Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Caesar

Caesar

28-02-2019 om 16:50

Er is dus geen 680M besteedt (overigens is het nu al 744M) want er staat de waarde van de aandelen tegenover. Inderdaad is de koers fors lager geworden. Maar dat zijn dagprijzen. Volgende week kan het weer heel anders zijn. En volgend jaar ook.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-02-2019 om 17:04

Oproep

Ik stel voor dat we dit draadje niet verder vervuilen. Zie #56 in het draadje 'de-teloorgang-van-de-vrije-markteconomie' voor mijn (tegen)argumentatie ten opzichte van het bagatelliserende standpunt dat de huidige koers slechts een dagkoers is.

Angela67

Angela67

28-02-2019 om 17:05

Wel besteed

Caesar, het geld zit vast in aandelen. Dat vind ik nogal een politieke keuze als het gaat om.zo'n groot bedrag.
Gr Angela

Caesar

Caesar

28-02-2019 om 17:17

Angela

Dat deze aktie van de regering een politieke keuze is ben ik helemaal met je eens. Maar er is geen 744M besteedt. Er staat kapitaal tegenover. Er is wel 744M aan contanten aangewend.

Yanea

Yanea

28-02-2019 om 18:12

Contanten?

Het is betaald met geleend geld. De staatsschuld is dus hoger geworden.

Caesar

Caesar

28-02-2019 om 18:25

Yanea

Ja, met contanten. Ook geleend geld is in contanten. En ja, de staatsschuld is hoger geworden, maar daar staat dus extra kapitaal tegenover op de balans.

Angela67

Angela67

28-02-2019 om 18:42

Toch nog steeds besteed

je kunt er niets anders meer mee doen. Voorlopig. De baten van overheidsbestedingrn kunnen variëren maar als je dit geld niet in aandelen steekt kun je het steken in kernwapens of in anti-vliegreclames. Er is nu voor gekozen om het in aandelen te stoppen en dat geld is dus voorlopig 'weg' en de regering kan zeggen dat dus geen geld hebben voor xxxx. En dat noem ik toch wel besteed. Voor behoorlijk lange tijd.
Ongrijpbare baten . .
Gr Angela

Caesar

Caesar

28-02-2019 om 19:45

Angela

“en de regering kan zeggen dat dus geen geld hebben voor xxxx”

Nou, ik vind dat de regering dat dus niet kan zeggen. De schuldpositie is toegenomen, maar daar staan dus activa tegenover. En in dit geval zijn er ook niet minder liquide middelen, want die zijn geleend. Het enige nadeel is dat er rente betaald moet worden over het geleende bedrag. Maar met de huidige rente stand is dat nauwelijks een obstakel.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2019 om 19:48

"Er is naar ik heb begrepen 680 miljoen euro aan belastinggeld besteed aan het opkopen van aandelen van het - Franse! - bedrijf KLM. Volgens Caesar zijn die aandelen binnen enkele uren een "slordige 80 miljoen" in waarde verminderd."

Stel dat het omgekeerd was, RK, en er was juist 80 miljoen verdiend...

"Het gegeven dat wetenschappelijk onderzoekers meestal enorm veel - vaak verspilde - tijd en moeite dienen te steken in het bijeenschrapen van middelen, maakt het kabinetsbesluit ronduit pijnlijk."

Zou je dan niet juist betogen dat dat verdiende geld beter in wetenschappelijke onderzoekers zou kunnen worden gestoken?

Dat geld valt trouwens wel dichter bij huis te halen:

https://universonline.nl/2018/10/30/d66-universiteiten-potten-geld-op-ten-koste-van-studenten-en-personeel

"Bij elkaar hebben alle universiteiten in Nederland bijna drie miljard euro op de bank liggen."

Als we het omdraaien zou je daar net een *meerderheidsbelang* in AF/KLM van kunnen kopen.

