Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

08-09-2022 om 21:10

Hoe groot op kans Diabetes?


Bijtje82 schreef op 12-09-2022 om 13:06:

[..]

Ik snap je niet.

Een kuurtje op voorraad? Wat bedoel je daarmee?

Dat je zelf al een antibioticakuur thuis hebt om de eventuele volgende blaasontsteking mee te lijf te gaan. Dus zonder tussenkomst van een arts.

Bijtje82 schreef op 12-09-2022 om 13:06:

[..]

Ik snap je niet.

Een kuurtje op voorraad? Wat bedoel je daarmee?

Ik refereerde naar de tip van Eppos (net voor mijn reactie) waar ik wat bedenkingen tegen had.

Bijtje82 schreef op 12-09-2022 om 13:20:

[..]

Oh nee joh. Ik kan vanmiddag een kuurtje ophalen bij de apotheek.

Ga niet zelf zitten klooien met medicatie.

Ben alleen vergeten te vragen welke kuur ik voorgeschreven krijg. Tijdens mijn laatste zwangerschap ben ik vanaf twee dagen voor mijn verlof tot 2 dagen voor de bevalling echt heel ziek geweest.

Had een bacteriële infectie aan de urinewegen en kreeg een tiendaagse kuur amoxiciline. Normaal wordt je na een dag of 2 na het beginnen van zo'n kuur al wel wat frisser. Maar ik bleef ziek. Tot de kuur klaar was. De dag na de laatste pil was is plots beter.

Half jaar later, hele gezin besmet met krentenbaard. Weer amoxiciline kuur gekregen en jawel, ik werd binnen 2 dagen weer hondsberoerd. Kan dus niet tegen die kuur. Ben alleen vergeten het bij de huisarts te melden, denk er nu pas weer aan. Ik krijg er letterlijk zware griep verschijnselen van.

Kan ze nu helaas niet bereiken. Ze zijn dicht tussen 12 en 1400. Heel hendig.

Dan bel je de apotheek, die heeft de melding binnen en de kuur klaarliggen als t goed is. Kunnen zij evg met de arts overleggen. Dus overleglijntjes komen wel door.

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 13:32

Eppos schreef op 12-09-2022 om 10:18:

[..]

Je hoeft niet klachten te ervaren. Dat zeg je nu precies, dat de klachten zijn verdwenen. Terwijl je het overduidelijk hebt.(je meldde trouwens dat je dacht dat je het had en weer over was).
dat was dus die knakworstenlucht.

Wat een fijne assistente! Uit ervaring toch nog even adviesje. Als je nou vaker hebt, dat is nou eenmaal bekend verschijnsel bij aantal mensen. Vraag of je een kuurtje op voorraad mag hebben thuis. Dat doen ze soms omdat je maar met urine en recepten aan de gang blijft.

Ja, maar toen had ik continu drang om te plassen voor een paar drupjes. Dit was met een paar dagen veel drinken weer weg. Die stank kwam daarna pas. 

Dus dat blaasontsteking vermoeden had ik niet vanwege de knakworstjes. Maar weet nu wel dat dit mijn seintje is voortaan. Heb verder geen pijn oid.

@Rutiel, ik had deze reactie van Eppos dus over het hoofd gezien.

Behalve paracetamol is verschillende varianten heb ik geen medicatie in huis. Ik geloof er sterk in dat als je zo min mogelijk gebruikt een medicijn beel beter werkt als je het echt nodig hebt en je lichaam een hoop zelf kan oplossen..

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 13:34

Max88 schreef op 12-09-2022 om 13:27:

[..]

Dan bel je de apotheek, die heeft de melding binnen en de kuur klaarliggen als t goed is. Kunnen zij evg met de arts overleggen. Dus overleglijntjes komen wel door.

Ze zijn dicht 😉

Gaan zo weer open, dus ik loop zo wel even langs voordat ik de kinderen van school haal. Die 50 meter lopen red ik nog wel.

Waarschijnlijk krijg je nitrofurantoine (bekend onder de naam Furabid en Furadantine). Da's een andere dan die amoxi die je eerder had.

