Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70

Isabella70

20-03-2024 om 22:57 Topicstarter

Interessant!
Ik dacht dat juist uit onderzoek kwam dat vasten niet zorgde voor vermindering spieren of er juist goed voor was door verhoogde aanmaak groeihormoon. Dit is dan wel een andere uitkomst. Ik had laatst al ergens gelezen dat uit een onderzoek geconcludeerd werd dat positieve effecten van vasten pas na zeer lang vasten kwamen. (Zo lang dat het weer andere forse risico’s oplevert) 
Erg benieuwd naar vervolg! 

dan

dan

23-03-2024 om 12:58

Gisteren had ik wat soep uit de vriezer gehaald, was slechts een kleine portie en had er eigenlijk geen zin in, die eet ik straks op als lunch met een paar zelfgebakken broodjes. Gisteravond werd het thuisbezorgde pizza met gorgonzola en ananas, geen gezonde keuze maar voor een keertje wel erg genieten. Ik had wel een kleinere pizza genomen, een gewone vind ik toch iets te groot. 
Nu weer verder op de gezondere toer. 

Isabella70

Isabella70

23-03-2024 om 13:27 Topicstarter

En ik kan het nog steeds niet, matigen. Ik had nog een (feest) etentje, dat is geweest. Ik had me vergist in restaurant, bleek een ander te zijn met goed en super lekker eten. Maar wel zoals wel vaker erg vet en zout enz. Vooraf aan etentje waren er wat hapjes bij iemand thuis, niet zo gezonde. Ik heb daar weinig van gehad en ook in restaurant gezondere keuzes gemaakt en als enige van gezelschap geen toetje genomen. 
Maar wel (teveel) frietjes en (teveel) wijn enz. 
So far so good, helemaal geen probleem een x. Maar ik ben nu wel weer focus kwijt…het doet wat in mijn hersenpan haha. Ga ook echt weer voor de bijl, snack hier, paaseitje daar. 
Hoop weer terug op route te kunnen komen! 
Maar met Pasen nog wel wat, daar zitten ook wel hapjes bij die ik moeilijk kan weigeren, dochter maakt bijv zelf croissantjes. 
Dus ik kijk het even aan…

Isabella70

Isabella70

25-03-2024 om 00:14 Topicstarter

Gelukkig weer op koers! Nu 2 dagen me weer prima aan plan kunnen houden, ondanks flink wat verleidingen. 
Wel wat opgelucht, dat het zonder al teveel moeite toch weer lukt focus te vinden. 
Met pasen zal het wel ‘mis’ gaan, maar nu weer meer vertrouwen erin dat ik daarna vast weer door kan. 
Bewegen is even wat minder maar daar is ook echt heel weinig tijd voor even. Hoop dat over een maand of twee goed aan te gaan pakken en hopelijk wat meer blijvend in te kunnen gaan passen. 

dan

dan

25-03-2024 om 11:24

Hier me al aan het voorbereiden voor de lunch op 1e Pasen. Ik maak verse soep dus dat is al een gezonde keuze. Broodjes, ook een aantal die ik zelf ga bakken, iets met ei. Ook diverse soorten beleg en een salade. En voor bij de koffie wil ik ook zelf iets maken zodat ik zowel goed bezig blijf maar ook lekker mee kan eten. 

Isabella70

Isabella70

26-03-2024 om 04:27 Topicstarter

Leuk Dan! 
Ik had deze x ook veel zin om flink te kokkerellen met Pasen. Veel lekkere, gezonde gerechten idd! 
Helaas echt geen enkel gaatje. Dochter maakt wat dingen en die zit momenteel in een iets minder gezonde vibe. 
Ik laat de anderen een watermeloensalade maken (met komkommer, ui en feta) en (hopelijk volkoren) wraps met zalm, roomkaas en rucola. En als er net wat tijd over is eitjes gevuld met avocado/mayo/yoghurt. 
Dan heb ik iig toch wat gezondere opties ook en hoef ik hopelijk minder van de rest te nemen. Maar choco eitjes zijn er iig ook (met dank aan de kinderen) en die ga ik wrs niet kunnen weerstaan. 

dan

dan

26-03-2024 om 11:44

Die watermeloen salade klinkt lekker. Ik lust geen zalm maar de rest klinkt ook prima. 

Ik zal wel wat paaseitjes hebben via de school van mijn achternichtje maar die neem ik wel mee naar het werk. Kan de een of ander ze mooi opeten en liggen ze in elk geval niet in mijn kast naar me te lonken.

Ik heb voor mezelf weer de pasta gemaakt met truffelsaus, ik heb er wel kastanje champignons doorheen gedaan, morgen eet ik de rest op. Man krijgt vanavond het restant van gisteren. De challenge is na dit weekend afgelopen. Er zitten beslist gerechten bij die ik naderhand ook zal bereiden maar uiteraard niet alles. 

dan

dan

27-03-2024 om 16:09

Het afvallen gaat momenteel weer prima, soms sta ik even stil qua gewicht of zijn er wat schommelingen maar dat is niet zo erg. In totaal ben ik nu 16,1 kg kwijt sinds vorig jaar mei. Ik eet zeker voldoende, 3 maaltijden en meestal 2 keer tussendoortje. Momenteel neem ik ook vaak wat augurken of snack tomaatjes als tussendoortje in de namiddag.  Soms neem ik kaas maar daarmee moet ik wel wat opletten ivm vetten (ligt eraan hoeveel vetten ik die dag al op heb). 

