Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70 schreef op 07-01-2023 om 18:59:

[..]

Nuja, een app kun je na verloop van tijd natuurlijk wel gaan negeren haha, itt een hond. Dat negeren doe ik dan ook steeds weer na een gemotiveerde periode, voor mij nu zaak het ook vast te houden.

Wat helpt is mensen vertellen wat je doet en hoe het gaat! Ik zie nu al op tegen de weegschaal na de vakantie en dat ik iedereen "moet" vertellen hoeveel ik ben aangekomen. Maar goed vakantiedip mag daarna gaan we weer vrolijk door!

Isabella70

Isabella70

07-01-2023 om 20:29 Topicstarter

Decembermamma schreef op 07-01-2023 om 19:43:

[..]

Wat helpt is mensen vertellen wat je doet en hoe het gaat! Ik zie nu al op tegen de weegschaal na de vakantie en dat ik iedereen "moet" vertellen hoeveel ik ben aangekomen. Maar goed vakantiedip mag daarna gaan we weer vrolijk door!

Haha, dat doe ik hier dus! (Hoop ik dan, dat ligt er natuurlijk aan of dit draadje levend blijft) 

Irl ben ik niet zo’n deler op dit soort gebieden en het helpt me ook niet, maar kan me heel goed voorstellen dat dat voor veel mensen juist wel goed werkt. 
Ik denk er alleen over om te gaan communiceren met sommigen dat ik niet meer snoep. Niet omdat ik nooit meer wil snoepen en zal dat zeker nog doen maar hopelijk wordt me dan minder aangeboden en voel ik me niet zo schuldig als ik iets afsla dat bijv speciaal voor mij in huis is gehaald. Iedereen weet inmiddels van mij wel dat ik meestal probeer te matigen met snoep en geregeld afsla, maar misschien is ‘gewoon niet’ voor mensen fijner en makkelijker en wordt het minder persoonlijk opgenomen. 

dan

dan

08-01-2023 om 15:48

Decembermamma schreef op 07-01-2023 om 19:43:

[..]

Wat helpt is mensen vertellen wat je doet en hoe het gaat! Ik zie nu al op tegen de weegschaal na de vakantie en dat ik iedereen "moet" vertellen hoeveel ik ben aangekomen. Maar goed vakantiedip mag daarna gaan we weer vrolijk door!

Ja, ik heb ook een aantal mensen verteld dat ik vaker wil wandelen, hoop dat dit genoeg stok achter de deur is om door te blijven zetten. Heb me ook voorgenomen dat ik de keren dat ik lopend de deur uit ga voor bijvoorbeeld een afspraak ervoor ga zorgen dat ik wat extra wandel zodat ik in elk geval aan 20 minuten kom, langer mag uiteraard ook. Maar ik zal deze week toch wel nieuwe wandelschoenen moeten halen om wat fijner te wandelen, met mijn laarsjes aan is niet optimaal. Mijn vorige wandelschoenen heb ik weg gedaan, zool was versleten. 

Isabella70 schreef op 07-01-2023 om 18:16:

[..]

Lopen of fietsen, maakt niet echt uit toch? Fietsen is ook bewegen en even gezond.

Ik denk dat voor m.n. de oudere dames hier in het gezelschap (geen idee hoeveel dat er zijn) geldt dat wandelen ook van groot belang is om de botdichtheid op peil te houden. Dat effect heeft wandelen meer dan fietsen, heb ik ooit begrepen: de 'bonk' bij elke stap zou de botdichtheid verhogen en die 'bonk' mist bij bv. fietsen (of zwemmen, om maar een heel andere sport te noemen).

Isabella70

Isabella70

08-01-2023 om 17:04 Topicstarter

dan schreef op 08-01-2023 om 15:48:

[..]

