Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

23-02-2024 om 18:35

TineWinkel schreef op 23-02-2024 om 17:35:

maar ik neem aan (hoop vooral ook) dat je wel genoten hebt van je stuk appeltaart, toch?
Zelf kies ik vaak voor een klein stukje van iets, indien mogelijk. Mijn ervaring is dat ik juist de eerste hap altijd erg lekker vind en daarna heb je iets van 'afnemende meer-opbrengst'. Dus, als ik één hapje kan scoren bij man of een van de kinderen ben ik happy, meer hoef ik vaak niet. En ondertussen weet de rest dat ik meestal echt maar 1 hapje hoef, dus dat willen ze dan wel afstaan - geen risico dat ik vervolgens de helft van hun stuk zou willen, daar waren de kinderen vroeger bang voor
Hm, krijg nu zin in taart...


Ja hoor, ik heb er zeker van genoten, ook van de slagroom erop. Dit was tijdens een workshop en ik had er zin in. Maar meestal kies ik ook voor iets kleins als ik zelf kan kiezen. Na de workshop wat boodschappen gedaan dus daardoor laat aan de lunch die kleiner was dan gebruikelijk. Nu net het avondeten op maar dat kon ik amper op, 2 meergranen broodjes met roomkaas, gemengde sla, falafel en zongedroogde tomaatjes. 

Isabella70

Isabella70

25-02-2024 om 00:33 Topicstarter

Mooi Dan! 
Ik denk ook dat jouw tempo heel gezond is, en ook wel een goeie kans geeft op blijvend resultaat. 
Hier weer een week bezig zonder ongezond gesnaai, benieuwd of ik het dit keer wat langer vol hou….

dan

dan

25-02-2024 om 08:46

Isabella70 schreef op 25-02-2024 om 00:33:

Mooi Dan!
Ik denk ook dat jouw tempo heel gezond is, en ook wel een goeie kans geeft op blijvend resultaat.
Hier weer een week bezig zonder ongezond gesnaai, benieuwd of ik het dit keer wat langer vol hou….

Het volhouden is altijd het meest lastige deel, dat is bij mij ook zo. Soms lees ik wel over mensen die nooit geen behoefte meer hebben aan tussendoortjes maar dat stadium heb ik nog niet bereikt en ik weet niet of me dat ook zou lukken. Maar zolang het bij gezonde tussendoortjes blijft en een kleine hoeveelheid, is het uiteraard ook prima. Op die manier is het zeker vol te houden want gezond eten is ook lekker en er valt genoeg te variëren hierin. Al merk ik wel dat ik toch snel naar hetzelfde (makkelijke) ontbijt grijp en ook vrij vaak eenzelfde soort lunch, vaak met omelet met groente en rauwkost. Soms een wrap met van alles erop/ertussen of zelfgemaakte soep. 

Dat verhaal van nooit mee trek hebben in tussendoortjes is echt onzin. Geloof er ook niets van, iedereen heeft wel iets was ze echt heel lekker vinden. Afkicken van suiker is wel echt een ding, je lichaam roept er ook naar zeker als je bijvoorbeeld 1 snoepje in je mij schuift. Ik heb soms periodes dat ik helemaal niets eet qua tussendoortjes. Maar soms heb je gewoon echt trek .

Isabella70

Isabella70

26-02-2024 om 01:35 Topicstarter

Voor mij is er helemaal niets mis met (gezonde)  tussendoortjes. Maar ik heb dan ook geen enkele planning of grenzen aan hoeveelheid oid voor mezelf. Ik eet wat ik wil, wanneer ik wil. Als het maar een beetje gezond is, naar mijn maatstaven. Ik ben daar momenteel niet zo heel strikt in, maar liefst niet al te veel bewerkt en zo weinig mogelijk toegevoegde suikers en transvetten enz. 
Ik heb al vaker zo gegeten en na verloop van tijd veranderende mijn smaak toch wel echt. Ik kan me nog wel herinneren dat ik iets zoets at en het echt veel te zoet vond. 
En na een poos verdween ook echt wel de drang naar ongezond eten. Wat ik wel lastig bleef vinden waren sociale situaties. 
Benieuwd of het nu weer zo gaat, eerst maar eens volhouden! 
Ben wel redelijk tevreden nu, heb al heel wat verleidingen weerstaan in die ene week! 
Wil iig wel wat meer groente weer gaan eten, dat schiet er wel bij in vaak. 

dan

dan

02-03-2024 om 13:58

Hier merk ik nog niet dat mijn smaak verandert. Op zich niet erg zolang ik maar maat kan houden. Om die reden zorg ik dat ik regelmatig zelf iets bak en invries zodat ik daar af en toe een plakje van kan nemen.

