Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

21-09-2017 om 21:27

Ijzertekort bij zoon van 11

Onze jongste zoon (11) is al lange tijd (zo'n twee jaar) veel moe. Hij slaapt ook geregeld periodes slecht. Verder kost school hem veel energie (en zorgt soms voor stress), omdat hij DCD heeft wat zich o.a. uit in moeite met schrijven en moeilijk stap voor stap kunnen denken.
Verder zijn we de afgelopen twee jaar twee keer verhuisd en nog de gewone verkoudheden en de gewone drukke periodes, alles wat vermoeiend kan zijn.
Maar de vermoeide periodes kwamen steeds vaker voor, met en zonder slaapproblemen. Dus nu heeft hij toch ook maar even bloed laten prikken. Nog niet alle uitslagen waren binnen, maar de assistente kon wel melden dat hij wat ijzertekort had.
Morgen bel ik voor de rest, maar nu zit ik me gewoon een potje zorgen te maken. Hoe kan een kind dat zo veel en zo gezond (veel groenten en fruit) eet en geen bloedverlies heeft gehad nou een ijzertekort hebben?
Mijn man zei dat hij dat ook heeft gehad vroeger en dat hij toen veel rookvlees moest eten. Hij is dus niet zo onder de indruk. Hebben meer mensen hier vergelijkbare ervaringen? Ijzertekort zonder aanwijsbare reden?

Reden

Kan gewoon zijn dat hij een tekort heeft omdat hij in de groei zit en dan tijdelijk veel gebruikt. Een relatief tekort, tijdens de groeistuip, is dan ook wel vervelend maar niet ernstig, het wordt wel weer aangevuld.

Bloem

Bloem

21-09-2017 om 21:35

Grote zoon

Hier mocht grote zoon van bijna 21 geen bloed geven vanwege ijzertekort. Hij eet ook redelijk gezond. Geen idee waarom hij dit soms heeft. Hij moest ook zijn voeding aanpassen. Slaapproblemen kunnen volgens mij ook ontstaan door ijzertekort. Misschien is het gewoon een aanlegfactor.

Emmawee

Emmawee

21-09-2017 om 21:43

Ha dat helpt al.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben meestal niet zo bezorgd, maar werd hier opeens zenuwachtig van.
Misschien ook omdat ik het rot vind dat het al zo'n poos speelt en we het steeds aan de schoolstress hebben toegeschreven.

Pirata

Pirata

21-09-2017 om 22:01

B12

Ik had zelf bloedarmoede wegens b12-tekort. Niet heel voordehandliggend dus. Dan kan je rookvlees en roosvicee ferro gebruiken tot je een ons weegt, maar dat helpt niet.
Heel goed naar die bloedwaarden kijken dus. Er kan een verband zijn met iets anders. Evt. naar een internist, als je er met de huisarts niet genoeg uitkomt.

Emmawee

Emmawee

21-09-2017 om 22:50

Ja, morgen komt de rest

Goed dat je het zegt. Vitamine D is wel geprikt en schildklier (TSH) en nog wat dingen, maar B12 nu nog niet. In elk geval is het nu wel helder dat er lichamelijk iets aan de hand is, wat we minstens zo serieus moeten nemen als de stress.

Hier

Mijn dochter had met 5 jaar ijzertekort. En ze at gewoon normaal voor een kleuter. We hebben een paar dagen braaf de ijzertabletten van de huisarts gegeven maar die uiteindelijk in de prullenbak gegooid. Fijne bijwerkingen maar niet heus. Toen een fles Floradix gehaald en het op die manier opgelost. Nu krijgen mijn kinderen standaard in de herfst/winter Floradix (nee geen aandelen, wel goed spul).

Net als zijn vader...

Eventueel een erfelijkheidsmankermentje. Link legt het uit en geeft advies.

https://www.dokterdokter.nl/aandoening/bloedarmoede/

Aanleg

Aanleg kan er zeker in meespelen. Sommige mensen hebben van nature een tamelijk laag Hb (of juist een hoog, dat kan ook). Dan schiet je sneller door naar een tekort.

Voel je niet schuldig, ook niet over het feit dat het zo lang geduurd heeft. Bloedarmoede blijft vaak lang verborgen, en zeker bij jongens wordt er niet zo snel aan gedacht. En je kan dus prima gezond leven en eten en toch ijzertekort hebben. De arts die mij de eerste keer bij de bloedbank wegstuurde (nog geen tekort, wel onder de norm voor donatie) raadde aan om lever te eten, dat schijnt tjokvol ijzer te zitten. Ze vroeg trouwens wel eerst netjes of ik vegetariër was.

Groeten,

Temet

Capucijers

Kinderen hier zijn dol op de capucijnerschotel vanwege de kerrie. Ik kies dan wel voor velderwtjes. Maar ik ben blij dat ze het lekker vinden want deze groente is rijk aan ijzer.

Emmawee

Emmawee

22-09-2017 om 13:48

Eten

Hij eet juist heel goed en ruime porties (zeker gezien zijn zeer smalle postuur). Altijd verse groenten, geregeld peulvruchten (inderdaad kapucijners, maar ook andere bonen) en hij eet graag fruit, brood pasta en rijst is hier vrijwel alijd volkoren. Daar kan het dus niet aan liggen. We eten wel weinig vlees, maar geregeld vleesvervangers.
Hb en vit D. blijken trouwens ook te laag. Vanmiddag kan ik bellen voor de vervangende huisarts. Ik denk dat we eerst beginnen met supplementen, maar ik ga wel vragen of nader onderzoek nodig / raadzaam is.

