geeft. Dus hoppakee, ga maar zonder bescherming aan de slag tussen de coronapatienten lijkt me een wat prematuur advies.
#121 goh Ad, en dus? Ben je geinteresseerd naar de cijfers uit mijn omgeving? Dan kan ik ze geven hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 12:03

Anemone

Het RIVM lijkt communicatie met name in te zetten om ons te manipuleren. Ze willen niet dat burgers massaal mondkapjes gaan inslaan dus beweren ze dan maar dat ze niet werken. De scholen mogen niet dicht en dus blijken kinderen op miraculeuze wijze niet besmet te kunnen worden en de ziekte ook niet te kunnen doorgeven.

Ik blijf ook het idee houden dat dat kudde-immuniteitsverhaal op de achtergrond nog steeds speelt al durven ze en public niet te zeggen dat dat het doel is.

Het is toch ook heel gek dat we in Nederland zo weinig getest wordt (ik geloof iets van 30.000 tests in totaal) terwijl in Duitsland iedere week 120.000 tests worden afgenomen. Minder tests betekent natuurlijk lagere besmettingscijfers dus minder paniek!

Mijn argwaan t.o.v. de RIVM blijft onverminderd hoog.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 12:06

Miezemuis

"#121 goh Ad, en dus?"

Vind ik best veel, mijn sociale netwerk is nou ook weer niet zo groot.

"Ben je geinteresseerd naar de cijfers uit mijn omgeving? Dan kan ik ze geven hoor."

Jawel, en ik ben vast niet de enige. Het is goed om ook informatie uit de eerste hand te krijgen in plaats van alleen via de media.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-03-2020 om 12:14

Hmm ...

Het blijft bijzonder hoe jij omgaat met angst. "Does it work for you?"

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

28-03-2020 om 12:27

Overigens

Zelf doe ik yogaoefeningen die vallen buiten de categorie 'don't try this at home'.

Rode krullenbol

Angst

Ik denk dat het net zo goed zou kunnen dat mensen minder angstig worden als ze horen dat de besmettingsgraad al veel hoger is. De sterftecijfers blijven hetzelfde, dus is op meer bevestigde gevallen het percentage sterfte en ziekenhuisopnames ook lager.

Over dat het virus al langer in Brabant is: dat kan bijna niet anders. Mijn broer (ook hier in Brabant) had vlak voor carnaval ook al een hele rare griep met kortademigheid en later een longontsteking. Toen dacht de huisarts er niks geks van, nu zou er toch aan corona worden gedacht. Kan best dat dat het al was, maar daar komen we voorlopig niet achter.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 12:36

Alison

Dat is ook waar. Ik hoor ook meer van dat soort verhalen. Uiteindelijk zijn de cijfers die er echt toe doen het aantal ziekenhuis/ic opnames en de sterftecijfers (wellicht gemeten t.o.v. dezelfde periode van vorig jaar). Die zijn vrij objectief.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 13:42

Angst

Ik heb ook nog steeds het idee dat de communicatie nogal gericht is op ‘net genoeg angst, maar geen paniek’. In plaats van ‘gewoon’ de waarheid te verkondigen. De communicatie heeft als doel om ons gedrag te beïnvloeden en dat merk je. Want de info verandert naarmate ons gedrag moet veranderen, maar het is nooit helemaal de waarheid. Als je alle uitspraken vanuit de overheid naast elkaar zet zie je dingen die niet kloppen. Dan krijg je dus allerlei klokkenluiders die terecht of onterecht allerlei dingen gaan roepen en mensen die daar geen onderscheid meer in kunnen maken.

Voorbeelden: de kinderen die niet besmettelijk zouden zijn, maar niet naar opa en oma mogen. De reden waarom in Nederland zo weinig getest wordt. Hebben we dit niet voorzien en gewoon zo slecht ingekocht? Zeg dat dan gewoon! Maar nu maakt het achterdochtig. Het feit dat er hier dichtbij hele vleugels van een verzorgingshuis vol besmette bejaarden zijn afgesloten (familielid werkt daar, mocht dat eigenlijk niet vertellen want het is vertrouwelijk), terwijl het officiële coronagetal voor de hele stad op 15 ligt.

