Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Donorwet vandaag in de 1e Kamer

https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20180130

Ze maken zich er in elk geval niet met een Jantje van Leiden vanaf. De donorwet staat de hele dag, met een paar onderbrekingen, op de agenda. Tot vanavond laat.

https://www.npo.nl/live/npo-politiek

Hier kun je die volgen.

Ik ben er alleen nog niet achter wanneer er precies gestemd gaat worden en wanneer we dan de uitslag mogen verwachten.

Ik ben benieuwd. Het onderwerp is hier op OOL ook aan de orde geweest.

Vanmorgen een discussie met zoon gehad. De onaantastbaarheid van het lichaam staat in elk geval in de grondwet. Om die te veranderen is er nog heel wat meer nodig dan een nipte meerderheid in de 1e kamer. Of anders via een amendement of uitzondering op de grondwet?


Leen13

Leen13

30-01-2018 om 18:10 Topicstarter

Volgende week dinsdag stemmen

https://www.ad.nl/politiek/pia-dijkstra-vecht-voor-donorwet-in-verdeelde-eerste-kamer~ae524e5b/

"Vrij stemmen
Omdat het om zo'n gevoelig onderwerp gaat, lieten de fracties in de Tweede Kamer hun leden vorig jaar vrij stemmen, ieder parlementslid maakte zijn eigen overweging. Uiteindelijk stemden één PvdA'er en zeven VVD'ers anders dan de rest van hun fractie. De senaat stemt volgende week dinsdag over het wetsvoorstel."

Jan

Jan

30-01-2018 om 18:17

Als

Deze wet er door komt is dat voldoende. Grondwetswijziging is niet nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-01-2018 om 19:13

Duimen dan maar

Hopelijk wordt er ook een beetje met verstand gestemd.

Teuntje

Teuntje

30-01-2018 om 20:07

Verstand

Stemmen met verstand, iedere stemmer zal vinden dat hij/zij dat doet. Het is maar net de vraag of dat overeenkomt met wat jij verstandig vindt Phryne. Ben benieuwd wat de uitslag gaat worden.

Leen13

Leen13

31-01-2018 om 00:25 Topicstarter

Stemming uitgesteld, eerst nog een debat

https://nos.nl/artikel/2214582-stemming-eerste-kamer-over-donorwet-week-uitgesteld.html

"De stemming over de omstreden donorwet in de Eerste Kamer is uitgesteld. De senaat wil eerst een brief van initiatiefneemster D66-Kamerlid Dijkstra. De senatoren hebben, nadat ze de hele dag met haar gedebatteerd hebben, nog veel vragen.

Ze willen weten hoe de wet moet worden geïnterpreteerd. Ook moet er meer duidelijkheid komen over de positie van de nabestaanden en de rol van de artsen. De ChristenUnie wil de zekerheid dat de nieuwe wet niet in strijd is met de Grondwet en dat de integriteit van het menselijk lichaam wordt gewaarborgd."

"Minister Bruins kon niet alle vragen beantwoorden. Zo kon hij niet zeggen of er een garantie is dat er dankzij de nieuwe donorwet meer donoren zullen komen. "Het is best ingewikkeld, zeg ik eerlijk na een dagje hier luisteren", aldus Bruins."

"Dijkstra beloofde gauw met opheldering te komen. Daarna kan het debat volgende week dinsdag worden voortgezet. De hoofdelijke stemmingen volgen dan de dinsdag daarop, op 13 februari. Dat zou aanvankelijk op 6 februari gebeuren."

Triva

Triva

31-01-2018 om 05:33

bijzonder idd

dat als iemand anders stemt dan jij, dat er dan meteen aan het verstand wordt getwijfeld...

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2018 om 09:02

Gedoe

Als je er zo tegen bent heb je toch zo bezwaar gemaakt? Ik zie het probleem niet zo. En die onaantastbaarheid van het menselijk lichaam geldt voor *levende* mensen. Als je dood bent wordt je graf gewoon geruimd.

Ik maak me meer zorgen over de vraag of het wel werkelijk gaan helpen tegen de tekorten aan organen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 09:24

Tekorten

Ja, daar schijnt inderdaad twijfel over te bestaan, maar mijn redenatie is dan toch dat het de moeite waard is om deze wijziging goed te keuren en het resultaat vervolgens te kunnen afwachten.

