Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Isabella70 schreef op 14-04-2024 om 20:56:

Eet jij zo weinig dan Decembermamma? En dat met al je chips
Ik tel nooit calorieën, zal het voor de grap eens doen, denk dat ik aan aardig wat kom.
(vandaag tel ik niet, gaan uiteten
Tine, zeker je rustmetabisme weet je normaal niet (zeker), toch? En men weet wel welke factoren een rol kunnen spelen maar de wetenschap is er volgens mij nog niet helemaal uit, veel zijn vermoedens.
Wat in iig helaas helaas zo is dat ons bmr vertraagt door afvallen

Ik vind het veel!

Ontbijt met muesli, aardbeien, banaan, Skyr en noten 446 kcal 

Lunch 2 boterhammen met spread, een appel en mandarijnen. 338cal.

avondeten een aardappel, 200 gram sperziebonen en een Vivera krokant schnitzel. 336 kcal.

Als tussendoortjes speculaasjes (2stuks) 2 paaseitjes, losse crackers en 35 gram chips....bij elkaar 456 kcal.


totaal 1568 kcal.


ik vond dat ik die dag best veel gegeten heb.




Isabella70 schreef op 14-04-2024 om 20:56:

Eet jij zo weinig dan Decembermamma? En dat met al je chips
Ik tel nooit calorieën, zal het voor de grap eens doen, denk dat ik aan aardig wat kom.
(vandaag tel ik niet, gaan uiteten
Tine, zeker je rustmetabisme weet je normaal niet (zeker), toch? En men weet wel welke factoren een rol kunnen spelen maar de wetenschap is er volgens mij nog niet helemaal uit, veel zijn vermoedens.
Wat in iig helaas helaas zo is dat ons bmr vertraagt door afvallen

ik zie dat ik dit bericht had gemist.

Mijn fitbit geeft een rustmetabolisme weer? En dat daalt inderdaad door afvallen. Maar stijgt a.g.v. meer spiermassa - vandaar het advies om aan krachttraining te doen. Dan stijgt je basaalmetabolisme en 'val je zelfs af in je slaap'

Decembermamma schreef op 15-04-2024 om 07:16:

[..]

Ik vind het veel!

Ontbijt met muesli, aardbeien, banaan, Skyr en noten 446 kcal

Lunch 2 boterhammen met spread, een appel en mandarijnen. 338cal.

avondeten een aardappel, 200 gram sperziebonen en een Vivera krokant schnitzel. 336 kcal.

Als tussendoortjes speculaasjes (2stuks) 2 paaseitjes, losse crackers en 35 gram chips....bij elkaar 456 kcal.


totaal 1568 kcal.


ik vond dat ik die dag best veel gegeten heb.




Iemand die er nog 8 paaseieren bij eet, komt alweer op die 1950 uit. Dat haal je dus niet heel moeilijk met die loze calorieën uit jouw onderste regel.

Isabella70

Isabella70

15-04-2024 om 11:37 Topicstarter

TineWinkel schreef op 15-04-2024 om 10:32:

[..]

ik zie dat ik dit bericht had gemist.

Mijn fitbit geeft een rustmetabolisme weer? En dat daalt inderdaad door afvallen. Maar stijgt a.g.v. meer spiermassa - vandaar het advies om aan krachttraining te doen. Dan stijgt je basaalmetabolisme en 'val je zelfs af in je slaap'

Ja maar het is toch een schatting. Die best redelijk accuraat zou kunnen zijn, afhankelijk ook van hoeveel info je fitbit over jou heeft natuurlijk. 
(maar als je bijv een crashdieet hebt gedaan en daardoor je stofwisseling ‘verknald’  dan weet een fitbit dit toch niet) 
Helemaal precies hoeft meestal natuurlijk ook niet. Ook je bmr zal steeds variëren. 
Ik hoop trouwens niet dat het klopt wat gezondheidsapp op iPhone voor me telt, dat zou wel heel weinig zijn;( Ik ga ervan uit dat er te weinig info is van mij, maar hoe info stromen momenteel gaan weet je toch maar nooit. 

dan

dan

15-04-2024 om 12:48

Valeria schreef op 14-04-2024 om 21:44:

[..]

