Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

11-09-2018 om 12:43

Meningokokken vaccinatie


B gedaald

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/Meningokokken

Op deze pagina een grafiek met het voorkomen van de typen B, C, W en Y.

Het aantal gevallen van meningitis door mingokokken B is volgens deze grafiek juist scherp gedaald. Je ziet dat W gestegen is.

De grafiek gaat tot in 2017. Misschien zijn er nog gegevens over 2018?

Inderdaad

Ikkedus
' Doe dat dan nu alvast maar, zou kunnen dat je nu minder last van voorraadperikelen hebt dan straks als de grote hausse aan de beurt is.'
De voorraden zijn beperkt en wat ik begrepen heb zijn die nu vooral bestemd voor bepaalde doelgroepen die de meeste kans lopen op ernstige schade door de ziekte. Wie dat zijn is grotendeels vastgelegd volgens landelijke richtlijnen (RIVM) en er zouden via de apotheek voorraden beschikbaar zijn voor kwetsbare mensen. Dan kan dan via de huisarts.
Om nu allemaal alvast te gaan lopen voordat ' de grote hoop' komt betekent dus: ikke ikke ikke....
Ik onderschat de ziekte geenszins, het is echt een dramatische ziekte. Maar mij lijkt het goed als de mensen die het meeste risico lopen ook het eerste beschermd worden.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 15:21

tsjor

"Om nu allemaal alvast te gaan lopen voordat ' de grote hoop' komt betekent dus: ikke ikke ikke...."

Je kinderen zijn niet 'ikke' en ja, als de Titanic zinkt zet ik ze het liefst als eerste in de reddingsboten. En dan stappen we er zelf in in het kader van de gezinshereniging...

Geen 100% garantie

Bij de Titanic had je 100% garantie dat je in het water terecht zou komen. Er is gelukkig bij Meningokokken geen 100% garantie dat je het krijgt. Er is zelfs een heel kleine kans dat je het krijgt. En als je het krijgt en gezond bent is er nog een kans dat je het overleeft. Voor bepaalde groepen is die kans iets kleiner. Die krijgen nu dus voorrang. En terecht, lijkt mij. Je zou toch niet willen dat een kind sterft, omdat jouw gezonde kind het vaccin heeft gekregen waarmee het risico-lopende kind gered had kunnen worden?

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-09-2018 om 16:22

En die vaccins?

Die worden qua aanbod niet op de vraag afgestemd?

Ik vind de ikke ikke ikke ook wat ongepast. Ook schijnbaar gezonde kinderen kunnen deze ziekte krijgen en er aan overlijden. Waarom denk je dat dat rijksvaccinatie programma nu juist opgestart wordt? En waarom denk je dat het gefaseerd ingevoerd wordt?
Wat dacht je van beschikbare budgetten?

Dat speelt allemaal niet als mensen zelf de kosten voor hun rekening nemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 18:34

tsjor

"Er is zelfs een heel kleine kans dat je het krijgt."

Ok...

"Je zou toch niet willen dat een kind sterft, omdat jouw gezonde kind het vaccin heeft gekregen waarmee het risico-lopende kind gered had kunnen worden?"

Oh, maar er is maar een *heel kleine kans* dat dat kind het krijgt, dus daar zou ik me geen zorgen over maken

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-09-2018 om 18:53

Tsjor

Ik geloof niet dat het zo werkt dat het ten koste gaat van de aangewezen groepen wanneer mensen op eigen houtje (via huisarts of GGD) een vaccin voor hun kind(eren) kopen?

Ik zou denken dat de voorraad die er is allereerst bewaard en gebruikt wordt voor de aangewezen groepen (waarbij het natuurlijk ook wel zo is dat de aangewezen groepen bepaald zijn door de hoeveelheid beschikbaar vaccin) en dat wat daarvan over is (en in hoeveelheid niet genoeg is om een volgende groep te dekken) beschikbaar is voor ‘particulieren’ die vaccinatie voor hun verre reis regelen of bezorgde ouders die nu iets voor hun kinderen willen.
Ik geloof dus niet dat een kind dat het nodig heeft het vaccin misloopt doordat anderen het via de andere weg kunnen organiseren.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-09-2018 om 18:58

Aanvulling

als er kinderen zijn die aangewezen worden als hoog risico en zich daarom kunnen laten vaccineren dan denk ik dat daar rekening mee gehouden is.

