Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Help! mijn (innerlijke) thermostaat is stuk

Ik ben al een poosje in de overgang en helaas welbekend met opvliegers. De laatste tijd heb ik daarnaast ook opeens -ik noem het maar- ondervliegers: Ik heb het dan zo koud dat ik niet meer warm word. 
Eigenlijk komt het er op neer dat ik het vrijwel nooit meer 'gewoon' heb: ik heb het of veel te koud of veel te warm. En dat afwisselend de hele dag (en nacht!) door. Gek word ik ervan.
 
De warme opvliegers duren meestal vrij kort (minuten) maar de koude perioden duren soms wel een paar uur. En dan helpt dus ook echt he-le-maal niets (als in: allerlei extra kleding aan, naast de kachel zitten, hete thee drinken, een elektrisch dekentje erbij enz)
En zowel bij de op- als de ondervliegers lijken omgeving en omstandigheden er weinig tot niets mee te maken te hebben. Ik ben dan de enige die het op dat moment te warm of te koud heeft.

Herkent iemand dit? En zo ja: is er wat aan te doen? 


Ik heb van  die 'ondervliegers' gehad tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap. Gek werd ik ervan. Het was voorjaar en ik zat met kruik en dikke trui IN de kachel, niets hielp
Tijdens de overgang heb ik veel last gehad van opvliegers. Ik heb toen een paar maanden femoston geslikt, daarna was het wel weer gezakt en de overgang zowat voorbij. Je zou het eens kunnen vragen aan een overgangsconsulente. Geen idee of het ook zou helpen tegen de ondervliegers.

Tjonge, wat vervelend! Nog geen overgang hier, maar ik merk wel dat ik het nogal eens te koud kan hebben als ik ongesteld moet worden en slaapgebrek heb. Maarja, als je niet kan slapen omdat je het niet gewoon hebt, dan krijg je ook wel slaapgebrek. 

Nouja, geen oplossing of echt antwoord....

zou het je schildklier kunnen zijn? Dat ie eigenlijk te traag gaat (vandaar je langduriger ondervliegers) gecombineerd met kortere opvliegers als gevolg van de overgang? Ik zou het even voorleggen aan je huisarts. Binnen een paar dagen heb je uitsluitsel.

Heel herkenbaar, ik heb het ook steeds zo koud en ik word ook steeds zwaarder trouwens terwijl ik echt minder eet. Energie heb ik ook niet zoveel.
 De tip om schildklier na te laten kijken ga ik wel even opvolgen, en verder maar wat extra kleding aan (ik slaap tegenwoordig met een joggingbroek, sokken en een extra trui aan…).

Jippox

Jippox

24-01-2023 om 13:48 Topicstarter

Kan inderdaad geen kwaad om mijn schildklier eens te laten checken, al herken ik buiten het 'het koud hebben' geen enkele van de symptomen. In theorie is een bezoekje aan de huisarts sowieso wel een goed idee. Ik heb alleen een ontzettend vervelende huisarts die alles altijd maar onzin vindt, dus de drempel ligt wat hoog...

Ik heb veel baat bij overgangshormoontherapie. Oestrogeen pleisters met aanvullend de helft vd maand progesteron. Dat laatste zorgt voor een stabielere thermostaat. Het pakketje samen zorgt voor stabielere emoties. Vraag anders een verwijzing bij je huisarts naar een overgangsconsulent, die kan je goed helpen.

madee schreef op 24-01-2023 om 17:39:

Ik heb veel baat bij overgangshormoontherapie. Oestrogeen pleisters met aanvullend de helft vd maand progesteron. Dat laatste zorgt voor een stabielere thermostaat. Het pakketje samen zorgt voor stabielere emoties. Vraag anders een verwijzing bij je huisarts naar een overgangsconsulent, die kan je goed helpen.

Je kunt zonder verwijzing naar een overgangsconsulente, behalve als je naar de menopauze poli gaat in een ziekenhuis, dan heb je van de huisarts of arbo arts een verwijzing nodig.

Ze worden niet vergoed uit de basisverzekering, maar met een uitgebreidere aanvullende verzekering kun je voor een vergoeding in aanmerking komen; ze zijn takkeduur.

Ik ben inderdaad via de huisarts naar de overgangspoli bij gynaecologie in het ziekenhuis doorverwezen. Dat kost me alleen m'n eigen risico van max 385 euro. Ik ben niet aanvullend verzekerd.