Bedoel je dat je het veel vindt?

Ik heb net ontbijt, lunch en avondeten ingevoerd en kwam tot 1180, maar daar moet nog bij een gekookt ei, plakjes kaas, een grote bak sla met dingen, fruit, en chocoladevla met crunchy.

Sporten invoeren was sneller: ongeveer 900. Ik denk niet dat ik aankom van 1950 (maar dingen zoals ik in de sla gooi zijn niet te meten, of eigenlijk heb ik geen zin om pijnboompitten te gaan wegen en zo, dus ik heb geen idee hoeveel mijn totale inname is.)


Ik weeg ook weinig af, vaak schat ik het in of ik tel de eetlepels. Alleen bij bepaalde gerechten waarbij de hoeveelheid wel van belang is, meet en weeg ik alles af. 

dan

dan

19-04-2024 om 19:40

Ik heb vandaag een yogamatje gekocht en een bal en kan daardoor thuis ook wat oefeningen gaan doen die tijdens de pilates aan bod komen. Verder hoop ik dat het beter weer wordt zodat ik meer zin krijg om te wandelen. Het slop is er helaas wat in gekomen de laatste tijd. 

Isabella70

Isabella70

21-04-2024 om 00:33 Topicstarter

Haha, hele huis ligt hier vol met matjes en ballen…..ideaal, ik gebruik ze alleen niet
Het lukt me maar niet wat tijd vrij te krijgen. Wandelen is ook wat minder nu. Ligt niet aan het weer, ik vind elk weer fantastisch om te wandelen, als ik er maar een beetje op gekleed ben. Maar ik vind dus geen tijd nu voor een flinke wandeling en de hond heeft trouwens vaak ook geen zin meer (wordt dagje ouder) 
En dan heb ik ook nog overal pijn, aaarrrgg! 
Ook pijn aan een arm, dat is nieuw. Maar het blijft wel aanhouden en zorgt ervoor dat ik niet echt kan zwemmen, dus dat ga ik ook maar even laten. 
Ik moet aardig moeite doen om aan mijn stappen momenteel te komen en heb moeten bijstellen. Zit nu op 13.000 gemiddeld (dankzij dansend huishouden doen) en dat is toch minder dan het was, dat vind ik jammer, maar het is nu even zo. (vooruit is zoveel leuker dan achteruit!) 
Ik voel me ook echt wat onrustig soms, behoefte om te bewegen, leuk! 
Wel blij met eten, het voelt nu bijna altijd normaal om gezonder te eten en ik taal praktisch nooit naar ongezonde dingen. 
En als het in sociale situaties zo uitkomt (laatst  een wit broodje met worst) dan ben ik me iig flink bewust ervan dat ik iets minder gezonds eet, dat is wel anders geweest. 

dan

dan

21-04-2024 om 08:58

Jammer dat je momenteel niet de tijd hebt om veel te bewegen en ook niet alles goed lukt.

Hier gisteren wel wat snacks gegeten en wijn gedronken. Nu weer op de gezonde toer verder

Hier gisteren ook niet aan mijn stappen voldaan, en dan ook nog uit eten geweest! Ik kon in de avond wel gaan lopen maar was gewoon moe. Te moe! Ik had overdag samen met een 11 jarige 2 Billie boekenkasten gehaald in de Ikea dat betekend dat het tillen vooral voor mij was net zoals het in de auto leggen, mijn zoon kan wel helpen maar het grootste werk lag bij mij. 

Daarna thuis uitladen en manlief ging hem in elkaar zetten. En de oude waterschade kasten hebben zoon en ik uit elkaar gehaald, klein gemaakt en weggegooid. Ik was kapot.

dan

dan

21-04-2024 om 10:08

Met kasten slepen is toch intensief, lijkt  me. Daar zou ik ook moe van worden. 

Hier geen doel wat het aantal stappen betreft. Op mijn werk zet ik er wel een flink aantal, heb het wel een poosje bijgehouden. Qua sporten wel, 2 keer per week naar de sportschool en thuis sowieso 1 keer per week wat oefeningen doen op het pas aangeschafte matje met de bal. Ook net zo'n wiel besteld met handvaten. Verder doe ik nu al regelmatig oefeningen voor benen en billen. 