Mocht dat niet zo zijn en het feit dat mensen gelegenheid hebben zelf iets via ha of GGD te regelen ten koste gaat van mensen die vatbaarder zijn, dan vind ik dat er minder vaccins beschikbaar zouden moeten zijn voor mensen buiten het vaccinatieprogramma om.

Aagje

Ikkedus

Ikkedus

12-09-2018 om 20:24

Aantallen

AnneJ, in de grafiek is te zien dat de ziekteaantallen door meningokokken B al een aantal jaren, zo’n beetje sinds 2011, stabiel is. En dat het aantal ziektegevallen door B en W nu gelijk is.
Aagje, ik denk ook dat het zo werkt. Er wordt zo goed mogelijk gezorgd dat het vaccinatieprogramma gevolgd kan worden. Wat er dan nog over is, is voor de ‘vrije verkoop’, dwz via een recept van een arts.

OND

OND

13-09-2018 om 16:57

Ja maar en de kans op autisme dan?

Weeral prikken...
Wordt je daar niet gewoon sterker van, eens je de ziekte gehad hebt? Ja toch?
Is dat niet beter dan ons immuunsysteem nog meer te verzwakken met nog een vaccinatie?
Is dat nu zo een probleem dat er wat streptococcen, serotype W zijn? Uiteindelijk bedraagt de sterfte toch maar een 20%?
/s.

OND

Nou inderdaad, misschien toch maar niet doen dan!

OND

OND

13-09-2018 om 19:31

Hier is dat in elk geval niet nodig:

onze "bevoegde diensten volgen de situatie in Nederland op de voet".
Zoals tijdens de Tsjernobyl-crisis: toen volgden de "bevoegde diensten" de situatie ook "op de voet". Later bleek dat de data "een beetje aangepast waren" om "de bevolking niet te verontrusten".
Toen er hier destijds sprake was van een verontrustend slechte gezondheidstoestand van bewoners in de nabijheid van een chemisch bedrijf, gebood de bevoegde minister (Master landbouwwetenschappen, ze kende er dus wel iets van): een "grondig wetenschappelijk onderzoek" om zulks na te gaan.
De onderzoekers gingen aan de slag: 100m links en 100m rechts van het bedrijf werden mensen ondervraagd, onderzocht, er werden bloedstalen genomen enz.
Het -ogenschijnlijk- "wetenschappelijk erg goed onderbouwde" verslag kwam tot de bevinding dat er geen verschillen waren tussen de onderzochte populaties en dat er dus geen bewijs was van gezondheidsschade veroorzaakt door dat bedrijf .
Opdracht geslaagd.
En laat ik niet beginnen over de "dioxine-crisis"...

Als je vergelijkt met de DTP vaccinatie...

In 2017 is bij het RIVM één geval van tetanus gemeld, 4 gevallen van difterie, en 0 gevallen van polio. Toch wordt geadviseerd voorafgaand aan een buitenlandreis het DTP vaccin te herhalen als dit niet in de afgelopen 10 jaar toegediend is. Dat vinden we doodnormaal.

In 2017 zijn er 204 gevallen van meningococcen gemeld.

You do the math...

De GGD Amsterdam (Reizigersvaccinaties) heeft het meningococcen vaccin (A,C,W en Y combinatie) op de prijslijst staan. Dus het kan. Het Rijksvaccinatieprogramma koopt via een andere route in, het gaat niet ten koste van elkaar.

@Alison, misschien kun je je kinderen een combinatie van DTP en Meningococcen aanbieden? Jouw kinderen hebben de DTP waarschijnlijk voor het laatst gehad toen ze 9 waren (tenzij ze na hun 19e nog een keer vaccinaties voor een buitenlandreis zijn gaan halen, dan zullen ze een herhaling gehad hebben).

