Gezondheid
IMI-x2
17-06-2026 om 11:24
Do's en don't bij migraine?
Als extra cadeautje tijdens de overgang heb ik hormonale migraine gekregen. Ik gebruik al hormoonsuppletie en ik weet dat een oestrogeendip een aanval kan uitlokken, maar dat helpt dus niet voldoende. Meestal zijn de aanvallen zonder hoofdpijn (gelukkig!), ik heb soms oogmigraine, maar meestal veranderde visuele perceptie: de verhoudingen kloppen niet meer, dingen lijken groter of kleiner dan ze echt zijn. Ik voel dan druk in mijn hoofd, druk op mijn slapen en druk boven mijn linkeroog. Ik ben ook duizelig, misselijk en wat verward.
Tot nu toe begint het altijd 's ochtends en is de aanval rond het middaguur weer over, daarna ben ik een paar uur lang moe en ongeconcentreerd.
De huisarts maakt er niet zoveel van: neem maar een ibuprofen (dat helpt inderdaad wel wat, symptomen nemen af) en doe het rustig aan. Wat betekent dat? Kan ik me beter ziek melden van mijn kantoorbaan (heb ik nog niet gedaan)? In het donker gaan liggen (laatst gedaan, voelt fijn)? Ik snap wel dat autorijden geen goed plan is op zo'n dag.
Dit is nieuw voor mij en ik ben een beetje teleurgesteld in mijn huisarts. Waar vind ik wel meer betrouwbare, praktische informatie?
Decembermamma
17-06-2026 om 11:32
Tegen migraine kan niet zoveel gedaan worden mijn zoon heeft het ook maar dan met de hoofdpijn hij krijgt het altijd door prikkels en wellicht niet eten want meestal vissen we zijn lunch op de dag van de aanval zo weer uit zijn tas. Hij heeft het meestal tegen het eind van de middag begin van de avond.
Wat bij hem werkt is op bed liggen met gordijnen dicht, wachten tot hij heeft overgegeven. Wat wellicht niet heel goed is maken we hem dan rond 9 uur weer wakker om nog wat te eten. Hij voelt zich dan nog niet goed maar we weten wel dat het eten er dan in blijft en we willen liever niet dat hij heel veel honger krijgt in de nacht. Mijn man had het ook lange tijd en daar is het gestopt met het stoppen van drinken van caffeine houdende dranken. Hij bestelde na het overgeven vaak een vak shoarma of een pizza.
IMI-x2
17-06-2026 om 11:41
Dank je.
Ik hoef gelukkig niet over te geven. Voldoende water drinken, dat zei de huisarts nog wel.
GinnyTwijfelvuur
17-06-2026 om 11:54
Wat mij helpt is Excedrin. En het een beetje uitzitten.
Als het enigszins kan ga ik wel aan het werk, maar dan een beetje low profile. Beetje bezig blijven helpt mij altijd het beste.
Jonagold
17-06-2026 om 12:01
Wat wel en niet werkt is heel persoonlijk. Kwestie van uitproberen dus. Zoals jij het beschrijft valt het gelukkig wel mee geloof ik. Maar toch fijn als je wat aan de klachten kunt doen. Je zou kunnen kijken of Ceterizine wat voor je doet tegen het verwarde gevoel en de misselijkheid. Het zorgt wel ook vaak voor wat slaperigheid, dus misschien beter niet als je moet werken/autorijden. Het is een antihistaminicum maar wordt ook gebruikt tegen wagenziekte. Vandaar de suggestie. Het helpt tegen misselijkheid en draaierigheid.
Verder inderdaad ibuprofen. En je kunt kijken of eten helpt. Soms gaat dat juist de misselijkheid tegen. Of het triggert overgeven, vaak voel je je daarna weer een stuk beter.
IMI-x2
17-06-2026 om 12:05
GinnyTwijfelvuur schreef op 17-06-2026 om 11:54:
Wat mij helpt is Excedrin.
Aha, dan zijn APC'tjes. De huisarts zei expliciet dat ibuprofen bij migraine beter was dan paracetamol. Vitamine C en cafeïne krijg ik sowieso wel binnen.
Toch bedankt voor je ervaring.
IMI-x2
17-06-2026 om 12:10
Jonagold schreef op 17-06-2026 om 12:01:
Wat wel en niet werkt is heel persoonlijk. Kwestie van uitproberen dus. Zoals jij het beschrijft valt het gelukkig wel mee geloof ik. Maar toch fijn als je wat aan de klachten kunt doen. Je zou kunnen kijken of Ceterizine wat voor je doet tegen het verwarde gevoel en de misselijkheid. Het zorgt wel ook vaak voor wat slaperigheid, dus misschien beter niet als je moet werken/autorijden. Het is een antihistaminicum maar wordt ook gebruikt tegen wagenziekte. Vandaar de suggestie. Het helpt tegen misselijkheid en draaierigheid.
