Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jacoline29

Jacoline29

28-12-2009 om 13:12

Knobbeltje in borst ontdekt

Mijn moeder heeft borstkanker gehad,dus ik ben vervroegd het onderzoek in gegaan,2 jaar geleden was alles goed,maar nu 2 jaar later..
Vandaag bij een mammografie is er een gezwel van 1 1/2 cm ontdekt.Gelijk een echo gehad en een punctie.
De radioloog had het over een fybro ademie,daar lijkt het heel erg op,maar wist het niet zeker,vandaar een punctie.
Fybro ademie is een goedaardig gezwel wat ik begrepen heb,wie kan me er meer info over geven?Heeft ook zo'n fybro ding gehad en heeft het laten weghalen?
Ben nog nooit onder narcose geweest,want ik wil wel dat ze het weghalen.donderdag krijg ik de uitslag van de punctie.Vind het best spannend evengoed,ook al vermoed ik zelf dat het goedaardig is.
Jacoline


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacoline29

Jacoline29

28-12-2009 om 13:22

Fibro-adenoom

heet dat gezwel wat ze denken dat ik heb.

Jakiro

Jakiro

28-12-2009 om 13:52

Ik dus

Alhoewel ik niet weet of je wil horen wat ik te melden heb, gezien je me in het bovenste draadje niet zo aardig vond
Ongeveer 3 jaar gelden ook een knobbeltje in borst, gaf nog borstvoeding aan de tweeling. De hele rataplan achter de rug gehad, mammog, echo, cytologische punctie, histologische punctie.
Conclusie, was ook een fibro-adenoom van 2x2 cm. Ik mocht zelf kiezen of het eruit ging of niet, maar knobbeltjes horen niet in de borst, dus het moest er uit van mij.
Het is poliklinisch verwijderd, dus gewoon plaatselijke verdoving en gelijk weer naar huis. Na 8 dagen mochten de hechtingen eruit (3)
Alleen de eerste dag trok het een beetje, deed het pijn tijdens de bv en verder geen centje pijn gehad.
Jakiro

Jacoline29

Jacoline29

28-12-2009 om 14:19

Hoe bestaat het?

Mening geven mag hoor,geen probleem ,ik haal er zelf uit wat ik er uit wil halen.

bij mij is het 1 1/2 cm en ik wil ook dat het eruit gaat.Het lijkt veel op een fibro adenoom,maar zeker wist hij het niet.Blijkt voor te komen bij vrouwen tussen de 15 en 30 jaar,dan ben ik nog met een jonger lijf Ik ben 34.
Poliklinisch beter en met plaatselijke verdoving maar waarschijnlijk wel op een ok?
Voelt wel beurs aan nu bij mij na die punctie,de 2e hap was pijnlijker dan de 1e hap.Vonden ze vreemd,maar konden het wel verklaren(1e keer heb je al een blauwe plek)Was nog niet te zien bij 2e hap op de echo.

Rafelkap

Rafelkap

28-12-2009 om 18:38

Jacoline

Geen antwoord op je vraag maar wilde even reageren.
Het zit echt niet mee bij jullie! Nu jij weer in spanning! Veel sterkte met het afwachten op de uitslag, je klinkt heel positief. Zelf zou ik denk ik vreselijk in de rats zitten! Ik duim mee voor een goede afloop! Laat je het hier weten?

Hopelijk knappen jij en alle 3 kinderen gauw op en kunnen jullie het nieuwe jaar gezond in!

Jacoline29

Jacoline29

29-12-2009 om 10:05

Rafelkap

De radioloog zei dat het heel erg op een bindweefselknobbel lijkt(fybro-adenoom),maar gewoon voor de zekerheid biopten genomen.Blijkt vaak voor te komen bij vrouwen van 15-30 jaar,ben zelf 34,dus.Verder weet ik dat mijn moeder geen erfelijk belastte borstkanker heeft gehad,ze was 58 toen ze het kreeg.Heb ik borstvoeding gegeven,wat ook weer verminderde kans geeft op kanker.
Ben rustig,kan wel helemaal in de rats gaan zitten,maar vaak komt het toch anders.Wel ben ik zenuwachtig,maar probeer gewoon de rust te bewaren en positief te denken.

