Gezondheid
IMI-x2
17-06-2026 om 11:24
Do's en don't bij migraine?
Als extra cadeautje tijdens de overgang heb ik hormonale migraine gekregen. Ik gebruik al hormoonsuppletie en ik weet dat een oestrogeendip een aanval kan uitlokken, maar dat helpt dus niet voldoende. Meestal zijn de aanvallen zonder hoofdpijn (gelukkig!), ik heb soms oogmigraine, maar meestal veranderde visuele perceptie: de verhoudingen kloppen niet meer, dingen lijken groter of kleiner dan ze echt zijn. Ik voel dan druk in mijn hoofd, druk op mijn slapen en druk boven mijn linkeroog. Ik ben ook duizelig, misselijk en wat verward.
Tot nu toe begint het altijd 's ochtends en is de aanval rond het middaguur weer over, daarna ben ik een paar uur lang moe en ongeconcentreerd.
De huisarts maakt er niet zoveel van: neem maar een ibuprofen (dat helpt inderdaad wel wat, symptomen nemen af) en doe het rustig aan. Wat betekent dat? Kan ik me beter ziek melden van mijn kantoorbaan (heb ik nog niet gedaan)? In het donker gaan liggen (laatst gedaan, voelt fijn)? Ik snap wel dat autorijden geen goed plan is op zo'n dag.
Dit is nieuw voor mij en ik ben een beetje teleurgesteld in mijn huisarts. Waar vind ik wel meer betrouwbare, praktische informatie?
Decembermamma
17-06-2026 om 15:38
APC heeft mijn man ook geprobeerd en vaak genomen maar toen de Excedrin op de markt kwam is hij snel overgestapt, op dit moment hebben we vanuit de vs nog Excedrin waar het een schijntje kost om vergelijking met in Nederland. Het werkt super, mijn verlammende hoofdpijn is echt binnen een kwartier weg. Zoon kan geen medicijnen nemen dan wordt het overgeven alleen maar erger, nu is het na 1 of 2 keer overgeven klaar en valt hij heel diep in slaap.
TineWinkel
17-06-2026 om 15:52
in het kader van proberen: ik ben bij heftige hoofdpijn/tegen migraine aan 'dol' op pure aspirine (dus de A uit APC). Bruistabletten, dus asprobruis (van gewone pillen krijg ik last van mijn maag) waren er tot voor kort in een redelijk geprijsde soort, maar tegenwoordig hebben ze die in gewone winkels (zoals Kruidvat en Etos) alleen nog maar van heel dure merken en/of in combinatie met bv vitamineC.
Dus meestal probeer ik eerst aspirine in bruisvorm. Werkt dat niet, dan komt er een triptaan aan te pas - maar die heeft regelmatig erg veel effect op je reactievermogen, dus daar heb ik niet altijd 'zin' in.
Jonagold
17-06-2026 om 16:58
Stresskipje schreef op 17-06-2026 om 13:48:
Wat vervelend voor je. Ik herken het helaas. Wat bij mij helpt is naast pijnstilling 2 reistabletjes te nemen. In eerste instantie tegen de misselijkheid, maar ik heb het idee dat het wel meer doet dan dat. Voorheen gebruikte ik domperidon, maar dat is helaas uit de handel genomen (of alleen nog op recept verkrijgbaar, maar volgens mij niet eens).
Ah, kijk, een ervaringsdeskundige wat betreft de reisziektepilletjes. Werkt helaas niet bij iedereen maar doet vaak wel wat tegen de misselijkheid
Jesse_1
17-06-2026 om 18:00
Hier ook een lichte vorm, in de zin van; alleen oogmigraine en soms daarop een enorme, niets tegenhoudende moeheid. Maar ik had dat zo'n 2x per 3 weken. Dat vond de huisarts te vaak en ik krijg bloeddrukverlagende pillen (ook al heb ik niet specifiek een lage bloeddruk) en dat werkt al in de laagste dosering. Toevallig heb ik vorige week weer een oogmigraine gehad, maar degene daarvoor was al 3 jaar geleden.
Jesse_1
17-06-2026 om 18:02
MRI schreef op 17-06-2026 om 12:50:
Wat rot voor je. Ik zelf heb er gelukkig geen last van maar mijn moeder kreeg het vaak door het eten van chocola of sinasappels. Ook hoorde ik van iemand dat als ze het op voelde de komen, ze haar man erbij riep omdat een orgasme de opkomende migraine bui wel eens kon afwenden
sterkte
Kip of ei; komt er een aanval door chocola of sinaasappels of krijg je zin in chocola en sinaasappels als je lichaam een aanval voelt aankomen?
IMI-x2
17-06-2026 om 18:14
Jesse_1 schreef op 17-06-2026 om 18:00:
Hier ook een lichte vorm, in de zin van; alleen oogmigraine en soms daarop een enorme, niets tegenhoudende moeheid. Maar ik had dat zo'n 2x per 3 weken. Dat vond de huisarts te vaak en ik krijg bloeddrukverlagende pillen (ook al heb ik niet specifiek een lage bloeddruk) en dat werkt al in de laagste dosering. Toevallig heb ik vorige week weer een oogmigraine gehad, maar degene daarvoor was al 3 jaar geleden.
Dat zal het hier niet zijn: ik heb mijn hele leven al een heel lage bloeddruk. Maar ik hou het in de gaten, wie weet is ook mijn bloeddruk plotseling veranderd?
TineWinkel
17-06-2026 om 18:21
IMI-x2 schreef op 17-06-2026 om 18:14:
[..]
Dat zal het hier niet zijn: ik heb mijn hele leven al een heel lage bloeddruk. Maar ik hou het in de gaten, wie weet is ook mijn bloeddruk plotseling veranderd?
