Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

08-09-2011 om 10:55

Hoge bloeddruk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

12-09-2011 om 09:47

Duizelig

kun je ook worden van een schommelende bloeddruk. Dit had ik tijdens mijn zwangerschap; ik moest toen opgenomen worden.

Bellefleur

Bellefleur

12-09-2011 om 09:56

Duizelig

In de bijsluiter staat dat je duizelig kunt worden. Dat heb ik gisteren gemerkt. Ook vandaag voel ik me licht in mijn hoofd. Mijn ervaring tot nu toe is dat je van 12,5 hydrochloorthiazide behoorlijk gaat plassen... Het hield niet meer op!
Overigens kook ik al bijna niet meer met kant en klare mixjes. Ik maak zelf soep, en doe dan de helft van de voorgeschreven bouillonpoeder. Ik vind het opvallend dat ik hier zo snel aan wen, en het lekker vind! Ik heb een boek van het Voorlichtingsbureau voor de voeding, en het is interessante lectuur: 100 gram zoute stokjes of pretzels zorgen in hun eentje al voor 1.5x de maximale inname van zout. In dit boek is cholesterol niet uitgesplitst in HDL en LDL. Ik ben nog op zoek naar een tabel die dat wel doet.

mar

mar

12-09-2011 om 10:22

Puck (beetje laat)

De kunst is natuurlijk voor de huisarts om die mensen te herkennen waarvan hij verwacht dat ze alleen bij het consult een hoge bloeddruk hebben.
Op basis van de info die we nu hebben de conclusie dat de huisarts zich niet helemaal aan het protocol heeft gehouden, maar ook geen hele grote steken heeft laten vallen. Dat wij vinden dat er iets anders moet gebeuren (nl 24 -uursmeting) doet daar niets aan af. Neemt niet weg dat Bellefleur natuurlijk om een 24-uursmeting kan vragen.

mar

mar

12-09-2011 om 10:32

Afvallen

Ik denk dat in jouw geval meer winst te behalen is met afvallen dan met sporte. Roept bij mij ook de vraag op waarom je met al dat sporten toch nog te zwaar bent.
En die appeltaart? Optie 1: geen appeltaart maken. Je wilt afvallen.
Optie 2: een ander soort appeltaart maken. Zoek recepten en kijk wat erin gaat. Bij de een zit er aanzienlijk minder boter in dan bij de ander. Soms kun je zelfs de boter vervangen door olie. In eht boek Wat eten we vandaag? van Vreni de Jong staat zo'n recept. Volgens mij heb je ook Becel Bak en braad, is vast ook beter dan roomboter.

Pluk53

Pluk53

12-09-2011 om 10:54

40% kans

dat je hoge bloeddruk gewichtsgerelateerd is. Zie http://www.ntvg.nl/publicatie/Obesitas-gerelateerde-hypertensie . En het vervelende is, dat het dan met medicatie slecht te behandelen is. Dan is afvallen de enige optie.

Bellefleur

Bellefleur

13-09-2011 om 11:46

Pluk,

Dankjewel Pluk! Een interessant artikel. Interessant, omdat ik dus 60% kans heb dat het niet mijn eigen schuld is dat ik een hoge bloedddruk heb. En ja, afvallen is het allerbelangrijkste. En zout minderen. Want diuretica en anti-hypertensiemiddelen hebben vervelende bijwerkingen. Alleen, ik zie mezelf niet als een obees persoon. Ik heb overgewicht, maar lijdt niet aan obesitas. Dus ik denk dat ik ook geen metabool syndroom heb, met disfunctioneel vetweefsel en slaapapneu...

Pluk53

Pluk53

13-09-2011 om 13:59

Bellefleur

je hebt helemaal gelijk, de kans dat je hoge bloeddruk niet gewichtgerelateerd is groter. En bovendien ben je je er al van bewust, en er aktief mee bezig. Was meer "over jouw hoofd" als algemene informatie bedoeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.