Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Net met mijn dochter voor haar studie en stuk zitten lezen over de pcr techniek. Bij pcr wordt dna vermeerderd dus als er 1 virusmolecuul in het monster zit dan wordt dat gevonden.
Bij een zelftest, die geen pcr doet, moet er meer virus aanwezig zijn om het aan te tonen. Als je echt besmet bent vinden ze dat met pcr altijd met een zelftest hangt het af van de hoeveelheid virus die aan je wattenstaafje komt te hangen. 
Vorige week was onze zoon positief, de zelftest gaf in no time een dikke rode streep. Wij bleven allemaal negatief testen, dochter heeft zich vanwege de komende tentamens zelfs bij de GGD laten testen maar bleef negatief. 
Inmiddels is zoon met een zelftest weer negatief maar bij de GGD testte hij nog positief, hoewel hij geen klachten meer heeft. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 15:18

Ik doe gewoon een GGD test, dan heb ik iig alles geprobeerd. 

MamaE schreef op 30-01-2022 om 13:59:

Als mensen met O-positief niet of minder makkelijk besmet kunnen raken is dat best goed nieuws aangezien zo'n 38 procent van alle Nederlanders deze bloedgroep heeft.
Het is wel al duidelijk dat niet iedereen even vatbaar is voor corona. Hoe dat precies komt weet ik niet. Het ga er voor mezelf gewoon niet vanuit dat ik immuun ben.
Een test bij de GGD lijkt me in jouw geval verstandig.

Really, na 10 dagen achtereen negatieve zelftesten? Nee hoor, prima zo. Als geboosterde hoef ik niet in quarantaine na nauw contact met een positief getest persoon en ik heb nul klachten. 

Leene

Leene

30-01-2022 om 15:43

Hangkous schreef op 30-01-2022 om 14:51:

Net met mijn dochter voor haar studie en stuk zitten lezen over de pcr techniek. Bij pcr wordt dna vermeerderd dus als er 1 virusmolecuul in het monster zit dan wordt dat gevonden.
Bij een zelftest, die geen pcr doet, moet er meer virus aanwezig zijn om het aan te tonen. Als je echt besmet bent vinden ze dat met pcr altijd met een zelftest hangt het af van de hoeveelheid virus die aan je wattenstaafje komt te hangen.
Vorige week was onze zoon positief, de zelftest gaf in no time een dikke rode streep. Wij bleven allemaal negatief testen, dochter heeft zich vanwege de komende tentamens zelfs bij de GGD laten testen maar bleef negatief.
Inmiddels is zoon met een zelftest weer negatief maar bij de GGD testte hij nog positief, hoewel hij geen klachten meer heeft.

De PCR test blijft wel 10 weken of meer positief. Later begreep ik dat een antigeen test weer negatief test zodra je geneest. Het heeft dus helemaal geen zin om een nieuwe PCR test te doen. Gewoon de regels aanhouden. 7 dagen minimaal quarantaine en als je dan 24 uur geen klachten hebt mag je weer uit quarantaine

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 15:51

skik schreef op 30-01-2022 om 15:22:

[..]

Really, na 10 dagen achtereen negatieve zelftesten? Nee hoor, prima zo. Als geboosterde hoef ik niet in quarantaine na nauw contact met een positief getest persoon en ik heb nul klachten.

Dat is dus het hele probleem. Denk dat heel veel mensen zo denken. Oh ik heb m'n vaccinatie, geen klachten, wel nauw contact gehad met een besmette maar ach het zal wel. 

En dan vervolgens anderen besmetten omdat je toch positief blijkt.

Precies daarom vind ik dat iedereen een negatieve test moet hebben bij uit eten ofzo ipv alleen een QR. 

Al is dat dan ook weer dubieus, want op openbare plaatsen komt iedereen weer met elkaar in aanraking.

Oftewel, gewoon afschaffen die hele QR poppenkast. Het heeft nul effect. 

Ik heb begrepen dat de GGD ook vaak een antigeentest doet, bij mensen die niet in de zorg werken. Dat is dan toch ook best een risico.
Voor ons hoop ik dat dochter niet diegene is die 10 weken positief blijft testen. We moeten over vier weken vliegen en het is nu drie weken geleden.

skik schreef op 30-01-2022 om 15:22:

[..]

Really, na 10 dagen achtereen negatieve zelftesten? Nee hoor, prima zo. Als geboosterde hoef ik niet in quarantaine na nauw contact met een positief getest persoon en ik heb nul klachten.

Als je op een feestje bent geweest waar achteraf iedereen corona heeft gekregen en je vriend heeft ook corona zou ik wel bij de GGD testen ja.

Iedereen testen voor toegang bij alles is echt compleet onhaalbaar. Het is het meest veilig, maar gewoon niet te doen als je meerdere keren per week gaat sporten bijvoorbeeld.

