Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

A.

A.

17-05-2010 om 19:34

Iemand ervaring met facings?

Hoi,
Ik heb een ziekte(Sjögren), waarbij mijn tanden ernstig aangetast worden door cariës. Ik sta weer voor de zoveelste pijnlijke sessie bij de tandarts om e.e.a te restaureren.
Mijn tanden zijn ronduit lelijk, en nu ben ik op zoek naar een oplossing daarvoor.
Ik las iets over facings, is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik wil wel iets weten over de behandeling, mogelijkheden, kosten, duurzaamheid enz.
Gr. A

100%mama

100%mama

18-05-2010 om 09:10

Facings

Je hebt 2 soorten facings. De 1e wordt door de tandarts zelf gemaakt d.m.v. composiet (wit vulmateriaal). Hij zal eerst een laagje van je tanden afslijpen (aan de voorkant)en deze vervolgens met composiet opbouwen.

De 2e keus zijn facings van porcelijn. Ook hierbij zal hij waarschijnlijk (hoeft niet, ligt eraan welke technieker hij heeft) een dun laagje afslijpen om vervolgens een afdruk te maken. De afdruk gaat dan naar de technieker en die maakt de porcelijnen facings. Dezed worden met speciaal cement vast gezet op je eigen voortanden.

Mijn voorkeus zijn de porcelijnen, omdat composiet verkleurd en porcelijn niet. Het nadeel van de porcelijnen is dat ze kwetbaarder zijn dus sneller eraf kunnen komen als je bijvoorbeeld net verkeert in een stokbroodje bijt. Voordeel wel weer dat ze er ook weer goed op terug geplaats kunnen worden. Met de composiet zal de gehele behandeling weer overnieuw moeten omdat composiet afbrokkeld.

De duurzaamheid is van de composiet niet te zeggen. Dat hangt af van je eet en drink gewoonte (qua verkleuring). De kosten van deze ligt zo tussen de 80 & 150 euro per tand, afhankelijk van het materiaal wat wordt gebruikt. De porcelijnen facing gaat gem. 10 tot 15 jaar mee en kost afhankelijk van de technieker tussen de 300 & 400 euro per tand (mits de tandarts ze zelf kan maken dan zit je rond de 200,-, maar niet veel tandartsen hebben dit apparaat).

Zoals je ziet zijn porcelijnen vele malen duurder, maar persoonlijk vind ik deze wel veel natuurlijker. Composiet is "dood" materiaal, terwijl facings "levend" gekleurt worden en er dus veel natuurlijker uitzien.

Je zou ook aan kronen kunnen denken overigens. De kosten liggen net iets hoger als facings, maar je voorkomt hiermee wel het afbreken/brokkelen en ziet er ook zeer natuurlijk uit. Na mijn auto ongeluk zijn er 4 voortanden afgebroken (dank je wel airbac) en mijn werkgever heeft deze voorzien van kronen. Het is nog nooit iemand opgevallen.....

Ik hoop dat ik je zo voldoende informatie heb gegeven anders hoor ik het wel!

Groetjes,
100%mama

lennest

lennest

18-05-2010 om 22:52

Facings, kronen en bruggen

Ik heb zowel kronen als facings, als bruggen. De kronen werden geplaatst omdat de tand niet meer goed was, de facing voor het mooie en de brug omdat ik een tand mis. Wel allemaal van porcelein.
De eerste kroon is ruim 20 jaar geleden geplaatst en de eerste facing zo'n jaar of 10 daarna. Alle kronen en facings zien er nog steeds goed uit. De facing lijkt mij net zo sterk als de kroon. En omdat ik vooraf naar de tandtechnieker ben geweest, daar een foto heb laten maken van mijn huidig gebit, heb ik het uiterlijk van m'n eigen gebit, inclusief de goede kleur en de kleine afwijkingen. Mijn gebit lijkt heel natuurlijk; de meeste mensen weten niet dat driekwart van mijn tanden van de tandarts komen.
Aangezien ik een goede tandartsverzekering heb en de kosten heb verdeeld over een aantal jaren, heb ik zelf niet veel hoeven te betalen.
Vraag in ieder geval een begroting bij de tandarts op en ga 'ns bellen met de verzekering. Misschien krijg je vanwege jouw ziekte wel meer of een andere vergoeding?
Omdat je een ziekte hebt, zou je misschien ook bij een universitair ziekenhuis terecht kunnen. Daar hebben ze graag moeilijke of aparte gebitten. Het kostenplaatje ziet er vaak ook anders uit. Het kost je wel meer tijd, want de student moet er naar kijken, de assistent en zijn professor ook etc. etc. Het is voor hen natuurlijk onderwijs!
Ik zou in ieder geval vooral met de ziektekostenverzekeraar afstemmen wat wel of niet vergoed wordt. De laatste kroon heeft me ongeveer € 650 gekost, waarvan € 600 door de verzekering is betaald. De facing was destijds ongeveer de helt van een kroon. En de brug om een kies te overbruggen was ruim € 1.400! Aangezien ik € 1.000 per jaar mag indienen, was de eigen bijdrage toch € 400 en dat is veel geld. Maar het is wel mooi.....

