Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Bijtje82

Bijtje82

03-01-2023 om 13:48

Isabella70 schreef op 03-01-2023 om 01:17:

[..]

Ja, koud hebben is heel goed voor de lijn! Maar je verbrandt dan geen bruin vet maar maakt het juist aan. Het is het goede vet en zorgt juist voor gezonde stofwisseling.
Daarbij is het natuurlijk ook goed voor je temperatuursregulering.
Dat merk ik ook heel goed. Voorheen stond thermostaat op 19 ofzo en voelde ik me niet lekker dan ging ‘ie gerust nog wat hoger.
Vorig jaar winter gaan bezuinigen hierop en stond thermostaat meestal op 17, heel af en toe wat hoger. Beviel heel goed.
Dit jaar bezuinigen we nog sterker en staat verwarming praktisch altijd uit. Het is hier weleens 14 graden en eigenlijk is het meer dan prima te doen.
Het went blijkbaar echt (door het bruine vet?) en sterker nog, ik vind verwarming aan nu helemaal niet meer prettig. Laatst bezoek van ouderen en daarom wel aangezet. Niet eens zo heel hoog maar ik vond het onprettig en ook veel te warm, al was ik luchtig gekleed.

14 is wellicht wat overdreven.(maar nogmaals niemand hier heeft er echt last van. En zowel dan gaat ‘ie heus wel even aan op 16 ofzo) Maar ik vind het serieus zo prettig dat ik ‘m nooit meer hoog ga zetten, ook niet als verwarming gratis zou worden.
Wordt het weer betaalbaar, dan gaat ‘ie op 15 of 16, en zo weinig mogelijk aan.

Los van het bruine vet nodigt kou uit tot beweging, je moet toch wat om het warm te krijgen

En beweging is wel essentieel denk ik.
Heb dat de laatste 20 jaar toch wel verwaarloosd, wel bewogen maar te weinig. Da’s nu voorbij!

Ja aanmaken, verbranden. Had er iig ooit iets over gelezen dat het zou kunnen helpen bij afvallen als je het fysiek heel koud hebt. 

Isabella70

Isabella70

03-01-2023 om 15:10 Topicstarter

dan schreef op 03-01-2023 om 12:38:

[..]

Nou, we dachten eigenlijk dat we net een stukje taart tekort kwamen dus dan was de keuze snel gemaakt om over te slaan. Had geen zin om alleen voor mezelf thee te zetten en van koffie krijg ik toch iets te snel last van mijn maag dus daarom water. Nu moet ik het op het werk ook weer gaan oppakken, dat water drinken.

Een gezonde lunch gegeten, ik eet wel brood want dat wil ik gewoon niet missen en met gezond beleg erop. Heb ook rijstwafels liggen en drink thuis nu meer thee dan water.

Het wandelen moet ik ook echt weer oppakken maar in mijn eentje vind ik er weinig aan. Het is mooi weer dus straks maar ff een rondje doen, denk ik.

Ja water, dat staat ook op mijn lijstje, kan echt beter. 
Brood is goed toch?(voor de meeste mensen)  Zeker vezelrijk brood. (Volkoren) Ik eet lang niet meer zoveel brood als vroeger maar toch wel geregeld, wel altijd volkoren. 

Wil je geen hond? Wandelen gegarandeerd 

Isabella70 schreef op 03-01-2023 om 01:21:

[..]

Veel plezier op vakantie!

Dank je!

dan

dan

04-01-2023 om 10:54

Isabella70 schreef op 03-01-2023 om 15:10:

[..]

Ja water, dat staat ook op mijn lijstje, kan echt beter.
Brood is goed toch?(voor de meeste mensen) Zeker vezelrijk brood. (Volkoren) Ik eet lang niet meer zoveel brood als vroeger maar toch wel geregeld, wel altijd volkoren.

Wil je geen hond? Wandelen gegarandeerd


Nee, ik vind honden leuk maar een hond past niet bij ons, katten wel dus die hebben we dan wel.

Isabella70

Isabella70

05-01-2023 om 22:29 Topicstarter

dan schreef op 04-01-2023 om 10:54:

[..]


Nee, ik vind honden leuk maar een hond past niet bij ons, katten wel dus die hebben we dan wel.

