Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

07-05-2023 om 14:58

Gewoon sporten in een zaal vind ik niet echt leuk maar ik weet uit ervaring dat ik bepaalde groepslessen wel erg leuk vind, die wil ik vooral weer oppakken, die ene les gelijk aansluitend na het werk. Voor de krachttraining moet ik nog kijken wat ik ga doen. 

Isabella70

Isabella70

07-05-2023 om 22:17 Topicstarter

Dan, vooral een sport zoeken die je leuk vindt! Er zijn zoveel sporten, zo zonde om  je kostbare tijd te steken in iets dat je niet echt leuk vindt. 

Hier gaat het wel redelijk. Al een halve week nu niet meer gesnoept Voelt als veel langer, begin er weer goed aan te wennen. We eten echt best gezond nu en met geen/ nauwelijks toegevoegde suikers ed. 
Wel veel last van mijn klachten maar ik slaap slecht en ren mezelf geregeld voorbij. (Bijv met klussen in huis) 
Neem te weinig tijd om op tijd rustig te eten, te rusten, oefeningen te doen. 
Maar ook in die dingen zit langsaam vooruitgang! (ik grijp nu bijv al vaker wat fruit mee oid als ik met hond ga wandelen en dat scheelt enorm) 

dan

dan

08-05-2023 om 11:59

Isabella70 schreef op 07-05-2023 om 22:17:

Dan, vooral een sport zoeken die je leuk vindt! Er zijn zoveel sporten, zo zonde om je kostbare tijd te steken in iets dat je niet echt leuk vindt.

Hier gaat het wel redelijk. Al een halve week nu niet meer gesnoept Voelt als veel langer, begin er weer goed aan te wennen. We eten echt best gezond nu en met geen/ nauwelijks toegevoegde suikers ed.
Wel veel last van mijn klachten maar ik slaap slecht en ren mezelf geregeld voorbij. (Bijv met klussen in huis)
Neem te weinig tijd om op tijd rustig te eten, te rusten, oefeningen te doen.
Maar ook in die dingen zit langsaam vooruitgang! (ik grijp nu bijv al vaker wat fruit mee oid als ik met hond ga wandelen en dat scheelt enorm)

Vervelend dat je toch veel last hebt van klachten, hopelijk kun je snel toch meer tijd vinden om wat rustiger aan te doen. Maar verder ben je goed bezig.

Wij waren vandaag beiden nog vrij, afgelopen dagen waren de remmen eraf tijdens een weekendje weg maar sinds terugkomst weer goed van start gegaan en vandaag veel gezonde produkten in het winkelwagentje gedaan. Ik ben best wel geschrokken van wat foto's waarop ik te zien ben dus dat is beslist een stimulans om goed op mijn voeding te (blijven) letten. 

dan

dan

09-05-2023 om 13:52

Ik had een intake gesprek gepland eind juni maar heb besloten dat ik toch al wat eerder wil beginnen met sporten dus dit gesprek vervroegd naar deze week. Dan zal ik volgende week wel aan de slag gaan, denk ik zo.

Leuk initiatief, ik doe mee!

Hier ook flink zoekende, al jaren. Als broekie nooit problemen gehad met gewicht. Fanatiek voetballer geweest, tot op semi-prof niveau in de jeugd. Toen als 19-jarige een kruisband afgescheurd, 1 jaar uit de roulatie, daarna als 21-jarige weer een kruisband afgescheurd en toen was het voetballen klaar.

Vanaf daar is het een beetje een langzaam glijdende schaal. Totdat ik afgelopen zomer 108 kilo woog. Besloten dat het niet langer kon, sportschool abonnement afgesloten, nieuwe kruisband operatie gehad en voeding aangepast ( Geen alcohol en hapjes meer doordeweeks). Ging als een beer. Tikte op een gegeven moment binnnen 3,5 maand de 90 kilo aan. Toen een terugslag in revalidatie van de knie (Kraakbeen is totaal aan flarden en daardoor veel pijn) en vanaf dat moment is het weer die glijdende schaal.

Kan me er ook echt niet toe zetten om na een uur of 8 nog de sportschool in te gaan. Tot die tijd zijn er andere verplichtingen waardoor het niet eerder kan en ik wil om half 9 gewoon lekker op de bank zitten met een kop koffie. Zo eerlijk ben ik ook.