En laat meteen in je dossier opnemen (bij ha en apo) dat je dus niet goed reageert op Amoxicilline! Belangrijk voor als je zelf eens niet 'bij' genoeg bent om dat zelf te bedenken of te melden!

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 13:46

Courage schreef op 12-09-2022 om 13:43:

Waarschijnlijk krijg je nitrofurantoine (bekend onder de naam Furabid en Furadantine). Da's een andere dan die amoxi die je eerder had.

Dat hoop ik dan maar, loop zo toch even langs. Ik voel me nu prima, heb weinig zin om me onnodig beroerd te gaan voelen om een infectie tegen te gaan. 🤐

Misschien kan ik gelijk een aantekening laten maken voor de amox.

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 13:47

Jonagold schreef op 12-09-2022 om 13:45:

En laat meteen in je dossier opnemen (bij ha en apo) dat je dus niet goed reageert op Amoxicilline! Belangrijk voor als je zelf eens niet 'bij' genoeg bent om dat zelf te bedenken of te melden!

Juist, dat zei ik al 😜 

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 13:49

Zou fijn zijn als die kuur ook zou aanslaan op mijn grindtegel look 🤣
Ik lijk wel 16 met al die puistjes.

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 14:34

Heb inderdaad Furabid gekregen. Ze gaat geen melding maken voor de Amox. Als zij dat in de apotheek doet dan blokkeert hij direct het hele penicilline assortiment en dat is niet de bedoeling. Kan beter een melding in mijn medisch dossier laten zetten dat ik er slecht op reageer, dan kan er rekening mee worden gehouden. 
Wel raar dat bij een apotheek dan direct een hele lijn aan medicatie uitgesloten wordt.

Bijtje82 schreef op 12-09-2022 om 14:34:

Heb inderdaad Furabid gekregen. Ze gaat geen melding maken voor de Amox. Als zij dat in de apotheek doet dan blokkeert hij direct het hele penicilline assortiment en dat is niet de bedoeling. Kan beter een melding in mijn medisch dossier laten zetten dat ik er slecht op reageer, dan kan er rekening mee worden gehouden.
Wel raar dat bij een apotheek dan direct een hele lijn aan medicatie uitgesloten wordt.

Nou, niet alleen raar, ronduit slecht!

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 15:22

Jonagold schreef op 12-09-2022 om 14:51:

[..]

Nou, niet alleen raar, ronduit slecht!

Zij kunnen het niet zonder de hele medicatielijn uit te sluiten. Ik heb er geen verstand van, dus dan moet ik het maar even geloven. Kanbhet volgende keer wel even bij de huisarts aangeven, zij kunnen wel een losse melding maken in het dossier.

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 16:13

Het is trouwens wel duidelijk dat ik vaker mijn bril moet dragen. Er staat op het etiket innemen met wat voedsel. Maar ik las Innemen met Wodka 😁 Moest even twee keer kijken. 
Wishful thinking denk ik 😜 

Bijtje82 schreef op 12-09-2022 om 14:34:

Heb inderdaad Furabid gekregen. Ze gaat geen melding maken voor de Amox. Als zij dat in de apotheek doet dan blokkeert hij direct het hele penicilline assortiment en dat is niet de bedoeling. Kan beter een melding in mijn medisch dossier laten zetten dat ik er slecht op reageer, dan kan er rekening mee worden gehouden.
Wel raar dat bij een apotheek dan direct een hele lijn aan medicatie uitgesloten wordt.

Vraag het bij de huisarts nog maar een keer. In principe kan je op 3 niveaus een allergie registreren: op de hele groep (bijv 'penicilline'), of de specifieke werkzame stof (bijv. 'amoxicilline') of op een specifiek merk (bijv. omdat er een hulpstof inzit waar je niet tegen kan).

Als je huisarts de allergie voor 'amoxicilline' registreert, dan worden daar - als het goed is - de andere penicillinen niet automatisch mee uitgesloten. Sowieso handig, want dan krijgt de huisarts zélf bij voorschrijven al een melding dat amoxi niet de bedoeling is.

De bij de huisarts geregistreerde allergieën worden bij voorschrijven ook digitaal meegestuurd naar de apotheek (als het goed is).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.