Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

11-09-2018 om 12:43

Meningokokken vaccinatie


M. Lavell? Hier aan huisarts gevraagd en gekregen,niks geen RIVD

Ik heb vorige week maandag met de huisarts besproken dat mijn zoon (wordt 17 in december dus zou volgend jaar opgeroepen worden) nu al (op mijn kosten) gevaccineerd wordt. Het was geen enkel probleem, wel moest ik zelf de vaccinatie betalen (60 euro's). Het is vanmiddag gebeurd, zoon stond er achter (we hadden het eerder besproken naar aanleiding van de interview in M van de vader van een jongen van 17 die van de zomer overleed.
Sini

Guppie

Guppie

21-09-2018 om 20:57

2002

Uit informatie van het RIVM begrijp ik dat meningokokken C sinds 2002 wordt gevaccineerd bij kinderen van 14 maanden. Kinderen boven de 15, 16 jaar en volwassenen zijn dus veelal niet ingeënt. Waarom zou een ziekte verdwijnen door een paar kinderen in te enten? Dat verband kan je trouwens helemaal niet aantonen. Dat is een aanname. Ziektes komen en gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-09-2018 om 21:31

guppie

In 2002 werden veel meer kinderen opgeroepen. Mijn kind van toen ruim 3 werd ook gevaccineerd.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-09-2018 om 21:39

En nu ik er over nadenk

Volgens mij werden toen ook basisschoolkinderen en kinderen in de vo-leeftijd versneld gevaccineerd. Maar precies weet ik het niet meer.

Aagje

Reactie op vaccinatie

Toeval of reactie, zoon (gisteren gevaccineerd) heeft vanavond verhoging en overal spierpijn. Hij is niet echt ziek maar ook niet lekker. Meer mensen met reactie? Het was te laat om de ha te bellen toen hij thuis kwam.
Sini

Flavia

Flavia

21-09-2018 om 21:58

Guppie

De resultaten van het onderzoek naar het effect van de vaccinatie tegen meningokokken C

https://www.ntvg.nl/artikelen/eerste-effect-van-landelijke-vaccinatiecampagne-tegen-meningokokken-c-ziekte-snelle-en

in 2002 zij in 2 perioden alle kinderen tussen 0 en 18 gevaccineerd. in juni-juli 2002 (1-5- en 15-18-jarigen) en september-november 2002 (6-14-jarigen)

Tamar

Tamar

21-09-2018 om 23:16

Hier

Geen enkele reactie. Kan pech zijn, er doen allerlei (ongevaarlijke) virussen de ronde op het moment.

Pooh bear

Pooh bear

22-09-2018 om 00:13

Dochter valt er net buiten

Mijn dochter wordt eind november 18 als ik het goed begrijp valt ze er helemaal buiten ook volgend jaar.
Terwijl het toch het meest voorkomt bij jongeren tot 24 jaar. Dat begrijp ik dan niet helemaal. Ik ga het ook maar eens voorleggen aan mijn dochter.

Tamar

Tamar

22-09-2018 om 22:36

Hier toch maar wel gedaan bij de 18-jarige. Ze was er zelf ook best nerveus over, dus het geeft rust in de tent.

Nou is het wel zo dat iedereen die vaccineert het risico voor de rest vermindert. En dat geldt zeker voor het vaccineren van peuters, die niet aan hygiëne doen en over iedereen heen hoesten en snotteren.

Ele

Ele

25-09-2018 om 13:48

Wakker

Hmm we hebben dochter een jaar of 8/10 geleden op eigen gelegenheid in laten enten, ik weet niet eens meer waarom. Kon toen gewoon bij de huisarts. Was er toen meer dreiging? Nu door dit draadje ga ik twijfelen, ik heb daar nooit meer bij stil gestaan, om nu 18 jarige ook in laten enten. Die is dus niet ingeënt volgens planning lees ik?

Angela67

Angela67

25-09-2018 om 17:09

Enten / ot

Enten doe je met bomen; inenten = vaccineren
Gr Angela

Ikkedus

Ikkedus

25-09-2018 om 17:45

Ele

Heb je het nu over meningokokken W?

Ele

Ele

26-09-2018 om 12:48

Reactie

Angela: Als ik het over mijn boom had gehad had ik wel geschreven: ik ga mijn boom laten enten en niet: ik ga mijn boom in laten enten dus je snapte heel goed wat ik bedoelde.
Je kunt je ook maar ergens druk over maken

Ikkedus: dat is een goeie. Ik kan nu niet zo snel terugvinden welke inenting dochter gehad heeft B/ W ? 18 jarige zou dan W moeten krijgen als ik/hij daar voor zou kiezen.

Ikkedus

Ikkedus

26-09-2018 om 17:03

Ele, dat zal wel C geweest zijn

Meest waarschijnlijk is dat tegen meningokokken C geweest. Daar was toen een campagne voor. Dat heeft niets te maken met bescherming tegen W. Maar, er is geen uitbraak van W nu, alleen oplopende cijfers van gevallen. En om dat een halt toe te roepen en een uitbraak te voorkomen wordt er nu gevaccineerd in bepaalde groepen. Het idee is dat iedereen daarvan meeprofieteert omdat er dan geen uitbraak komt.