Jacoline29

Jacoline29

30-12-2009 om 16:10

Blauw

Het lijkt erop of de kant v/d biopsie nog blauwer is geworden,kan het nog blauwer of gaat het nu minder worden?Dat na 2 dagen zo'n blauwe plek kunt hebben zeg,ik heb er gelukkig geen last van pijn ofzo.Ga maar insmeren met arnica ofzo.Morgen weten we meer.Had de huisarts ook nog even gebeld en die zei dat het een goed teken is dat ik zo rustig ben.Het blijft in je achterhoofd,maar blijf positief en heb sterk het gevoel dat het idd een fybro Adenoom is.

Rafelkap

Rafelkap

30-12-2009 om 19:29

Nog 1 nachtje slapen

en dan weet je meer. Knap dat je rustig kan blijven. Ik heb het idee dat je rustiger over jezelf bent dan over je kinderen

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 12:21

Fout

Het is fout,ik heb kanker(rot woord)Dinsdag naar het ziekenhuis.Chemo ,operatie,gen onderzoek en ev bestraling. We zijn er op tijd bij,kans op genezing meer dan 80%.Ik wil schelden,vloeken en van alles stuk maken,ben 34 heb 3 jonge kinderen.Positief is dat ik een grote kans op genezing heb.

amk

amk

31-12-2009 om 12:31

Jacoline

heel veel sterkte bij de behandeling. En schelden en schreeuwen is heel normaal bij dit nieuws. Doe het ook vooral hier op het forum.

even een firtuele knuffel voor jou en ook voor je gezin.

Puck2

Puck2

31-12-2009 om 12:56

Tjeetje

Dat is knap ^^#%$@^%$$@! Jacoline. En wat goed dat je je gevoel hebt gevolgd en direct actie hebt ondernomen. Veel sterkte.

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 13:00

Meiden lief

Heb al wat info ingewonnen.4 op de 5 vrouwen krijgen borstkanker in de melkklier en de kanker blijft daar in de melkklier,genezing in vrijwel 100%.Ik heb borstvoeding gegeven,had regelmatig verstopte melkkliertjes toen ik dat gaf,is geen knobbeltje maar een schijfje,dat is een symptoom van die melklier kanker in de borst,dus ik wordt steeds positiever,ga er vanuit dat ik die soort heb.Overleving na 5 jaar is bij andere vormen van borstkanker al ruim 85%ik ga mijn kleinkinderen zien.

Jakiro

Jakiro

31-12-2009 om 13:30

Jacoline

Heeeeeeeeeel veel sterkte !!
Wat een kutnieuws, niet verwacht na die eerste positieve woorden van de radiologe.
Jakiro

Rafelkap

Rafelkap

31-12-2009 om 13:32

Nee

Nee, wat erg. Wat een nare, onzekere tijd ga je tegemoet van behandelingen etc. en dat op oudejaarsdag. Maar positief blijven hoor!!! Goede kans op volledige genezing.
Is die knobbel bij toeval ontdekt bij een screening? Of had je zelf iets gevoeld?

Bastet

Bastet

31-12-2009 om 13:49

Sterkte!

he wat zul je geschrokken zijn,heel veel sterkte!!!
Groetjes,bastet

Ari69

Ari69

31-12-2009 om 14:05

Jeetje jacoline

wat lees ik nu? Poeh hee dat hakt er in zeg... Heel erg veel sterkte en houd dat positivisme vast!!

Jacoline

Déjá vue: 5 jaar geleden kreeg ik, op Oudejaarsdag, ook te horen dat ik borstkanker had. Een agressieve soort met een heel slechte prognose.
Alles stond op zijn kop, en ik dacht dat ik dood zou gaan.
Maar: het is nu 5 jaar later, ik ben er nog en alles ziet er vooralsnog goed uit!

