Gezondheid
Poezekat
21-02-2026 om 11:45
Ervaring met GLI traject?
Waarschijnlijk ga ik het GLI traject volgen, Ik kreeg een doorverwijzing hiervoor via de huisarts toen ik bevestigend antwoordde op de vraag of ik ondersteuning wilde bij oa afvallen (is niet de enige reden om dit traject in te gaan overigens) Volgende week heb ik de intake hiervoor. Zijn er meer mensen die dit volgen of gevolgd hebben?
Poezekat
24-02-2026 om 17:31
Ysenda schreef op 24-02-2026 om 16:56:
[..]
Dat werkt niet bij mijn brein want dan ga ik naar de potcast luisteren en komt er niets uit mijn handen qua huishouden. Tijdens wandelen gaat ook niet, dan sta ik zomaar stil midden op een weg.
Ik zou ook eerder geneigd zijn om leuke muziek aan te zetten
Poezekat
24-02-2026 om 17:49
Kimdekim schreef op 21-02-2026 om 18:44:
ik ben in januari gestart met GLI. Ben nog niet mega enthousiast, maar het voelt nu vooral als noodzakelijk kwaad om met medicatie te mogen starten.
Bij mijn GLI zijn er alleen gesprekken in een groep. Je gaat niet samen sporten of wegen ofzo.
Ik zag gisteren wel een weegschaal staan tijdens de intake maar ik had me 's ochtends al gewogen dus niet ter plekke nog eens gewogen. Er is niet gesproken over gezamenlijk sporten/bewegen maar zoiets kan onderling ook geregeld worden als er behoefte aan is of bij een leuke groep deelnemers.
Ysenda
24-02-2026 om 20:49
Poezekat schreef op 24-02-2026 om 17:49:
[..]
Ik zag gisteren wel een weegschaal staan tijdens de intake maar ik had me 's ochtends al gewogen dus niet ter plekke nog eens gewogen. Er is niet gesproken over gezamenlijk sporten/bewegen maar zoiets kan onderling ook geregeld worden als er behoefte aan is of bij een leuke groep deelnemers.
Weeg je op 1 weegschaal die altijd op dezelfde plek staat. Op een harde ondergrond.
Op tapijt werkt hij niet goed.
Elke weegschaal heeft zijn eigen afwijking. Kan naar boven en naar beneden zijn.
Poezekat
24-02-2026 om 22:02
Ysenda schreef op 24-02-2026 om 20:49:
[..]
Weeg je op 1 weegschaal die altijd op dezelfde plek staat. Op een harde ondergrond.
Op tapijt werkt hij niet goed.
Elke weegschaal heeft zijn eigen afwijking. Kan naar boven en naar beneden zijn.
Ja, ik weeg me altijd op dezelfde weegschaal die op een harde ondergrond staat, ook zoveel mogelijk op een vast moment.
Ook als ik bij de sportschool een health check heb, doe ik dat altijd op een vast tijdstip. Dan ook overzicht van vetmassa, spiermassa ed.
Poezekat
25-02-2026 om 14:20
Na het werk wezen sporten, was weer ff wennen, iets rustiger aan gedaan ook, maar erg leuke oefeningen. Heb me gelijk aangemeld voor de komende weken. Het is hier prachtig weer dus nu lekker buiten genieten met mijn beker koffie.
Morgen staat rondje wandelen na net werk op mijn programma.
Poezekat
26-02-2026 om 13:32
Poezekat schreef op 25-02-2026 om 14:20:
Na het werk wezen sporten, was weer ff wennen, iets rustiger aan gedaan ook, maar erg leuke oefeningen. Heb me gelijk aangemeld voor de komende weken. Het is hier prachtig weer dus nu lekker buiten genieten met mijn beker koffie.
Morgen staat rondje wandelen na net werk op mijn programma.
Aangezien ik last kreeg van mijn buik is het een rondje fietsen geworden. Misschien minder intensief maar toch beter dan niks. Moest wel 2 keer een stuk omhoog fietsen
TineWinkel
26-02-2026 om 19:26
Poezekat schreef op 26-02-2026 om 13:32:
[..]