winacoye

winacoye

19-05-2010 om 13:43

Vanaf welke leeftijd

Weet iemand vanaf welke leeftijd er facings geplaatst kunnen worden? Mijn dochter is nu 11 en heeft een volgroeid gebit. In groep 4 is er tijdens schoolzwemmen een voortand afgebroken en de andere voortand is gescheurd. Er is indertijd een stukje aangezet, wat helaas afgelopen herfstvakantie weer is afgebroken door een hard koekje. Nu is het opnieuw aangezet, maar het resultaat is niet echt mooi. De scheurtjes in de andere tand zijn ook echt zichtbaar. Onze dochter baalt er vreselijk van, ze is ontzettend met haar uiterlijk bezig. Onze tandarts vindt het niet nodig om er iets anders mee te doen en geeft ons ook geen informatie.
Erg jammer hoor!

A.

A.

19-05-2010 om 19:36

Dank

Voor de uitvoerige informatie. Ik ben idd al bij een Ac. centrum onder behandeling, zij stellen een behandelplan op en gaan in overleg met de verzekering.
Ik ben blij met deze info, dan kom ik toch wat meer beslagen ten ijs!
Gr. A.

over facings

Ik zelf heb nu een jaar facings, maar alleen in de bovenkaak. Ik heb er 8, dat was in mijn geval genoeg om alle zichtbare tanden te 'coveren'.
Ik ben destijds bij meerdere aanbieders geweest. Ik dacht dat iedereen zo'n beetje hetzelfde deed. NEE dus. Echt een wereld van verschil. Heb ook bij mijn eingen tandarts gevraagd hoe of wat. Hij zei: als ze niet fatsoenlijk in je mond kijken, kunnen ze voor geen meter zien of je gebit geschikt is. Dat heb ik ter harte genomen en meerdere aanbieders afgewezen om die reden....
Van mijn eigen tandarts wist ik wel dat het bij mij mogelijk was (hij doet veel slijpen, anders had ik het bij hem laten doen), maar dat is toch iets waar je dan wel op let. Als het vooronderzoek al niks is, hoe goed is dan het plaatsen van de facings?
Als het goed is, is een tandarts zeker 45 min bezig per tand. Een vriendin van mij heeft een jaar of 2 geleden ergens facings laten plaatsen. 10 facings zaten er in 1 uur op. Een paar maanden later kon ze ze bij iemand anders (de tandarts waar ik geweest ben) er weer af laten halen én nieuwe erop zetten. Bij elkaar dubbele kosten dus. Het leek nergens naar, tandvlees was ook helemaal ontstoken. Ze vielen daar zowat van hun stoel toen ze het zagen en hoorden hoe het gegaan was. Nou goed, daar heeft ze dus nieuwe laten aanmeten en die waren zo mooi dat ik het ook heb gedaan (naast haar vielen mijn niet zo mooie tanden gewoon té erg op).
Kunnen we nóg meer met elkaar lachen

Maar wat ik dus wil zeggen: blijf kritisch, er lopen beunhazen rond en het zijn wel je tanden!

Kunstgebit

Ik ben niet arm maar mijn portemonnee is ook niet eindeloos dus heb ik een aantal jaren geleden een mooi kunstgebit aangeschaft. Door mijn chronische ziekte was het een en al leed in mijn mond. Wat een rust.

Gio

Gio

12-06-2017 om 23:30

MamaSan wat is dat goede adres van de tandarts waar u was?

Hoi MamaSan,

Ik wil graag weten waar u geweest bent voor uw facings. Ik zoek al een tijd iemand die het juist en mooi kan doen. Graag uw hulp. Ik ben zo bang om bij de verkeerde terecht te komen.
Groetjes. Giavanna.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.