Emmawee

Emmawee

22-09-2017 om 13:57

Flanagan

De erfelijke aandoeningen herken ik niet, maar bedankt voor de link.

Emmawee

Emmawee

22-09-2017 om 15:13

Toch geen ijzertekort

Er was vergeleken met de normaalwaarden van volwassenen. Voor een kind zit hij gewoon goed. Pfff Wel vit D tekort, maar dat is de laatste jaren epidemisch, volgens de huisarts.

Zon

Zo heb je een goede reden om in de herfstvakantie naar Madeira te gaan

Niki73

Niki73

27-09-2017 om 12:10

Haha Flanagan

Een zonvakantie is natuurlijk de beste oplossing!

Emaawee, ik neem aan dat de huisarts heeft vermeld dat je ampullen vitamine D kunt krijgen? Een onderhoudsdosis is 1 ampul per maand (gemakkelijk, gewoon op de kalender zetten), je zoon moet ze misschien vaker nemen totdat het tekort is ingelopen.

Calcium remt opname ijzer.

Mijn zoon moest laatst voor een keuring zijn bloed laten testen.
Alles prima in orde maar zijn ijzer was ietwat laag.
Moest toen gelijk denken aan toen ik zwanger was en me aangeraden werd om rond de maaltijden geen zuivel te drinken i.v.m. de opname van ijzer. Nu at mijn zoon bakken vol muesli + yoghurt weg rond lunch en avondeten (de bekende grote trek van tienerjongens)
Hij last nu een ruime pauze in.

Gevonden linkje: https://www.gezondheidsnet.nl/zuivel-en-zuivelvervangers/breekt-melk-ijzer-af

Ava

Ava

27-09-2017 om 13:16

Vit C icm ijzer

Vitamine C en ijzer schijnen elkaar te versterken en mijn huisarts raadde zink & vit C aan als combinatie toen ik langdurig een te lage afweer had.

Overigens kan je van een tekort aan vit D vreselijk moe en lusteloos zijn, last van je spieren ed, een heel rijtje van vage klachten.

Guppie

Guppie

02-01-2018 om 15:47

Aminozuren

Vermoeidheid kan aan van alles liggen. Belangrijk is om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Combineren van complexe koolhydraten met voldoende eiwitten, vetten en vezels kan schelen. Een los koekje of fruit kan zorgen voor pieken in de bloedsuikerspiegel.

Bloedonderzoek zegt niet alles over tekorten aan stoffen. Veel mensen komen magnesium tekort, wat niet aan te tonen is via een bloedonderzoek. bij vitamine D is het sowieso beter om er ook magnesium en vitamine A bij te gebruiken.

Knelpunten bij vegetarische of deels vegetarische voeding kunnen onder andere zijn carnitine, lysine, taurine, creatine, carnosine, chroom, ijzer en vitamine B12. Carnitine kan je lichaam zelf aanmaken uit andere stoffen, onder andere lysine, vitamine C en ijzer. Arginine, die de tegenhanger is van lysine kan de werking van lysine verminderen. http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=367&cod=103&page=

Voor de ijzeropname zijn ook andere stoffen belangrijk, zoals magnesium, vitamine B en C, lysine en molybdeen. Stoffen als fytinezuur, calcium en cafeïne verminderen de ijzeropname. Ferrum phosphoricum kan de opname verbeteren en zorgen voor meer energie. Bloedwaarden kunnen normaal zijn maar soms kan je wat extra's nodig hebben.

Bij coördinatieproblemen zijn er misschien wel therapieën om dat te verminderen.

coeliakie al laten testen?

Sasschaap schreef op 28-04-2022 om 14:59:

coeliakie al laten testen?

Draadje is uit 2017

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 22:43

Voor de opname van ijzer zijn heel veel factoren van belang. Heemijzer en Non-heemijzer. (Heem = vlees en Non = groenten) 
Heemijzer wordt veel beter door het lichaam opgenomen, vandaar dat vegetariers vaak iets sneller een 'tekort' kunnen ontwikkelen.

Verder zijn er best wel wat voedingsmiddelen die de opname van ijzer kunnen tegenwerken. Check hier ook even op. Zelfs bepaalde groenten of melk product en. 
Maar er zijn ook weer stoffen die de opname bevorderen zoals Vit. C. 

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 22:44

Flanagan schreef op 28-04-2022 om 15:05:

[..]

Draadje is uit 2017

Oh ruk.. Als ik dat eerder had gezien had ik de moeite niet genomen 😬

Bijtje82 schreef op 28-04-2022 om 22:44:

[..]

Oh ruk.. Als ik dat eerder had gezien had ik de moeite niet genomen 😬

Wel interessant die info over heem en non-heem en remmende factoren.  Vandaag weer wat opgestoken.

Zelf vroeger ook als kind een tijd vieze staaltabletten moeten slikken en bloedcheck-ups gehad. Geen erfelijke aandoening of tekort vit D; gewoon geval variant klierkoorts maar te jong voor ziekte van Pfeiffer.  Kind TO had dit niet onder de leden anders had ze dat wel gemeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.