Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maarten

Maarten

16-05-2016 om 11:28

macula en een kaasplankje

Ik heb te horen gekregen dat ik macula pucker heb. Dit moet nog wel door de oogarts volledig onderzocht worden. Voor nu moet ik het doen met de scans van de optometrist. Het is al vervelend maar nog vervelender is dat ik mijzelf nog best jong vindt: 38, en ik moet nog zoveel doen!! Kaaskopje: Ik las je bericht hopelijk vind je deze nieuwe lijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2016 om 12:02

Gevonden

Ik heb vanmiddag weer even gekeken hoe het zat, maar het lijkt erop dat ik de milde variant heb.Ik ben van geboorte af aan zeer bijziend, zwakke netvliezen, netvliesloslating en rond mijn 40ste heb ik staar gekregen. Ook nastaar. Ik heb door de staar nieuwe lensjes gekregen, met een groot deel van mijn brilsterkte daarin verwerkt. Mijn bril is daardoor een stuk dunner, -15 minder, mijn bril is nu ongeveer -5. Maar ik heb een zicht van 50 procent. Na de staar'perikelen' heb ik nog 'iets' gehad waardoor mijn netvlies niet netjes aansloot op de achterwand. Als ik de plaatjes bij de informatie van macula degeneratie bekijk, zie ik daar een vergelijkbaar plaatje van zo'n netvlies. Het netvlies rimpelt en de lagen zijn niet netjes aangesloten. Dat is redelijk goedgekomen, maar er schijnt sindsdien een membraam (een heel klein vliesje) aan mijn netvlies te trekken en dat veroorzaakt dat ik met dat oog niet goed zie in schemer en donker. Bij goed daglicht valt het mee. Ik heb dus geen volledige vlek die in mijn beeld stoort, het is een beetje als zo'n zonnebril met aan de bovenkant heel licht getint glas en de onderkant normaal gekleurd glas. Ik zie door dit probleem niet goed diepte, vooral op de trap naar beneden merk ik dat. Ik verfoei trappen zonder duidelijke lijn, of stippen oid, waaraan je kunt zien waar de traptree stopt. Ik zeg er eerlijk bij dat de oogarts nooit hardop gezegd heeft dat ik macula degeneratie héb, maar ik zou niet weten wat het anders is. Het heeft dezelfde kenmerken, als omschreven bij de lichte vorm. De oogarts durft er vanwege de belabberde staat van mijn netvlies niets aan te doen, uit angst dat ik dan van de wal in de sloot raak.

En jij, hoe erg is het?

Maarten

Maarten

16-05-2016 om 18:08

Ikea zonder perspectief

Hm dat is vervelend zeg!!! Nou ik heb een bril vanaf mijn 11e ofzo. Niet eens echt sterk, -1,5 en 1,4 ofzo dus ik kan prima functioneren zonder bril. Soms heb ik wat migraine achtige verschijnsels waarbij er een deel van het gezichtsveld weg valt. So far so good. Tot ik vorige week ineens zwarte lichtgevende adertjes in mijn gezichtsveld zag. Tevens trad er een vermindering van scherpte op. Het leek een beginnende migraine maar dit verschijnsel hield langer aan. Toch maar even naar de opticien, die wilde de bril poetsen maar bij het horen van mijn klachten toch maar een scan van de optometrist. Daar zag ik het ook letterlijk: in mijn goede oog een keurige punt in het netvlies en bij mijn slechte oog gerimpel! Ik schrok mij wezenloos natuurlijk. Ik kan morgen pas verder bellen via de huisarts voor een afspraak bij de oogarts.

Voor nu: Accepteren dat mijn lijnen niet recht zijn, mijn perspectief voor geen meter klopt, adertjes zie en een soort geel grijs vlekje heb. Ik heb vandaag de Ikea overleefd maar mijn ogen zijn op nu. Het vergt aardig wat aanpassings vermogen...

Oogje

Oogje

16-05-2016 om 20:06

Goed je klachten uitleggen

Leg je klachten eventueel telefonisch goed uit aan je huisarts, zodat je snel bij de oogarts terecht kunt.
Ik kwam ongeveer dezelfde klachten s'avonds bij de huisartsenpost, en moest de volgende ochtend met spoed naar de oogarts.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2016 om 22:27

Ik ben benieuwd

hoe het bij de oogarts gaat.

Pupil

Pupil

17-05-2016 om 10:56

ogen

Tenzij de optometrist anders heeft gezegd (niet progressief, niet gevaarlijk, mag wachten), zijn ogen altijd spoed. Zeker bij verminderde visie. Je zou normaal gesproken dus niet op je huisarts hoeven te wachten maar naar de huisartsenpost kunnen gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2016 om 11:10

Oh...

Ik lees nog eens goed en wat ik heb zou ook zomaar onder macula pucker kunnen vallen. Ik zie daarbij staan dat er een vliesje over de gele vlek is gegroeid. En dat is in mijn geval zo. Nou ja, hoe dan ook, goed is het niet. De goede naam verandert daar niet zoveel aan.