Ook geen overgang hier, voor zover ik weet dan want ook dat is al eens benoemd maar ik herken je klacht. K kan inmiddels gewoon niet tegen de paar graden die het nu is. Toen het onder nul was was het helemaal een hel met kou. Heb vooral als ik dan in bed ga en de slaapkamer is echt kouder en dan moet woelen en koude onderdelen opwarmen aan warmere andere delen…. Paar uur later stik ik van de warmte. Nou heb ik toevallig een wollen dekbed sinds een paar dagen en nu is het over. Dus die synthetische ben ik blij vervangen te hebben. 
Nu heb ik wel een en ander onder de leden, waaronder lange termijn Corona, buikpijn en ik mis ook wat aan vrouwelijke organen maar ongesteld nog wel. Wat je omschrijft over koud zijn en niet meer warm krijgen is echt veel heftiger en ook als ik even buiten ben geweest, dat ik echt flink aan actie moet doen en dan nog geduld voor ik er warm van krijg. En nu terwijl ik hier zit voel ik mijn kaken en wangen warm zijn terwijl ik het verder toch niet heel warm heb. Maargoed, de kachel staat ook niet zoals normaal en moeheid is ook van partij gedurende ik te veel doe. 
Ik zou zeggen, huisarts goed idee. En gooi vooral zelf wat dingen op zoals die schildklier, bloedprikken algemeen, vitamine? Dat je toch graag wel een keer goed idee lijkt. 

Herkenbaar, die neervliegers! Gelukkig heb ik er steeds minder last van, zowel van de op- als neervliegers.

Voor mij zijn de neervliegers ook bekend. Gelukkig heb ik ze niet vaak. Bijna niks helpt me dan om het weer warm te krijgen. Het is ook niet weersafhankelijk. Buiten kan het 25 graden zijn of binnen behaaglijk warm, eenmaal zo’n neervlieger en ik merk daar niks meer van. Wat voor mij werkt (als enige werkt) is een lange hete douche. Op een gegeven moment merk ik dan dat mijn lichaam weer opwarmt, dan blijf ik nog even staan om het weer behaaglijk te houden. Na het douchen is de neervlieger weer voorbij en kan ik weer vooruit voor de rest van de dag/nacht. Ofwel het lukt me dan weer zelf de interne thermostaat te reguleren. Hopelijk helpt dit voor jou ook. 

Voor een tijdelijke oplossing zou ik ook onder de douche gaan staan. Helpt mij ook (alleen) als je tot je botten afgekoeld bent.

TineWinkel schreef op 24-01-2023 om 12:33:

zou het je schildklier kunnen zijn? Dat ie eigenlijk te traag gaat (vandaar je langduriger ondervliegers) gecombineerd met kortere opvliegers als gevolg van de overgang? Ik zou het even voorleggen aan je huisarts. Binnen een paar dagen heb je uitsluitsel.

Zou ik inderdaad doen. Je kan eventueel liegen dat je moeder of je oma ook een traag werkende schildklier had, dan wil de arts misschien sneller bloed laten prikken. Dat zeg ik omdat bij mij ooit eens bloed werd geprikt nadat ik over mijn oma en moeder had verteld. Ik had toen overigens niks, maar ik was toen ook nog  niet in de overgang

Temet schreef op 25-01-2023 om 08:54:

[..]

Zou ik inderdaad doen. Je kan eventueel liegen dat je moeder of je oma ook een traag werkende schildklier had, dan wil de arts misschien sneller bloed laten prikken. Dat zeg ik omdat bij mij ooit eens bloed werd geprikt nadat ik over mijn oma en moeder had verteld. Ik had toen overigens niks, maar ik was toen ook nog niet in de overgang

Waarom zou je dat doen, het is algemeen bekend dat vrouwen in de overgang last kunnen krijgen van een vertraagde schildklier, ik denk niet dat er een arts is die dat snel zou weigeren. Bij mij laatst bij de POH geprikt, niet eens op verzoek.

Nou dat speelt wel mee. Heb dat ook wel eens ervaren door iets te noemen van moeder heeft ook Reuma of schildklier suiker en dat dus ineens heel veel was aangekruist op de bloedonderzoeken 
Gezien de arts van to niet gewillig lijkt en gauw zegt onzin kan dat zeker helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.