Pennestreek

Pennestreek

28-03-2020 om 13:49

Pluk

Dat zit toch waarschijnlijk anders. Als er één besmetting is vastgesteld, gaat niet alleen die bewoner op de eigen kamer in isolatie, maar de hele afdeling wordt afgesloten. Om verdere uitbreiding te voorkomen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat alle bewoners besmet zijn. Dat lijkt me zelfs erg onwaarschijnlijk.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 13:52

Toch wel

Niet alle bewoners zijn besmet, maar wel alle bewoners van die vleugels. Hebben ze allemaal hij elkaar gezet. Er zijn ook vleugels leeggehaald en daar zijn besmette mensen uit Brabant geplaatst. Wist ik ook niet, dat dit gebeurt. Wel van ziekenhuizen, niet van verzorgingshuizen.

Pennestreek

Pennestreek

28-03-2020 om 14:01

Sorry

Maar dat lijkt me echt een broodje aap. Je kunt in een verpleeghuis niet zomaar ‘vleugels leeghalen’. Waar gaan die mensen dan heen??
Bij ons worden leegstaande panden met spoed ingericht als ‘ziekenhuis’ voor mensen die niet naar de IC hoeven en er worden kamers gereed gemaakt voor (tijdelijke) opvang van mensen die niet ziek zijn maar niet meer thuis kunnen blijven wonen (wegens dementie e.d.). Dat gaat tenslotte ook gewoon door. Maar ik denk echt dat je kennis zich vergist. En dan help je wel vervelende onware verhalen de wereld in.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 14:13

Pennestreek

Een familielid van Pluk werkt daar, waarom zouden we dat niet geloven?

Ik ben altijd vreselijk tegen samenzweringstheorieën geweest, maar er zijn echt veel teveel aanwijzingen dat we worden bespeeld. Ongetwijfeld met de beste intenties maar dan toch.

Die grote verzorgingstehuizen zijn natuurlijk een vreselijke plek om nu te zitten. Gelukkig zit mijn tante in een kleine verzorgingsflat.

Maar Pluk, is het een idee om de media te tippen? Dit zijn best belangrijke dingen.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 14:19

Pennenstreek

Je hoeft het niet te geloven, maar je hoeft er ook geen broodje aap van te maken, toch? Het gaat over een familielid dichtbij, die er dagelijks werkt. Inderdaad gaat het om vleugels die zijn ingericht voor coronapatienten, die dus niet meer naar het ziekenhuis gaan. Er zijn mensen uit Brabant geplaatst omdat deze vleugels nog niet vol waren, maar ook behoorlijk wat mensen uit het tehuis zelf. Dit tehuis zat vooraf niet vol. Waarom geloof je dit eigenlijk niet, je zegt toch zelf ook dat hier gebouwen voor worden ingericht. Nou, hier is het een deel van een gebouw. Mijn punt was dat hier niet over gepraat mag worden door het personeel, om paniek te voorkomen, en dat vind ik nogal heftig.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 14:21

Tippen

Tja, ik werk zelf voor de overheid, ik ben niet van het tippen. Wel van eerlijke en open communicatie. Ik vind het ook echt lastig om te zien hoe er nu op allerlei niveaus wordt gecommuniceerd. Het is soms knullig, maar lijkt vaak ook erg doordacht.

Erica

Erica

28-03-2020 om 14:23

Maar

dat is toch gewoon in het nieuws? Dat verzorgingshuizen en hotels worden ingericht voor coronaapatienten?

