Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen kunstlensen bij staar

hi allemaal,

Ik ben nieuw hier, zal me even voorstellen
Ik ben 42 jaar en mama van 2 prachtige zoons van 1,5 en 5 jaar. 
Daar kan ik uren over schrijven, maar de reden dat ik deze topic open, is omdat ik op zoek ben naar ervaringen met kunstlensen.
Ik heb staar aan mijn linkeroog en moet hieraan geopereerd worden. 
Nu heb ik verschillende adviezen gekregen van 2 oogartsen, beiden begrijpelijk, maar hierdoor ben ik meer in de war. 
Mijn huidige situatie: 
Links: -2,5, dichtbij normaal nog scherpn zicht, maar door staar dus heel troebel allemaal.
Rechts: -2,75 en dichtbij nog prima zicht. Hele leven contactlensen gedragen en wil heel graag door zonder bril.

Wat nu mijn opties zijn/de adviezen zijn:
- kunstlens links: monofocaal: -2,5. Omdat ik van dichtbij dus nog goed zie.
Dit betekent dat ik van dichtbij op 0 uitkom en goed zal blijven zien, maar voor veraf lensen of een bril nodig heb. Probleem is dat als ik dan een standaard lens of bril in/opdoe, ik van dichtbij weer niets zie, omdat je lens niet meer kan accommoderen. Ik zal dan dus multifocale contactlensen moeten dragen (of multifocale bril) voor links..

Andere optie is links op -2 en rechts daarna juist op +2. En wennen aan monovisie: volgens deze arts zullen mijn hersenen hieraan wennen en er 1 beeld van maken.
Dus met 1 oog zie ik dan voor ver, het andere oog dichtbij en de rest van mijn leven geen bril of lensen meer. Risico is dat er ook een kans is dat je hier niet aan went..

- multifocale contactlensen. Voordeel is dat je op alle afstanden goed ziet, maar nadelen zijn de halos en minder contrast etc. Ik heb verhalen gehoord van mensen die hier gillend gek van zijn geworden. Beide oogartsen raden dit ook af, want ik ben te kritisch denken ze..

Ik ben heel benieuwd of jullie ervaringen hebben?

Ik lees zoveel mooie verhalen van mensen voor wie er letterlijk een wereld open ging.. maar in mijn situatie blijf ik dus op afstand zonder bril/lensen of monovisie slecht zien.
Meestal wordt bij een staaroperatie juist gekozen voor goed zicht in de verte, maar dan zou ik dus opeens heel erg moeten wennen van het ene op het andere moment dat ik dichtbij niets meer kan lezen?

Ik vind het zo lastig om me er een voorstelling van te maken..

Liefs,

Cindy 

Ik zou je zicht zo corrigeren dat je veraf goed zicht hebt en zonder bril kan en dan voor dichtbij/lezen een leesbril gebruiken. Ook mensen zonder staar moeten daar op een gegeven moment aan.
En je geeft aan dat jouw kunstlens niet kan accommoderen. Als je dan gaat corrigeren zodat je op leesafstand goed ziet, dan heb je dus voor alle verdere afstanden al een bril of lenzen nodig.
Monovisie lijkt me heel onhandig qua diepte zien. Als je van kinds af aan al geen of slecht dieptezicht hebt zou ik dat overwegen, anders niet.

Monovisie lijkt me heel raar, volgens mij ga je dan dubbelzien, of één oog wordt door je hersenen permanent uitgeschakeld (lui oog).

Niet kunnen accommoderen vind ik heel vervelend. Ik lees graag de ingrediënten op labels in de supermarkt, maar die zijn altijd vreselijk klein gedrukt. Zelfs met leesbril lukt me dat niet, maar toen ik nog geen kunstlenzen had lukte dat wel. Trouwens, er zijn wel meer dingen veel te klein gedrukt voor mij, zoals gebruiksaanwijzingen.

Is jouw rechteroog lui? Want in jouw geval zou ik een lens in het linkeroog nemen en blijven accommoderen met het rechteroog.