Gisteren heb ik hartige broodjes gebakken die bij soep gegeten kunnen worden. Qua smaak en textuur lijken ze op kaas croissants.

Isabella70

Isabella70

04-03-2024 om 00:37 Topicstarter

Ik ben nu weer pas 2 weken vrij consequent  bezig met gezonder eten/ niet snoepen. Of mijn smaak al weer veranderd is weet ik niet, maar het gezonde eten smaakt me wel meteen zoveel beter weer. Alsof je het toch wel wat verpest ofzo met ongezond voer, zo werkt het voor mij iig blijkbaar wel. 
Ik heb er ook bijna geen moeite mee vooralsnog deze keer. Ben niet zo heel strikt, drink bijv wel 0,0 (met geen/ weinig suiker) en soms wijn of bier. (Maar veel minder alcohol  dan gewoonlijk) 
In eerdere periodes heb ik ook wel ‘gezonder gebakken’, leuk! Wil ik nog wel eens gaan doen weer. Maar nu hou ik alles heel simpel en basic. Veel te druk hier, dat wordt nog wel erger, we willen nog flink gaan klussen. 
Eet je man mee van je gezonde baksels? 

dan

dan

04-03-2024 om 16:51

Isabella70 schreef op 04-03-2024 om 00:37:

Ik ben nu weer pas 2 weken vrij consequent bezig met gezonder eten/ niet snoepen. Of mijn smaak al weer veranderd is weet ik niet, maar het gezonde eten smaakt me wel meteen zoveel beter weer. Alsof je het toch wel wat verpest ofzo met ongezond voer, zo werkt het voor mij iig blijkbaar wel.
Ik heb er ook bijna geen moeite mee vooralsnog deze keer. Ben niet zo heel strikt, drink bijv wel 0,0 (met geen/ weinig suiker) en soms wijn of bier. (Maar veel minder alcohol dan gewoonlijk)
In eerdere periodes heb ik ook wel ‘gezonder gebakken’, leuk! Wil ik nog wel eens gaan doen weer. Maar nu hou ik alles heel simpel en basic. Veel te druk hier, dat wordt nog wel erger, we willen nog flink gaan klussen.
Eet je man mee van je gezonde baksels?


Oei, dat wordt zeker druk als er geklust moet worden. Vaak voel je je wel energieker als je gezonder eet. En minder ongezonde dingen binnen krijgen is sowieso al positief.

Mijn man is nog steeds niet op de gezonde toer maar dat moet hij dan zelf maar weten, als hij op den duur last krijgt van zijn gewicht, lukt het misschien wel maar zolang de motivatie er niet is ga ik me er niet druk om maken.

Soms eet hij wel eens mee met iets gezonds wat ik klaar gemaakt heb maar vaak wil hij er wel jus bij, tja. Ik kijk er niet meer naar en ga mijn eigen gang op dat gebied, ik wil me graag energieker voelen, beter slapen en zo iets makkelijker afvallen. 

dan

dan

05-03-2024 om 15:11

Vanochtend gewogen, ik zit nu op bijna 14 kg gewichtsverlies (op een onsje na). Nu volg ik sinds gisteren een challenge met weekmenu's. Hier en daar zal ik wel wat moeten aanpassen want ik lust niet alles maar dat komt vast en zeker wel goed, er zijn genoeg alternatieven te bedenken. Ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met allerlei gerechten maken, soms als lunch (eimuffins) of als tussendoortje. 
Het sporten lukt wel maar ik zit momenteel op 1 keer per week ipv 2 keer. De dingen die ik leuk vind, zijn vaak 's avonds en dan heb ik nog geen zin om te sporten, misschien wel zodra het 's avonds langer licht blijft (dus tot 20 uur licht ofzo). Maar goed, het gezonder eten vind ik van groter belang. 