Aangezien ik last kreeg van mijn buik is het een rondje fietsen geworden. Misschien minder intensief maar toch beter dan niks. Moest wel 2 keer een stuk omhoog fietsen
Alle training/beweging is beter dan op de bank blijven hangen. Dus, top dat je toch gegaan bent! Ook als het een keer maar matig gaat, moet dat je niet laten weerhouden, hoor - je bent gegaan, dat telt ook! In het begin had ik heel erg het gevoel dat er echt een stijgende lijn in moest zitten, maar soms heb je gewoon een minne dag - het is dan prima om gewoon iets minder van jezelf te eisen/vragen.
Heb je iemand om mee te gaan sporten? Ik sport bij een sportschool en bij 1 les in de week hebben we nu al een jaar of wat een min of meer vast clubje. Zelfs als het minder mooi weer is (het is een les buiten) of als ik eigenlijk minder zin heb om te sporten, vind ik het toch altijd leuk om de rest te zien/spreken, dus ik ga altijd. En soms doe ik gewoon wat minder fanatiek mee - maar, ik BEN er...
Poezekat
27-02-2026 om 13:37
TineWinkel schreef op 26-02-2026 om 19:26:
[..]
Alle training/beweging is beter dan op de bank blijven hangen. Dus, top dat je toch gegaan bent! Ook als het een keer maar matig gaat, moet dat je niet laten weerhouden, hoor - je bent gegaan, dat telt ook! In het begin had ik heel erg het gevoel dat er echt een stijgende lijn in moest zitten, maar soms heb je gewoon een minne dag - het is dan prima om gewoon iets minder van jezelf te eisen/vragen.
Heb je iemand om mee te gaan sporten? Ik sport bij een sportschool en bij 1 les in de week hebben we nu al een jaar of wat een min of meer vast clubje. Zelfs als het minder mooi weer is (het is een les buiten) of als ik eigenlijk minder zin heb om te sporten, vind ik het toch altijd leuk om de rest te zien/spreken, dus ik ga altijd. En soms doe ik gewoon wat minder fanatiek mee - maar, ik BEN er...
Ja, ik wilde eigenlijk een nog grotere ronde fietsen omdat het zulk mooi weer was maar dit is al beter dan niks inderdaad. Ook vandaag gelijk na het werk bijna een half uur (in totaal, heen en terug) gefietst, was naar een verjaardag.
Ikzelf sport ook bij een sportschool en je ziet inderdaad steeds dezelfde mensen bij de lessen, dat maakt het extra leuk. Nu doe ik op 1 dag gelijk na het werk sinds deze week weer mee met circuit training, dat is wel pittig en ik ben niet overal even goed in. Maar ik heb hierbij dezelfde houding als jij: ik ben er en doe mee, al is het bij sommige oefeningen niet optimaal.
Ik vind het erg jammer dat een aantal leuke groepslessen overdag voor mij onder werktijd vallen en niet net erna want dan zou ik vaker gelijk na het werk de sportschool induiken. 's Avonds sporten vind ik niet fijn, ik ben een uitgesproken ochtendmens. Eén groepsles vind ik echter wel de moeite waard om 's avonds te gaan maar de afgelopen weken is het er niet van gekomen, was echt te moe, ik hoop dit de komende maand weer op te pakken.
Poezekat
28-02-2026 om 10:26
Wat die leuke groepslessen in de ochtend betreft ben ik best bereid om af en toe een uur op te nemen zodat ik mee kan doen. Dit kan echter alleen als de bezetting voldoende is dus nog even geduld hebben.
Poezekat
28-02-2026 om 14:48
Deze week had ik op een ochtend net voor het opstaan erg veel last van mijn ene voet, het leek wel alsof mijn tenen in brand stonden. Dat had ik al eerder gehad maar niet in die mate dus een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hij gaf als advies om mijn steunzolen iets te laten aanpassen en ander schoeisel te kopen. De schoenen heb ik intussen al en de steunzolen worden volgende week aangepast (had inderdaad al een herinnering gekregen van de podoloog voor jaarlijkse controle), wellicht zal dit een positieve bijdrage leveren bij het vele lopen tijdens het werk.