Oversterfte

Pas aan het eind van het jaar kennen we de oversterfte. Die kan meevallen of tegenvallen. Een deel van de mensen die nu overlijden zou anders nog dit jaar aan iets anders zijn gestorven. Een deel niet, maar misschien volgend jaar. Na de enorme sterfte van de griep van 2017-2018 was de oversterfte in 2018-2019 juist laag. Er werken zoveel factoren op elkaar in en de mensen die de beslissingen nemen moeten met zoveel factoren rekening houden (het virus zelf, de economie, psychologie, sociologie), ik ben blij dat ik het niet hoef te beslissen.

Dat we bespeeld worden: vast. We kunnen geen massapaniek gebruiken, maar ook geen lichtzinnigheid. Bij de communicatie wordt vrijwel zeker rekening gehouden met die afweging.

Dan nog iets: ik heb heel weinig ruimtelijk inzicht, dat merk je wel nu je voortdurend 1,5 meter afstand moet houden van andere mensen als je je ooit buiten waagt Gelukkig woon ik aan de rand van een bos dat weinig wandelaars trekt, maar die supermarkt... het lijkt wel Tetris spelen!

Pennestreek

Pennestreek

28-03-2020 om 14:47

En toch

Je kunt het een semantische discussie vinden, maar ik vind ‘een hele vleugel leeghalen’ klinken alsof alle bewoners verplicht moeten verkassen ten gunste van coronapatiënten. Maar het tehuis blijkt vooraf niet vol te zijn geweest. Dus die vleugels waren al leeg, naar alle waarschijnlijkheid. Het is namelijk niet economisch om je bewoners te verspreiden over een pand.
Verder gaat het niet om patiënten die ‘niet meer’ naar het ziekenhuis kunnen, maar over het creëren van extra bedden voor de mensen die geen intensieve zorg (meer) nodig hebben maar wel meer dan thuis geboden kan worden. Die willen ze dus graag buiten het ziekenhuis verzorgen, om de druk op de ziekenhuizen zo laag mogelijk te houden.
Het is toch geen nieuws dat er buiten de ziekenhuizen extra plekken gemaakt worden? Dus waar beter dan waar al een zorginfrastructuur aanwezig is, dus innverpleeghuizen? En het is toch ook geen nieuws dat er mensen vanuit Brabant overgeplaatst worden naar andere ziekenhuizen?

Ik vind je bericht en/of de bewering van je familielid nog steeds tendentieus klinken.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 14:53

Jeetje

Moeilijk zeg, om aan te nemen wat niet in je straatje past. Ja, er zijn mensen verhuisd naar een andere vleugel. Ja, er zijn erg veel mensen ziek en die zitten nu in afgesloten vleugels. Nee, die tellen niet mee voor de ziektegevallen in deze stad. Nee, daar mag niet over gepraat worden. De laatste twee punten vind ik lastig, de rest logisch.

Pluk

Pluk

28-03-2020 om 14:56

Goh

"Dus die vleugels waren al leeg, naar alle waarschijnlijkheid. Het is namelijk niet economisch om je bewoners te verspreiden over een pand."
Nee, ze waren niet leeg. Ook niet vol.

"Verder gaat het niet om patiënten die ‘niet meer’ naar het ziekenhuis kunnen, maar over het creëren van extra bedden voor de mensen die geen intensieve zorg (meer) nodig hebben maar wel meer dan thuis geboden kan worden. Die willen ze dus graag buiten het ziekenhuis verzorgen, om de druk op de ziekenhuizen zo laag mogelijk te houden."
Goh, dus je kent het verhaal? Klopt alleen niet, het gaat deels om bewoners, deel om patienten uit Brabantse verzorgingstehuizen. Dus niet om 'gewone' coronapatienten die net wat te ziek zijn voor thuis.

Jeetje

Pluk:
"Het feit dat er hier dichtbij hele vleugels van een verzorgingshuis vol besmette bejaarden zijn afgesloten (familielid werkt daar, mocht dat eigenlijk niet vertellen want het is vertrouwelijk)"

Ad:
"Maar Pluk, is het een idee om de media te tippen? Dit zijn best belangrijke dingen."

Pluk
"Tja, ik werk zelf voor de overheid, ik ben niet van het tippen."

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.