Isabella70

Isabella70

05-03-2024 om 18:56 Topicstarter

Mooi resultaat Dan! 
Wat is het voor een challenge? 
Hier heb ik toch wel het gevoel dat mijn smaak/ eetpatroon langsaam aan het veranderen is. Maar ik ben dan wel pas 2 weken ‘echt’ bezig maar de maanden ervoor toch aardig  in voorbereiding geweest. 
Ik merk nl wel kleine dingetjes zoals dat ik spontaan behoefte krijg aan wat rauwkost oid. Kan gewoon gewenning zijn maar ik vind het iig wel handig! 
En binnenkort bijv  een etentje in een restaurant dat ik zelf niet gekozen heb en ook niet zou kiezen, weinig gezonde opties, dan staat me dat nu echt wat tegen. Goed teken! 
(gelegenheid en gezelschap wel helemaal prima dus ik ga er zeker van genieten verder! En de rest van de dag niets eten haha) 
Ik zie ook gek genoeg niet op tegen het klussen qua eten! Vroeger werd dat echt vaker afhaal…doen we praktisch nooit meer. 
Nu denk ik ach een hele week salade kan best. 
Sporten lukt nog niet zo hier. Bewegen gaat wel goed, wel veel pijn nu. In januari 15.000 stappen gemiddeld,  toen had ik vreemd genoeg relatief weinig pijn. Februari 13.500 en nu in maart weer flink meer. 
Echt sporten maar op gaan pakken ná het klussen denk ik. 

dan

dan

06-03-2024 om 13:52

Isabella70 schreef op 05-03-2024 om 18:56:

Mooi resultaat Dan!
Wat is het voor een challenge?
Hier heb ik toch wel het gevoel dat mijn smaak/ eetpatroon langsaam aan het veranderen is. Maar ik ben dan wel pas 2 weken ‘echt’ bezig maar de maanden ervoor toch aardig in voorbereiding geweest.
Ik merk nl wel kleine dingetjes zoals dat ik spontaan behoefte krijg aan wat rauwkost oid. Kan gewoon gewenning zijn maar ik vind het iig wel handig!
En binnenkort bijv een etentje in een restaurant dat ik zelf niet gekozen heb en ook niet zou kiezen, weinig gezonde opties, dan staat me dat nu echt wat tegen. Goed teken!
(gelegenheid en gezelschap wel helemaal prima dus ik ga er zeker van genieten verder! En de rest van de dag niets eten haha)
Ik zie ook gek genoeg niet op tegen het klussen qua eten! Vroeger werd dat echt vaker afhaal…doen we praktisch nooit meer.
Nu denk ik ach een hele week salade kan best.
Sporten lukt nog niet zo hier. Bewegen gaat wel goed, wel veel pijn nu. In januari 15.000 stappen gemiddeld, toen had ik vreemd genoeg relatief weinig pijn. Februari 13.500 en nu in maart weer flink meer.
Echt sporten maar op gaan pakken ná het klussen denk ik.


Zou die pijn en het vele wandelen echt met elkaar in verband staan bij jou? In elk geval zeker positief dat je sneller zin krijgt in rauwkost en dat soort dingen. Tijdens het etentje toch maar zoveel mogelijk genieten van het gezelschap en het eten en de dag erna weer op de gezonde toer verder. Dat is wel makkelijker terug op te pakken na een mindere dag qua eten, merk ik zelf.

Die challenge duurt een maand, voor alle dagen een menu, ook met tussendoortjes maar natuurlijk kun je ook je eigen draai eraan geven als je iets niet lust. Ik eet sowieso wel iets meer want ik eet koolhydraatbeperkt ipv koolhydraatarm. Zojuist een flinke lunch gegeten en straks nog een schaaltje met aardbeien en doe er zelf wat blauwe bessen bij. Het avondeten pas ik ook iets aan want ik had nog iets liggen wat toch op gegeten moet worden vandaag (vegetarische cordon bleu, ben er niet dol op maar werd dit weekend voor me meegebracht). Verder wel salade erbij. Gisteren heb ik hazelnoottruffels gemaakt, daar mag ik er af en toe eentje van en de rest zit in de vriezer. 

Het is wel prijzig om zo te eten want het is voor mij alleen, al kan ik sommige maaltijden wel zodanig aanpassen dat we er beiden van kunnen eten. Een dag in de week eten we sowieso verse soep, ik heb voor mezelf broodjes voor erbij in de vriezer zitten. Maar ik vind dat ik het zeker waard ben om meer uit te geven aan gezonde(re) voeding. 