Angela67

Angela67

26-09-2018 om 19:23

Ele

Tuurlijk begreep ik je wel, en het is ook helemaal niet belangrijk. Behalve natuurlijk als je wil dat mensen je serieus nemen als je iets verkondigt over zo'n onderwerp. .
Gr Angela
Ps wat een rare reactie trouwens van jou, nu ik erover nadenk. Je gebruikt toch gewoon het verkeerde woord? Als je het over bomen had gehad had ik toch niet gereageerd?

Angela - Els

Angela, Val jij Els nou aan op haar zinnen uit #71?

Daar staat:
- Hmm we hebben dochter een jaar of 8/10 geleden op eigen gelegenheid in laten enten
- om nu 18 jarige ook in laten enten

Of duidelijker
- Hmm we hebben dochter een jaar of 8/10 geleden op eigen gelegenheid IN laten enten
- om nu 18 jarige ook IN laten enten

Omdat inenten een scheidbaar samengesteld werkwoord is, kan het voorzetsel los van het werkwoord geplaatst worden. Ze schrijft dus wel degelijk inenten en niet enten.

Als je iemand aanvalt op verkeerd woordgebruik moet je wel zorgen dat je de tekst goed leest.

Angela67

Angela67

26-09-2018 om 23:39

Het is gecorrigeerd

Achteraf. Ele geeft ook aan dat ze de bomenterminologie gebruikte, dus dat is het issue niet. Ik dacht dat ze niet wist dat ze het verkeerde woord gebruikte. Dus daarom mijn posting 😁. Lekkere tijdsverspilling van zowel mij, Ele en jou en forumbeheer. Gelukkig heb ik mij voorgenomen dit nooit meer te doen. Want hé wie zonder taalfouten is werpe het eerste woordenboek!
Gr Angela

Ele

Ele

26-09-2018 om 23:49

Angela, jij bent echt grappig

Er is niks gecorrigeerd en daar mag je van mij forumbeheer naar vragen. Wat een onzin. Wat er staat stond er. Nogmaals: waar maak je je in godsnaam druk over.

Ele

Ele

26-09-2018 om 23:54

Sorry mensen voor deze onnodige, vervelende onderbreking

En nu graag weer verder

Angela67

Angela67

27-09-2018 om 00:10

Ok Ele

Ik vind het geen probleem om te erkennen dat ik er naast zat, gelukkig geen last van taalego. Maar waarom schreef jij dan dat je wel wist wat ik bedoelde? Dat klinkt dan toch mysterieus....?
Gr Angela

Ele

Ele

27-09-2018 om 00:47

Angela

Ik schreef dat JIJ wel wist wat IK bedoelde

Welterusten

Yahtzee

Yahtzee

27-09-2018 om 14:24

kinderen

Hier 3 kinderen tussen de 18 en 21. Ze vallen wel in de risicogroep maar niet in de groep die vallen onder het rijksprogramma. Ik heb met hen overlegd en zij willen eigenlijk wel de vaccinatie halen. Zij studeren alle 3, zitten vaak in de trein, zitten geregeld met wisselende groepen mensen in ruimtes. Ik heb de huisarts gebeld. Die heeft een recept uitgeschreven. Het vaccin is niet te krijgen momenteel, dus staan ze op de wachtlijst bij de apotheek. Geen idee hoelang dit duurt. Kosten zijn voor ons.

Vogel

Vogel

27-09-2018 om 19:44

Geregeld

Zoon (18) leidt sinds dit jaar ineens een heel actief studentenleven met alle ongezonde bijwerkingen van dien. We hebben het er over gehad en hij wil zich toch laten inenten. Gergeld bij de GGD, daar hadden ze wat afzeggingen zodat hij over een maand (!) terecht kan. Het is daar dus wel druk. Kosten €100, wel fors meer dan de €60 die ik her en der zie.

hier

Dochter is volgend jaar aan de beurt in rijksvaccinatieprogramma. Zoon (19) valt er buiten. Ik heb vaccinaties via de huisarts geregeld. Volgende week zijn de vaccins er. De kosten zijn 60 euro per vaccin. Ik krijg de indruk dat alleen het vaccin zelf betaald moet worden en niet de vereiste medische handeling.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2018 om 21:14

Angela

Mooi dat ik niet meer de enige taalnazi ben. Nou alleen nog het goeie moment kiezen...

anne

anne

28-09-2018 om 17:18

hier

zijn de vaccins ook op- komen pas half oktober weer. Maar de apotheek houdt een slag om de arm. Kan ook later zijn.
Ze kunnen wel in buitenland bestellen; 72 euro ipv 60 euro.

Zus

Zus

29-09-2018 om 15:47

GGD

Een paar dagen geleden online een afspraak met de reizigersvaccinatie afdeling van de GGD gemaakt en gisteren is kind (15) gevaccineerd. We waren daar niet de enigen . Blijkbaar ook voldoende vaccin beschikbaar (Amsterdam).

Bert

Bert

09-10-2018 om 08:31

Bijsluiter

Voor je je laat vaccineren zou ik wel eerst de bijsluiter lezen en onderzoeken of het vaccin voldoende getest is. Er zijn vaccins die meer schade veroorzaken dan voorkomen.

Triva

Triva

09-10-2018 om 08:48

Bert

En hoe ga jij dat onderzoeken dan?

Bert

"Er zijn vaccins die meer schade veroorzaken dan voorkomen." Kun je mij vertellen welke schade dit vaccin veroorzaakt. Ik weet wel wat het vaccin voorkomt: risico op overlijden of ernstige lichamelijk klachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.