Isabella70

Isabella70

27-03-2024 om 19:43 Topicstarter

Wow Dan!! Wat ga je ontzettend goed!
Eet maar augurken, alles wat gefermenteerd is is goed voor je microbioom, en dus voor je lijn! (wel jammer dat ik ze ongezoet niet lekker vind) 

Hier te lui om me te wegen/ meten. Maar ik zie en voel zo ook wel genoeg deze x. 
Mijn buik (enige probleemgebied inmiddels maar natuurlijk ook belangrijkste voor gezondheid) begon te slinken en is weer flink gegroeid door alle uitspattingen. Dat gaat snel 
Maar…..ik begin echt wel het gezondere eten en meer bewegen te merken. Begin me fitter en wat sterker te voelen. Heb veel meer energie en zin om te bewegen. 
Krijg zelfs wel wat plezier erin om verleidingen te laten staan!! (thuis zijn ze er niet maar bijv op werk talrijk) 
Blijf het wel wat spannend vinden, hoe houd ik dit vast? 

dan

dan

27-03-2024 om 21:12

Isabella70 schreef op 27-03-2024 om 19:43:

Wow Dan!! Wat ga je ontzettend goed!
Eet maar augurken, alles wat gefermenteerd is is goed voor je microbioom, en dus voor je lijn! (wel jammer dat ik ze ongezoet niet lekker vind)

Hier te lui om me te wegen/ meten. Maar ik zie en voel zo ook wel genoeg deze x.
Mijn buik (enige probleemgebied inmiddels maar natuurlijk ook belangrijkste voor gezondheid) begon te slinken en is weer flink gegroeid door alle uitspattingen. Dat gaat snel
Maar…..ik begin echt wel het gezondere eten en meer bewegen te merken. Begin me fitter en wat sterker te voelen. Heb veel meer energie en zin om te bewegen.
Krijg zelfs wel wat plezier erin om verleidingen te laten staan!! (thuis zijn ze er niet maar bijv op werk talrijk)
Blijf het wel wat spannend vinden, hoe houd ik dit vast?


Ik neem de zoetzure augurken uit pot, die vind ik lekker om zo uit het vuistje te eten. Het wegen doe ik op mijn werk, altijd op dezelfde weegschaal en rond hetzelfde tijdstip. Mijn eigen weegschaal is minder betrouwbaar en dat is alleen maar frustrerend. Maar mijn omvang meten doe ik zelden hoor, ik merk wel aan mijn kleren dat ze ruimer zitten. Mijn buik is ook een lastige plek om af te vallen, wat meer buikspieroefeningen zou goed zijn maar wat dat betreft heb ik weinig discipline. 

Thuis zorg ik voor zoveel mogelijk gezonde tussendoortjes, heb deze week nog een halve doos vol chips weg gegooid. Als ik er wil eten, dan beter zorgen dat er alleen een klein zakje in huis is maar beslist geen familiezak. Ik heb onlangs een cake gebakken (met amandelmeel) waar ook stukjes pure chocolade in zitten, daar mag ik regelmatig een plakje van nemen als tussendoortje. Vaak zijn baksels van amandelmeel droger dan baksels met ander meel maar die ene cake is echt lekker en ga ik beslist vaker bakken en in plakjes invriezen. 

dan

dan

28-03-2024 om 12:07

Vanochtend te horen gekregen dat de lastige zone idd vanaf borst tot en met buik zit. Dus dan toch maar wat vaker de buikspieren trainen, ook de rugspieren trouwens maar dat kan met hetzelfde apparaat dus dat is fijn. Ik raak namelijk snel geïrriteerd als de apparaten steeds bezet zijn. En ook maar weer vaker meedoen met circuit training, denk ik.

Isabella70

Isabella70

29-03-2024 om 01:35 Topicstarter

Volgens mij zijn buikspieroefeningen niet perse effectief in het gevecht met buikvet. Het is gewoon vet en gaat dus alleen weg door af te vallen. Alle krachtoefeningen zijn  natuurlijk goed om te doen, ook voor de lijn maar het maakt voor buikvet dus niet uit welke spieren je traint. (en krachtoefeningen waarbij meerdere spieren betrokken zijn schijnen dan effectiever te werken) 
Of bedoel je met lastige zone dat je spieren daar het minst sterk zijn? 

dan

dan

29-03-2024 om 08:05

Het is vooral om daar iets strakker te worden, vet verdwijnt wel bij het afvallen maar mijn romp mag wel wat strakker, althans voor zover mogelijk. Ik verwacht uiteraard geen wonderen 

Isabella70

Isabella70

30-03-2024 om 01:21 Topicstarter

Aah Dan, alles is nog mogelijk hoor normaal gesproken! Tenzij er bijzondere zaken spelen uiteraard.
Maar in principe kun je zo strak worden als je maar wil, het is ook maar net wat je er voor over hebt en wat je erin wil investeren. (strak als in gespierd uiteraard, na afvallen is je huid niet altijd strak meer) 
Eenmaal overgewicht gehad is het allemaal flink lastiger, maar zeker niet onmogelijk. 

dan

dan

30-03-2024 om 08:57

Een beetje strakker rond mijn buik zou fijn zijn. Het is wel goed te zien dat ik afgevallen ben maar in wat meer aangesloten shirts, zie je nog wel iets teveel rolletjes. Dus ik ga wel mijn best doen om dat gebied iets strakker te krijgen. Want een mooie platte buik en maagstreek is waarschijnlijk niet haalbaar maar daar streef ik ook niet naar. 

Ik heb nog overwogen om mijn abonnement bij de sportschool niet te verlengen na mei maar ik heb me bedacht, ik ga toch blijven sporten daar. Bij mooi weer ook nog wandelen, zoals ik afgelopen jaar deed op de dagen waarop ik niet ging sporten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.