Isabella70

Isabella70

06-03-2024 om 15:43 Topicstarter

Ik vind gezond(er) eten sowieso wel duurder. 
Maar uiteindelijk zal het vast zorgkosten schelen dus uiteindelijk brengt het je wellicht juist op😁
Ben wel blij dat partner hier enorm flexibel is qua eten, hij eet alles wat ik hem voorzet. Dat scheelt toch wel. Dochter is wel wat lastiger maar die wil meestal ook wel gezond, ze let altijd wel op haar lijn. Die zou echt wel muiten als ik teveel ongezond zou voorzetten. Ze wil wel het liefst ook vetarm en dat wil ik zelf dan weer helemaal niet. (Mozzarella light bijv) Ik ben alleen zuinig met suiker en transvetten ed. 
Partner neemt hoogstens nog een boterham ofzo als hij het te weinig vindt, of hij kwakt er flink wat mayo bij 🫣

dan

dan

06-03-2024 om 18:05

Isabella70 schreef op 06-03-2024 om 15:43:

Ik vind gezond(er) eten sowieso wel duurder.
Maar uiteindelijk zal het vast zorgkosten schelen dus uiteindelijk brengt het je wellicht juist op😁
Ben wel blij dat partner hier enorm flexibel is qua eten, hij eet alles wat ik hem voorzet. Dat scheelt toch wel. Dochter is wel wat lastiger maar die wil meestal ook wel gezond, ze let altijd wel op haar lijn. Die zou echt wel muiten als ik teveel ongezond zou voorzetten. Ze wil wel het liefst ook vetarm en dat wil ik zelf dan weer helemaal niet. (Mozzarella light bijv) Ik ben alleen zuinig met suiker en transvetten ed.
Partner neemt hoogstens nog een boterham ofzo als hij het te weinig vindt, of hij kwakt er flink wat mayo bij 🫣

Hier gaan er flink veel eieren doorheen, door een omelet maar ook door andere dingen die ik maak. Ook veel yoghurt, groente, (slag)room en zo zijn er nog wel meer dingen. Maar op dagen waarop er iets op het menu staat dat we beiden niet lusten, dan neem ik iets eenvoudigs (wrap ofzo) en kan mijn man de gewone pot eten. Ovenschotels eten we allebei graag en die zijn ook goed aan te passen voor ons beiden. En ik heb gezien dat bepaalde gerechten of tussendoortjes op meerdere dagen terug komen dus dat scheelt wat werk, 1 keer maken en daarna invriezen of een aantal dagen na elkaar eten. 

Isabella70

Isabella70

07-03-2024 om 08:11 Topicstarter

Ik heb nog nooit zoveel eieren gegeten! 
Ook niet goedkoop overigens, ik koop ze biologisch. Ze vliegen de deur uit hier. 
Ook wel heel makkelijk, even een gekookt eitje tussendoor, ik neem het ook vaker met me mee. 
Yoghurt eet ik iedere dag, al jaren dezelfde. Dochter eet momenteel kwark (zonder toevoegingen) omdat daar wel de eiwitten in zitten maar geen vet. Mijn yoghurt heeft evenveel eiwitten maar wel veel vet en daardoor ook meer calorieën. Voor mij alleen maar goed. Ik eet niet zo vaak en niet zo veel dus dat wat ik eet heb ik liever zo voedzaam mogelijk. 
En vaak drink ik een beker kefir, ook heel lekker. Maar ook weer prijzig, ooit gelezen dat alleen Arla in supermarkt kefir culturen heeft. Is misschien wel achterhaald. 
Maar over het algemeen vind ik aanbod in supermarkt wel echt bagger. 
Was gister even in een ah waar ik normaal niet kom en wilde even een klein hapje kopen. Had zin in volkoren mueslibolletjes maar die hadden ze niet. Dan maar een gewoon broodje, niets volkoren te vinden. Snap ik niet!!
Ooit hadden ze ook een halfharde volkoren mueslibol bij ah, was ik erg blij mee, lekker en kon ik zo opeten. Weg uit assortiment. 
Het is wel zoeken met een loep naar verantwoord soms. 
(en toen werd mijn tas ook nog binnenste buiten gekeerd bij controle, aaaarrrggghh! Toch maar weer in die enorme rij bij kassa gaan staan😁

dan

dan

07-03-2024 om 12:55

Hier hetzelfde met de eieren hoor, meestal als omelet maar soms ook hard gekookt of in een eiersalade verwerkt. Nu heb ik een blauwe bessen plaattaart klaar staan om de oven in te gaan, daar gingen ook al 3 eieren in. Zelf eet ik ook de volle yoghurt en kwark overigens.

Hier is wel een aardige keuze wat volkoren broodjes betreft. Heb hier nog een half pak soya melk staan, dat had mijn zoon meegebracht en dat maak ik deze week wel op. Maar helaas wel veel koolhydraten dus dat is jammer, zelf neem ik altijd ongezoete amandelmelk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.