Jacoline, je bent in een angstig soort van achtbaan beland, maar je gaat er ook weer uitkomen. Je staat niet alleen. Heel veel vrouwen maken hetzelfde mee.

Zoek lotgenoten op (als je er aan toe bent). Die kunnen je heel goede tips geven om operatie en chemo zo goed mogelijk door te komen en begrijpen precies wat voor impact dit op je heeft. Een goede site, speciaal gericht op jonge vrouwen met borstkanker, is www.de-amazones.nl . Ze geven heel veel tips en er is een heel goed forum.

(enne...'iedereen' zal zeggen dat je vooral 'positief' moet blijven. Maar 'schelden, vloeken en van alles stuk maken' mag ook hoor....

Susan

Susan

31-12-2009 om 15:40

Jacoline

Ook van mij veel sterkte gewenst, wat een bericht zo vlak voor de jaarwisseling....

Heel veel sterkte nogmaals!!!

Susan

Mayte*

Mayte*

31-12-2009 om 16:06

Jacoline

Veel kracht toegewenst voor jou en je gezin. Jullie gaan nu een pad op dat je nog niet kent en dat eruit ziet als een akelige, donkere tunnel. Toch zul je merken dat er overal lichtpunten zijn en zo te lezen heb je de eerste fakkel al gevonden; het feit dat de kanker in een melkklier lijkt te zitten. Blijf vooral oog houden voor al die positieve dingen. Een ziekte is altijd onverwacht en ongewenst. Toch kan de andere kant van de medaille ook hele andere, bijzondere en waardevolle inzichten opleveren. Het is niet alleen maar ellende. En juist die verdieping die het leven krijgt door een ziekte kan je enorm veel kracht geven. Dat wens ik je toe. Veel kracht en nog veel meer fakkels op je weg!

Jee, jacoline

wat een rotbericht! Hoop dat je het positieve blijft vinden (en zo nu en dan een keer schelden en tieren is ook heel normaal!) Sterkte!

Nasha 1st

Nasha 1st

31-12-2009 om 16:21

Ach nee....

wat naar zeg! Sterkte hiermee....

tonny

tonny

31-12-2009 om 16:46

Pfoe

Wat een onmogelijke start van het nieuwe jaar!!!

En straks als die "De beste wensen - Ja jij ook de beste wensen" om je heen. Oef!!

Veel moed gewenst, we leven allemaal met je mee.

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 20:19

Rafelkap

Mijn moeder kreeg borstkanker op 58 jarige leeftijd,heeft het overwonnen,ook de lymfeklieren die 5 jaar later allemaal weg zijn gehaald.Haar plek was een agressieve amoebe ding.Ze is nu 66 en is er nog steeds.
Ik heb zover ik zelf kon zien een schijfje van 1 1/2 cm.Ik heb ruim 2 jaar terug de beslissing genomen vervroegd het onderzoek in te gaan door een 2 jarige onderzoek in te gaan,iedere 2 jaar een mammo.2 jaar terug was alles goed,alleen een klein kliertje wat opgezet,maar niks ernstigs.afgelopen maandag Bijna 3 jaar later(jan10 zou het 3 jaar zijn geweest) was het dus een schijfje van 1 1/2 cm wat idd als eerste erg op een fybro adenoom leek.
Verder heeft niemand in de fam eierstok of borst kanker
Gelukkig is het erg goed te behandelen en in ieder geval minimaal voor 80% helemaal te genezen en bij sommige vormen 100% genezing.

