Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk53

Pluk53

23-06-2010 om 10:00

Diclofenac, niet vrolijk van bijsluiter

het is een luxe probleem, als ik zo lees over alle echte ellende hier, maar toch even zeuren. Ik prijs mezelf normaal gesproken gelukkig dat ik weinig hoef te "slikken". Twee keer per jaar een paracetamol bij hoofdpijn, en als de hooikoorts al te hinderlijk wordt een antihistaminicum. Maar nu kostte een vervelende pijn dieper in de heup mijn nachtrust. Dus op naar de huisarts. Helaas (of gelukkig ) geen verklaring, geen duidelijke oorzaak. En dan volgt de normale aanpak: geef de natuur de tijd (en hoop dat het dan "vanzelf" over gaat), en slik intussen een pijnstiller. Paracetamol en ibuprofen had ik zelf al geprobeerd, en die werkten niet. Ik kreeg dus diclofenac voorgeschreven. En hoera, het werkt. Maar als je alle informatie uit de bijsluiter gelezen hebt wordt je niet vrolijk over alle (mogelijke)bijwerkingen. Ik had een zware dosering voorgeschreven gekregen ( 2 * per dag 100mg); ga die eerst maar eens halveren en hoop dat de klachten toch wegblijven. Want op de (mogelijke) bijwerkingen zit ik zeker niet te wachten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

23-06-2010 om 11:00

Geen last

Hier heb ik voor mijn operatie eerst bijna een jaar Diclofenac geslikt en later Tramadol. Met beide heb ik een maag beschermer geslikt en eigenlijk in anderhalf jaar pijnstilling geen bijwerkingen gehad. Ik begrijp uit je posting dat je geen maagbeschermer hebt? Ik zou deze wel erbij gaan slikken hoor.

Pluk53

Pluk53

23-06-2010 om 13:07

100%mama

Ik heb telefonisch overlegd met ha; maagproblemen staan vooraan het bijsluiter-rijtje van mogelijke klachten, en je hebt varianten van diclofenac waar de maagzuurrremmer in de pil is geintegreerd. Anderzijds is het weer een extra "pil" met eigen voor- en nadelen. Conclusie is: bij mensen met een "zwakke maag", of standaard als de patient boven de 60 is wordt de maagzuurremmer "meegeleverd". Maar als het niet nodig is, liever niet.

Gebroken rib

Manlief heeft zijn rib gebroken en kreeg van de huisarts ook diclofenac voorgeschreven. Hij werd er erg slaperig van en van 3 pillen per dag (!!) kreeg hij na een week migraine. Nu is hij aan het afbouwen en neemt er alleen nog maar 1 een uur voor het slapengaan, dat gaat goed.
Hij heeft geen maagklachten gehad.

Lionne

Brianna F

Brianna F

23-06-2010 om 15:56

Bijsluiters

Ik word van geen een bijsluiter vrolijk, maar soms is het gewoon kiezen uit twee kwaden en met pijn rondlopen is ook niet best. Ik heb het ook geslikt en buiten dat het bij mij niks deed, had ik ook geen bijwerkingen. Beterschap.

Puck

Puck

23-06-2010 om 21:14

Precies brianna

Soms moet je wel. En komt nog bij dat er in een bijsluiter alle mogelijke bijwerkingen vermeld worden, hoe klein die kans ook is. Maar het wil niet zeggen dat je ze ook krijgt. Van diclofenac staat vooral de maagklachten vooraan, maar daar is wel wat aan te doen als dat optreedt.
Nog een grappig voorbeeld van een bijsluiter: In de bijsluiter van mijn antidepressiva staat dat o.a. dat je zelfmoordneigingen kunt krijgen. Tja, dat is nu net de bijwerking waar je op zit te wachten als je depressief bent. Al zou je niet depressief zijn, dan zou je dat van de bijsluiter van A.D. spontaan worden.

Guinevere

Guinevere

23-06-2010 om 21:21

Wel maagbeschermers

Je moet wel om maagbeschermers vragen, zie dit bericht: http://www.nu.nl/gezondheid/2271971/artsen-onderschatten-gevaren-pijnstillers.html

Daarbij kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je echt wel maagproblemen kunt krijgen bij diclofenac-achtige pijnstillers. Je huisarts moet dat niet bagatelliseren.
Voor de rest: ik gebruik NSAID's op zeer reguliere basis. Buiten maagklachten heb ik nog nergens last van gehad.

Pluk53

Pluk53

24-06-2010 om 10:34

Geen maagbeschermers

bij mensen die voor langere tijd (of zelfs levenslang) pijnstillers moeten slikken is het logisch dat er maagbeschermers meegeslikt moeten worden.
Maar voor kortdurend gebruik is het toch weer een extra pil, met weer mogelijk specifieke bijwerkingen. Kun je daar ook weer een pil voor gaan slikken; at infinitum.