Ik ben nu begonnen met hardlopen, afgelopen week 1 keer 20 minuten achter elkaar zonder stoppen en dat was 2,5 km ofzo daarna nog een minuut of 50 gewandeld als afsluiter. De andere keer 45 minuten lang 1 minuut rennen en 1 minuut wandelen, dat vond ik erg fijn afgesloten met 45 minuten wandelen.

dan

dan

21-04-2024 om 13:10

Jaren geleden heb ik een training gevolgd, was volgens mij 8 keer, om te gaan hardlopen maar dit heb ik naderhand nooit meer opgepakt. Heb snel last van mijn knieën dus denk dat ik het beter bij wandelen houd. Maar ja, dat moet ik ook weer terug oppakken, voorlopig overdag en binnenkort weer wat vaker na het avondeten. Ik kijk rond het avondeten altijd even tv, volg een serie, maar naderhand ga ik achter de pc om te voorkomen dat ik op de bank in slaap val. Ik zou dat moment zeker kunnen oppakken (mits droog) om te gaan wandelen op de dagen waarop ik niet sport. Of overdag als ik toch al ergens heen moet en dit combineren met een wandeling. 

Isabella70

Isabella70

21-04-2024 om 13:14 Topicstarter

Waterschade Decembermamma, hopelijk niet teveel? 
Kasten tillen is ook super effectief natuurlijk! 
Omdat er altijd van die dagen zijn dat stappen niet lukken heb ik nooit een dagelijks doel maar een gemiddeld. (Ik houd maandelijks aan) 
Ik zit nu te ver van mijn doel af om het nog te halen, daar ben ik te moe en te gammel voor.
Met hardlopen kun je wel aan je stappen komen! De eerste keer dat je loopt? Ik hou er erg van maar kan het niet met mijn klachten, mis het. (terwijl het al jaren niet meer kan) 
Hoop toch weer zo fit te worden dat het weer eens kan. 

dan

dan

24-04-2024 om 13:11

Nu lekker op gang met het sporten, 2 keer per week. Op maandag de pilates les en nog 1 keer iets anders. Vandaag meegedaan met circuit training. Is leuk en elke keer andere oefeningen maar ook vrij intensief. Nu voel ik me gelukkig een stuk fitter dan 2 weken geleden en dan lukt dat wel. Maar als ik me niet echt lekker voel of moe ben (heb nogal veel moeten hoesten de afgelopen weken), dan is die training toch te zwaar. Maar kan ik wel zelf in de zaal wat aanrommelen.  

Mijn gewicht blijft momenteel wat hangen maar goed, beter dit dan terug aankomen. 

Isabella70

Isabella70

24-04-2024 om 22:50 Topicstarter

Hee dat klinkt goed Dan!
Pilates bevalt je dus? Jammer dat je minder wandelt want dat is ook goed te doen als je minder fit bent. 
Hangen van gewicht is ok volgens mij! Overgewicht is ongezond, maar afvallen is ook echt een flinke aanslag op je lijf. Ik geloof echt dat je lichaam zelf op rem trapt en zo een pauze inlast. Je gaat vanzelf wel weer afvallen. 
Hier gaat het ook weer iets beter. Heb onverwacht veel moeten lopen en daardoor toch weer op mijn beoogde 14.000 stappen gemiddeld 
Heb ook wat minder pijn en minder pijn in arm, hoop snel weer te kunnen zwemmen. 
Gisteren op werk lag weer overal lekkers (hele dag voor mijn neus!) en dat vond ik best lastig, scheelde ook niet veel maar toch afgebleven! 
Ik heb/ neem me nog te weinig tijd om lunch goed te bereiden. Wordt meestal snel iets meegrissen en onderweg opeten oid. Ik houd het wel gezond maar ‘vergeet’ dan toch de groente erbij. Bij avondeten kom ik misschien aan 200 gr, zou ik overdag ook wat groente eten komt het wat meer in de buurt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.