Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eczeem


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

1x zeepdouchen

Je kunt kind ook onder de douche doen zonder zeep. Ik doe hier 1x per week haren wassen met steeds dezelfde shampoo en dan de rest van kind's lichaam even met de vlokken afspoelen. Verder douchen zonder zeep, even afspoelen is genoeg. In veel producten zitten parfums waar een gevoelig kind last van kan hebben.
Pas in de pubertijd wordt de zeepbehoefte wat groter.

Deo

Overigens gaat de deo hier ook niet in de oksels maar op de kleding.

Zeeploos douchen

Werkt wonderen tegen droge huid.
Idd, als de zweetproductie toeneemt kan je altijd nog voeten, oksels en dergelijke inzepen.
Mijn eczeemkleuter gebruikt incidenteel zeep voor zweetvoeten. Oh en voor heel vieze handen. Verder nooit. Shampoo een keer per maand ongeveer.

Pluk53

Pluk53

22-04-2011 om 09:38

Judith

wat h betreft ben ik wat fanatieker; een arts heeft een vertrouwensrelatie met de patient (als het goed is), en kan dan behoorlijk sturen.
Savon de Marseille is de "echte" zeep, zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Savon_de_Marseille (in het frans en vrij compleet); je kunt doorklikken naar de engelse versie. Het enige wat ik daar niet aan vertrouw is de loog waarmee de zeep gemaakt wordt. In hoeverre zit die nog in het product. Ik denk niet dat deze zeep huid-pH-neutraal is. Maar anderzijds weet ik ook niet in hieverre dat echt relevant is. Maar de reclame doet ons geloven dat voor de wasemulsies etc een pH van 5-6 (licht zuur) ideaal is.
Zelf gebruiken we hier Sanex zero%; http://www.sanex.nl/Ontdek/Zero/Pages/home.aspx?nav=home
Maar ook daar zit parfum in, en nog wat "hulpstoffen"
Op http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1044803266 een opsomming van veel "irritatie-chemicalien" .
Als ik dat allemaal zo lees kan ik me wel voorstellen dat veel mensen irritaties krijgen van deze producten. Dus mogelijk is die SDM zo gek nog niet.

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2011 om 11:03

Klopt pluk

Ik kan slecht tegen Sanex, Neutral is prettiger en heeft een minder weeige geur. De douchegel ruikt zelfs prettig fris.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-04-2011 om 12:22

Eczeem

Hier ook allergiegevoelige, superdroge eczeemhuidjes. Wat hier hielp en helpt: 1 x per dag max. douchen. Zoon en ik wassen ons met La Roche Posay Lipikar Syndet douchegel, speciaal voor eczeem en zeer droge huid. Neutral en Dermolin verdragen we niet. Meteen na het douchen insmeren met Natusan babyolie, dan pas afdrogen. Verder Omega-3 capsules slikken; wij gebruiken die van Optimax omdat die betaalbaar zijn en de juiste combinatie hebben van de juiste vetzuren. Ikzelf slik standaard 's morgens een Aeriustabletje (antihistamine). Daarnaast 2 x per week vette vis eten en alles in olijfolie braden.
Geen wasverzachter gebruiken maar natuurazijn en kleding zoveel mogelijk van katoen; geen synthetische stoffen. Als de eczeem echt opspeelt smeren met Emovate Creme (lichte hydrocortisoncreme). Fijn is ook Cardiflor of Calendulacreme (homeopathisch).
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/atopischeczeem.htm
Succes!

Pluk53

Pluk53

22-04-2011 om 12:49

(ot) calendula

hoewel VSM "homeopatisch" gebruikt als vertrouwenswekkend verkoopargument bij Calendula is dat onjuist. Je kunt het onder de fytotherapie/kruidengeneeskunde rekenen. Doet aan de effectiviteit verder niets af.

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2011 om 13:33

Dat verbaasd mij ook, ot

Ik snap ook niet dat VSM calendula en andere smeersels op basis van kruiden homeopatisch noemt. Ik vind het ook een minachting naar consumenten toe, trouwens. Maar dat was even OT..

Pluk53

Pluk53

22-04-2011 om 13:58

(ot) vsm

heb VSM er ooit op aangeschreven. Kreeg antwoord dat het homeopatisch is, omdat het de homeopatische uitgangspunt volgt, het similia-principe. Calendula is een "prikkelende" stof werd mij gezegd (?), en dus kon een zalf op basis van calendula-oertinctuur (10%) in wolvet een geprikkelde huid tot rust brengen (?).
Het verkoopt, laten we het daar maar op houden, en mensen denken niet na.

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2011 om 17:52

Pluk (ot)

Ha, nou alle wolvet te spijt prikt het soms best, dat spul..