Ja, ik heb ook een aantal mensen verteld dat ik vaker wil wandelen, hoop dat dit genoeg stok achter de deur is om door te blijven zetten. Heb me ook voorgenomen dat ik de keren dat ik lopend de deur uit ga voor bijvoorbeeld een afspraak ervoor ga zorgen dat ik wat extra wandel zodat ik in elk geval aan 20 minuten kom, langer mag uiteraard ook. Maar ik zal deze week toch wel nieuwe wandelschoenen moeten halen om wat fijner te wandelen, met mijn laarsjes aan is niet optimaal. Mijn vorige wandelschoenen heb ik weg gedaan, zool was versleten.

Ja, wandelschoenen maken echt een groot verschil. 
Hier vandaag erg moe maar toch ‘mijn 10000’ gedaan, best wel trots! Ook erg lekker gegeten vandaag: volkoren bolletjes met kaas en kiemgroente, in middag wat kaas en grapefruit, paprika, champignons, boontjes, kabeljauw en klein handje zoete aardappel frietjes. 
Had wat meer fruit mogen zijn maar ben nu zo moe dat ik vast niets meer eet. Verder tevreden. 

Isabella70

Isabella70

08-01-2023 om 17:07 Topicstarter

TineWinkel schreef op 08-01-2023 om 16:39:

[..]

Ik denk dat voor m.n. de oudere dames hier in het gezelschap (geen idee hoeveel dat er zijn) geldt dat wandelen ook van groot belang is om de botdichtheid op peil te houden. Dat effect heeft wandelen meer dan fietsen, heb ik ooit begrepen: de 'bonk' bij elke stap zou de botdichtheid verhogen en die 'bonk' mist bij bv. fietsen (of zwemmen, om maar een heel andere sport te noemen).

Ja dat geloof ik wel, ik drukte me ook niet zo goed uit, bedoelde eigenlijk dat fietsen naast wandelen ook een prima activiteit is. Ik kan me wel voorstellen dat het beter is om ook te wandelen oid. 

Ik zorg altijd voor een gezond en gevarieerd avondeten, maar tussendoor is het vrijwel alleen maar snoep en koek. Het is dus niet zo dat ik super veel snoep en koek eet, maar als ik tussendoor trek heb, is het wel altijd dat. Soms probeer ik het te laten staan en eet ik niets. Dan denk ik dat dat beter is, terwijl aan het einde van de dag toch vrijwel alleen ongezonde zooi overblijft wat ik die dag heb gegeten. Ik vind het heel goede tip om niet te kijken naar wat je laat staan, maar wat je wél eet. Dus fantastisch dat ik dat chocoladekoekje liet liggen maar ik probeer er vanaf nu wel naar te kijken dat ik die dag ook gezonde snacks heb gehad. 

Isabella70

Isabella70

08-01-2023 om 18:03 Topicstarter

Index224 schreef op 08-01-2023 om 17:52:

Ik zorg altijd voor een gezond en gevarieerd avondeten, maar tussendoor is het vrijwel alleen maar snoep en koek. Het is dus niet zo dat ik super veel snoep en koek eet, maar als ik tussendoor trek heb, is het wel altijd dat. Soms probeer ik het te laten staan en eet ik niets. Dan denk ik dat dat beter is, terwijl aan het einde van de dag toch vrijwel alleen ongezonde zooi overblijft wat ik die dag heb gegeten. Ik vind het heel goede tip om niet te kijken naar wat je laat staan, maar wat je wél eet. Dus fantastisch dat ik dat chocoladekoekje liet liggen maar ik probeer er vanaf nu wel naar te kijken dat ik die dag ook gezonde snacks heb gehad.

Ik wil mezelf liever niets ontzeggen en denk dat dat ook niet werkt voor me. Ik ontzeg me nu wel een paar slechte gewoontes zoals snoepen maar verleg heel bewust de focus naar wat ik wel eet en mag van mezelf. Als ik niet snoep smaken gewone gezonde dingen ook veel beter en kan ik daar veel meer van genieten. 
Andersom werkt het volgens mij ook wel: genoeg voedzaam eten zorgt voor minder lekkere trek. Ik probeer dan ook juist meer te eten maar dat is wel mijn zwakke plek. (te druk, vergeten, niet genoeg gepland, georganiseerd etc) 

dan

dan

08-01-2023 om 20:44

Index224 schreef op 08-01-2023 om 17:52:

