Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Ik wil ook graag meeschrijven. Ik kom teveel aan naar mijn zin. Door lichamelijke beperkingen kan ik niet echt sporten. Dus ik moet het vooral hebben van gezond eten. Daar ben ik sinds een aantal dagen weer meer op aan het letten.

Isabella70

Isabella70

13-05-2023 om 23:38 Topicstarter

S.ndra schreef op 13-05-2023 om 16:12:

Ik wil ook graag meeschrijven. Ik kom teveel aan naar mijn zin. Door lichamelijke beperkingen kan ik niet echt sporten. Dus ik moet het vooral hebben van gezond eten. Daar ben ik sinds een aantal dagen weer meer op aan het letten.

Leuk S.ndra! 
Sporten kan ondersteunen maar is niet noodzakelijk om af te vallen. 
Wat ik nu wel vaker als uitgangspunt heb: stappen zijn stappen. (Beweging is beweging) 

Dus, als ik bijv plat lig en niet veel meer met mijn benen kan, dan ga ik bijv met mijn armen bewegen. Word ik net zo goed moe van en vast goed voor mijn armspieren en dus ook voor mijn gezondheid. 

Hier gaan uiteten en niet de beste keuzes gemaakt. Maar toetje geskipt en da’s heel wat voor mij! Morgen ook uiteten, hoop dat ik een beetje kan matigen. En anders maandag frisse start.

dan

dan

14-05-2023 om 18:54

Isabella70 schreef op 13-05-2023 om 23:38:

[..]

Leuk S.ndra!
Sporten kan ondersteunen maar is niet noodzakelijk om af te vallen.
Wat ik nu wel vaker als uitgangspunt heb: stappen zijn stappen. (Beweging is beweging)

Dus, als ik bijv plat lig en niet veel meer met mijn benen kan, dan ga ik bijv met mijn armen bewegen. Word ik net zo goed moe van en vast goed voor mijn armspieren en dus ook voor mijn gezondheid.

Hier gaan uiteten en niet de beste keuzes gemaakt. Maar toetje geskipt en da’s heel wat voor mij! Morgen ook uiteten, hoop dat ik een beetje kan matigen. En anders maandag frisse start.

Inderdaad, kijken naar wat wel mogelijk is. Elke beweging is er een tenslotte.

Isabella70

Isabella70

15-05-2023 om 00:50 Topicstarter

dan schreef op 14-05-2023 om 18:54:

[..]

Inderdaad, kijken naar wat wel mogelijk is. Elke beweging is er een tenslotte.

Ja, klinkt zo simpel en is het eigenlijk ook. 
Maar voorheen keek ik toch veel meer naar wat ik _niet_ kon en liet me daar ook wel door verlammen.

En nog valt er hier nog flink in te verbeteren bij mij. 
Maar heb daar ook wel zin in. (werkt beter dan dat eindeloze balen van mijn klachten, hoewel dat ook nog wel niet voorbij zal zijn) 

Wel blij met mijn stappen, zit nu op 11000 gemiddeld in mei. (april was 10500) 

Index224 schreef op 17-12-2022 om 01:21:

ik doe mee! Gewicht is stabiel, bmi is altijd al rond 19 geweest dus daar wil ik niets aan veranderen. Maar ik snoep zooveel! Vooral chocola..

Chocola...sja, dan zou ik eens wat meer magnesium naar binnen werken, dan laat je de chocola wel staan (chocola bevat magnesium, bij tekorten aan magnesium ga je vazelf wel op zoek naar iets wat magnesium bevat, o.a. chocola dus)
Kortom: koop een pot magnesium supplementen    )

En gezonder leven:
gooi eerst maar eens alle toegevoegde suikers de deur uit en stop met die troep 
Dankzij een herseninfarct (levensstijl dus wat omgegooid) heb ik 't ook gedaan, was in een half jaar 20 kg kwijt (zonder extra sport/beweging etc), voel me fitter, zie er beter uit enz.
'S ochtends zat ik al gapend op de stoel, nu kom ik gewoon fris uit bed 
Bijkomend voordeel: had bijv. al jaren een paar redelijk harde bultjes op de schouderbladen, deze zijn ook verdwenen (weet niet of 't dankzij 't stoppen met toegevoegde suikers komt, maar het is wel heel toevallig dat ze nu, na ettelijke jaren, verdwenen zijn)

Suikers zorgen voor een snelle kick die ook snel weer verdwijnt...waardoor je wéér aan de suikers gaat. De bekende vicieuze cirkel.