De migraine hoeft dan niet te worden veroorzaakt door de hoge bloeddruk. Maar de pillen kunnen dan toch helpen het aantal aanvallen te beperken. Ik heb van mezelf n vrij lage bloeddruk, heb n poos bètablokkers geslikt, maar moest dus de eerste weken extra gecontroleerd worden om na te gaan of de bloeddruk niet TE laag zou worden.
Ben na n jaar of 2 met de bètablokkers gestopt, omdat de aanvallen weer terug kwamen en ik best last had van de bijverschijnselen.
Jesse_1
17-06-2026 om 19:21
TineWinkel schreef op 17-06-2026 om 18:21:
[..]
De migraine hoeft dan niet te worden veroorzaakt door de hoge bloeddruk. Maar de pillen kunnen dan toch helpen het aantal aanvallen te beperken. Ik heb van mezelf n vrij lage bloeddruk, heb n poos bètablokkers geslikt, maar moest dus de eerste weken extra gecontroleerd worden om na te gaan of de bloeddruk niet TE laag zou worden.
Ben na n jaar of 2 met de bètablokkers gestopt, omdat de aanvallen weer terug kwamen en ik best last had van de bijverschijnselen.
Ja, mijn bloeddruk is ook eerder laag dan hoog. Maar als je al heel laag zit, TO, dan is het misschien geen optie, maar dat kan de huisarts zeggen. Mijn dosering is heel laag, maar helpt heel goed. Ik heb een keer geprobeerd te stoppen met medicatie (onder begeleiding van de arts), maar toen kwamen de oogmigraines vrijwel meteen terug (nog voor ik gestopt was, dus tijdens het afbouwen). Advies was om het pas weer te proberen als ik in/na de overgang was.
Decembermamma
17-06-2026 om 21:18
Voor zover ik weet moet je bij jezelf ontdekken wat jouw migraine veroorzaakt. Ik heb een hele heftige hoofdpijn rond mijn menstruatie mijn hele leven lang al en ik ga ervanuit dat dat geen migraine is maar gewoon een verlammende hoofdpijn veroorzaakt door hormonen, en ja daar werkt excedrin vaak wel voor dus gebruik ik dat.
Bij zoon lijkt het te zijn door veel drukte of stress en die heeft echter migraine.
Bij mijn man kwam het echt door caffeine dranken en te lang wachten met eten.
Trijsje
17-06-2026 om 22:37
Ik denk dat het bij iedereen anders is.
Het enige dat bij mij werkt is met ogen dicht in het donker gaan liggen. Tot in ieder geval de oogmigraine weg is. Meestal een uur ongeveer. Daarna heb ik lichte hoofdpijn en misselijkheid maar daar kan ik mee functioneren.
Marie111
17-06-2026 om 23:13
Je gebruikt hormoonsuppletie schrijf je. Wat gebruik je?
Wellicht moet dosering aangepast worden?
Ken je deze Facebook-groep al?
Bio-identieke hormonen bij overgang / menopauze: evidence-based hulp + info
Als je dan in de groep zoekt op migraine vind je heel veel informatie en ervaringen
Om de informatie/gidsen te kunnen lezen, moet je wel eerst lid worden van de groep.
Beterschap
Pief
18-06-2026 om 07:38
Ik heb een paar maanden een simpel dagboekje bijgehouden en daarin zag ik ook duidelijk op welke momenten in de cyclus ik migraine kreeg. Ik heb toen de dosering van hst aangepast. Iets meer oestrogeen en iets minder progesteron was bij mij de oplossing. Inmiddels blijft de migraine al jaren weg. Welke progesteron heb je? Dat maakt ook verschil. En bij mij werken alleen de pleisters en niet alle pleisters tegelijk wisselen, maar 1 per keer. Zo geeft het het meest stabiel oestrogeen af. Bij gel krijg ik migraine.
IMI-x2
18-06-2026 om 09:32
Marie111 schreef op 17-06-2026 om 23:13:
Je gebruikt hormoonsuppletie schrijf je. Wat gebruik je?
Wellicht moet dosering aangepast worden?
Ken je deze Facebook-groep al?
Bio-identieke hormonen bij overgang / menopauze: evidence-based hulp + info
Als je dan in de groep zoekt op migraine vind je heel veel informatie en ervaringen
Om de informatie/gidsen te kunnen lezen, moet je wel eerst lid worden van de groep.
Beterschap
Goed dat je het noemt!
Die groep is geweldig. Ik ben al lang lid en ik word goed begeleid (privé). Mijn hormonenarts zegt dat er weinig aan te doen is, dosis is goed, voel me verder ook prima. Hopelijk wordt het beter als ik echt de menopauze heb bereikt.
Pief
18-06-2026 om 15:32
IMI-x2 schreef op 18-06-2026 om 09:32:
[..]
Goed dat je het noemt!
Die groep is geweldig. Ik ben al lang lid en ik word goed begeleid (privé). Mijn hormonenarts zegt dat er weinig aan te doen is, dosis is goed, voel me verder ook prima. Hopelijk wordt het beter als ik echt de menopauze heb bereikt.
De dosis is niet prima lijkt me als je last hebt van hormonale migraine.
IMI-x2
18-06-2026 om 15:44
Ik zal het met mijn arts bespreken, maar ik gebruik al het dubbele van de richtlijnen. Mijn bloedwaarden zijn prachtig en de overige klachten zijn verdwenen. Dit is nieuw. Het gebeurt duidelijk na sport (maar niet elke keer) en andere oestrogeeenvretende gebeurtenissen.