Heb je al een afspraak bij de oogarts?

Maarten

Maarten

17-05-2016 om 11:13

scans

Vanochtend de scans opgehaald om vanmiddag naar de huisarts te gaan. Kijken hoe snel ik terecht kan bij de oogarts. Op de scans is duidelijk een goed oog te zien met een mooie dip in het netvlies. Op het andere oog een gerafeld gebied zonder mooie dip... Ben benieuwd...

Maarten

Maarten

17-05-2016 om 11:25

optometrist PS

De optometrist zei overigens dat het geen spoed kent. Maar goed ik wil wel snel antwoord en uitsluitsel.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2016 om 17:06

Als het op mij lijkt

Is het inderdaad geen spoed. Heb je al een afspraak? Anders de doktersassistente laten bellen.

Pupil

Pupil

17-05-2016 om 22:21

geen spoed

Als het geen spoed is heeft het geen enkele zin te laten bellen door arts of assistente. Alleen met spoed heeft dat invloed en soms zelfs dan niet helaas. (ik ben DA)
Sterkte

Maarten

Maarten

17-05-2016 om 22:50

oog arts

We zijn van 3 maanden uitgekomen op 2 - 4 weken wachttijd. De behandelende arts gebeld. Toch aardig nog. Wat is DA? O...doktersassistent...
Nu maar hopen dat ik een beetje wen aan dit beeld. Morgen weer volle bak aan de slag op het werk! Soms lijkt het weg te zijn..maar dan kijk ik rond en..o nee toch niet

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2016 om 15:56

Kun je je werk wel doen Maarten?

Als je je werk niet kunt doen, wel eerlijk tegen jezelf zijn hoor. Het is uitermate vermoeiend om door een raar beeld heen te moeten kijken.

Maarten

Maarten

18-05-2016 om 21:22

jah

Ging aardig vandaag. Ik heb gelukkig veel afwisselende taken. De monitor is het meest lastige. Ben blij dat ik geen rechte lijnen hoef te trekken....

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2016 om 09:18

Monitor

Ja dat kan ik me voorstellen. Ik had op een gegeven moment ook een beeld waarin rechte lijnen prachtige kunstwerken werden, zwarte vlekken her en der en lichtshows in mijn oog. Vooral dat laatste heeft nog wel even geduurd voor dat echt weg was. Er zat vocht tussen de netvlieslagen. Geen complete netvliesloslating, zo werd mij uitgelegd. Dat heb ik in mijn jeugd wel gehad.

Maar je moet een beetje voor jezelf zorgen. Als je te moe wordt door dit rare kijken, word je zicht er ook niet beter op. Dus als een paar uur minder werken nodig is, wel aan de bel trekken.

Maarten

Maarten

19-05-2016 om 20:35

dankje

Ga ik zeker op letten! Het valt op hoeveel mensen eigenlijk niet echt snappen wat het betekent als je zicht ineens anders is. Iedereen heeft ook wel wat meegemaakt maar dat beperkt zich tot een bromvlieg of een steentje in het oog. Had ik dat maar. Dit is zo lastig uit te leggen en te laten snappen wat de impact eigenlijk is. En in mijn geval ook een stuk onzekerheid hoe dit gaat verlopen... Hoe ben jij met je visueel ongemak verder omgegaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2016 om 23:43

Ongemak

Omdat ik van jongsafaan al gewend ben aan een stevige bijziendheid, is het "behelpen" voor mij gewoon, maar wat ik wel als beperking van mijn mogelijkheden ervaar, is dat ik miet meer in het donker durf te fietsen en bij daglicht ook heel onzeker ben geworden op de fiets in het verkeer. Ik mis wel eens iets en heb twee jaar geleden ook daadwerkelijk iemand van de fiets gereden. Dat vind ik op gezette tijden best frustrerend. Ik ben 55 en geen 80.

Maarten

Maarten

20-05-2016 om 06:45

wennen

Oei! Ik kan mij goed voorstellen dat er activiteiten zijn die het inderdaad onzeker maken! Volgens mij is het zaak om zoveel mogelijk te blijven doen zonder die frustratie...tenzij ik natuurlijk ook mensen ga aanrijden...of de vaatwasser inruim met kleren! Het is niet voor te stellen wat verminderd zicht met je doet tot je het zelf echt ervaart. En 55 is inderdaad geen 80!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 11:38

Ja hoor

Je gaat gewoon zover als waar jij je goed bij voelt. Maar ik ben echt gevaarlijk, haha. De afwas-en wasmachine heb ik gelukkig ook nog nooit door elkaar gegooid.

Maarten

Maarten

20-05-2016 om 18:55

Dan is er nog hoop

Danielle1

Danielle1

02-11-2019 om 15:12

Membraan

Heb een membraan op het linkeroog, dit geeft een vertekend beeld. De oogarts ziet een operatie niet zo zitten omdat het meer na- dan voordelen kan hebben. Dit geeft vaak vermoeide ogen. Wat is een mogelijke remedie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.