Philou

Philou

24-04-2011 om 10:15 Topicstarter

Sdm

Geweldig is dat. Gisteren in huis, 1x gebruikt maar wat is dat plezierig spul. Kan me goed voorstellen dat dat helpt.
In de vakantie ns kijken of we of de grens over kunnen of een omweg kunnen maken door Frankrijk en wat inslaan. Er schijnt ook vloeibare zeep, schoonmaakmiddel van te zijn en wasmiddel. Of je maakt het ervan: is me niet helemaal duidelijk.

Bedankt voor de tip!

Philou

Philou

24-04-2011 om 10:33 Topicstarter

Pluk

"wat h betreft ben ik wat fanatieker; een arts heeft een vertrouwensrelatie met de patient (als het goed is), en kan dan behoorlijk sturen."

Ja, de ha is er ook voor de sturing. Mensen sturen altijd. Liever dat iemand iets extra;s aanbiedt wat je niet nodig hebt dan iets niet geeft wat welk nodig is. Daarbij, heb ik een groot vertrouwen in mn eigen gezonde verstand, in mn netwerk (advies), in dit forum, in onze artsen, huisartsen en ziekenhuiservaringen. We hebben genoeg artsen gezien om te weten wanneer het echt niet past. Daarbij, vind ik het soms verfrissend om eens kennis te maken met een andere invalshoek of principe. Er zijn tenslotte meerdere wegen naar Rome.
Je kan wel vinden dat een ander 100% op jou moet passen, als een goed zittende handschoen maar dan beperk je jezelf tezeer. Om dat soort zeldzame handschoenen te vinden moet je veel zoeken. De kans dat je ze bij je in de buurt vindt, is een bijzonderheid. Dat het dan iemand is die eens met een nieuwe bril naar het probleem kijkt, is nihil.

Ik zoek liever iets overlappends en aanvullends.
Die ene huisarts die inderdaad recht in de ouderwetse leer was. Daar ben ik wel gillend weggegaan. Die nam sommige dingen niet serieus (oa pfeiffer). En wat hij niet wenste te zien, kreeg je ook nooit voor elkaar. Die man was zo rigide, een ramp.

"Maar de reclame doet ons geloven dat voor de wasemulsies etc een pH van 5-6 (licht zuur) ideaal is."

Ja ik weet ook niet hoe dat zit. Misschien komt het er van om eens te duiken in die materie.

Primavera

Primavera

24-04-2011 om 12:25

Uitkijken met calendula, 2% is er allergisch voor

Met huidklachten moet je wel erg uitkijken wat je erop smeert. Sommige mensen zijn juist allergisch voor de natuurlijk gebaseerde smeersels die standaard voor de huidproblemen worden aangeraden. Statistisch gezien is 2% van de mensen allergisch voor Calendula, en 1% voor Arnica. Zalven die bestaan uit mengsels van deze en andere planten geven in 4% van de gevallen allergische reacties. ALoe Vera is helemaal allergeen.
Dus als iemand vermoedt dat het eczeem veroorzaakt wordt door een allergie zie, moet hij/zij juist extra voorzichtig zijn met remedies op basis van plantenextracten. Er zijn in de literatuur verschillende gevallen bekend waarbij de aanvankelijke atopische huidprobleem juist hoofdzakelijk werden in stand gehouden door de natuurlijke middelen die ze gebruikten om het over te laten gaan.
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

24-04-2011 om 14:13

Primavera

Eens, je moet met alles wat je probeert eerst kijken of je er wel tegen kunt. Zo kan ik niet tegen Sanex, wat volop aangeraden wordt her en der. En als je iets verdraagt, kan het gebeuren dat je er na verloop van tijd een overgevoeligheid voor opbouwt.

Puck

Puck

26-04-2011 om 08:42

Primavera

Als je allergisch bent moet je niet alleen extra voorzichtig zijn met smeersels met plantenextracten, maar met alle smeersels. Ook dingen die als hypo-allergeen te boek staan kunnen soms nog vervelende reacties geven.
Hier is gezuiverd wolvet (lanoline) er zo-een die voor reakties zorgt.

Primavera

Primavera

26-04-2011 om 09:33

Klopt

Fiorucci en Puck,
Natuurlijk hebben jullie gelijk dat je voor zowel natuurlijke als niet natuurlijke bestanddelen allergisch kunt zijn. Ik legde alleen in mijn bericht de nadruk op natuurlijke middelen omdat die op een één of andere manier vaak onschuldiger worden gezien, terwijl de kans op allergieen relatief groot is.
En hypo-allergeen is inderdaad geen garantie. Sinds ik dankzij een hypo-allergene zonnebrandcreme 3 dagen binnen moest blijven voordat één van de meest vervelende reacties die ik ooit gehad had weer zodanig over was dat ik mijn huid weer aan de zon bloot kon stellen vertrouw ik daar niet meer op. En die zonvakantie duurde maar een week
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2011 om 10:48

Primavera

Dat begreep ik hoor, mensen denken inderdaad vaak dat natuurlijk per definitie goed is. Dat dat onlogisch is blijkt alleen al uit het feit dat mensen enorm kunnen reageren op planten, denk maar aan hooikoorts. Of mijn dochter die enorme netelroos krijgt op haar benen van lopen door hoog gras.