Door het onderwerp gister in de kamer en op tv, hadden man en ik het er weer even over. Voor ons is het zo klaar als een klontje... haal ons maar leeg als de situatie zich voordoet. Man zei vervolgens: als dat gebeurt, zeg dat dan maar. Waarop ik zei: als alles blijft zoals het nu is, is mijn mondelinge toestemming niets waard als je niet geregistreerd bent. (hij weet het niet meer zeker). Dus wij zijn er sowieso voor dat deze wetswijziging erdoor komt en vanuit onze gedachten hierover snappen we niet waarom het zo moeilijk is. Maar goed, dat is het dus wel voor veel mensen, dat blijkt maar weer. Paniekverhalen zijn daar ook niet bepaald behulpzaam bij.

Wij zijn zo stellig hierin, dat ik geneigd ben om vast te leggen dat de kinderen hier geen stem in mogen hebben. Zo heb ik dat ook aangegeven op het huidige codicil. Dat is niet aan hen. Ik ben een volwassen, geestelijk gezonde vrouw die dit zo beslist, daar moeten ze het mee doen. Ik hou veel van ze hoor, mocht dat even ondergesneeuwd raken ).

Chrono

Chrono

31-01-2018 om 09:39

Kaaskopje

Ben ik helemaal met je eens.
Je kunt overigens ook bij leven doneren en zo een leven redden!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-01-2018 om 09:46

Registreren

Is het nu zo dat als mensen 'ja' hebben geregistreerd, nabestaanden dat nog steeds kunnen weigeren? Dat is wel vreemd. Hopelijk is het andersom niet zo.

Triva

Triva

31-01-2018 om 09:51

Phryne

Het verbaast mij dat je zo tegen bent maar ook te beroerd bent om het zelf even op te zoeken hoe de regels nu zijn en wat de plannen zijn. Makkelijker om even wat te roepen en weer weg te vliegen en te twijfelen aan het verstand van andersdenkenden.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 09:51

Phryne

Ik moet het er weer even bijhalen, maar voor zover mijn geheugen gaat, heb ik nu aangegeven dat ik de beslissing genomen heb en de nabestaanden geen toestemming gevraagd zal worden. Ik denk dat het in de praktijk toch anders kan gaan, als de kinderen stampvoetend weigeren. Ik hoop dat ze mijn wens respecteren.

Triva

Triva

31-01-2018 om 09:56

en ter voorkoming van speculaties

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/orgaandonatie-en-weefseldonatie/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-nabestaande-orgaandonatie-tegenhouden

Uitzondering na oordeel arts als overleden persoon WEL wilde doneren:

In deze 2 situaties kunnen nabestaanden afwijken van de wensen van de overledene:

Bij zwaarwegende redenen

Een nabestaande kan bijvoorbeeld in zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan. De betrokken arts beoordeelt of dit zo is.

Bij jongeren tot 16 jaar

Vanaf 12 jaar kunnen jongeren in het Donorregister laten registreren dat ze orgaandonor willen worden. Komt een jongere onder de 16 te overlijden? Dan kunnen de ouder(s) of voogd bezwaar maken tegen orgaandonatie. De donatie gaat dan niet door.
Overledene wilde geen orgaandonatie

-------------------------------------------------------------------
Heeft de overledene in het Donorregister laten vastleggen dat hij of zij geen organen wilde afstaan? Dan kunnen de nabestaanden dit niet ongedaan maken.

Triva

Triva

31-01-2018 om 09:58

hoe werkt het nieuwe wetsvoorstel:

Hoe het nieuwe actieve donorregistratiesysteem werkt (ADR)

