Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Angela1967 schreef op 06-02-2022 om 12:55:

https://www.ggdru.nl/corona/coronavaccinatie-informatie-over-het-vaccineren/hoe-registreer-ik-mijn-vaccinaties-uit-het-buitenland

Ik dacht, hup 17 jarige een retourtje Aken geven en daar laten boosteren. Maar dan? Krijg je dat ding in je CoronaCheck app? Nee. Dat was al bekend begreep ik, maar deze site geeft het nog eens extra duidelijk weer. Je krijgt dan een CTB in Aken. De vraag is wat je daar dan in andere landen dan Duitsland mee kan? Dat weet ik niet. Want deze site geeft alleen aan wat je met dat CTB in Nederland kan. . .

Wat voor vaccinatiebewijzen zijn er?

Er zijn twee soorten vaccinatiebewijzen. Hieronder leest u meer over het ‘Corona toegangsbewijs’ en het ‘Digitaal Corona Certificaat’.

  • Corona toegangsbewijs (CT
    Dit is een papieren bewijs met QR-code van uw vaccinatie. U gebruikt dit bewijs in Nederland om toegang te krijgen tot horeca, evenementen en andere activiteiten. Dit bewijs kunt u niet inladen in de CoronaCheck app.
  • Digitaal Corona Certificaat (DCC)
    Dit is een digitaal en papieren bewijs met QR-code van uw vaccinatie. U gebruikt dit bewijs om toegang te krijgen tot activiteiten buiten Nederland maar binnen de Europese Unie. Dit bewijs kunt u wel inladen in de CoronaCheck app. Bent u binnen de EU gevaccineerd dan heeft u recht op een DCC dat wordt uitgegeven in het land waar u gevaccineerd bent.

Bent u binnen de EU gevaccineerd?

Binnen de EU is afgesproken dat het land die de laatste vaccinatie zet verantwoordelijk is voor de registratie. Dit land is ook verantwoordelijk voor het DCC. Wij kunnen in alle gevallen wél een CTB geven.

  • Heeft u de laatste dosis gekregen in Nederland, dan kunnen we alle vaccinaties registreren bij de GGD. U krijgt een DCC die kan worden ingeladen in de CoronaCheck app. U kunt hiermee reizen naar alle landen die zijn aangesloten bij het EU DCC.
  • Heeft u de laatste dosis binnen de Europese Unie gekregen, dan kunnen wij deze alleen omzetten in een papieren CTB. Dit bewijs werkt dus alleen in Nederland en kan niet worden ingeladen in de CoronaCheck app. U kunt geen DCC krijgen om binnen Europa te reizen.

Indien u toch een DCC wilt na een vaccinatie binnen Europa kunt u contact op nemen met het land waar de vaccinatie is gezet. In sommige gevallen kunnen zij een DCC verschaffen uit eigen land. Vanwege mogelijke registratieproblemen raden we af om naar het buitenland te reizen voor een boostervaccinatie.

Let op: Dit houdt in dat Nederland alleen een DCC kan geven t/m de laatste dosis die is gezet in Nederland. Alle doses die vervolgens in een ander EU land zijn gezet kunnen niet in de Corona Check App worden toegevoegd en krijgen uitsluitend een CTB.



Klopt maar je maakt voor de booster dan ook geen gebruik meer van de Nederlandse app maar van de Duitse app. Je moet je kind dan wel laten boosteren als apotheken open zijn want je kan daar je vaccinaties laten registreren en een qr code aanmaken. In buurlanden zijn ze een stuk flexibeler dan in Nederland want ook Frankrijk kan dat. En België.

Mocht je hier meer over willen weten dat staat op het forum van wintersport.nl ern stappenplan hoe je een booster en Duitsland kan halen en hoe dat werkt met de QR code. En die qr code werkt ook in Nederland


Plantenbak schreef op 06-02-2022 om 11:47:

[..]

Mijn 19 jarige is gevaccineerd met Janssen. Hij heeft inmiddels zijn booster gehaald. Hij heeft een vriendengroep in Duitsland. Hij heeft een exchange jaar gehad en heeft daardoor vrienden gekregen overal op de wereld. Door corona valt het uit elkaar. De Duitsers kunnen samen leuke dingen doen maar hij kan niet meer mee doen want in Duitsland heb je na janssen twee vaccinaties nodig dus nog een booster. Vrij zinloos voor een 19 jarige maar hij zou hem direct halen want nu kan hij niet meer naar Duitsland.

Hij heeft destijds in juni voor janssen gekozen omdat hij met die Duitsers mee zou gaan op vakantie en zij waren allemaal allang gevaccineerd en Nederlandse jongeren nog niet. Pfizer duurde te lang. Tegen de tijd dat hij dan nummer 2 had waren ze al vertrokken.

Het is moeilijk om in corona tijd contact te blijven houden met familie/vrienden in het buitenland. Zij snappen ook totaal niet waarom wij in Nederland zo moeilijk doen en alles zo langzaam zijn.