Ik doe flink mijn best wat de voeding betreft, het lukt echter niet elke dag even goed om aan de juiste hoeveelheden te komen wat koolhydraten, eiwitten en vetten betreft, bij de eerste 2 zit ik meestal wel lager, bij de laatste iets hoger. Hier zit nog ruimte tot verbetering. Ik heb een hele tijd geleden echter wel gemerkt dat ik beter geen zoetigheid kan eten voor de middag want dan heb ik de rest van de dag zin in zoet. Het koekje bij de koffie laat ik nu achterwege, dit at ik een tijdje namelijk gedachteloos op want moe en trek in iets zoets. Bij alleen een stuk fruit heb ik daar echter geen last van dus ik laat het daar voorlopig bij. Ik merk wel dat ik trek heb tijdens de pauze (ben al 3,5 uur aan het werk voordat ik pauze heb en het is lichamelijk werk, veel haasten ook) maar ik denk wel wat handvaten te krijgen tijdens de bijeenkomsten hoe ik dit het beste op een gezonde manier kan oplossen.
Poezekat
01-03-2026 om 13:06
Poezekat schreef op 28-02-2026 om 14:48:
Deze week had ik op een ochtend net voor het opstaan erg veel last van mijn ene voet, het leek wel alsof mijn tenen in brand stonden. Dat had ik al eerder gehad maar niet in die mate dus een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hij gaf als advies om mijn steunzolen iets te laten aanpassen en ander schoeisel te kopen. De schoenen heb ik intussen al en de steunzolen worden volgende week aangepast (had inderdaad al een herinnering gekregen van de podoloog voor jaarlijkse controle), wellicht zal dit een positieve bijdrage leveren bij het vele lopen tijdens het werk.
Ik doe flink mijn best wat de voeding betreft, het lukt echter niet elke dag even goed om aan de juiste hoeveelheden te komen wat koolhydraten, eiwitten en vetten betreft, bij de eerste 2 zit ik meestal wel lager, bij de laatste iets hoger. Hier zit nog ruimte tot verbetering. Ik heb een hele tijd geleden echter wel gemerkt dat ik beter geen zoetigheid kan eten voor de middag want dan heb ik de rest van de dag zin in zoet. Het koekje bij de koffie laat ik nu achterwege, dit at ik een tijdje namelijk gedachteloos op want moe en trek in iets zoets. Bij alleen een stuk fruit heb ik daar echter geen last van dus ik laat het daar voorlopig bij. Ik merk wel dat ik trek heb tijdens de pauze (ben al 3,5 uur aan het werk voordat ik pauze heb en het is lichamelijk werk, veel haasten ook) maar ik denk wel wat handvaten te krijgen tijdens de bijeenkomsten hoe ik dit het beste op een gezonde manier kan oplossen.
Ben er al uit, ik ga tussendoor even een volkoren boterham eten. Als er van me verlangd wordt dat ik voor 2 werk, dan is het zeker van belang dat ik goed voor mezelf zorg, ook tussen de pauzes door. Ik neem mijn ontbijt altijd al erg vroeg, dat bestaat meestal uit volkorenbrood en een klein schaaltje yoghurt, soms met eiwitpoeder, granola, fruit of noten.
Poezekat
04-03-2026 om 19:53
Vandaag na het werk weer wezen sporten, zag er wel wat tegenop want ik had me enorm moeten haasten. Maar het was een leuke training en naderhand voelde ik me wel wat beter, ondanks mijn vermoeidheid.
Poezekat
07-03-2026 om 10:43
Zojuist kwam ik een recept tegen van groentenstoof, de meeste ingrediënten heb ik in huis dus dit komt vanavond op tafel, samen met een restje bloemkoolrijst. Het is een recept voor 2 personen, mijn man houdt echter niet van dit soort gerechten dus de rest vries ik in.
Het is vaak wel lastig als je in je eentje gezond wil eten, mijn man is daar totaal niet mee bezig, integendeel zelfs. Die zit continu te snacken en snoepen. Bij het avondeten probeer ik wel zo vaak mogelijk een gezonde maaltijd op tafel te zetten die we beiden lekker vinden. Zo niet, dan heeft hij pech en kan hij iets voor zichzelf klaarmaken, heb geen zin om dubbel te koken en ik doe al zoveel mogelijk aan mealpreppen.
Poezekat
15-03-2026 om 13:41
Vandaag een health check gehad bij de sportschool, mijn gewicht viel me mee, helaas was mijn vetmassa iets toegenomen en mijn spiermassa juist iets afgenomen, dat hoort andersom te zijn dus daar zal ik weer meer mee aan de slag moeten. Uiteraard ook gesport vanochtend. Binnenkort de eerste groepsbijeenkomst van het traject.