Dus maar besloten om wat spullen aan te schaffen voor thuis, zodat ik niet die drempel van het moeten rijden naar de sportschool heb en zo bij wijze van spreken een half uurtje fietsen kan pakken per dag, terwijl de kids naar de sport zijn. Hopen dat dat de oplossing gaat zijn.

dan

dan

10-05-2023 om 14:39

dan schreef op 09-05-2023 om 13:52:

Ik had een intake gesprek gepland eind juni maar heb besloten dat ik toch al wat eerder wil beginnen met sporten dus dit gesprek vervroegd naar deze week. Dan zal ik volgende week wel aan de slag gaan, denk ik zo.

Heb de intake achter de rug en het is een goede stimulans om eraan te beginnen want de resultaten van de body check waren niet mals (had ook niet anders verwacht overigens). En inderdaad volgende week van start. Ik kan via mijn werkgever een bijdrage krijgen dus dat is mooi meegenomen. 

Isabella70

Isabella70

11-05-2023 om 01:06 Topicstarter

Dan, je hebt er zin in geloof ik!
Oef, tsja, zo’n check en die foto’s…ik bekeek mezelf vandaag ook eens in spiegel en bedacht me dat ik echt wel flink ben bijgekomen laatste maanden. 

Elpisto, het wordt niet makkelijker als je lijf niet gewoon lekker meewerkt nee. 
Wat goed dat je vanalles voor thuis hebt aangeschaft, wat werkt dat werkt. 
Eigenlijk hebben wij hier thuis best het eea…….Hoewel de meeste mensen wel iets hebben, in feite kun je met een trap en een matje al heel veel. 
Maar ik kom er dus gewoon niet aan toe, juist zeker thuis niet. Ik word enorm afgeleid door mensen thuis en de enorme berg achterstallig werk. (Die er mede vaak is door mijn fysieke klachten en nog een paar omstandigheden) 

Maar goed, probeer op een hoop vlakken nu wat meer orde en rust te brengen dus wie weet, lukt het me nog eens eea gewoon in te plannen.

Nu ongeveer een week gezonder gegeten/ nauwelijks gesnoept, was het alleen 1 keertje een soort van vergeten en dat liep rap uit de hand. Maar ik pak het wel weer meteen op en dat voelt wel ok. 

dan

dan

11-05-2023 om 11:09

Isabella70 schreef op 11-05-2023 om 01:06:

Dan, je hebt er zin in geloof ik!
Oef, tsja, zo’n check en die foto’s…ik bekeek mezelf vandaag ook eens in spiegel en bedacht me dat ik echt wel flink ben bijgekomen laatste maanden.

Elpisto, het wordt niet makkelijker als je lijf niet gewoon lekker meewerkt nee.
Wat goed dat je vanalles voor thuis hebt aangeschaft, wat werkt dat werkt.
Eigenlijk hebben wij hier thuis best het eea…….Hoewel de meeste mensen wel iets hebben, in feite kun je met een trap en een matje al heel veel.
Maar ik kom er dus gewoon niet aan toe, juist zeker thuis niet. Ik word enorm afgeleid door mensen thuis en de enorme berg achterstallig werk. (Die er mede vaak is door mijn fysieke klachten en nog een paar omstandigheden)

Maar goed, probeer op een hoop vlakken nu wat meer orde en rust te brengen dus wie weet, lukt het me nog eens eea gewoon in te plannen.

Nu ongeveer een week gezonder gegeten/ nauwelijks gesnoept, was het alleen 1 keertje een soort van vergeten en dat liep rap uit de hand. Maar ik pak het wel weer meteen op en dat voelt wel ok.


Het scheelt inderdaad een hoop als je het weer gelijk goed oppakt als je even teveel gezondigd hebt anders gaat het snel weer van kwaad tot erger.