Verder inderdaad ibuprofen. En je kunt kijken of eten helpt. Soms gaat dat juist de misselijkheid tegen. Of het triggert overgeven, vaak voel je je daarna weer een stuk beter.
Dank je voor je geruststellende reactie. Gewoon kijken wat werkt, dus.
Heeft migraine te maken met een histaminereactie? (Edit: opgezocht, ja dus). Mijn allergieën zijn juist afgenomen sinds ik hst gebruik. Ik heb wel een (ander) antihistaminicum in huis, ik zal dat ook eens proberen.
Jonagold
17-06-2026 om 12:13
IMI-x2 schreef op 17-06-2026 om 12:10:
[..]
Dank je voor je geruststellende reactie. Gewoon kijken wat werkt, dus.
Heeft migraine te maken met een histaminereactie? Mijn allergieën zijn juist afgenomen sinds ik hst gebruik. Ik heb wel een (ander) antihistaminicum in huis, ik zal dat ook eens proberen.
Nee, maar de specifieke werking van Ceterizine kan dus werken voor een aantal van je klachten. En is vrij verkrijgbaar dus makkelijk experimenteren.
GinnyTwijfelvuur
17-06-2026 om 12:26
IMI-x2 schreef op 17-06-2026 om 12:05:
[..]
Aha, dan zijn APC'tjes. De huisarts zei expliciet dat ibuprofen bij migraine beter was dan paracetamol. Vitamine C en cafeïne krijg ik sowieso wel binnen.
Toch bedankt voor je ervaring.
Klopt. Bij mij werkt dat beter dan ibuprofen. Kwestie van uitproberen zeg maar.
MRI
17-06-2026 om 12:50
Wat rot voor je. Ik zelf heb er gelukkig geen last van maar mijn moeder kreeg het vaak door het eten van chocola of sinasappels. Ook hoorde ik van iemand dat als ze het op voelde de komen, ze haar man erbij riep omdat een orgasme de opkomende migraine bui wel eens kon afwenden
sterkte
IMI-x2
17-06-2026 om 13:00
Het komt bij mij niet door eten, wel door hormoondips, dat patroon zie ik duidelijk.
Lizzyliz
17-06-2026 om 13:25
Excedrin is ook het enige dat bij mij helpt. Ik word er helaas wel wat misselijk van. Maar minder erg dan die afschuwelijke migraine.
Temet
17-06-2026 om 13:32
Geheel ot, maar ik zie nu dat de Kruidvat APC-tabletten vrijwel precies dezelfde samenstelling hebben als Excedrin (15 mg caffeine minder), maar zo te zien tegen minder dan een derde van de kosten.
APC is mijn favoriete pijnstiller, als ik de huismerktabletten niet krijgen kan, koop ik noodgedwongen een pakje van Roter. Dat is fors duurder, maar zo te zien nog altijd flink goedkoper dan Excedrin. Ik kende dat hele Excedrin niet, omdat ik gelukkig geen migraine heb.
Stresskipje
17-06-2026 om 13:48
Wat vervelend voor je. Ik herken het helaas. Wat bij mij helpt is naast pijnstilling 2 reistabletjes te nemen. In eerste instantie tegen de misselijkheid, maar ik heb het idee dat het wel meer doet dan dat. Voorheen gebruikte ik domperidon, maar dat is helaas uit de handel genomen (of alleen nog op recept verkrijgbaar, maar volgens mij niet eens).
IMI-x2
17-06-2026 om 13:51
GinnyTwijfelvuur schreef op 17-06-2026 om 12:26:
[..]
Klopt. Bij mij werkt dat beter dan ibuprofen. Kwestie van uitproberen zeg maar.
OK, ik zal het ook eens proberen.
GinnyTwijfelvuur
17-06-2026 om 14:04
Temet schreef op 17-06-2026 om 13:32:
Geheel ot, maar ik zie nu dat de Kruidvat APC-tabletten vrijwel precies dezelfde samenstelling hebben als Excedrin (15 mg caffeine minder), maar zo te zien tegen minder dan een derde van de kosten.
APC is mijn favoriete pijnstiller, als ik de huismerktabletten niet krijgen kan, koop ik noodgedwongen een pakje van Roter. Dat is fors duurder, maar zo te zien nog altijd flink goedkoper dan Excedrin. Ik kende dat hele Excedrin niet, omdat ik gelukkig geen migraine heb.
Heel raar, maar die budgetvariant werkt bij mij niet. Het moet echt de juiste verhouding zijn (extra koffie drinken helpt ook al niet…).
En het is wat Lizzyliz zegt: alles beter dan migraine. Ik heb het er graag voor over.