Ik zorg altijd voor een gezond en gevarieerd avondeten, maar tussendoor is het vrijwel alleen maar snoep en koek. Het is dus niet zo dat ik super veel snoep en koek eet, maar als ik tussendoor trek heb, is het wel altijd dat. Soms probeer ik het te laten staan en eet ik niets. Dan denk ik dat dat beter is, terwijl aan het einde van de dag toch vrijwel alleen ongezonde zooi overblijft wat ik die dag heb gegeten. Ik vind het heel goede tip om niet te kijken naar wat je laat staan, maar wat je wél eet. Dus fantastisch dat ik dat chocoladekoekje liet liggen maar ik probeer er vanaf nu wel naar te kijken dat ik die dag ook gezonde snacks heb gehad.

Hier zo mijn momenten, soms gaat het heel goed maar soms eet ik echt tussendoor van alles wat ik beter kan laten liggen. Vandaag eigenlijk niks ongezonds gegeten tussendoor. 

dan schreef op 08-01-2023 om 15:48:

[..]

Ja, ik heb ook een aantal mensen verteld dat ik vaker wil wandelen, hoop dat dit genoeg stok achter de deur is om door te blijven zetten. Heb me ook voorgenomen dat ik de keren dat ik lopend de deur uit ga voor bijvoorbeeld een afspraak ervoor ga zorgen dat ik wat extra wandel zodat ik in elk geval aan 20 minuten kom, langer mag uiteraard ook. Maar ik zal deze week toch wel nieuwe wandelschoenen moeten halen om wat fijner te wandelen, met mijn laarsjes aan is niet optimaal. Mijn vorige wandelschoenen heb ik weg gedaan, zool was versleten.

Gisteren na een lange vliegreis op de weegschaal gestaan, vlak na het avondeten en ongezond eten ivm vliegtuig en vliegveld voer, en ik was een kilo zwaarder als voor vertrek. Ik denk dat als ik van de week weer in mijn ritme ben dat mijn gewicht weer op het gewicht voor vertrek was (in de ochtend en na ontbijt).

dan

dan

09-01-2023 om 11:12

Decembermamma schreef op 08-01-2023 om 21:43:

[..]

Gisteren na een lange vliegreis op de weegschaal gestaan, vlak na het avondeten en ongezond eten ivm vliegtuig en vliegveld voer, en ik was een kilo zwaarder als voor vertrek. Ik denk dat als ik van de week weer in mijn ritme ben dat mijn gewicht weer op het gewicht voor vertrek was (in de ochtend en na ontbijt).

Ja, dat denk ik ook, kan ook grotendeels vocht zijn en zo niet, dan is die kilo er vast snel terug af als je weer je gezonde ritme oppakt.

Isabella70

Isabella70

10-01-2023 om 00:18 Topicstarter

Decembermamma schreef op 08-01-2023 om 21:43:

[..]

Gisteren na een lange vliegreis op de weegschaal gestaan, vlak na het avondeten en ongezond eten ivm vliegtuig en vliegveld voer, en ik was een kilo zwaarder als voor vertrek. Ik denk dat als ik van de week weer in mijn ritme ben dat mijn gewicht weer op het gewicht voor vertrek was (in de ochtend en na ontbijt).

Dat is wel fijn, dat je niet echt bijgekomen bent van een vakantie met ongezond eten! Hoop dat je het fijn gehad hebt. 

Hier voel ik  me een beetje de Hulk die ipv uit zijn kleren uit zijn oude slappe vel gescheurd is ik voel me écht een heel stuk sterker en dat is wel leuk! Ben heel voorzichtig positief want wacht nog steeds tot mijn lichaam ‘stop’ zegt. (Zo ging het afgelopen jaren ) Vooralsnog gaat het echt goed. Had het laatste maanden wel al wat opgebouwd maar nu in januari naar 12000 stappen gemiddeld. Ik deed er bewust wat meer om  die 10000 gemiddeld te houden die ik nastreefde  omdat er geheid ook dagen zijn waarop ik veel minder beweeg. 
Maar vreemd, dit voelt heel gewoon en alsof ik altijd zoveel heb bewogen. 
Hoop dit vast te (kunnen) houden want voelt echt wel fijn. 

