Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koemelkallergie bij mezelf? Lang verhaal...


Als het je lukt om nul koemelkeiwitten te consumeren kun je een stap verder gaan met elimineren. In de medische praktijk gooien ze alles eruit en begin je dan op te bouwen maar dat is mij te stressvol en aanleiding voor eetstoornissen.

Maar je kunt terugbouwen naar minder allergene producten.

Bijvoorbeeld de grote groep van gluten als je het al aankunt.

Anders begin je met kleinere dingen als citrusfruit, aardappelen of allergene vis, scherpe kruiden, aardbeien of varkensvlees (zou de vorming van histamine aanmoedigen).

En een collega van mij heeft wel eens het advies gehad om 6 dingen die hij veel at uit zijn dagelijkse menu te schrappen om te kijken hoe dat voelde en daar dan 1 voor 1 weer terug in te voeren.

Probeer eens wat zonder die medische protocollen. Daar hebben dokters vaak wat tegen, maar als jij zorgt dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt is er niets op tegen. En zelfs kan het je meer inzicht geven in welk voedsel beter bij jou past.

Kijk ook eens naar FODMAP. Gaat ver hoor, dus ik weet niet hoe haalbaar zo'n dieet is, maar het zou iets kunnen zijn om te proberen. 

Hier een zoon van 14 met veel buikklachten. We zijn er nu al maanden zoet mee: tig keer ontlasting onderzoek, bloedonderzoek, dieet, extra vezels, weer onderzoek... Er verandert niets ondertussen en ook hier wordt gezegd: prikkelbare darm. Hij moet nu een tijdje pepermuntolie gebruiken. Dat is dus misschien ook nog iets wat je kunt uitproberen. 

Lorwynne

Lorwynne

23-04-2021 om 08:25 Topicstarter

Jippox, daarom ga ik naar de diëtist. Pepermuntolie deed hier niks.
Sterkte met je zoon.

niet alles gelezen, maar ben je al eens bij een orthomoleculair arts geweest? 

Voor je onrustige huid zou een waterontharder wellicht ook kunnen helpen. Is duur, dat weet ik.

Collega is allergisch voor parabenen. Dat heeft best wel even geduurd, voordat ze daar achter waren. Wellicht ook iets om te vermijden? Google er maar eens op.

Lorwynne

Lorwynne

25-04-2021 om 14:06 Topicstarter

Marie, Nee ik geloof niet in orthomoleculair. Ik heb wel eens met een natuurgenezer gesproken die dit ook aanbood (niet op de praktijk) Maar die vond dat ik maar meteen met B12 injecties moest stoppen. Ik moest dan pillen van een bepaald merk hebben (hele dure bij haar te koop) Lijkt me zeer onverstandig. Na haar gegoogeld te hebben was ik er wel klaar mee, pure geldklopperij volgens mij. 

En parabenen mijd ik al lang, maar het helpt niks. 
En een waterontharder, geen idee. Maar het water uit onze kraan is hier toch prima? 

Waterkwaliteit is in Nederland natuurlijk heel goed, je wordt er niet ziek van.

Het is alleen wel zo dat hard water je huid uitdroogt en daar kun je jeuk van krijgen. Vooral bij eczeemklachten kan een waterontharder dus helpen.

wij hebben er sinds een paar maanden een en ik heb laatst ergens anders gedouchet. Dat heb ik geweten, trekkerig gezicht en jeuk overal.

over orthomoleculair arts. Je baseert je mening dus op 1 voorval?

in elk geval hoop ik voor je dat je je snel beter gaat voelen. 

Marie111 schreef op 25-04-2021 om 19:31:

Waterkwaliteit is in Nederland natuurlijk heel goed, je wordt er niet ziek van.

Het is alleen wel zo dat hard water je huid uitdroogt en daar kun je jeuk van krijgen. Vooral bij eczeemklachten kan een waterontharder dus helpen.

wij hebben er sinds een paar maanden een en ik heb laatst ergens anders gedouchet. Dat heb ik geweten, trekkerig gezicht en jeuk overal.

over orthomoleculair arts. Je baseert je mening dus op 1 voorval?

in elk geval hoop ik voor je dat je je snel beter gaat voelen.

https://skepsis.nl/orthomoleculair-consult/

Komt vaak voor prikkelbare darm.  Afgelopen jaar bij dochter vastgesteld na nare aanvallen van buikpijn. We zijn de gluten maar even vergeten, nooit echt een issue geworden want volkoren is het nu wat de klok slaat.

Dochter eet regelmatig kwark -Almhof vanille of Griekse yoghurt, die hebben voldoende eiwit en vet - met Zonnatura muesli rood fruit of zo. De andere muesli's zit meer suiker in. Afgewisseld met meergranenbrood. Goed drinken met lekkere thee'tjes en ze wisselt tips uit met haar vriendin die het ook heeft.

Morgen weer volkoren rijst vol met groenten. Vandaag volkoren wraps met kerriekip, aardappelen en sperziebonen. Zij zonder ei want daar kan ze niet tegen, wij wel.

We koken ook met plantaardige boter, Wajang, en olijfolie.

Leefstijl wordt steeds belangrijker. Vandaag weer een podcast gehoord over ontstekingsreacties na sommige voedingsmiddelen zoals veel vlees en suiker en harde vetten. Plantaardig is beter. Een tijdje vasten of vegan kan verlichting geven. En veel vezels.