Of je biedt ze een consult aan en ze mogen zelf kiezen welke vaccinaties ze zinnig vinden?

Ikkedus

Ikkedus

14-09-2018 om 16:08

Welk vaccin

Daar kun je dus over nadenken ja. DTP als je niet op reis gaat, hm. Kleine kans op narigheid in die hoek.
Dat ligt anders voor de meningokokken B. Aantal gevallen al een tijdje stabiel op 70-80 per jaar, net zoveel als meningokokken W nu. Oke, dat stijgt, en daarom worden nu de tieners gevaccineerd, zo hoopt men de stijging tot staan te brengen en zelfs een daling te krijgen.
Daarom verbaast het me toch wel een beetje dat de mensen die nu bang zijn voor W en hun niet-doelgroepers willen laten vaccineren, niet bang zijn voor B. Terwijl voor W na de campagnes van volgend jaar een kudde-immuniteit gaat ontstaan waar iedereen van profiteert, voor B is dat niet.

Ook ernstig maar er overlijden minder patienten dan bij w.

Flavia

Flavia

14-09-2018 om 16:42

RIVM produceert niet

Het RIVM onderzoekt en ontwikkelt wel vaccins maar zij produceren zelf geen vaccins.
Verder hebben zij een adviesfunctie naar de overheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 16:55

Ikkedus

Ook als je niet op reis gaat, kun je iets overnemen van mensen die wel op reis gaan, dus het lijkt me niet handig om d en p weg te laten zolang je niet op reis gaat. T weglaten vind ik ook onwenselijk. Kinderen beschadigen vaker iets aan hun lichaam, door valpartijen en dergelijke, ook een dierenbeet vormt een risico. Preventief vaccineren vind ik noodzakelijk 'kwaad'. Ik neem aan dat je niet wilt afwachten of een kind tetanus zal krijgen, want dat is echt geen pretje.

Ikkedus

Ikkedus

14-09-2018 om 18:02

Kaaskopje

Ik zeg helemaal niet dat je dtp moet weglaten in het programma voor kinderen. Ik reageer op Syboor, die TS de overweging geeft om haar kinderen, twintigers, opnieuw dtp aan te bieden hoewel ze niet op reis gaan. Zonder reisplannen zijn er voor nu nuttiger vaccinaties te halen denk ik.

Ikkedus

Ikkedus

14-09-2018 om 19:17

En dus AnneJ?

Sterftekans bij W mag wat hoger zijn maar sterfte is niet het enige. Daaromheen nog een aanzienlijk groter percentage met een bak ellende zoals hersenschade, geamputeerde ledematen, doofheid etc. Zeker ook bij B. Lijkt mij niet dat dat nou de doorslag geeft van, W vaccinatie wil ik echt wel want eng, maar B mwah laat maar zitten.
Wonderlijk ook als je dit afzet tegen de hpv vaccinatie. De sterfte aan baarmoederhalskanker is rond de 200 per jaar. Tweederde daarvan kan worden voorkomen met de vaccinatie, en evenzoveel van de bak ellende die daar omheen hangt. Nou, die prik slaat een groot deel van onze pubers af, te verwaarlozen risico, die getallen. Overkomt mij niet.
Ik ben benieuwd hoe groot de oplomst voor de W-prik is, met ‘maar’ een dodental van in de tientallen. Toch flink hoger denk ik, omdat ziek worden en doodgaan daaraan meer in het nu kan liggen. Korte termijn denken is de jeugd wel eigen.

Risico en kosten bij b

https://www.cdc.gov/vaccines/hcp/vis/vis-statements/mening-serogroup.html

"As with any medicine, there is a very remote chance of a vaccine causing a serious injury or death."