Jammer, een hond dwingt behoorlijk wat wandelen af natuurlijk

Hier vooralsnog tevreden, nog maar net bezig maar een goed begin….

Nog niet alles loopt zoals ik graag zie maar beweeg meer, eet gezonder (meer vezels, groente, fruit, geen snoep) en ben ook emotioneel aan ‘grote schoonmaak’ bezig. Waarbij een aantal problemen in bepaalde relaties vrij succesvol aangepakt, erg blij mee en zorgt voor flinke stressreductie. Iig voor mijn gevoel stapjes verder gekomen, zowel op persoonlijk als op relationeel vlak. 
Nu nog vasthouden dit allemaal! 
Morgen uiteten, ook wel beetje spannend. (Kan ik me een beetje inhouden) 


Isabella70

Isabella70

05-01-2023 om 22:31 Topicstarter

Dubbel geplaatst


Isabella70 schreef op 05-01-2023 om 22:29:

[..]

Jammer, een hond dwingt behoorlijk wat wandelen af natuurlijk

Hier vooralsnog tevreden, nog maar net bezig maar een goed begin….

Nog niet alles loopt zoals ik graag zie maar beweeg meer, eet gezonder (meer vezels, groente, fruit, geen snoep) en ben ook emotioneel aan ‘grote schoonmaak’ bezig. Waarbij een aantal problemen in bepaalde relaties vrij succesvol aangepakt, erg blij mee en zorgt voor flinke stressreductie. Iig voor mijn gevoel stapjes verder gekomen, zowel op persoonlijk als op relationeel vlak.
Nu nog vasthouden dit allemaal!
Morgen uiteten, ook wel beetje spannend. (Kan ik me een beetje inhouden)


Een hond dwingt een hele andere levensstijl af. Een hond dwingt af dat je tijdens je vakanties of de vakantie moet aanpassen aan de hond of je hond ergens onder moet brengen. Een hond dwingt af dat je niet zomaar even een dagje weg kunt, je niet de hele dag uit werken kunt en dat je bij ziekte ook de deur uit moet. 

Isabella70

Isabella70

05-01-2023 om 23:53 Topicstarter

Decembermamma schreef op 05-01-2023 om 22:43:

[..]

Een hond dwingt een hele andere levensstijl af. Een hond dwingt af dat je tijdens je vakanties of de vakantie moet aanpassen aan de hond of je hond ergens onder moet brengen. Een hond dwingt af dat je niet zomaar even een dagje weg kunt, je niet de hele dag uit werken kunt en dat je bij ziekte ook de deur uit moet.

Zeker, ik bedoelde haar ook echt geen hond aan te smeren! 

Het ging even puur om het wandelen. Jij hebt geen hond nodig blijkbaar om jezelf in gang te zetten. Ik vind dat wel knap, denk dat ik het niet zou kunnen. Ik geniet heel erg van wandelen maar niet van alle van de gemiddeld 10-15 wandelingen per week die ik met hond doe. (de rest vd wandelingen doet rest van gezin) Ik weet wel zeker dat ik zonder hond de meeste wandelingen zou skippen. 

Decembermamma schreef op 05-01-2023 om 22:43:

[..]

Een hond dwingt een hele andere levensstijl af. Een hond dwingt af dat je tijdens je vakanties of de vakantie moet aanpassen aan de hond of je hond ergens onder moet brengen. Een hond dwingt af dat je niet zomaar even een dagje weg kunt, je niet de hele dag uit werken kunt en dat je bij ziekte ook de deur uit moet.

Klopt, ik heb een hond en het is een levensstijl. Ik vind het heerlijk, hoor. Zou niet anders willen. Maar het moet bij je passen. Ik zet met gemak 12.000 stappen per dag. Maar voor een hond is dat vaak niet genoeg, ze hebben meestal meer nodig dan alleen wandelingen. Dus savonds en in het weekend ben ik er ook nog druk mee met hondensport etc.

