Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

30-03-2024 om 13:15 Topicstarter

Waarom wilde je het opzeggen, vind je het nog steeds niet leuk?
Er zijn heel veel sporten en manieren om te bewegen, is er niet iets dat je leuker vindt? 

dan

dan

30-03-2024 om 15:27

Sporten is nog steeds mijn ding niet, vandaar mijn twijfels. Er zijn wel andere mogelijkheden om te bewegen maar ook die spreken me niet echt aan. Er zijn best een aantal leuke groepslessen maar helaas vaak 's avonds. Dat zie ik wel zitten in het voorjaar en zomer maar de rest van het jaar niet. Wandelen vind ik best fijn maar niet als het regent. Ik doe wel alles zoveel mogelijk lopend of fietsend, zeker kleine stukjes. 

Kortom, ik ben nog steeds wat zoekende hierin, het liefst sport ik gelijk na het werk en daarna lekker naar huis. Als ik nog erg veel teveel gewerkte uren heb staan, neem ik er soms een paar op en doe mee met een ochtend spinningles. Gewoon in de zaal sporten doe ik na het werk. 

Dansen vind ik wel erg leuk om te doen, zumba ofzo maar dat wordt hier niet gegeven. 

Isabella70

Isabella70

01-04-2024 om 01:09 Topicstarter

Jammer dat je nog niks gevonden heb dat je leuk vindt, dan hou je het ook wat langer vol lijkt me.

Hier is Pasen rustig verlopen vooralsnog. Huis ligt nog vol lekkers dus kan nog misgaan… maar tot nu toe heb ik het meeste lekkers vrij probleemloos aan me voorbij laten gaan. Niets voor mij! 
Wel een zelf gemaakt croissantje van dochter gehad, moest ik wel proeven vond ik, was wel wat werk geweest. Maar het verder best gezond gehouden, salade, volkoren brood, eitje gevuld met avocado. 

dan

dan

01-04-2024 om 11:27

Ik had het overdag goed gedaan maar ben gisteravond los gegaan met chocolade en zelfs wat chips. Gelukkig wel minder genomen dan voorheen van de chips. Maar baalde achteraf wel.

Vanochtend wezen sporten, het was  spinning dus wel intensief. En vandaag houd ik het qua eten wel netjes. Volgende week moet ik naar een verjaardag en ik weet dat er deze week iemand trakteert op het werk. Over 2 weken een etentje met tapas. Op dat soort dagen houd ik het de rest van de dag rustig qua eten. 

Hier nog steeds bijna elke dag chips, en nu met de paasdagen 1 of 2 bonbons die ik heb gekregen. Als je er voldoende bij beweegt is dat geen enkel probleem. Ben nog steeds aan het afvallen 52,5 kilo inmiddels. Voelt zo goed om maatje s of m aan te kunnen!

Isabella70

Isabella70

01-04-2024 om 16:04 Topicstarter

Wat goed Decembermamma! wat een spectaculair resultaat toch!! Geniet er idd maar van! 
En mooi toch dat het werkt voor jou. 
Hoop dat ik het ook ooit bij 1 of 2 bonbons kan houden, maar misschien gaat dat nooit gebeuren. 
Iedere dag chips zou ik niet willen, maar mijn primaire doel nu is niet afvallen maar fitter en gezonder zijn en ik wil juist gezonder eten. 

dan

dan

01-04-2024 om 16:06

Decembermamma schreef op 01-04-2024 om 11:36:

Hier nog steeds bijna elke dag chips, en nu met de paasdagen 1 of 2 bonbons die ik heb gekregen. Als je er voldoende bij beweegt is dat geen enkel probleem. Ben nog steeds aan het afvallen 52,5 kilo inmiddels. Voelt zo goed om maatje s of m aan te kunnen!

Dat is echt enorm veel, al meer dan 52 kg kwijt, hoeveel wil je nog afvallen? 

Bij mij is het meer bewegen juist het probleem, al doe ik mijn best er verandering in te brengen. Ik heb me zojuist aangemeld om een paar keer mee te doen met pilates, het kan in elk geval in de ochtend na het werk dus dat is al mooi. 

dan

dan

01-04-2024 om 16:24

Isabella70 schreef op 01-04-2024 om 16:04:

Wat goed Decembermamma! wat een spectaculair resultaat toch!! Geniet er idd maar van!
En mooi toch dat het werkt voor jou.
Hoop dat ik het ook ooit bij 1 of 2 bonbons kan houden, maar misschien gaat dat nooit gebeuren.
Iedere dag chips zou ik niet willen, maar mijn primaire doel nu is niet afvallen maar fitter en gezonder zijn en ik wil juist gezonder eten.