Guinevere

Guinevere

24-06-2010 om 12:20

Mij best hoor

Mij best hoor Pluk! Je maakt je zorgen over de bijwerkingen van Diclofenac, vervolgens blijkt dat er erg veel maagproblemen door kunnen ontstaan (ja, ook met 2 weken kan er al schade ontstaan), daar is wat voor, en dan maak je je weer zorgen over de bijwerkingen van het beschermende product. Ja, dan houdt het voor mij zo'n beetje op. Misschien moet je dan de bijsluiters maar niet meer lezen, want dan kun je namelijk helemaal niets meer slikken.

Pluk53

Pluk53

24-06-2010 om 15:03

Puh puh guinevere

het is een afweging, Guinevere. Ik slik het liefst zo min mogelijk. Ik heb toch het idee, dat alles wat je slikt een onbalans geeft in je lichaamsprocessen. Maar als je van de pijn slecht kunt slapen, dan maak je een afweging. Evenzo met het risico op maagslijmvlies beschadeging. Maar je web-verwijzing wordt evenzeer gewaardeerd.

Onno

Onno

24-06-2010 om 17:51

Ho ho ho plukje

Je kunt er mee naar een homeopaat gaan, scheelt je wel de kans op een maagbloeding. Je kunt beter voor genezing kiezen dan voor een onderdrukking, wellicht kan hij of zij je ook nog van de anti-depressiva af helpen. Symptoombestrijding is ook niet alles.

Pluk53

Pluk53

24-06-2010 om 18:41

Ha kerstman

ha Onno, de kerst valt vroeg dit jaar ).
Zodra de homeopathie haar werkzaamheid heeft bewezen sta ik vooraan in de rij voor haar bijwerkingsloze producten; maar helaas is het aantal bijwerkingen net zo groot als de werkzaamheid: nul komma nul.

Bastet

Bastet

24-06-2010 om 19:21

Pluk

Ik zou liever eerst een goeie fysio laten kijken,hoor.Kan misschien het slikken van medicijnen voorkomen!
groetjes,bastet

Guinevere

Guinevere

24-06-2010 om 21:49

Oh help

Oh, help, ik heb iets opgeroepen hier.
Pluk, probeer anders of je met alleen een avonddosering diclo wel lekker slaapt? En de tip van Bastet lijkt me ook een goede.

Tirza G.

Tirza G.

24-06-2010 om 22:57

Vrolijk

Pluk, het zal je wellicht verbazen, maar het is ook niet de bedóeling dat je vrolijk wordt van de bijsluiter. Het is de bedoeling dat je geinformeerd wordt, zodat je alert en verstandig met medicatie omgaat. En dat doe je. Hou je maag in de gaten en zodra je iets denkt van: mmmm, wat voelt dat raar - dan trek je aan de bel bij de huisarts.
En ondertussen kun je gewoon vrolijk verder leven in de wetenschap dat er mensen zijn (zoals ik bijvoorbeeld) die probleemloos langdurig zowel NSAID's als Dicoflenac slikken. Zonder maagbeschermers.

Tirza

Pluk53

Pluk53

24-06-2010 om 23:23

Bastet, fysio

met de gegevens die ik gaf klinkt dat logisch. Maar de pijn zit niet in de spier/aanhechting/gewricht. Belast en bij inspanning geen pijn. Wel bij zitten en liggen een bij tijd en wijle soort golvend, brandend gevoel "ergens" van binnen. HA dacht aan een (nog) niet doorgebroken gordelroos.

Bastet

Bastet

25-06-2010 om 07:52

Pluk

Ik heb ook problemen met mijn heup,dezelfde klachten,geen verergering bij belasting,maar ik merk het in de avond wel als ik veel gedaan heb overdag.
Hier brengt fysio wel verlichting.Maar ik zou toch eens informeren bij de fysio,alleen al omdat die met vaak andere diagnoses komen dan een ha.Het is immers hun vak,zeg maar...
Ik hoop voor jou dat het geen gordelroos wordt!
Bastet

Pluk53

Pluk53

25-06-2010 om 10:06

Bastet, herkenning

heh, Bastet, als het bij jou duidelijk is "wat het is" laat het even weten ). Wat doet jouw fysio dan wat verlichting geeft? Bij mij dus ook geen pijn/belemmering bij inspanning, maar daarna wel meer last. Nog niet helemaal zeker of er een oorzakelijk verband is, maar het lijkt er toch wel op. Kan een ingeklemde zenuw die pijn geven?