Ik kan nu op een paar broodjes de hele dag door komen, dat was voorheen wel anders.

(als je gaat stoppen met de toegevoegde suikers: afkickverschijnselen zijn geen pretje, althans bij mij niet. Een week of 4/5 doodziek geweest, alles meegemaakt wat je een ander niet snel toewenst enz.)

Isabella70

Isabella70

15-05-2023 om 12:30 Topicstarter

Kan Hendricus, die afkickverschijnselen, maar het hoeft niet. Ben geregeld gestopt met (toegevoegde) suikers en ik voelde me juist heel snel heel goed. 
Maar ik ben nooit 100% strikt geweest. 
Deze keer voel ik me nog niet zo super en heb idd me een paar dagen niet goed gevoeld, weet dat niet gelijk aan suiker maar zou best kunnen. 

dan

dan

15-05-2023 om 14:30

Isabella70 schreef op 15-05-2023 om 12:30:

Kan Hendricus, die afkickverschijnselen, maar het hoeft niet. Ben geregeld gestopt met (toegevoegde) suikers en ik voelde me juist heel snel heel goed.
Maar ik ben nooit 100% strikt geweest.
Deze keer voel ik me nog niet zo super en heb idd me een paar dagen niet goed gevoeld, weet dat niet gelijk aan suiker maar zou best kunnen.


Ik heb daar eigenlijk ook nooit echt veel last van gehad, wel wat hoofdpijn maar niet ziek ofzo. Maar ook ik ben niet heel strikt hierin, eet wel iets lekkers als ik op bezoek ga bijvoorbeeld. Gisteren ook gebak gegeten op moederdag maar naderhand let ik uiteraard weer goed op (in periodes waarin ik bezig ben met gezonder leven, helaas niet altijd).

Isabella70

Isabella70

15-05-2023 om 15:40 Topicstarter

dan schreef op 15-05-2023 om 14:30:

[..]

Ik heb daar eigenlijk ook nooit echt veel last van gehad, wel wat hoofdpijn maar niet ziek ofzo. Maar ook ik ben niet heel strikt hierin, eet wel iets lekkers als ik op bezoek ga bijvoorbeeld. Gisteren ook gebak gegeten op moederdag maar naderhand let ik uiteraard weer goed op (in periodes waarin ik bezig ben met gezonder leven, helaas niet altijd).

Het échte lekkers (gebak etc) skip ik wel als ik voor mezelf echt ‘suikervrij’ ga. Maar ik let niet overal 100% op, eet bijv best mee als dochter een dressing maakt met beetje honing erin. Maar zelf maak ik dressing ed dan wel zonder suiker. (Hoewel, ik gebruik balsamico, daar ga ik weer….toch maar eens een lekkere azijn kopen en weer suikervrije mayo 

Ik skip dus alles wat duidelijk vol suiker zit en bij de rest let ik op maar niet 100%, dat is me de moeite niet waard en ik wil wel ook nog uiteten bijv, dan weet je dus niet hoeveel suiker er is gebruikt. 

dan

dan

15-05-2023 om 18:54

Isabella70 schreef op 15-05-2023 om 15:40:

[..]

Het échte lekkers (gebak etc) skip ik wel als ik voor mezelf echt ‘suikervrij’ ga. Maar ik let niet overal 100% op, eet bijv best mee als dochter een dressing maakt met beetje honing erin. Maar zelf maak ik dressing ed dan wel zonder suiker. (Hoewel, ik gebruik balsamico, daar ga ik weer….toch maar eens een lekkere azijn kopen en weer suikervrije mayo

Ik skip dus alles wat duidelijk vol suiker zit en bij de rest let ik op maar niet 100%, dat is me de moeite niet waard en ik wil wel ook nog uiteten bijv, dan weet je dus niet hoeveel suiker er is gebruikt.