Angela67

Angela67

28-02-2019 om 19:48

caesar

ik zeg toch: voorlopig. Natuurlijk kunnen ze op moment xx de aandelen te gelde maken maar dat willen ze niet want het gaat niet om aandelen maar om de invloed die ze kopen. Dus het is wel degelijk 'waarde-loos' in technische zin: het is een ongrijpbare baat want a) hoeveel invloed heb je eigenlijk en b) als de waarde daalt heb je er niet eens financieel voordeel bij.
Dus ik betwist je technische-economische uitleg niet, maar de uitwerking is wel degeljik dat het niet aan iets anders uitgegeven kan worden. In die zin is het net als elke politieke uitgave, een politieke uitgave . ..
gr Angela

Yanea

Yanea

28-02-2019 om 20:01

Gut

Wat was er ook weer mis met geld lenen om aandelen te kopen ... oh ja, de regering raadde dat af omdat een van de oorzaken van de kredietcrisis was!

Guppie

Guppie

28-02-2019 om 21:08

Cijfers mazelenepidemie

Lijkt met niet dat elke ouder mazelen meldt bij de huisarts dus meer meldingen zegt niet zoveel.

Caesar

Caesar

28-02-2019 om 21:15

Angela

Er zal geen cent minder uitgegeven aan onderwijs en defensie door deze aankoop.
En ja, het is inderdaad een politieke daad. Daar kan je wel wat van vinden.

Caesar

Caesar

28-02-2019 om 21:16

Yanea

“oh ja, de regering raadde dat af omdat een van de oorzaken van de kredietcrisis was!”

Waar kan ik deze informatie terugvinden?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 01:07

Voor zover ik er van weet, had de Franse overheid 14 procent van de aandelen in Air France/KLM. Daarmee had de Franse staat een dikke vinger in de pap, maar de staat was geen eigenaar van het geheel. De Nederlandse overheid heeft nu een even groot aandelenpakket. Het is in slechte aarde gevallen, hoor ik al de hele dag door.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 01:25

Guppie

Waarom zou niet elke ouder met een ziek mazelenkind naar de huisarts gaan? "Als ik de vaccinatie niet gehaald heb, hoef ik ook niet naar de dokter voor raad, ik heb tenslotte overal meer verstand van?" Dat moet toch een behoorlijk eigenwijs stuk vreten zijn, op zijn Hollands gezegd. Of zou diegene bang zijn om af te gaan? (ik heb het nu niet over ouders van kinderen die niet gevaccineerd mógen worden)

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 07:31

Zelfs als niet alle gevallen van mazelen

bij de arts terecht komen (en vervolgens dus ergens gemeld worden), dan nog zegt deze toename in gemelde gevallen natuurlijk wel degelijk wat. Of liever: juist zelfs. Want als niet iedereen naar een arts zou gaan, zijn er dus feitelijk nog meer gevallen...

Aan de andere kant zegt het ook weer niets, want datzelfde zou gelden voor de vorige jaren, waarbij dan dus ook niet iedereen naar een arts zou zijn gegaan, en dan blijft de verhouding hetzelfde.

Met gemelde gevallen wordt overigens bedoeld, door een arts gemelde gevallen bij een registratieorgaan. Dus niet mensen die vaag opbellen en zichzelf melden. Het zijn bevestigde gevallen.

Farah

Farah

01-03-2019 om 07:34

Denkfout Guppie

Meer meldingen betekent waarschijnlijk wel meer gevallen van mazelenbesmetting.
Jij beweert dat niet alle mensen met mazelen het melden, maar een deel ervan het gewoon thuis uitziekt of doodgaat.
Dat lijkt me een plausibele aanname. Laten we het op 10% van de zieken zetten.
Maar waarom zou dan in de ene mazelenuitbraak dat getal 10% zijn en in de andere uitbraak dat getal veel lager, zoals jij suggereert.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 08:53

Mirreke

Want als niet iedereen naar een arts zou gaan, zijn er dus feitelijk nog meer gevallen...===

Precies, dat dacht ik ook.

