Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

13-04-2024 om 17:31

Gisteren een check gehad van glucose, cholesterol, die waren beide prima. Wel het advies gekregen iets hoger te gaan zitten qua calorieën, dat advies ga ik wel opvolgen. Af en toe toch momenten waarop ik echt trek heb tussen het ontbijt en de lunch en ook na de lunch op de dagen waarop ik werk.
Verder wil ik proberen rond een vast tijdstip naar bed te gaan. En 2 vaste sportdagen in te plannen. Op maandag heb ik me de komende weken aangemeld voor pilates. Nog wel wat twijfels voor de 2e dag, woensdag of donderdag. 
 
 

Isabella70

Isabella70

13-04-2024 om 17:49 Topicstarter

Haha Dan, ik zei het je toch
Mooi dat je waardes in orde zijn!
Hier enorm aan het tuinieren. Zwaar! Overal pijn…..Wordt tijd dat ik wat fitter word! 

dan

dan

13-04-2024 om 18:57

Hier ook even in de tuin bezig geweest maar dat was geen zwaar werk. 

Er werd geadviseerd rond 2000 calorieën te zitten maar ik ga eerst rond 1850 calorieën proberen, nu zit ik rond 1500 calorieën per dag.

Isabella70

Isabella70

13-04-2024 om 22:25 Topicstarter

dan schreef op 13-04-2024 om 18:57:

Hier ook even in de tuin bezig geweest maar dat was geen zwaar werk.

Er werd geadviseerd rond 2000 calorieën te zitten maar ik ga eerst rond 1850 calorieën proberen, nu zit ik rond 1500 calorieën per dag.

Dat is wel een groot verschil, 2000 of 1500. Weet je wat je ongeveer verbruikt? Ik weet, verbruik blijft een schatting. Maar je afvallen is wel een goede indicator. Nu val je langsaam af, toch? Dat is volgens mij wel een teken dat je eigenlijk best goed zit. 
Van wie komt het advies? 
Je ruststofwisseling kun je trouwens mogelijk ook wel verhogen door een aantal zaken, bepaalde voeding, beweging, kou. 

als ik 2000 kcal moet eten moet ik echt veel eten! Echt bizar ik vind 1500 kcal al heel veel.
Gisteren rond de 20.000 stappen gezet en 2065 kcal verbrand. 

dan

dan

14-04-2024 om 15:05

Isabella70 schreef op 13-04-2024 om 22:25:

[..]

Dat is wel een groot verschil, 2000 of 1500. Weet je wat je ongeveer verbruikt? Ik weet, verbruik blijft een schatting. Maar je afvallen is wel een goede indicator. Nu val je langsaam af, toch? Dat is volgens mij wel een teken dat je eigenlijk best goed zit.
Van wie komt het advies?
Je ruststofwisseling kun je trouwens mogelijk ook wel verhogen door een aantal zaken, bepaalde voeding, beweging, kou.

Ik weet het niet uit mijn hoofd maar kan het wel terug vinden. Vind 2000 calorieën eten echt wel een groot verschil in vergelijking tot nu. Ben bang dat ik dan niet meer zal afvallen. 

dan

dan

14-04-2024 om 15:09

Dit jaar zou ik graag nog 7 kg willen afvallen en volgend jaar nog 6 kg, dan ben ik 30 kg kwijt in totaal en in een relatief rustig tempo bovendien. Mijn bmi zal ook dan nog wat te hoog zijn maar dat vind ik niet zo erg. Het gaat me ook om het totaalplaatje van me fitter en een stuk gezonder voelen. 

dan

dan

14-04-2024 om 15:16

Heb het papier van de sportschool van de laatste meting nu voor me. Mijn basaal metabolisme is 1396 calorieën. 
Aanbevolen calorie opname staat op 1687. Dan kan ik dat beter gaan aanhouden. 

Ik weet, verbruik blijft een schatting.
Met een fitbit of vergelijkbaar instrument heb je best wel een redelijk beeld, lijkt mij toch?
Ik vul met enige regelmaat (ik probeer het te beperken tot eens per jaar) een poosje  (liefst max 2 weken) via een app van het Voedingscentrum mijn dagmenu in, om weer even beeld te krijgen van wat ik zoal op een dag binnenkrijg. Ervaring voor mij is dat ik gemiddeld ca. 1950 cal eet (en dan eet ik best veel) en ca. 1950 tot 2000 verbrand. Dus heel langzaam val ik af, ongeveer 1 kg per jaar. 

TineWinkel schreef op 14-04-2024 om 20:19:

Ik weet, verbruik blijft een schatting.
Met een fitbit of vergelijkbaar instrument heb je best wel een redelijk beeld, lijkt mij toch?
Ik vul met enige regelmaat (ik probeer het te beperken tot eens per jaar) een poosje (liefst max 2 weken) via een app van het Voedingscentrum mijn dagmenu in, om weer even beeld te krijgen van wat ik zoal op een dag binnenkrijg. Ervaring voor mij is dat ik gemiddeld ca. 1950 cal eet (en dan eet ik best veel) en ca. 1950 tot 2000 verbrand. Dus heel langzaam val ik af, ongeveer 1 kg per jaar.