Iedereen die nu nog niet staat geregistreerd krijgt twee keer een donorformulier thuis gestuurd met de vraag om je donorkeuze te registreren. Dat kan zijn: ja, nee, mijn nabestaanden beslissen of een specifiek persoon mag beslissen. Daarnaast wordt er uitgelegd dat als je geen van deze keuzes vastlegt je geen bezwaar hebt om donor te zijn. De tweede brief komt na zes weken, indien je de eerste keer niet gereageerd hebt. Reageer je dan opnieuw niet, ontvang je na zes weken een brief dat je als “geen bezwaar” om donor te zijn geregistreerd staat. Als je dat toch niet wil, dan kun je die keuze op elk moment en zo vaak als je wil wijzigen. Dat kan door opnieuw een donorformulier in te vullen of door op internet met DigiD je keuze te wijzigen. Wat je kiest staat je dus geheel vrij. Op deze manier zorgen we ervoor dat van iedereen boven de 18 in Nederland duidelijk is wat zijn of haar donorkeuze is.

https://d66.nl/wat-houdt-nieuwe-donorwet-in/

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 10:05

soms ben ik een beetje simpel, haha. Ik stond er niet bij stil dat ik gewoon via DigiD bij mijn registratie kon. Ik heb mijn registratie een beetje aangepast. Ze mogen nu alles hebben, ik had een kleine uitzondering gemaakt en die nu weggehaald.

Zo simpel ben ik ook

Ik ga het ook snel weer opzoeken en zo nodig aanpassen. Ik sta er iets anders in; ben al zo lang ik mij kan heugen geregistreerd als donor, eerst met zo'n rood wit kaartje in mijn portemonnee, later via het register maar, als ik mij niet vergis, heb ik aangegeven dat de wens van mijn nabestaanden voorrang heeft op mijn wens. Ik ben uitgegaan van de gedachte dat ze mijn wens zullen respecteren maar dat er zich situaties kunnen voordoen waarin een andere keuze nodig is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-01-2018 om 11:34

Triva

Ongesteld?

Leen13

Leen13

31-01-2018 om 14:24 Topicstarter

Makkelijk

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/orgaandonatie-waarom-niet/

We kunnen hier mooi theoretiseren. Als 'jong bejaarde' of 'óudere jongere' is de kans dat je belangrijke organen doneert waarvoor je aan de hart/longmachine moet voor je dood, praktisch nihil.

"Het grotere deel van de potentiële orgaandonoren wordt bijvoorbeeld na een verkeersongeluk op de Spoedeisende Hulp binnengebracht,"

Triva

Triva

31-01-2018 om 15:49

Phryne

Mirena

(dus jij mag twijfelen aan het verstandelijke vermogen van iemand die het niet met je eens is en als iemand daar commentaar op heeft vraag je of diegene ongesteld is... respectloos)

Li

Li

31-01-2018 om 16:00

Tja

Ik mag geeneens bloed doneren omdat ik op de verkeerde tijdstippen in Engeland was, en ook zelf eens een bloedtransfusie heb gehad. Maar via mijn organen mag ik allerlei griezelige ziekte verspreiden. Eigenlijk moet je dat ook uitzoeken als iemand zich als donor wil registreren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-01-2018 om 16:03

Triva

Ik twijfel niet aan hun verstandelijke vermogen, maar denk wel dat er veel op het gevoel gestemd wordt. Anders kun je namelijk niet denken ‘och, zelfbeschikkingsrecht en lichamelijke integriteit, vandaag even niet’, alleen om misschien 100 mensen per jaar een langer leven te kunnen laten hebben.
Ja, of ik ben gek.

Triva

Triva

31-01-2018 om 17:12

Phryne

Waar precies verlies jij je zelfbeschikkingsrecht en lichamelijke integriteit?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-01-2018 om 17:26

Ik ben Phryne niet, maar ik denk

op het moment dat er zonder explicite toestemming in mijn lichaam gesneden wordt.

Het hele medische recht gaat uit van positieve toestemming. Hierbij betekent het woord ‘positief’ in tegenstelling tot in de nieuwe donorwet dat je ‘ja’ moet zeggen voordat je een onderzoek of behandeling krijgt. Het is nergens ‘wie zwijgt stemt toe’ behalve als je niet aanspreekbaar bent en je geen toestemming kunt geven voor een levensreddende handeling bij jezelf.

Nu wordt wel uitgegaan van ‘wie zwijgt stemt toe’ en vindt men het blijkbaar gerechtvaardigd om een lichaam een ongevraagde operatie aan te doen. Omdat het doel nobel is en de patiënt niets meer kan zeggen. Die wordt als overleden beschouwd. Dan mag je lichaam blijkbaar wel ongevraagd geopend worden. Terwijl het nog steeds gast om medische handelingen zonder toestemming.