Ik twijfel of mijn horloge goed is, manlief is langer als mij en we zijn de vakantie alle dagen samen opgegaan en alle dagen had hij vele stappen meer als dag ik had en dan gaat het niet om honderden maar echt duizenden. Ik zat op 8.000 en ging in de avond dus nog wandelen om richting 14.000 te komen en manlief zat al dik op de 12.000. Daarnaast was het soms echt raar, dan ben je de hele dag aan het lopen en kom je nog niet in de buurt van de 14.000, en ja het lopen is meer slenteren maar toch.

dan schreef op 08-01-2023 om 15:48:

[..]

Ja, ik heb ook een aantal mensen verteld dat ik vaker wil wandelen, hoop dat dit genoeg stok achter de deur is om door te blijven zetten. Heb me ook voorgenomen dat ik de keren dat ik lopend de deur uit ga voor bijvoorbeeld een afspraak ervoor ga zorgen dat ik wat extra wandel zodat ik in elk geval aan 20 minuten kom, langer mag uiteraard ook. Maar ik zal deze week toch wel nieuwe wandelschoenen moeten halen om wat fijner te wandelen, met mijn laarsjes aan is niet optimaal. Mijn vorige wandelschoenen heb ik weg gedaan, zool was versleten.

Voor 20 min per dag heb je niet echt wandelschoenen nodig, denk ik. Afhankelijk van het terrein waarover je loopt, natuurlijk. Maar gewoon in de stad of het dorp is dat niet nodig. Maar het mag natuurlijk wel en kan je ook stimuleren meer te lopen.

2 x 10 min per dag is ook al goed om te wandelen. Het hoeft niet 20 min achter elkaar.
Misschien dat er mensen zijn bij wie de app Ommetje stimuleert om echt dagelijks tenminste 20 min (evt. dus met 2 x 10 min) en min 750 m per dag (echt heel weinig, maar dat kan voor ouderen al genoeg zijn) te wandelen.

Heb je bij de versleten zool nog gedacht aan een nieuwe zool? Dat is ook wat duurzamer dan nieuwe schoenen of laarzen. Ik weet niet of dat bij wandelschoenen kan.

dan

dan

10-01-2023 om 12:34

Lisette_R schreef op 10-01-2023 om 10:03:

[..]

Voor 20 min per dag heb je niet echt wandelschoenen nodig, denk ik. Afhankelijk van het terrein waarover je loopt, natuurlijk. Maar gewoon in de stad of het dorp is dat niet nodig. Maar het mag natuurlijk wel en kan je ook stimuleren meer te lopen.

2 x 10 min per dag is ook al goed om te wandelen. Het hoeft niet 20 min achter elkaar.
Misschien dat er mensen zijn bij wie de app Ommetje stimuleert om echt dagelijks tenminste 20 min (evt. dus met 2 x 10 min) en min 750 m per dag (echt heel weinig, maar dat kan voor ouderen al genoeg zijn) te wandelen.

Heb je bij de versleten zool nog gedacht aan een nieuwe zool? Dat is ook wat duurzamer dan nieuwe schoenen of laarzen. Ik weet niet of dat bij wandelschoenen kan.

De wandelschoenen heb ik al weg gedaan dus laten vervangen is geen optie meer en weet ook niet of dit kan bij dat soort zolen. Ik twijfel ook een beetje om nieuwe wandelschoenen te kopen, vind ze best duur maar mijn laarsjes zitten ook niet lekker om er langer op te lopen. In de zomer draag ik sandalen dus dan hoef ik sowieso geen wandelschoenen aan. 

Ik heb nu als streven om een paar keer per week een ommetje te doen, op mijn werk loop ik ook al veel dus op zich best wel wat beweging maar niet genoeg om mijn conditie omhoog te krijgen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.