Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-06-2026 om 11:24
Als extra cadeautje tijdens de overgang heb ik hormonale migraine gekregen. Ik gebruik al hormoonsuppletie en ik weet dat een oestrogeendip een aanval kan uitlokken, maar dat helpt dus niet voldoende. Meestal zijn de aanvallen zonder hoofdpijn (gelukkig!), ik heb soms oogmigraine, maar meestal veranderde visuele perceptie: de verhoudingen kloppen niet meer, dingen lijken groter of kleiner dan ze echt zijn. Ik voel dan druk in mijn hoofd, druk op mijn slapen en druk boven mijn linkeroog. Ik ben ook duizelig, misselijk en wat verward.
Tot nu toe begint het altijd 's ochtends en is de aanval rond het middaguur weer over, daarna ben ik een paar uur lang moe en ongeconcentreerd.
De huisarts maakt er niet zoveel van: neem maar een ibuprofen (dat helpt inderdaad wel wat, symptomen nemen af) en doe het rustig aan. Wat betekent dat? Kan ik me beter ziek melden van mijn kantoorbaan (heb ik nog niet gedaan)? In het donker gaan liggen (laatst gedaan, voelt fijn)? Ik snap wel dat autorijden geen goed plan is op zo'n dag.
Dit is nieuw voor mij en ik ben een beetje teleurgesteld in mijn huisarts. Waar vind ik wel meer betrouwbare, praktische informatie?
19-06-2026 om 01:07
IMI-x2 schreef op 18-06-2026 om 15:44:
Ik zal het met mijn arts bespreken, maar ik gebruik al het dubbele van de richtlijnen. Mijn bloedwaarden zijn prachtig en de overige klachten zijn verdwenen. Dit is nieuw. Het gebeurt duidelijk na sport (maar niet elke keer) en andere oestrogeeenvretende gebeurtenissen.
Heb je progesteron of Duphaston? En als het met oestrogeen te maken heeft, dan kan je misschien een half pompje bijsmeren op zulke dagen? Ik merk zelf binnen een paar uur effect.
19-06-2026 om 07:52
Bio-identiek idd. Extra nemen mag ik wel incidenteel na een verdoving bij de tandarts bv, maar niet 3x per week, want dan ben je aan het ophogen. Als de migraine blijft, ga ik wel bespreken of de dosis niet nog wat omhoog moet.
19-06-2026 om 12:33
Ik heb echt een andere verhouding nodig en dan voel ik me super en heel stabiel. Bij mij is dat 3 x50 pleisters en 1x100 progesteron. En dat laatste van de infinity apotheek. Voor iedereen is het net iets anders, maar zolang je migraine hebt ben je niet goed afgesteld. Zo fijn als dat echt helemaal weg is.