Ik zou het jammer vinden als mijn zoon de contacten met deze jongens verliest omdat er steeds issues zijn rondom zijn vaccinaties. Nederland is te klein voor een eigenzinnig vaccinatie beleid.

Bizar zeg dat je in Duitsland 2 boosters moet hebben na een Janssen vaccin. Dat wist ik nog niet. Dochter hier heeft ook Janssen en kwam kort geleden Duitsland nog gewoon in omdat ze ook een herstelcode had. Die is nu inmiddels verlopen dus blijkbaar mag ze nu in Duitsland niets meer. Goed om te weten... want ze wil nu helemaal nog geen booster halen, doet ze pas als ze hem binnen Nederland ook nodig heeft voor de QR. 
Ik schreef het elders ook al, het blijft raar al die verschillende regels binnen de EU. Waar heb je nu eigenlijk een EU voor? Zou toch fijn zijn als die regels overal gewoon hetzelfde zijn.

Tango schreef op 06-02-2022 om 13:02:

[..]

Bizar zeg dat je in Duitsland 2 boosters moet hebben na een Janssen vaccin. Dat wist ik nog niet. Dochter hier heeft ook Janssen en kwam kort geleden Duitsland nog gewoon in omdat ze ook een herstelcode had. Die is nu inmiddels verlopen dus blijkbaar mag ze nu in Duitsland niets meer. Goed om te weten... want ze wil nu helemaal nog geen booster halen, doet ze pas als ze hem binnen Nederland ook nodig heeft voor de QR.
Ik schreef het elders ook al, het blijft raar al die verschillende regels binnen de EU. Waar heb je nu eigenlijk een EU voor? Zou toch fijn zijn als die regels overal gewoon hetzelfde zijn.

Van de website van het Duitsland instituut

Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants de 2G-plus-regel: je moet zijn gevaccineerd of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.

Het is echt waar en het geeft voor mensen met Janssen heel veel problemen want je komt nergens meer binnen. Janssen plus booster is in Duitsland niet voldoende. Het moet zijn janssen plus pfizer/moderna plus een booster pfizer/moderna. 


Jesse_1 schreef op 06-02-2022 om 10:58:

[..]

Nou - laat ik het even scherper stellen dan het is. Stel:

De gezondheidsraad oordeelt dat het voor kinderen meer gezondheidsrisico's oplevert als ze zich laten boosteren dan als ze corono oplopen.

Het heeft geen zin te gaan discussiëren over hypothetische situaties. Dat is in elk geval niet wat de GR heeft gezegd.

Verder moet je ook niet denken dat Nederland de wijsheid in pacht heeft he? Dat willen we met z'n allen maar al te graag denken, maar is natuurlijk niet zo. We zijn al vaak genoeg veel te laat geweest met ingrijpen en de modellen van het RIVM blijken ook niet te kloppen.

Tango schreef op 06-02-2022 om 13:02:

[..]
Ik schreef het elders ook al, het blijft raar al die verschillende regels binnen de EU. Waar heb je nu eigenlijk een EU voor? Zou toch fijn zijn als die regels overal gewoon hetzelfde zijn.

Ik schreef het al eerder. Het is niks en wordt ook niks met de EU. 

MMcGonagall schreef op 04-02-2022 om 15:13:

[..]

Ja en jammer als je zus in Schotland woont. Dan zie je die maar een jaartje niet. Ik denk dat wij zo’n medische indicatie gaan proberen te krijgen (zieke opa en oma) of anders wil ik er wel voor betalen.

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-international-travel-quarantine/

Tango schreef op 06-02-2022 om 13:02:

[..]


Ik schreef het elders ook al, het blijft raar al die verschillende regels binnen de EU. Waar heb je nu eigenlijk een EU voor? Zou toch fijn zijn als die regels overal gewoon hetzelfde zijn.

Jij en ik vinden dat we ons meer bij gezamenlijk beleid zouden moeten aansluiten. Anderen roepen al jaren over ‘dictatuur’ van de EU. We zitten politiek gezien klem between a rock and a hard place. Want als het met de EU niks wordt, wordt het internationaal voor al die verschillende landen in allerlei opzichten ook erg moeilijk, vrees ik. Een variant op het kleine dorpje in Gallië. Maar eerlijk is eerlijk, of het binnen een sterke EU wel allemaal zonnig blijft is ook maar de vraag. We leven in spannende tijden. 

Met alle geluiden van hoeveel mensen positief testen momenteel kun je bijna nergens meer van op aan met Corona of variant want het virus blijft giga-overdraagbaar los van welke gevolgen voor wie. 
Proberen al bijna twee jaar erop te krijgen en naar elkaar te wijzen. Qr dit en loze beloftes. Als gevaccineerde ben je maar een ding als je het doet voor je vrijheid, met een grote G. In elk geval niet zonder getest te zijn.
Als je overal mee door wilt gaan en je hebt pech dan heeft je omgeving mogelijk ook pech. En gezien het hoge aantal positieve testen, is de pech graad hoger dan verwacht.