Soms is het lastig want ik maak mijn dressing met zowel balsamico azijn als honing erin. Maar het lijkt me dan toch nog gezonder dan een kant en klare dressing. Ik ga niet 100% suikervrij want dat hou ik niet vol, op den duur gaat het toch fout en haal ik alles uit de kast waar ik zin in heb. Maar ik maak wel bewustere keuzes (hoop ik toch). 

Isabella70

Isabella70

15-05-2023 om 19:28 Topicstarter

dan schreef op 15-05-2023 om 18:54:

[..]

Soms is het lastig want ik maak mijn dressing met zowel balsamico azijn als honing erin. Maar het lijkt me dan toch nog gezonder dan een kant en klare dressing. Ik ga niet 100% suikervrij want dat hou ik niet vol, op den duur gaat het toch fout en haal ik alles uit de kast waar ik zin in heb. Maar ik maak wel bewustere keuzes (hoop ik toch).

Zeker is dat gezonder. In een kant en klaar iets, wat het ook is, zit doorgaans weinig goeds. Balsamico en honing bevatten ook gezonde voedingsstoffen, al ligt het ook een beetje aan welk product je hebt. 
Bij mij werkt het juist zo dat hoe meer ik snoep hoe meer drang ik tot snoepen krijg. 
Een tijdje extra opletten en zo weinig mogelijk toegevoegde suikers eten helpt me daar wel bij, een soort van reset. (Zo was het voorheen dan toch) Na een poos kon ik dan wel weer wat lekkers eten zonder los te gaan. 

Ik denk dat ik maar weer even nog strenger ‘suikervrij’ ga, een strakkere afspraak met mezelf. 
Vandaag  heel gezond gegeten, veel groente en fruit gehad, pasta met zelfgemaakte pesto. 

Isabella70

Isabella70

17-05-2023 om 16:45 Topicstarter

Mmhh, voel me toch echt niet lekker, zou het toch van stoppen met (overbodige) suikers komen? 
Nuja, het kan vanalles zijn natuurlijk. 
Maar voorheen voelde ik me vaak snel juist beter zonder die suikers, kan ik nu echt niet zeggen. 
Ik heb wel echt geen enkele behoefte aan suikers ed. 
En al 3 cm buikomtrek weg, fijn, al voelt het dus nog niet zo. 

Toch maar even langs de dokter? Wellicht dat er iets anders speelt kan me niet voorstellen dat als je lichaam niet gilt om suikers  het van het gemis aan suikers komt.

dan

dan

18-05-2023 om 07:08

Decembermamma schreef op 17-05-2023 om 18:18:

Toch maar even langs de dokter? Wellicht dat er iets anders speelt kan me niet voorstellen dat als je lichaam niet gilt om suikers het van het gemis aan suikers komt.


Inderdaad even langs huisarts, lijkt me. 

Isabella70

Isabella70

19-05-2023 om 23:09 Topicstarter

Als klachten blijven ga ik zeker wel, maar ik ga nooit zo snel naar een arts.
Voelde me vandaag ook wel redelijk eigenlijk. 

dan

dan

20-05-2023 om 13:31

Isabella70 schreef op 19-05-2023 om 23:09:

Als klachten blijven ga ik zeker wel, maar ik ga nooit zo snel naar een arts.
Voelde me vandaag ook wel redelijk eigenlijk.

Ik herken het, ga ook niet snel naar de huisarts. Gelukkig dat je je gisteren toch wat beter voelde, hopelijk toch een opwaartse spiraal. 

Ben zelf vanochtend voor de eerste keer wezen sporten, wat uitleg gehad over de hometrainer en loopband om eerst warm te worden en daarna rondje toestellen voor de spieren, na 1 rondje heb je alle spiergroepen gehad dus dat is wel fijn. En het kan gelijk na mijn werk dus voor mij ideaal. Misschien dat ik na een tijdje wel eens op een ander tijdstip ga als er nog een leuke groepsles is die ik wil volgen maar voorlopig bouw ik het eerst rustig op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.