Bijtje82 schreef op 30-01-2022 om 15:51:

[..]

Dat is dus het hele probleem. Denk dat heel veel mensen zo denken. Oh ik heb m'n vaccinatie, geen klachten, wel nauw contact gehad met een besmette maar ach het zal wel.

En dan vervolgens anderen besmetten omdat je toch positief blijkt.

Precies daarom vind ik dat iedereen een negatieve test moet hebben bij uit eten ofzo ipv alleen een QR.

Al is dat dan ook weer dubieus, want op openbare plaatsen komt iedereen weer met elkaar in aanraking.

Oftewel, gewoon afschaffen die hele QR poppenkast. Het heeft nul effect.

Da's officieel advies hè, dat je met booster niet meer in quarantaine hoeft na contact met een positivo maar zonder klachten. Anders zou ik weken de deur niet uitkomen. Op de middelbare school waar ik werk vliegen de positief geteste docenten je om de oren om over de leerlingen (hier nog geen 50% gevaccineerd) nog maar te zwijgen. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 18:14

skik schreef op 30-01-2022 om 18:00:

[..]

Da's officieel advies hè, dat je met booster niet meer in quarantaine hoeft na contact met een positivo maar zonder klachten. Anders zou ik weken de deur niet uitkomen. Op de middelbare school waar ik werk vliegen de positief geteste docenten je om de oren om over de leerlingen (hier nog geen 50% gevaccineerd) nog maar te zwijgen.

Ja dat weet ik. Was ook niet persoonlijk bedoeld. Maar het is wel hoe het gaat.

Wat scholen betreft is het ook overal anders. Hier is het bij een positieve zelftest thuisblijven, maar klasgenoten hoeven dat niet. Bij m'n nichtje werd gezegd dat ze naar de GGD moest terwijl ze een negatieve test had. Want, zei school. Die zelftest is niet betrouwbaar. (terwijl alle scholen ze uitdelen)

Uiteindelijk was haar GGD test wel positief. Dus tja, wie weet het nog 🤷‍♀️

ik zit een beetje in dezelfde situatie.  Dochter positief,  vriendin die hier logeerde positief.  Ik ben niet fit maar zelftesten negatief.  Ik moet woensdag werken ( in de zorg) en ga als ik dan nog steeds keelpijn heb toch maar even een test doen bij de GGD of mijn werkgever.  

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 18:30

Je weet toch eigenlijk niet waar je goed aan doet. Denk dat heel veel mensen inmiddels wel wat makkelijker worden. Ik ook hoor. 
Je kunt op een gegeven moment bijna niet anders meer. 

Bijtje82 schreef op 30-01-2022 om 18:14:

[..]

Ja dat weet ik. Was ook niet persoonlijk bedoeld. Maar het is wel hoe het gaat.

Wat scholen betreft is het ook overal anders. Hier is het bij een positieve zelftest thuisblijven, maar klasgenoten hoeven dat niet. Bij m'n nichtje werd gezegd dat ze naar de GGD moest terwijl ze een negatieve test had. Want, zei school. Die zelftest is niet betrouwbaar. (terwijl alle scholen ze uitdelen)

Uiteindelijk was haar GGD test wel positief. Dus tja, wie weet het nog 🤷‍♀️

Het is ook niet bij te fietsen, al die steeds wisselende regeltjes. Gelukkig hebben we deze: https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/

Ik ga het risico niet opzoeken, draag braaf overal mijn mondkapje, schud geen handen, kom niet of nauwelijks in winkels maar op mijn werk zit ik elke dag in een superspreader event. Drie keer per week een PCR doen gaat me echt te ver. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 19:10

De overheid doet ook maar wat ze ingefluisterd wordt. Uiteindelijk proberen we maar wat, in de hoop dat het beter wordt. En de bevolking moet het maar ondergaan, want wat kunnen we anders. 
Ik volg de meeste regels ook gewoon braaf op hoor, maar je ontkomt er toch niet aan. En misschien maar beter ook.

We zullen het nooit weten, maar misschien hadden we allang beter af geweest zonder die bekrompen maatregelen. 

Bijtje82

Bijtje82

31-01-2022 om 00:11

Eerst maar eens zien of ik überhaupt op die test locatie terecht ga komen. M'n auto is total loss 🙈 Het is een half uur fietsen, maar tante Corrie doet lastig. 😅

MMcGonagall schreef op 30-01-2022 om 16:58:

Ik heb begrepen dat de GGD ook vaak een antigeentest doet, bij mensen die niet in de zorg werken. Dat is dan toch ook best een risico.
Voor ons hoop ik dat dochter niet diegene is die 10 weken positief blijft testen. We moeten over vier weken vliegen en het is nu drie weken geleden.

Dat maakt toch niet uit. Ze heeft dan toch een herstelbewijs? Dan hoeft ze toch niet meer te testen om te mogen vliegen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.