Bij mij is het wel wat met gemengde gevoelens hoor, van nature ben ik niet iemand die graag sport maar ik zie én merk vooral dat het hoog tijd is eraan te werken zodat het niet nóg erger wordt. Gelukkig vind ik spinning wel erg leuk om te doen maar oefeningen op allerlei apparaten in een zaal niet. Wandelen is op zich ook goed maar dat schiet er toch te snel bij in, zeker als ik al thuis ben en opnieuw de deur uit moet. 

dan schreef op 11-05-2023 om 11:09:

[..]

Het scheelt inderdaad een hoop als je het weer gelijk goed oppakt als je even teveel gezondigd hebt anders gaat het snel weer van kwaad tot erger.

Bij mij is het wel wat met gemengde gevoelens hoor, van nature ben ik niet iemand die graag sport maar ik zie én merk vooral dat het hoog tijd is eraan te werken zodat het niet nóg erger wordt. Gelukkig vind ik spinning wel erg leuk om te doen maar oefeningen op allerlei apparaten in een zaal niet. Wandelen is op zich ook goed maar dat schiet er toch te snel bij in, zeker als ik al thuis ben en opnieuw de deur uit moet.

Ik ben ook niet van de apparatuur, maar groepslessen vind ik wel leuk. Is dat niet meer wat voor je? Ik vind het ook fijn dat daar vaste tijden bij horen, als ik het steeds zelf moet inplannen komt er bij mij al heel gauw de klad in…

Groepslessen kun je ook op je eigen niveau doen, als je een goede instructeur hebt geeft die voor alle oefeningen ook alternatieven.

dan

dan

11-05-2023 om 12:14

Engeltje schreef op 11-05-2023 om 12:04:

[..]

Ik ben ook niet van de apparatuur, maar groepslessen vind ik wel leuk. Is dat niet meer wat voor je? Ik vind het ook fijn dat daar vaste tijden bij horen, als ik het steeds zelf moet inplannen komt er bij mij al heel gauw de klad in…

Groepslessen kun je ook op je eigen niveau doen, als je een goede instructeur hebt geeft die voor alle oefeningen ook alternatieven.

Ja, er zijn ook groepslessen, die ene kan ik mooi aansluitend na het werk doen en dat is voor mij (voorlopig) toch wel een voorwaarde. Misschien dat ik op den duur voor de krachttraining ook een groepsles ga volgen hoor maar om te starten ga ik eerst even voor de apparaten omdat dit wel gelijk na het werk kan. 

Isabella70

Isabella70

11-05-2023 om 19:58 Topicstarter

Oei, ik dacht eigenlijk dat mijn gewicht op zich nog wel gezond was. Maar mijn buikomtrek is 90 nu en ik lees dat die onder de 80 zou moeten zitten? Poeh, toch wel echt werk aan de winkel dus.

Qua beweging hier nog niet geweldig maar mijn streven is dat ik omhoog ga met gemiddeld aantal stappen per dag en dat lukt nog steeds. Ik eet meer groente en fruit en heb een recept van internet geplukt om simpele muesli zelf te maken, zo lekker! 

Isabella70 schreef op 11-05-2023 om 19:58:

Oei, ik dacht eigenlijk dat mijn gewicht op zich nog wel gezond was. Maar mijn buikomtrek is 90 nu en ik lees dat die onder de 80 zou moeten zitten? Poeh, toch wel echt werk aan de winkel dus.

Maar dat hangt toch helemaal af van je verdere lichaamsbouw?

Isabella70

Isabella70

11-05-2023 om 21:50 Topicstarter

Decembermamma schreef op 11-05-2023 om 20:49:

[..]

Maar dat hangt toch helemaal af van je verdere lichaamsbouw?

Ja, dat zal idd nog wel kunnen variëren afhankelijk van je bouw maar voor gemiddelde bouw zal het wel voldoende betrouwbaar criterium zijn neem ik aan, (om indicatie visceraal vet te geven) ook Hartstichting bijv houdt dat aan. 

Isabella70

Isabella70

12-05-2023 om 17:35 Topicstarter

Een andere berekening die ik vind gaat uit van buikomtrek niet groter dan helft van je lengte. Kom ik ongeveer wel op zelfde uit. (Preciezer dan ongeveer hoeft voor mij niet. Maar dat ik nu in ‘gevarenzone’ zit zonder het door te hebben gehad is voor mij toch wel wake up call. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.