Hoe kom je aan die 1950 kcal??!!

Isabella70

Isabella70

14-04-2024 om 20:56 Topicstarter

Eet jij zo weinig dan Decembermamma? En dat met al je chips 
Ik tel nooit calorieën, zal het voor de grap eens doen, denk dat ik aan aardig wat kom. 
(vandaag tel ik niet, gaan uiteten
Tine, zeker je rustmetabisme weet je normaal niet (zeker), toch? En men weet wel welke factoren een rol kunnen spelen maar de wetenschap is er volgens mij nog niet helemaal uit, veel zijn vermoedens. 
Wat in iig helaas helaas zo is dat ons bmr vertraagt door afvallen

dan

dan

14-04-2024 om 21:23

TineWinkel schreef op 14-04-2024 om 20:19:

Ik weet, verbruik blijft een schatting.
Met een fitbit of vergelijkbaar instrument heb je best wel een redelijk beeld, lijkt mij toch?
Ik vul met enige regelmaat (ik probeer het te beperken tot eens per jaar) een poosje (liefst max 2 weken) via een app van het Voedingscentrum mijn dagmenu in, om weer even beeld te krijgen van wat ik zoal op een dag binnenkrijg. Ervaring voor mij is dat ik gemiddeld ca. 1950 cal eet (en dan eet ik best veel) en ca. 1950 tot 2000 verbrand. Dus heel langzaam val ik af, ongeveer 1 kg per jaar.

Ik houd mijn eetmomenten ook bij in een app maar dagelijks.  Dit vooral om te zien of ik voldoende eiwitten en vetten binnen heb. Soms sla ik een dag over zoals bij een etentje. 

dan

dan

14-04-2024 om 21:27

Isabella70 schreef op 14-04-2024 om 20:56:

Eet jij zo weinig dan Decembermamma? En dat met al je chips
Ik tel nooit calorieën, zal het voor de grap eens doen, denk dat ik aan aardig wat kom.
(vandaag tel ik niet, gaan uiteten
Tine, zeker je rustmetabisme weet je normaal niet (zeker), toch? En men weet wel welke factoren een rol kunnen spelen maar de wetenschap is er volgens mij nog niet helemaal uit, veel zijn vermoedens.
Wat in iig helaas helaas zo is dat ons bmr vertraagt door afvallen

Hier ook net thuis van een etentje. Het was een tapas restaurant dus geen idee hoeveel calorieën ik binnen heb. Wel water gedronken, geen frisdrank of alcohol. Maar ik heb ervan genoten hoor. Morgen ga ik terug op de gezonde toer.

Decembermamma schreef op 14-04-2024 om 20:33:

[..]

Hoe kom je aan die 1950 kcal??!!

Bedoel je dat je het veel vindt?

Ik heb net ontbijt, lunch en avondeten ingevoerd en kwam tot 1180, maar daar moet nog bij een gekookt ei, plakjes kaas, een grote bak sla met dingen, fruit, en chocoladevla met crunchy.

Sporten invoeren was sneller: ongeveer 900. Ik denk niet dat ik aankom van 1950 (maar dingen zoals ik in de sla gooi zijn niet te meten, of eigenlijk heb ik geen zin om pijnboompitten te gaan wegen en zo, dus ik heb geen idee hoeveel mijn totale inname is.)

Decembermamma schreef op 14-04-2024 om 20:33:

[..]

Hoe kom je aan die 1950 kcal??!!

nou ja, veel eten dus inderdaad. Noten of zo, dat werk. Tenminste, ik ga er van uit dat jij 1950 veel vindt (ook, net als ik. Want  er zijn ook zat dagen dat ik uitkom op 1850 - en dan pak ik dus nog maar wat te eten voor ik naar bed ga). 

Even opgezocht, een dag van 2040 maar liefst: ontbijt 430 (druiven, muesli, noten, yoghurt, beetje vla), lunch 480 (2 heel dikke boterhammen met weinig kaas, beker sinaasappelsap, tomaat, wortel), avondeten 670 (gebakken aardappels met geroosterde romainesla, sinaasappel, feta en pecannoten, toetje van yoghurt, cruesli en wat vla), tussendoor 450 (koffie met melk, minirozijnenbol, 2 rijstwafels met hummus, amandelen en een mandarijn). (burp - wat ene hoeveelheid eten...). Maar goed, tegenover die 2040 calorien stond dan wel weer 2390 verbrand, want op de fiets naar het werk (totaal 45 minuten), wezen sporten en 's avonds ook weer op de fiets ergens naar toe...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.