Plantenbak schreef op 06-02-2022 om 13:11:

[..]

Van de website van het Duitsland instituut

Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants de 2G-plus-regel: je moet zijn gevaccineerd of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.

Het is echt waar en het geeft voor mensen met Janssen heel veel problemen want je komt nergens meer binnen. Janssen plus booster is in Duitsland niet voldoende. Het moet zijn janssen plus pfizer/moderna plus een booster pfizer/moderna.


Voor Duitsland moeten kinderen onder de 12 ook volledig gevaccineerd zijn. Anders krijgt je dus te maken met quarantaine en dergelijken. 

Ergens hoop ik dus dat die eeuwige snotneus vanijn zoontje omslaat in een corona snotneus en hij een herstelbewijs krijgt.

Even los van de gezondheidsrisico’s is pech hebben daarna weer geluk 😱 dan ben je genezen verklaard en kun je weer verder. 
Dat meer mensen dat gaan denken om het liever wel op te lopen, het levert iets op. Nou misschien maar eens een drukke teststraat opzoeken zonder mondkapje en afstand en hopen dat er een positief geval naast je staat. 

Plantenbak schreef op 06-02-2022 om 13:11:

[..]

Van de website van het Duitsland instituut

Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants Mensen die zijn gevaccineerd met Johnson & Johnson - in Nederland bekend als Janssen - hebben volgens de Duitse regels twee extra mRNA-vaccins - Biontech/Pfizer of Moderna - nodig om als geboosterd te gelden. Dat is belangrijk om toegang te krijgen tot de Duitse horeca. In Duitsland geldt voor de meeste café's en restaurants de 2G-plus-regel: je moet zijn gevaccineerd of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.of genezen én je moet een booster of een negatieve test kunnen laten zien. Mensen die naast Janssen geen twee maar één mRNA-vaccinatie hebben gehad, moeten zich dus laten testen om in Duitsland een café of restaurant in te kunnen. In Nederland geldt een tweede vaccinatie na Janssen wel als booster.

Het is echt waar en het geeft voor mensen met Janssen heel veel problemen want je komt nergens meer binnen. Janssen plus booster is in Duitsland niet voldoende. Het moet zijn janssen plus pfizer/moderna plus een booster pfizer/moderna.


als ik met janssen + NL booster pfizer/moderna naar Aken ga en ik vraag om een boosterprik pfizer/moderna, ben ik daarna dan wel compleet?

dank voor de info overigens ook vd stappenplan!

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-02-2022 om 17:02:

[..]

als ik met janssen + NL booster pfizer/moderna naar Aken ga en ik vraag om een boosterprik pfizer/moderna, ben ik daarna dan wel compleet?


Voor Duitsland wel want dan is die derde je booster. Wat een gedoe allemaal. Ik snap niet dat die corona vaccinaties niet inmiddels ook onderdeel zijn geworden van reizigersvaccinatie. Heb je iets extra nodig omdat je reis wil/moet dan betaal je er maar voor. Ik begrijp dat dat vorig jaar nog niet kon maar inmiddels is er pfizer en moderna genoeg op voorraad. Dan hoeven Nederlanders niet naar Duitsland of Frankrijk te rijden om daar een gratis vaccin te halen. Wat ik nog steeds heel genant vind maar ook volkomen logisch dat mensen dat doen.

Eppos schreef op 06-02-2022 om 16:06:

Even los van de gezondheidsrisico’s is pech hebben daarna weer geluk 😱 dan ben je genezen verklaard en kun je weer verder.
Dat meer mensen dat gaan denken om het liever wel op te lopen, het levert iets op. Nou misschien maar eens een drukke teststraat opzoeken zonder mondkapje en afstand en hopen dat er een positief geval naast je staat.

Ja dat doen we dus niet maar we sturen hem gewoon naar school daar loopt hij her vanzelf een keer op elke week meerdere gevallen in de klas dus hij zal vast wel een keertje naast een zitten. De kans dat hij qua gezondheid een risico loopt is klein want er zijn maar heel weinig kinderen die er echt ziek van worden en enkelingen die langer dan een paar weken ziek zijn.

skik schreef op 06-02-2022 om 13:26:

[..]

https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-international-travel-quarantine/

Begrijp ik goed dat alle testen vervallen voor gevaccineerde volwassenen en voor kinderen sowieso? Dat is wel fijn, scheelt ook in de kosten.

Granola schreef op 06-02-2022 om 13:25:

[..]

Ik schreef het al eerder. Het is niks en wordt ook niks met de EU.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/eu-digital-covid-certificate_nl#geldigheid-van-de-certificaten

De EU stelt minimummaatregelen voor, de EU-landen mogen zelf beslissen of ze strengere maatregelen willen hanteren.

Hoor ik je nu zeggen dat je wilt dat de EU strengere maatregelen voor heel Europa invoert?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.