Gezien het ontwijkende karakter van de meningococcus b is het maken van een veilig vaccin nogal een operatie geweest. Niet alleen de effectiviteit bleef achter maar ook de veiligheid. Aanvankelijk mocht het alleen gegeven worden aan kinderen boven de tien.

We leven in een omgeving van virussen en bacterien. Je zult toch een afweging moeten maken waar je wel en niet tegen vaccineert.
Vaccineren geeft ook een gezondheidsbelasting.

Het is niet verstandig om dat te negeren.

Ikkedus

Ikkedus

14-09-2018 om 20:53

Tuurlijk

maak je een afweging, maar dan wel liefst op grond van recente informatie. Aanvankelijk mocht het alleen gegeven worden aan kinderen boven de tien, ja de ACWY ook. En nu zijn die vaccins zo ver dat het ook bij babies al werkt. En veilig uiteraard anders mocht het de markt niet op.
Dat aanvankelijke is nog belangrijk voor jou? Prima hoor. Maar tegenwoordig zit het al een tijdje in het Engelse vaccinatieprogramma voor babies.
Als Nederland het budget er voor (over) heeft komt dat ook hier. En dan gaan alle ouders van wie het kind net niet meer in het programma valt het uit eigen zak betalen. Dat kan nu ook alvast, is al sinds 2013 verkrijgbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 22:18

Ikkedus

Ach, dat had ik niet gezien 😊

W? En B?

Toendertijd vielen onze kinderen buiten RIVM-programma wegens tijdelijk verblijf in buitenland. In een tussentijdse zomervakantie, heeft het consultatiebureau een vaccinatie geregeld. We hebben een vaccinatie bij de apotheek gekocht en de CB heeft het toegediend. Het gaf ons een hele geruststelling, daar een kind van vrienden een infectie bijna niet overleeft had.
Ik zou dus niet een jaar wachten, eer je een oproep krijgt.

Alleen was dit een C-variant.
Beschermd de oude variant van ca 15 jaar geleden je kind nog tegen een hersenvliesontsteking?

kaplablokje

kaplablokje

15-09-2018 om 12:13

Nee

Het vaccin biedt een aantal jaar bescherming. Bovendien is dat een vaccin tegen meningokokken type C, maar type B en W waren hier ook rond. Net als pneumokokken. En hib.

Kaplablokje

Kaplablokje

15-09-2018 om 12:18

@Kaaskopje

Ik zag overigens op de site van de GGD dat zij mensen bij wie de milt is verwijderd adviseren zich in te laten enten tegen meningokokken.

Ikkedus

Ikkedus

15-09-2018 om 15:42

Flanagan

De vaccinatie tegen meningokokken C zit hier al een tijdje in het programma en de ziekte komt daardoor weinig meer voor in Nederland. De kans dat je dat hier oploopt is daarom niet zo groot. Als je op reis gaat is het goed te kijken of de termijn voor individuele bescherming niet verstreken is.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 17:18

Kaptablokje

Oh, dat geef ik door. Ze neemt het wel serieus merkte ik, dus hier kan ze wat mee.

Kaplablokje

Kaplablokje

15-09-2018 om 18:03

@kaaskopje

https://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties-en-ziekten en dan bij de meningokokken.

Ikkedus

Ikkedus

15-09-2018 om 19:42

Kaaskopje

Als het goed is let haar arts er op dat ze goed gevaccineerd is. Behalve voor meningokokken ook voor pneumokokken en Hib. Er wordt aangeraden om dat al voor de miltverwijdering te doen en kon dat niet, dan kort daarna. Ze zou kunnen navragen hoe dat bij haar zit als ze het niet meer weet, en idd wanneer ze in aanmerking komt voor de ACWY vaccinatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 01:44

Kaptablokje en Ikkedus

Ik heb haar de link van die pagina gestuurd.

De eerste periode na miltverwijdering is het meest risicovol, dus kreeg ze inderdaad het een en ander toegediend. Ik ben nu alleen kwijt wat ook alweer.

Haar milt is met spoed verwijderd, dus er was geen sprake van dat ze zich al kon laten vaccineren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.