Marie111 schreef op 25-04-2021 om 19:31:

Waterkwaliteit is in Nederland natuurlijk heel goed, je wordt er niet ziek van.

Het is alleen wel zo dat hard water je huid uitdroogt en daar kun je jeuk van krijgen. Vooral bij eczeemklachten kan een waterontharder dus helpen.

wij hebben er sinds een paar maanden een en ik heb laatst ergens anders gedouchet. Dat heb ik geweten, trekkerig gezicht en jeuk overal.

over orthomoleculair arts. Je baseert je mening dus op 1 voorval?

in elk geval hoop ik voor je dat je je snel beter gaat voelen.


https://kro-ncrv.nl/persberichten/keuringsdienst-van-waarde-waterfilters


Lorwynne

Lorwynne

26-04-2021 om 10:18 Topicstarter

Nee Marie, niet op een voorval, maar zo'n gesprek maakte me wel nieuwsgierig naar waar zo iemand eigenlijk voor staat. Ze zullen niet allemaal zo zijn, maar deze dame is op haar facebook een anti vaxxer en een corona ontkenner, en biedt tegelijkertijd behandelingen aan voor vermoeidheid na corona.... 

En verder ook die andere reacties. Ik kom ook wel eens op internet. Ik ken ook niemand die serieus beter is geworden na een bezoek van zo'n dokter. Wel veel hoop hebben gekregen. 

Die aflevering van keuringsdienst heb ik gezien. Mensen worden gewoon gek gemaakt, en zo wordt het geld uit hun zakken geklopt. Maar dit ging niet over waterontharders maar over filters (heeft raakvlakken lijkt me maar toch).

Deze week mag ik naar de diëtist, dus hopelijk kan deze me helpen.

Lorwynne

Lorwynne

06-05-2021 om 17:13 Topicstarter

Inmiddels bij de diëtist geweest en ik ben op een Fodmap dieet gezet. Wel fijne vrouw, die diëtist, gelukkig. Nu maar hopen dat het helpt. Ik ben nu ruim twee dagen bezig dus nog niet veel van te zeggen. Wel dat boodschappen doen erg ingewikkeld is. In de supermarkt is het speltbrood altijd op en het brood wat mijn man wel te pakken had zat weer meel in die ook niet mag grrr.
Ik ga een broodbakmachine lenen dit weekend dus dat is wel iets makkelijker hoop ik.

Bij de dermatoloog een plaktest gekregen maar daar kwam niet echt iets uit. Ik heb gewoon een extreem gevoelige huid. Heb wel zalf voor mijn hoofdhuid, en die slaat wel aan, maar mag die niet te lang en niet teveel gebruiken. Tussen de smeerdagen door wel weer jeuk .
Ik gebruik inmiddels al twee jaar helemaal geen shampoo meer (en dus ook geen andere cosmetica). Dat harde water ook nagevraagd, maar de dermatoloog vond dat geldklopperij. 

Ik moet zeggen dat ik na zoveel ziekenhuisbezoeken kort na elkaar weer even helemaal aan de grond zit zo moe.
Dan heb ik 3 dagen in een week (plaktest) eigenlijk alleen maar gereisd en even in het ziekenhuis gezeten. Dan kan ik in de week erna bijna niet bij het ziekenhuis komen voor de diëtist. Ik heb twee dagen plat gelegen en ben nu net een halve dag weer een beetje actief. 
De hoop dat ik ooit weer een normaal leven kan leiden is wel even ver weg.

Wat ik daarbij zo erg vind is het stigma wat je hebt als gezond uitziend iemand. Ik doe ook best wel eens iets; een dagje/weekendje  weg, concert of theater en soms een feestje, maar dan hoor je weer dat ze je niet geloven, want een echt moe iemand kan dat immers niet.
Ik moet heel erg leren daar niks van aan te trekken, maar dat valt zo heel erg niet mee. Wat dat betreft ben ik bijna blij met Corona, want dan is thuisblijven gewoon normaal... Erg he.

Heb je geen bakker in de buurt waar je kunt reserveren. Of we reserveerden ook in de supermarkt. Dan spreek je een dag af, bij ons was dat gewoon zaterdag omdat we fulltime werkten. Het is even in de rij staan, maar dan kun je het brood voor een week of langer in de vriezer doen.

Zelf brood bakken is super maar als je al geen energie hebt zou ik me toch zoveel mogelijk beperken.

Het fodmap dieet is inderdaad best wel ingewikkeld en het kost veel tijd om het een beetje eigen te maken.  Boodschappen doen is vooral etiketten lezen. Kind heeft dit dieet gevolg ivm prikkelbare darm. Wij hebben veel info gehaald uit  de fodmap food guide . In deze app staat veel informatie over de ingrediënten van verschillende producten. Kind heeft heel veel baat gehad bij dit dieet. 


Heb je er al aan gedacht, ook vanwege de energie, om online te bestellen en te laten bezorgen? Bij AH kan dat al voor een bedrag vanaf 50 euro. Je hoeft het niet eens elke week te doen als je een vriezer hebt.

Daar kun je ook speltbrood en tegenwoordig veel andere dieetproducten vinden.

Voor corona deed ik nog alles op de fiets maar ik stortte bijna in, niet normaal meer. Nu ik het online doe heb ik meer energie voor andere dingen.

En dan doe ik toch af en toe een boodschap op de fiets maar niet meer die grote hoeveelheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.