Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Donorwet vandaag in de 1e Kamer


Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2018 om 15:54

Tsjor

Ik blijk zelf iets over het hoofd gezien te hebben, goed om het er nog over te hebben dus

Je kunt Ja, Nee, of Een (specifieke) nabestaande mag beslissen, of Geen bezwaar registreren (of laten registreren als je niet handelt na ontvangst van de twee brieven). En je kunt ook nog steeds aangeven of je een orgaan wilt uitsluiten. Maar: "Nabestaanden kunnen de registratie van een 'ja' of 'geen bezwaar' wel aanvechten. Zij moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn." (van nos.nl) ... als een donor dus als 'nee' geregistreerd staat en een nabestaande zegt opeens 'hij wil wel', dan begrijp ik dat dát niet ingewilligd wordt.

Jaina

Jaina

18-02-2018 om 20:01

Kaaskopje

Ja,dat trekt inderdaad veel hoogopgeleiden, met een soort nostalgisch verlangen naar een romantisch verleden dat nooit heeft bestaan

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2018 om 22:09

Leen13

Leen13

13-03-2018 om 23:14 Topicstarter

Tja

http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/736372/tot-dertig-jaar-geleden-werden-babys-onverdoofd-geopereerd.html

Nog niet zo lang geleden geloofden we ook dat we babies zonder narcose konden opereren omdat ze nog een onrijp zenuwstelsel zouden hebben.

"Hij zette een onderzoek op wat nu nooit meer zou mogen: hij liet een groep pasgeborenen opereren met en een groep zonder verdoving. De resultaten, die in 1987 in The Lancet verschenen, zette de medische wereld op zijn kop: bij de baby’s die geen pijnstilling kregen ontstond zoveel stress dat zich een hormoonstorm ontwikkelde. Hun bloedsuikerspiegel piekte, hun ademhaling was onregelmatiger. Het was zo’n aanslag op hun kleine lijf dat organen konden uitvallen. Soms overleed een kind daardoor."

Zeggen dat het 'onwaar' is dat hersendood kan betekenen dat je niet dood bent en wel gevoel hebt is nog geen bewijs.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4889814/

"According to the biological definition of death, BD individuals either are or are not dead. Although this essay does not argue that we presently can be certain they are alive, consistently observed signs of complex functioning in the bodies of ventilated BD bodies raise a reasonable doubt against the conclusion that they are dead."

"Since the best evidence does not dispel the doubt that ventilated BD bodies are dead; and since we should not treat as corpses what for all we know might be living human beings, we have an obligation to treat BD individuals as if they were living human beings.""

Of een paar journalisten van NU.nl definitief kunnen vaststellen waar artsen zelf over blijven discussiëren is voor mij geen vraag.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2018 om 23:33

AnneJ

We hebben ook alleen maar de illusie dat we onder narcose niks voelen, toch AJ? Volgende keer probeer jij het gewoon een keertje zonder.

Dat zou een doorbraak voor de alterneuten wezen, joh!

Leen13

Leen13

13-03-2018 om 23:36 Topicstarter

Narcose

Narcose lijkt me een handige voorzorgsmaatregel voor het geval dat. Helaas is dat nu niet aan de orde. Er wordt alleen wat spierverslapper gegeven.

Leen13

Leen13

14-03-2018 om 00:03 Topicstarter

Anesthesie niet nodig

https://www.japantimes.co.jp/news/2000/10/25/national/why-do-some-doctors-anesthetize-brain-dead-patients/#.WqhVTvnOUdU

"The physician criticized a guideline issued last year by Britain’s Intensive Care Society that anesthesia is not necessary to brain-dead organ donors."

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2018 om 01:28

Holistisch

Holistisch gezien is iemand die hersendood is niet volledig dood en ja, dat is waar. Laat je de natuur zijn gang gaan, dan zal die persoon wel snel doodgaan, omdat er geen prikkels meer van en naar de hersens gestuurd worden, waardoor de organen hun werk niet meer kunnen doen. Dat is dus iets anders dan coma. Bij coma zijn de hersens niet dood en blijven prikkels ontvangen, waardoor het mogelijk is dat iemand blijft leven.

Ik begrijp uit de artikelen over de opvattingen tot in de jaren '80 dat 'zonder narcose' niet automatisch inhield dat ze volledig bij bewustzijn waren. Er werd dan wel lachgas icm zuurstof gegeven en eventueel spierverslappers bij grotere ingrepen. Maar eerlijk is eerlijk, ik wist dit niet en schrik er best van. Toch is dit níet hetzelfde als het opereren van een hersendode. Als je hersenen het niet meer doen, kunnen ze ook geen pijnprikkels meer verwerken.

Ik ben als kleine kleuter aan mijn voeten geopereerd en weet nog vaag dat ik thuis op twee tegen elkaar aangeschoven stoelen mocht zitten en spelen. Op die manier zat ik veilig en kon ik niet vallen. Hoe ik me voelde na de operatie... geen idee. Ik heb toen ik voor in de twintig was, een gelijksoortige operatie gehad en de dagen erna was het echt wel pijnlijk. Ik denk dus inderdaad dat kinderen vergeten wat ze meemaken, maar of het lichaam en de hersenen dat vergeten, dat is kennelijk een ander verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.