Philou

Philou

26-04-2011 om 13:22 Topicstarter

Uitkijken met cremes

Wij kijken wel uit wat we op zijn huid smeren.. niet omdat er zoveel verkeerd is gegaan maar ik hoef niet eens sanex te proberen om te weten dat het niet lekker gaat met zijn huid. Heb hem nog nooit met sanex ingesmeerd maar ik laat het wel uit mn hoofd. Calendula en aloe vera heb ik ook beiden geprobeerd.. het eerste viel slecht, de tweede doet niet veel of niets. Ondertussen lijkt z'n huid nu door het smeren wat minder droog en soepel alleen schilfert het nogal (vooral nu in z'n gezicht).

Maja

Maja

27-04-2011 om 11:22

Graham's?

Ik ben nu de Graham's producten aan het uitproberen, zit ook Calendula in en volgens zoon prikt het op zijn eczeem.
Iemand ervaring met deze producten?

Nog een ervaring

Olijfolie. Zuiver, ongeparfumeerd. Bij o.a. Kruidvat bij de bodylotions te vinden. Kind vind het heeeerlijk op extreem reagerende eczeemhuid (met bacterieele infecties telkens ). Voelt warm en soepel. Wel pyamatje of krabpakje (tegenwoordig die dingen van zijde, Dermasilk, heel fijn), want het vlekt wat, hoewel dat er in de was uitgaat.

(Olijfolie op een wattenschijfje is ook ideaal om je gezicht te reinigen)

Philou

Philou

27-04-2011 om 16:24 Topicstarter

Maja

Geen ervaring met Graham maar zoon zegt hier ook dat calendula prikt.

Philou

Philou

29-04-2011 om 09:01 Topicstarter

Arike

Die olijfolie heb ik ook in huis gehaald en die is heerlijk. Gelijk kind mee ingesmeerd. Ben benieuwd hoe het over een paar dagen is. Kreeg trouwens ook de tip om Alep/Aleppozeep te proberen en hoorde dat SDM ook in waspoedervorm is maar weet niet of dat ook hier te krijgen is. Heb gekeken bij Dermasilk: zou wel wat zijn als huid van zoon weer vreselijk geïrriteerd is. Mijn computer wordt supersloom van die site. Klopt het dat je voor die kleding een verwijzing van de huisarts nodig hebt?

Marie

Marie

29-04-2011 om 09:41

Verwijzing

Hallo
Net de site van Dermasilk even bekeken, en mijn pc heeft er geen problemen mee.
Hier trouwens een link naar de patiëntenfolder:
http://www.dermasilk.nl/awm/downloads/Dermasilk%20folder%202010-12%20final.%20webversie.pdf
Je kunt ze inderdaad alleen op recept kopen/bestellen.
Succes

Puck

Puck

29-04-2011 om 12:36

Judith-t

Bedoel je dat je kind direct helemaal met een nieuw middel hebt ingesmeerd? Zonder het eerst op een klein stukje uit te proberen en een paar dagen te wachten of te kijken of er reacties komen? Tricky hoor! Voor hetzelfde geld kan hij er niet tegen en vererger je het eczeem alleen maar.

Philou

Philou

29-04-2011 om 12:40 Topicstarter

Puck

Een stukje nek en vervolgens met de vaseline waarmee ik hem altijd insmeer. Het zag er vanochtend goed uit. Het trekt ook sneller in dan de vaseline, dat is wel fijn.

Amandelolie

dat ging hier ook altijd goed bij dochters droge eczeemhuid.

Philou

Philou

05-05-2011 om 12:41 Topicstarter

Arike: dermasilk

Ik denk erover om te gaan voor DermaSilk. De enige overweging om het niet te doen is dat het alleen verkrijgbaar is via een recept van de arts: ik ben bang dat als ik nu ga (nu de eczeem op z'n retour is) het niet krijg. Dan kan ik natuurlijk altijd afwachten tot het weer zo erg is, maar dan loop ik een beetje achter de feiten aan. Is er iets dergelijk als DermaSilk, dat jij weet, wat zonder recept te verkrijgen is?