Yanea

Yanea

01-03-2019 om 08:54

Bij mazelen en kinkhoest

Gaan mensen waarschijnlijk wel naar de huisarts.

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 11:41

Kaaskopje en verder

Ik had dit venster in mijn browser een hele nacht openstaan en de getypte tekst gepost zonder te kijken of er nieuwe berichten waren. Idd, zelfde gedachte

Ik ga er overigens (net als Yanea) ook van uit dat mensen met symptomen die bij deze ziekten horen wel degelijk naar de arts gaan.

Daarbij komt dat de ernstige gevolgen van dergelijke ziekten niet alleen bestaan uit overlijden, maar in soms gruwelijke restschade (zoals doofheid, blindheid, gevolgen hersenontsteking...).

Nog een artikel:
https://www.groene.nl/artikel/wij-zien-mazelen-als-een-milde-ziekte

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 11:45

Nog even naar aanleiding van het artikel

Bewust niet ingeënt wordt bijvoorbeeld door antroposofische en hoog-opgeleide ouders. Vooral op de vrije school is de vaccinatiegraad (schrikbarend!) laag en dan met name in Gelderland...

Note to self: shit! Mijn kinderen zitten op een vrije school in Gelderland. Gelukkig wel volledig gevaccineerd, maar toch.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2019 om 13:23

mirreke

Wist je dat niet dan? Antroposofie is anti-vaccinatie bij uitstek.

De ongegeneerd anti-vax organisatie 'Nederlandse vereniging kritisch prikken' bestaat voor een groot deel uit antroposofen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Vereniging_Kritisch_Prikken

Ze zijn heel goed in het kiezen van positief klinkende labels als 'kritisch prikken' en 'vrije school'. Wie kan daar nou tegen zijn?

mirreke

mirreke

01-03-2019 om 14:49

Lekker naïef...

maar nee, dat wist ik dus echt niet, nooit bij stilgestaan. Want het kwam tot voor heel kort eigenlijk gewoon niet bij mij op dat je je kinderen niet zou laten inenten. Hooguit dat je wellicht om allerlei redenen het schema wat zou laten aanpassen. Ik dacht dat het iets achterlijks Amerikaans was, echt...

Ik moet wel bekennen dat na de verhuizing naar Duitsland het inentingsschema even in het 100 liep, omdat je in Duitsland dit dus zelf in de gaten hoort te houden, geen consultatiebureau hier. Totdat de kinderarts dit merkte, en hij het daarna overnam.

Enfin, wij zijn geen antroposofen, hebben om heel andere redenen voor de vrijeschool gekozen, maar dit is niet iets waar ik blij mee ben!

Yanea

Yanea

01-03-2019 om 15:06

Nee hoor ad hombre

Antroposofen laten hun kinderen vaker wel dan niet inenten. Alleen niet op heel jonge leeftijd (dus niet de DKTP met 6 weken) en niet meerdere inentingen tegelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2019 om 15:31

Yanea

De realiteit is dat de meeste kinderen op antroposofische scholen natuurlijk net als mirreke geen antroposofen zijn, maar afkomen op een modern imago en vage ideeen over 'vrijheid'.

"Antroposofen laten hun kinderen vaker wel dan niet inenten. Alleen niet op heel jonge leeftijd (dus niet de DKTP met 6 weken) en niet meerdere inentingen tegelijk."

Gestoorde idioten zijn het die van zichzelf denken dat ze heel 'woke' bezig zijn. We kennen het type van OO. Lopen hier eigenlijk mensen rond die zichzelf antroposoof noemen?

Yanea

Yanea

01-03-2019 om 15:55

Ad hombre

Als die hier rondlopen, zal jouw vooringenomen manier van vragen ze niet uitnodigen om dat toe te geven 😈

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2019 om 15:56

Yanea

Natuurlijk wel, als je het bent ben je er toch trots op?

Yanea

Yanea

01-03-2019 om 15:58

Geen idee

PVV-stemmers houden ook hun mond bij mij in de buurt 😂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.