Overigens was het de bedoeling dat ik met mijn kunstlenzen zou kunnen lezen en voor de verte een bril zou opzetten. Kennelijk kiest 80% van de mensen hiervoor. Ze kunnen het echter niet garanderen en bij mij is het ook mislukt. Ik heb nu een multifocale bril over mijn kunstlenzen heen.

Cincin79

Cincin79

06-01-2022 om 21:53 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties!
Jullie twijfel over monovisie en de keuze voor een kunstlens voor dichtbij zien deel ik helemaal..
Het blijft zo lastig. Welke keuze ook, het heeft helaas negatieve consequenties. 

Idd, als ik voor monofocaal dichtbij ga, zal ik een bril pf lensen moeten voor veraf en dan kan ik daarmee juist weer niet dichtbij zien.. dus een multifocale bril of lensen..

Als ik voor monofocaal veraf ga, zal ik van de een op de andere dag moeren wennen aan dichtbij niets meer kunnen lezen en dat doen ze liever niet geloof ik.

En monovisie.. als het werkt, ben je overal vanaf.. maar het zal heel erg wennen zijn.. en als het niet lukt.. ben ik eigenlijk net zo ver als wanneer ze monofocaal op -2,5 zetten.. ik zal dan met een multifocale bril of lensen aan de slag moeten.. 

Mijn rechteroog is nog prima. -2,75, maar kan prima de hele dag een lens in en kan dichtbij nog alles lezen..
Helaas zit op mijn rechteroog ook al staar, maar nog niet in mijn gezichtsveld. Kan nog even duren voor dit wel het geval is of al snel gebeuren.
Hoe dan ook zal ook dat oog op korte of langere termijn geopereerd moeten worden.

Imi

Imi

06-01-2022 om 22:29

Je moet ook naar je levensstijl kijken. Heb je een kantoorbaan en zit je in je vrije tijd ook veel binnen, dan is dichtbij scherp zien handig. Ben je veel buiten, dan kun je beter veraf scherp zien en een leesbril bij de hand houden. Wat je ook kiest, er komt een bril/lenzen bij kijken in specifieke situaties. Tenzij je gaat voor 1 afstand per oog. Ik ken zo al 3 mensen bij wie dat goed werkt. Kun je leven met het worst case scenario als het wennen echt niet lukt?

Cincin79

Cincin79

07-01-2022 om 13:55 Topicstarter

Hi Imi,

Ik heb beide afstanden hard nodig haha.. ik geef les op een hogeschool, dus sta voor de klas (veraf) maar moet ook veel lezen, voorbereiden/nakijken. Heel veel switchen op 1 dag.

Ik ben heel blij met je ervaring dat je 3 mensen kent die heel positief zijn over 1 afstand per oog..

Als het niet slaagt, ben ik eigenlijk net zo ver als beide ogen 1 afstand scherp.. dan zal ik met een multifocale bril of contactlensen aan de slag moeten en dit kan natuurlijk ook als beide ogen een verschillende afstand niet werkt voor mij... ws denk ik nu te simpel.. haha

Hoi, nog voor mijn 35e had ik al aan beide ogen staaroperaties gehad. Ik zie scherp op geloof ik 7 meter afstand. Dichtbij zie ik alles maar wel zonder details, dus er ligt geen stof bij mij thuis en niemand heeft puistjes of rimpels 😄
Ik moest ontzettend wennen aan leesbril op leesbril af maar inmiddels een jaar of 20 verder is het heel normaal én hebben al mijn vrienden er eindelijk ook 1. 
Ik was en ben er gewoon superblij mee dat de wereld weer helder is! Dus ik zou gewoon accepteren dat je voortaan een leesbril hebt.

Cincin79

Cincin79

23-01-2022 om 13:00 Topicstarter

Hi Carole, dank je wel voor je reactie.
Bij mij willen ze juist scherp zetten op dichtbij en ver wazig. Omdat ik alles nog goed zie van dichtbij zou de overgang in 1 keer te snel zijn.
Ben nu sinds 2 dagen aan het oefenen met monovisie. I oog lens in, andere lens uit. Geen succes so far.. drama zeg haha. Maar dan weet ik dat tenminste.. 
  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.