Puck

Puck

09-05-2011 om 13:03

Judith

Waarom denk je dat je geen recept krijgt nu het eczeem gelukkig weer op zijn retour is? Zoals je zelf al zegt: wachten tot het weer opvlamt is achter de feiten aanlopen en dat kun je dan toch ook tegen de huisarts zeggen? Jouw kind is bij de ha al bekend met eczeem en je kunt toch aangeven waarom je het NU wilt proberen.
Gewoon gaan en niet afwachten lijkt mij.

Philou

Philou

09-05-2011 om 15:52 Topicstarter

Puck

Ik ken huisarts immers en die is bij veel dingen heel adequaat maar niet met eczeem lijkt wel. Ik heb wel eens gedacht aan een andere huisarts maar besloten om dat niet te doen. Betekent wel nogal gehannes ivm eczeem (en zorgen dat ik zelf meer en meer op de hoogte raak). Ga het natuurlijk wel proberen maar kans dat ik op dit moment nee te horen krijg is denk ik nogal groot.

Simone

Simone

16-05-2011 om 13:40

Hier ook eczeem - weet niet meer wat te doen...

Hallo,

Wilde eigenlijk een nieuw topic starten m.b.t. de eczeem van mijn zoontje, maar zag dit topic en dacht: ik haak even aan.

Mijn zoontje (bijna 21 mnd) heeft sinds dat hij 1 is last van eczeem. Wat vrij snel na zijn geboorte begon als een droog plekje in de nek (wat toen nooit is gediagnostiseerd is als eczeem...nocht door ha noch door cb noch door ka) is nu uitgegroeid tot een droge, pukkelige huid over zijn hele lichaampje (afgezien van handen, gezicht en billetjes). Met eczeemplekken in zijn nek, knieholtes, oksels en op zijn bovenbenen.

Hij is onder behandeling geweest bij de kinderart toen hij ca. 5 mnd was. Bleek na 5 mnd huilen toch reflux (verborgen) te hebben. Had toen ook al het gevoel dat plek in zijn nek 'iets' was en dat hij gevoelig was ergens voor. Werd afgedaan met: is geen eczeem, is geen allergiekind. Oké.... Vaseline cetomacrogol meegekregen om mee te smeren.
Sinds hij ongeveer 1 is heeft hij meer plekken gekregen en werd de plek in zijn nek erger. Toch maar weer naar ha gegaan. Bleek toch exceem, maar verder niets gedaan aan eventuele allergie. Allen cortisonencreme meegekregen. Ha (in opleiding) wilde niets weten van allergie: geen verband aangetoond volgens hem (grappig is trouwens wel dat ik een folder van hem meekreeg waarin wel werd gesproken over voedings- of contactallergieën...).
Na een gespek met mijn eigen ha is mijn zoontje getest op de meest voorkomende allergieën. Daar is niets uitgekomen. Toen toch maar op eigen initiatief gestopt met koemelk. Werd in begin iets beter maar nu weer hetzelfde.
Omdat ik me niet geholpen voelde door de ha na de 'negatieve' testuitslagen - Want hoe nu verder? Daar was geen antwoord op behalve: smeren met cortisonen en vaseline cetomacrogol - ben ik zelf verder gaan zoeken.
Zo ben ik terechtgekomen bij een bioresonante. Had veel goede verhalen gehoord en wilde het graag proberen.
Inmiddels zijn we 7 weken verder en is er eigenlijk niets veranderd, behalve een lijst van verboden voedingsmiddelen en het slikken van probiotica, 2x daags.
Wat mag hij niet: koemelk en lactose, soja, suiker, noten en pinda's, tomaat, ananas. En hij krijgt dus 2x daags Bonusan Darmocare Infantis. Ze claimt dat hij naast allergieën die het eczeem veroorzaken ook candida heeft in zijn darmen, waardoor hij diarree heeft en de voedingsmiddelen niet verdraagt. Hiervoor is de probiotica en het verbod op suiker.

Ik begin ernstig te twijfelen aan deze behandelwijze juist omdat het niets uithaalt. Het eczeem, de jeuk en de diarree blijven.
Maar wat dan? De ha en de ka hebben in mijn ogen niet veel gedaan met de klachten van mijn zoontje. Dus zelf naar een dermatoloog of allergoloog stappen? Je hebt natuurlijk dan wel een verwijzing van de ha of ka nodig... Of misschien toch wat anders doen?
Ik was al maanden met Neutral en biologische azijn. En smeer met cortisonencrème, vaseline paraffine / of cetomacrogol en gebruik ook dermlex repair afwisselend. Echt helemaal over gaat het nooit.

Ik hoor heel graag jullie adviezen of ervaringen, bedankt voor het meedenken alvast!
Groetjes, Simone

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.