Hoe dan ook, wandelen is echt heerlijk vind ik. Met én zonder hond  

dan

dan

06-01-2023 om 21:26

Vandaag wel een flink stuk gewandeld met een vriendin. Ik ben niet van de vele apps op mijn smartphone maar heb de app Ommetje erop gezet, vind ik het niks dan kan hij er weer af. Maar hopelijk is het toch een stimulans om ook vaker in mijn eentje een ommetje te maken, al is het maar 20 of 30 minuten. 

dan

dan

07-01-2023 om 14:07

Vandaag heb ik gewerkt omdat een collega ziek was maar morgen wil ik een omweg maken als ik naar mijn moeder ga zodat ik toch zeker aan 20 tot 30 minuten kom. Als ik afspraken in de buurt heb na mijn werk, wil ik dat zoveel mogelijk lopend doen ipv op de fiets. 

Isabella70

Isabella70

07-01-2023 om 18:16 Topicstarter

dan schreef op 07-01-2023 om 14:07:

Vandaag heb ik gewerkt omdat een collega ziek was maar morgen wil ik een omweg maken als ik naar mijn moeder ga zodat ik toch zeker aan 20 tot 30 minuten kom. Als ik afspraken in de buurt heb na mijn werk, wil ik dat zoveel mogelijk lopend doen ipv op de fiets.

Leuk Dan, zo’n app kan misschien net zo dwingend gaan voelen als een hond 
Ik ben ook niet zo van de apps maar de stappenteller geeft me echt houvast en stimuleert. Ik moet het ergens vandaan halen  Zoveel als deze week heb ik afgelopen jaar niet gelopen. (ooit wel veel gesport maar dat is eeuwen geleden) Zo blij ermee, lukte vaak niet door mijn klachten, die vooralsnog (afkloppen) stabiel lijken te blijven. Ik hoop de opflakkering ervan voor te blijven door sterker te worden. (Het voelt echt als een wedstrijd!) 

Lopen of fietsen, maakt niet echt uit toch? Fietsen is ook bewegen en even gezond.

Isabella70

Isabella70

07-01-2023 om 18:21 Topicstarter

Index224 schreef op 06-01-2023 om 07:02:

[..]

Klopt, ik heb een hond en het is een levensstijl. Ik vind het heerlijk, hoor. Zou niet anders willen. Maar het moet bij je passen. Ik zet met gemak 12.000 stappen per dag. Maar voor een hond is dat vaak niet genoeg, ze hebben meestal meer nodig dan alleen wandelingen. Dus savonds en in het weekend ben ik er ook nog druk mee met hondensport etc.

Hoe dan ook, wandelen is echt heerlijk vind ik. Met én zonder hond

Ik hou ook echt van wandelen maar zou er, zonder hond, echt lang niet zoveel maken. De hond moet zo vaak, zo veel momenten dat het niet uitkomt of er echt geen zin is. 
Ik zou ook niet anders willen hoor. 

Isabella70 schreef op 07-01-2023 om 18:16:

[..]

Leuk Dan, zo’n app kan misschien net zo dwingend gaan voelen als een hond
Ik ben ook niet zo van de apps maar de stappenteller geeft me echt houvast en stimuleert. Ik moet het ergens vandaan halen Zoveel als deze week heb ik afgelopen jaar niet gelopen. (ooit wel veel gesport maar dat is eeuwen geleden) Zo blij ermee, lukte vaak niet door mijn klachten, die vooralsnog (afkloppen) stabiel lijken te blijven. Ik hoop de opflakkering ervan voor te blijven door sterker te worden. (Het voelt echt als een wedstrijd!)

Lopen of fietsen, maakt niet echt uit toch? Fietsen is ook bewegen en even gezond.

Die stappenteller geeft zeker zo veel stimulatie als een hond. Want als je geen vinkjes hebt heb je je doel niet gehaald.

Isabella70

Isabella70

07-01-2023 om 18:59 Topicstarter

Decembermamma schreef op 07-01-2023 om 18:37:

[..]

Die stappenteller geeft zeker zo veel stimulatie als een hond. Want als je geen vinkjes hebt heb je je doel niet gehaald.

Nuja, een app kun je na verloop van tijd natuurlijk wel gaan negeren haha, itt een hond. Dat negeren doe ik dan ook steeds weer na een gemotiveerde periode, voor mij nu zaak het ook vast te houden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.