Hier is het vaak ook lastig om het bij 1 bonbon te houden, daarom begin ik er vaak niet eens aan. Wat bij mij wel goed lukt is om het bij 1 plakje zelfgebakken cake te houden na de middag. Dat is cake (nu heb ik een muffin op) met oa amandelmeel. Ik zet een half kan koffie als ik alleen ben en neem een plakje cake, muffin of iets anders wat ik in de vriezer heb zitten voor dit soort momenten. 

Bij chips is het ook lastig, vond het al netjes van mezelf dat ik het gisteren bij 2 schaaltjes heb gehouden ipv de halve zak leeg te eten, of nog erger de hele zak. Vandaar dat ik dit liever niet meer in huis heb (deze zak had ik zelf niet in de winkelkar gelegd). Meestal neem ik snacktomaatjes en augurken als ik zin heb om te snacken maar af en toe gaat het dus nog steeds "fout". 

Verder heb ik nog steeds als doel om gezonder te eten (lukt meestal wel) en me energieker te voelen, dat is helaas nog vaak niet zo. Uiteraard mogen er ook nog wat kilo's af maar ben al blij met 1 a 2 kg eraf per maand.

Isabella70

Isabella70

01-04-2024 om 18:24 Topicstarter

Goh Dan, speelt er niet iets anders bij jou? Als je niks weet, niet eens bloed laten prikken? Of slaap je nog zo slecht, dat doet natuurlijk ook heel veel met je energie level. 
Want je lijkt me heel goed bezig, normaal zou je gezondheidswinst al mogen ‘voelen’. 
Je beweegt steeds meer, en valt gestaag af. Het gaat je misschien wat langsaam maar duurzame veranderingen houden echt het langst stand. (afvallen lijkt zwaar maar daarna op gewicht blijven is nog veel zwaarder) 
Hoop dat pilates je bevalt. 
Hier heb ik in verleden ook wel meer verantwoord gebakken. Nu heb ik nauwelijks tijd voor fatsoenlijke maaltijd dus laat staan voor extraatjes. Moet zeggen dat het me toen wel hielp maar ik het deze x niet mis. Zolang ik geen ‘lekkers’ snaai heb ik er ook geen behoefte aan dus hoef ook geen alternatief. Natuurlijk wel simpele gezonde snacks, (eitje, noten, fruit, groente)  die neem ik steeds meer mee naar werk oid opdat ik daar van de koekjes/drop afblijf. Anders lukt het me niet. 
En hier in huis wil ik het ook echt niet meer, een deze dagen maar eens de paaszooi opruimen. 

Isabella70 schreef op 01-04-2024 om 16:04:

Iedere dag chips zou ik niet willen, maar mijn primaire doel nu is niet afvallen maar fitter en gezonder zijn en ik wil juist gezonder eten.

Ik denk dat een bakje van 25 gram chips geen grote aanslag is op mijn gezondheid. Normaal gesproken heb ik een gezond dieet, met uiteraard weleens uitzonderingen op bijzondere dagen. Ontbijt bestaat nagenoeg altijd uit, banaan/blauwe bessen/12 gram noten/muesli en Skyr lunch bestaat uit 2 boterhammen met wat groentespread, 2 stuks fruit en wat komkommer. Avondeten is groente een aardappel en een stukje vleesvervanger. In de ochtend een speculaasje. In principe dus gewoon een gezonde dag die ik afsluit met een klein beetje chips. 

Isabella70

Isabella70

01-04-2024 om 19:40 Topicstarter

Ja ach, zo hebben we allemaal wel wat. Ik was zelf eigenlijk alweer vergeten dat ik (te) veel 0.0 bier drink. Wel biertjes zonder toegevoegde suikers maar ik drink er toch regelmatig best veel van en die voegen natuurlijk ook niet veel toe aan mijn fysieke gezondheid. (wel aan mijn emotionele 
Maar goed, ik drink wel veel minder alcohol nu dus das al wat. Stap voor stap!

dan

dan

01-04-2024 om 19:57

Isabella70 schreef op 01-04-2024 om 18:24:

Goh Dan, speelt er niet iets anders bij jou? Als je niks weet, niet eens bloed laten prikken? Of slaap je nog zo slecht, dat doet natuurlijk ook heel veel met je energie level.
Want je lijkt me heel goed bezig, normaal zou je gezondheidswinst al mogen ‘voelen’.
Je beweegt steeds meer, en valt gestaag af. Het gaat je misschien wat langsaam maar duurzame veranderingen houden echt het langst stand. (afvallen lijkt zwaar maar daarna op gewicht blijven is nog veel zwaarder)
Hoop dat pilates je bevalt.
Hier heb ik in verleden ook wel meer verantwoord gebakken. Nu heb ik nauwelijks tijd voor fatsoenlijke maaltijd dus laat staan voor extraatjes. Moet zeggen dat het me toen wel hielp maar ik het deze x niet mis. Zolang ik geen ‘lekkers’ snaai heb ik er ook geen behoefte aan dus hoef ook geen alternatief. Natuurlijk wel simpele gezonde snacks, (eitje, noten, fruit, groente) die neem ik steeds meer mee naar werk oid opdat ik daar van de koekjes/drop afblijf. Anders lukt het me niet.
En hier in huis wil ik het ook echt niet meer, een deze dagen maar eens de paaszooi opruimen.


Ik merk natuurlijk wel dat mijn conditie verbetert door meer te bewegen en minder gewicht mee te moeten dragen. Het slapen blijft bij periodes toch minder. Ik heb nog wel wat modules mindfulness online staan dus die kan ik altijd eens proberen. Wel merk ik dat ik sommige zaken beter los kan laten zoals bijvoorbeeld het werk als ik thuis ben, dit was vroeger niet zo. Verder wil ik het wandelen terug op pakken, al is het slechts een paar keer per week. Schildklier is in orde, dat wordt elk jaar op gecontroleerd en is begin dit jaar nog gedaan. Over het tempo van afvallen ben ik zeker tevreden, dat hoeft van mij niet persé sneller te gaan. De afgelopen weken ging het wat sneller door de challenge maar die is nu afgelopen. Uiteraard blijf ik wel op mijn voeding letten, al zal ik de traktaties en lekkernijen op een verjaardag niet allemaal afslaan. 

Isabella70 schreef op 01-04-2024 om 19:40:

Ja ach, zo hebben we allemaal wel wat. Ik was zelf eigenlijk alweer vergeten dat ik (te) veel 0.0 bier drink. Wel biertjes zonder toegevoegde suikers maar ik drink er toch regelmatig best veel van en die voegen natuurlijk ook niet veel toe aan mijn fysieke gezondheid. (wel aan mijn emotionele
Maar goed, ik drink wel veel minder alcohol nu dus das al wat. Stap voor stap!

Ah ja alcohol drink ik nagenoeg niet en ik drink meestal water of thee en elke avond een glaasje clear (water met smaakje). Overigens vanavond geen chips, we hebben een wat ongezondere avondmaaltijd gegeten, broodje kipkebab met diepvries groente. Overigens een extra wandelingetje gemaakt dus heb nu 1565 kcal gegeten en 1.801 verbrand dus vanavond kom ik waarschijnlijk rond de 1.950 kcal verbrand uit.

Isabella70

Isabella70

02-04-2024 om 14:35 Topicstarter

Gered hier! Slapeloze nacht weer (wisselingen diensten) en ik kon de chocolade al rúiken… toch onweerstaanbaar dat idee dat er een hoop choco eitjes in huis liggen (ook luxe versies, gekregen) 
Niks gevonden! 
Dus of iedereen heeft snel wat weggelegd voor ik het op zou eten of ze waren echt lief voor me. 
In ieder geval wel goede les voor me, ik kan voorraadjes in huis toch nog helemaal niet aan. 

Isabella70

Isabella70

03-04-2024 om 14:34 Topicstarter

Decembermamma schreef op 01-04-2024 om 21:23:

[..]

Ah ja alcohol drink ik nagenoeg niet en ik drink meestal water of thee en elke avond een glaasje clear (water met smaakje). Overigens vanavond geen chips, we hebben een wat ongezondere avondmaaltijd gegeten, broodje kipkebab met diepvries groente. Overigens een extra wandelingetje gemaakt dus heb nu 1565 kcal gegeten en 1.801 verbrand dus vanavond kom ik waarschijnlijk rond de 1.950 kcal verbrand uit.

Decembermamma, zo knap dat je het zo volhoudt! 
Ik tel nooit cal oid, dus dan is ‘niet snoepen’ ook wel zo veilig. Als ik niet al te bewerkt eet (snoep is meestal flink bewerkt) dan vertrouw ik er ook op dat mijn lijf het zelf gaat regelen en dat mijn overgewicht wel verdwijnt. ( voor zover dat nog kan na zoveel jaren misdragen haha) 

Het enige dat ik momenteel tel zijn stappen. Staat me eigenlijk ook wel tegen (we worden allemaal wandelende verzamelingen data) maarja, het werkt wel….

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.