Ik vind dat een schending van de lichamelijke integriteit, ook al ben ik nog zo voor donatie. Want we vinden ook iets van lijkschennis. Met een dood lichaam mag niet zo maar van alles gedaan worden, behalve als het om de goede zaak gaat blijkbaar.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-01-2018 om 17:28

En wat ik schreeft heeft wat mij betreft

Ook te maken met zelfbeschikkingsrecht.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-01-2018 om 17:29

Correctie

Schreeft = schreef.

zelfbeschikkingsrecht?

Wat is dat dan precies, in deze?

Wat is het "zelfbeschikkingsrecht" van een dode?
In B is het lichaam van een overledene een roerend lichamelijk goed zoals een ander, al gelden er wel wat wettelijke beperkingen: het moet respectvol behandeld worden en het mag niet verhandeld worden. Vandaar ook, dat in B orgaantransplantaties per definitie gratis uitgevoerd worden.

B heeft sinds 1986 een orgaantransplantatiewet. Hier is geopteerd voor een "opt-in" systeem: iedereen wordt geacht donor te zijn, maar er zijn wel wat nuances:

- Wie niks zegt, wordt geacht donor te zijn. Maar als nabestaanden zich daar tegen verzetten, zullen de artsen meestal afzien van het "oogsten" van organen

- Wie dat wenst kan zich uitdrukkelijk laten registreren als "donor" door het invullen van een formulier bij de gemeente. Ook dan nabestaanden zich daartegen verzetten, maar hun mening weegt minder zwaar door

- Wie dat wenst kan zich ook uitdrukkelijk laten registreren als "niet-donor" door het invullen van een formulier bij de gemeente. In dat geval wordt de vraag niet gesteld.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2018 om 18:19

Phryne

Ik vind het een prima wet. Omdat zelfs jij, als weigeraar, gewoon op de wachtlijst komt voor een nier als je er ooit een nodig hebt. En voor dat voorrecht om hoger op de lijst te staan dan een ander hoef je niet eens zelf je organen te doneren. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is 'nee' aanvinken op een formuliertje.

Wedden dat je als je ooit onverhoopt op die lijst zou komen je dat nee alsnog in een ja zou veranderen?

Triva

Triva

31-01-2018 om 18:34

'Wedden dat je als je ooit onverhoopt op die lijst zou komen je dat nee alsnog in een ja zou veranderen?'

Je mag blij zijn dat je niet meteen een geldbedrag had genoemd want dat was je nu kwijt geweest. Sterker nog, volgens mij neemt Phryne niet eens standaard een orgaan aan, dus zonder er over na te denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 19:53

Integriteit

Hoe zo schending van de integriteit? Als je er voor kiest om het donorschap aan te gaan (nu dus door zelf de registratie te doen en mogelijk straks door juist niets te doen), dan wordt er niets geschonden, dan gaat het naar wens. Je mag nog steeds weigeren in de nieuwe situatie.

Ik heb de indruk dat er heel erg respectvol met de familie en de 'donor' omgegaan wordt. Daar gaat het naar mijn idee om. Een lichaam is geen zak met organen, dat was een mens met heel veel rollen (broer, zus, vader, moeder enzovoorts). Eenmaal in het crematorium of op de begraafplaats zie ik de meerwaarde niet van een lichaam wat nog intact is. In beide gevallen blijft er uiteindelijk niet veel van over. Terwijl organen in een nieuw lichaam nog jaren mee kunnen gaan. Wat een mooie gedachte! (vind ik)

Wat betreft organen van oudere mensen... ja, die zijn wat versleten, dus de kans is inderdaad groot dat er maar weinig bruikbaar is als je als 80-jarige de pech hebt te verongelukken, dat geldt voor mij nu al. Niet alles is bruikbaar. Maar dat beoordelen ze dan maar op de operatietafel.

Leen13

Leen13

31-01-2018 om 20:09 Topicstarter

Goed Kaaskopje

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/registratie-orgaandonatie

We kunnen die discussie ook nog wel weer even overdoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.