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 20:20

Slik

Met tranen in mijn ogen lees ik de berichtjes voor mij.Heerlijk zo'n forum.Heb van de huisarts oxazepam gehad,3x per dag een half tabletje mag ik nemen.Dinsdag weet ik meer betreft behandelen

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 20:26

Rixt

weer een positief verhaal.Heb iemand gebeld,een tante van mijn man,zij had vorig jaar feb borst kanker,geopereerd en bestraald en tot nu toe schoon.Een lotgenoot dus.Zij was tussen de 40 en 50 jaar.Ik denk dat ik aan haar veel steun zal hebben,ze weten nog niet welke vorm het is,maar er komen er 2 het vaakst voor. DCIS(dat het een melkkliergezwel is dat nog in de melkklier zit) Of een ander soort die al buiten de klier is.De lymfeklieren waren allemaal nog niet opgezet of zo bij mij.We zijn er waarschijnlijk de kans is groot zeer groot zo ontzettend vroeg bij.Dat genezing heel goed mogelijk is.

Jacoline29

Jacoline29

31-12-2009 om 20:30

Rafel

het was dus gewoon puur mazzel dat gewoon voor mijn 2 jaars controle ging.gelukkig heeft de mammo verpleegkundige maandag al gezegd dat we er goed op tijd bij zouden zijn mocht het kwaadaardig zijn.

Jacolien?

Je moeders plek was een agressieve amoebe ding?
Wat bedoel je daar mee?
Fijn voor je dat de uitslag van je biopt er zo snel was, bij mijn zus duurde het zowat 2 weken en daarna moest ze nog weken wachten voor een operatie. Heb je kruiwagens in het ziekenhuis ofzo?
Sterkte dinsdag.

Jacoline29

Jacoline29

01-01-2010 om 09:06

Antwoord karin

Mijn moeder en dat konden ze al op de foto's zien had een plat schijfje met uitlopertjes.Dat platte ding leek op een amoebe en had uitlopertjes.Het bleek een agressieve kanker soort te zijn,zij was 58 jaar,toen ze het ontdekte,is nu 66.Verder in de familie komt borstkanker en eierstokkanker niet voor.
Ik heb gewoon dikke pech,ben wel bang,maar weet dat 85% geneest.Hoop dat ik dinsdag echt het behandelplan krijg,wil ook ev naar AMC,daar is de tante van manlief geweest voor borstkanker en was binnen 1 week geopereerd.Ga een traject van zeker 1/2 jaar in.

Jacoline

Wat een nare diagnose voor jou en je gezin. Ik sluit me aan bij alle goede wensen hierboven.

Je gaat inderdaad een nieuwe weg op. Besef goed dat je van deze weg geen landkaart hebt gekregen. Wat ik om me heen vaak zie is dat zeker de omgeving zekerheid van je vraagt. Daardoor wordt dan de planning van het medische traject een soort dienstregeling. Hoeft niet verkeerd te zijn maar realiseer je dat de weg die je afgaat veel groter is dan alleen maar het medische gedeelte.

Ik praat misschien een beetje in raadselen maar ik heb gezien dat het veel kan helpen om je Eigen Koers te volgen. Die heeft vaak een veel kortere horizon dan het medische traject. Je komt dan meer in het nu, bij de dingen die je nu belangrijk vindt en waar je nu invloed op hebt. Hoe je nu je tijd indeelt, wat je nu met je kinderen doet, waar je nu je energie probeert bij te tanken (makkelijk gezegd dat laatste natuurlijk). Terwijl de omgeving vaak puur fixeert op de behandelingen, vooruitzichten en percentages. Precies de dingen waar je geen invloed op hebt.

Kortom heel veel sterkte de komende tijd en ik stuur je een virtueel kompas ... komt ie, vangen!

Appel

Appel

01-01-2010 om 10:37

Sterkte jacoline

Sterkte in dit nieuwe jaar, Jacoline!
Ik vind je erg positief overkomen, hopelijk is dat terecht en krijg je goeie berichten.

Tirza G.

Tirza G.

01-01-2010 om 13:44

Jacoline29

Meid, wat een schrik. Vreselijk. Ik wens je alles wat anderen wensen, maar bovenal wens ik je tijd.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.