Primavera

Primavera

25-06-2010 om 10:45

Ingeklemde zenuwpijn

Hallo Pluk,
Een ingeklemde zenuw kan zeker zo'n soort pijn geven als je beschrijft met geen pijn of minder pijn bij gebruik en juist meer bij zitten en rusten. Mijn man heeft het ook eens gehad met iets wat erg op Ischias leuk, maar uiteindelijk Piriformis syndrome bleek te zijn. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Piriformis_syndrome.
Hij sliep toen erg moeilijk en alleen in een bepaalde positie op de bank. Diclofenac en andere pijnstillers deden nauwelijks iets. Gelukkig was het na een kleine week weer over.
Beterschap gewenst
Primavera

Pluk53

Pluk53

25-06-2010 om 11:19

Primavera

zou zomaar kunnen . Dus toch meer gaan stretchen voor en na het sporten. Als ik bij aanhoudende klachten weer terug ga naar HA zal ik hem jouw "expert-opinion" eens laten toetsen. Volgens mij worden HA'sen hoorndol van al die wijsneuzerige patienten die het hele internet rustig kunnen afzoeken, terwijl hij/zij in no-time een diagnose moet stellen.

Bastet

Bastet

25-06-2010 om 13:50

Pluk

Je kunt tegenwoordig rechtstreeks naar een fysio,zonder huisarts.Ik heb een hele fijne,mijn man,met chronische kwaal, komt vaak bij hem.Ik ben ook geweest voor mijn heup,bij mij kwam het uit mijn rug en had het te maken met overbelasting.
Dus behandelde hij een bepaalde plek naast mijn ruggegraat,iets hoger gelegen dan de pijnlijke heup.
(Overigens,mijn man heeft RLS,onze huisarts was heel blij dat mijn man er het nodige vanaf wist,het is bij uitsek een kwaal waar huisartsen niet veel van weten.Slimme huisartsen steken wat op van wijsneuzerige patienten..
Hoe dan ook,sterkte!
Bastet

100%mama

100%mama

25-06-2010 om 15:14

Pluk53

beetje late reaktie.....kij, dat wist ik nou niet he, dat er varianten zijn waarbij deze stof al zit! Waarschijnlijk had ik dan de variant waarbij dit niet zat en dus de beschermer kreeg (als zekerheid vanwege langdurig gebruik was hier de reden vlg de HA).

Hoe is het overigens nu?

Pluk53

Pluk53

25-06-2010 om 15:30

Status

dosering gehalveerd, de effectiviteit is ook minder, maar nog afdoende. het grappige is, dat nu ik de mogelijke oorzaak weet, ik me er ook stukken minder druk om maak. Eigenlijk wel logisch. Pijntjes komen nooit uit het niets, dus dan vraag je je altijd af wat de volgende fase zal zijn. Als het de "zenuw-in-de-knel" is, dan kunnen stretch-oefeningen helpen; en dat gaan we dus aanpakken.

marijke

marijke

28-06-2010 om 11:59

Bijwerkingen

Ik heb ooit een 'bijsluiter' gelezen over alcohol:

Let op: dit middel kan de rijvaardigheid beinvloeden. Daarnaast heeft 't een verslavende werking, kan lever- en nierbeschadigingen veroorzaken, geheugenverlies en controle over de algehele toestand komt vaak voor. Een tijdelijke bewustzijnvermindering is een vrij normale bijwerking enz. enz.

Dan drink je toch nooit meer iets?
Als ik af en toe een glaasje drink, krijg ik niet meteen neen leverbeschadiging, maar sommige mensen zijn erg gevoelig voor alcohol.
Alcohol is puur vergif, toch drinken we met z'n allen veel alcohol houdende dranken, we roken ons suf (heb je daar ooit de bijsluiter van gelezen?) en over een medicijn doen we moeilijk...

Natuurlijk zijn er ook gevaarlijke medicijnen; een kennisje van me heeft een chemokuur nodig, een van de bijwerkingen is kanker, met andere woorden: van het middel tegen de kanker, kun je kanker krijgen. Maar: heb je een keuze?
Enige relativering lijkt me op z'n plaats.

Pluk53

Pluk53

28-06-2010 om 14:32

Marijke, relativering

Marijke, over het roken zullen we het maar niet hebben. Wie nog niet overtuigd is van de verwoestende invloed van tabak, die heeft de laatste 20 jaar op een andere planeet geleefd. Er zijn nog steeds verbazend veel rokers, maar nog maar een kwart vergeleken met 55 jaar geleden. En alcohol, ja, het is een gif. Maar anderzijds is het een stof waar het lichaam nog wel redelijk raad mee weet ( in beperkte hoeveelheden). Maar diclofenac bijvoorbeeld is een stof die toch wat "intenser" ingrijpt. 200mg is de maximale dag-doses. Die hoeveelheid alcohol is twee druppels.

