Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

11-09-2018 om 12:43

Meningokokken vaccinatie


Kaplablokje

Kaplablokje

19-10-2018 om 21:37

Hier

is bij de priklijn volgens mij ook wel een plek voor kinderen die wat meer aandacht nodig hebben.

Sukke

Sukke

20-10-2018 om 01:12

Vogel/Tango

" Daar gaat geen arts emla voor voorschrijven..."
Waarom niet? Het is er voor.
Zeker bij gevoelige kinderen ( te lezen in een ander onderwerp kan dit kind niet zoveel pijn verdragen)lijkt het me wél een reden voor te schrijven. Ik schrijf het sommige volwassenen nog voor. Wat hebben zij en ik er aan als ze flauw vallen of in paniek raken?

Tango als het hem over zou halen: even de praktijk bellen. Het haalt de huidpijn van het prikken weg. De vloeistof blijft wat gevoelig.

flauwvallen

Tegen flauwvallen kun je kort voor de vaccinatie een groot glas water drinken, en je billen flink samenspannen. Beide werken bloeddrukverhogend.

https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a1847.pdf

Met een goede uitleg over waarom die trucs werken, kun je ook een groot deel van de angst wegnemen. Want meestal kunnen tieners/volwassenen de angst voor bloed/ naalden, en zelfs voor pijn, goed wegrationaliseren, en is het vooral de angst voor de eigen reactie die overblijft.

Monic

Monic

22-10-2018 om 17:12

bijwerkingen

Onze kinderen worden binnenkort gevaccineerd. Prik ed is geen probleem. Qua planning (werk en school ed) wel. zijn jullie kinderen 'hangerig/ziek'geweest na de vaccinatie? En wanneer begon dat dan en wanneer was dat over?

Tango

Tango

22-10-2018 om 22:08

Syboor

Zoon valt niet flauw, tenminste dat heeft hij nooit gedaan. Hij vindt alleen het prikken vervelend en pijnlijk. Ik heb al uitgelegd dat hij anders reageert dan de gemiddelde tiener en vind dat een prima reden om met de prikkende instantie te overleggen hoe hiermee om te gaan. Dat is dus wat ik deze week ga doen. De prik krijgt hij 6 november, dus nog voldoende tijd.

Monic

Mijn kinderen hadden geen enkele bijwerking. Tenminste ik heb er niks van gemerkt. De 16-jarige is afgelopen maanden wel vaker moe en hangerig. Dat was niet meer of minder na de vaccinatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2018 om 10:00

Syboor

Wat grappig dat die trucs zouden werken. Een goede tip om aan man te geven. Hij vind het vreselijk als hij bloed moet laten afnemen voor de jaarlijkse controle en vreest dan ook flauw te vallen.

Ik denk te snappen waarom het werkt. Je houdt zo toch een beetje controle over wat er gebeurt en je wordt afgeleid omdat je aandacht bij het billen samenknijpen ligt.

suikermoeder

suikermoeder

23-10-2018 om 12:54

Ijsblokje

Als moeder van een diabetespatiënt heb ik nogal vaak te maken met prikken.
Mocht er geen emla-zalf voorhanden zijn: een ijsblokje werkt ook prima. Het verdooft de plek, waardoor je de prik minder goed voelt.

Tango

Tango

01-11-2018 om 13:40

Heb gebeld

Inmiddels heb ik gebeld naar het CJG. Ze vonden het een volkomen begrijpelijke vraag. Het advies is nu om het te melden als we komen voor de prik. Zoon kan dan in een apart kamertje geprikt worden waar hij wat meer gerust gesteld wordt en het wat minder lopende band werk is zeg maar. Ze hebben hier ook verdovende zalf liggen. Dit kan dan daar gesmeerd worden en dan wachten ze even met prikken. Ik vond dat wel goed geregeld. Zoon ook trouwens. Ik laat het verder bij hem. Het kan alsnog zijn dat hij gewoon in de andere rij gaat staan, als bijvoorbeeld zijn vrienden van school er staan. Maar nu heeft hij in ieder geval een mogelijkheid voor wat extra begeleiding.

Van tevoren zelf smeren of ijsblokjes erop houden leek me lastig. Ik weet niet precies waar ze prikken en welke arm.

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2018 om 13:56

Goed dat je gebeld hebt!

Tango, goed dat je gebeld hebt. Als het je zoon rust geeft is dat toch prima. Hij kan nu zelf kiezen wat hij doet. Ik zal aan hem denken want ik moet die dag om een griepprik op mijn werk.

Tango

Tango

06-11-2018 om 21:51

Goed gegaan

Het is goed gegaan vanmiddag. Uiteindelijk kwam ik erachter dat zoon toch iets niet helemaal begrepen had in de uitleg. Hij vroeg van de week al waar de prik kwam en ik had dit gezegd. Vanmiddag vroeg hij nog een keer of de prik in de bovenarm of in de holte van de elleboog kwam. Toen ik had uitgelegd dat de prik in de bovenarm zou komen en dat ze er iets in spuiten, en dus niet in de elleboogholte waar ze er bloed uithalen, werd hij al veel rustiger. Hij vond dus vooral dat bloedprikken (wat hij inderdaad een keer heeft meegemaakt) erg akelig.

Eenmaal ter plekke was het erg rustig en konden we zo doorlopen. Ik vroeg nog of zoon in een apart kamertje wilde maar hij vond het niet nodig. Hij kreeg een heel vriendelijke mevrouw die hem vroeg of hij het spannend vond en daarna alles goed uitlegde en hem afleidde terwijl ze de vloeistof inspoot. Ze maakte zich achteraf nog zorgen omdat ze zoon wat bleek vond.
Zoon zei dat hij er nauwelijks iets van gevoeld had. Achteraf had hij wel een beetje stijve arm en was heel zielig, kon niet schrijven etc. (terwijl het zijn linkerarm was en hij rechts schrijft, dus daar trapte ik niet in ) Maar het viel dus allemaal erg mee voor hem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.