Puck

Puck

28-06-2010 om 16:28

Onzinnige vergelijking pluk

De vergelijking door de hoeveelheid alcohol te vergelijken met de hoeveelheid diclofenac slaat helemaal nergens op. Dat is namelijk appels met peren vergelijken. Dat 200 mg alcohol minder effect heeft dan 200 mg diclofenac zegt helemaal niets over schadelijker of "intenser" ingrijpen. En waar baseer je op dat een lichaam meer raad weet met alcohol dan met diclofenac? Een gemiddeld lichaam weet erg goed raad met diclofenac waardoor de voordelen erg goed op kunnen wegen tegen de mogelijke (let wel: mogelijk, komen dus lang niet altijd voor) nadelen. Ik slik ook medicijnen: maximale dosis is 10 mg per dag, maar daarvan kan ik toch echt niet zeggen dat het nog "intenser" is dan diclofenac. Het betreft namelijk een vrij verkrijgbaar antihistaminicum tegen hooikoorts.
Prima als je besluit om een bepaald geneesmiddel te laten staan vanwege bijwerkingen, maar doe dat dan als je ook werkelijk ervaart dat je bijwerkingen hebt, niet op een bijsluiter die ook bijwerkingen vermeldt die bij 1:10.000 mensen voorkomt en al helemaal niet door te vergelijken met andere middelen zoals alcohol.

Pluk53

Pluk53

28-06-2010 om 17:34

Puck

Paracelcus: Alles is gif, en niets is zonder gif; alleen de dosering bepaalt dat iets geen gif is. Uit die nog steeds gebruikte definitie haal ik toch dat diclofenac giftiger is dan ethanol (= alcohol).

Bastet

Bastet

28-06-2010 om 18:57

Maar....

Als het je op dusdanige wijze tegenstaat,laat je het toch liggen? Ik slik ook niks tegen die pijn in mijn heup.
Bastet

Puck

Puck

28-06-2010 om 22:34

Pluk

Die opmerking van Paracelcus die jij erbij haalt is wel erg kort door de bocht. Misschien heeft die beste man wel bedoeld dat een dosering van 200 mg diclofenac minder giftig is dan 400 mg. Hij was vast intelligent genoeg om de vergelijking tussen appels en peren zoals jij die maakt niet te bedoelen. Ik hoop toch werkelijk niet dat die opmerking van Paracelcus de enige reden is waardoor jij denkt dat ethanol minder giftig is dan diclofenac en dat je het daardoor maar laat staan. Als je alle geneesmiddelen laat staan die "giftiger" zijn dan diclofenac dan ben ik bang dat je weinig meer kan slikken. Een anticonceptiepil of de meeste middelen tegen eenhoge bloeddruk zitten ook ruim onder die 200 mg/dag.

Pluk53

Pluk53

29-06-2010 om 10:16

Voor de duidelijkheid

ik ben blij met de pijnstilling van diclofenac. "Het" werkt, en ik kreeg mijn nachtrust terug. De voorgeschreven dosis was 2 * daags 100mg. Ik gebruik nu 2 * 50, en ik slik er ranitidine bij. Ik heb tips gekregen voor het spannen/ontspannen van bepaalde spieren om de druk/afknelling op de zenuw te verminderen, en ook dat lijkt te helpen. de pijnstilling was nodig om te kunnen slapen; je lichaam/geest heeft nu eenmaal rust nodig, rust (en tijd) helpt het natuurlijk herstel.
Maar Puck, ik blijf van mening dat je met een stof die in zo'n kleine hoeveelheid zo'n effect heeft op je lichaamsprocessen veel voorzichtiger moet zijn dan met bijvoorbeeld alcohol. En om even te gaan muggenziften: hoe bepaal jij dan of een bepaalde stof "giftiger" is?

Puck

Puck

29-06-2010 om 11:08

Pluk

Ik bepaal helemaal niet of een stof giftiger is. Dat vind ik namelijk helemaal niet interessant, het gaat mij erom in welke dosering ik een middel veilig kan gebruiken en hoe werkzaam het is. Ik ga ervan uit dat ik een middel in de aanbevolen dosering veilig kan slikken en dan interesseert het me niet of ik een middel hebt dat 10 mg per tablet heeft of 500 mg. De onderzoekers hebben met allerlei testen uitgevonden hoe schadelijk medicijnen zijn, dat doen ze op wat geavanceerdere manieren als Paracelcus.
Maar als je al voorzichtig bent met je diclofenac, dan mag je zeker wel oppassen met je hooikoortsmedicatie. Volgens mij is die bij 10 mg al werkzaam (tenminste die van mij). Betekent dat dat dat veel gifitger is dan de diclofenac? En zou jij met de anticonceptiepil nog voorzichtiger en afwijzender zijn dan met de diclofenac? Het blijft vergelijken van appels met peren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.