Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alison

Alison

11-09-2018 om 12:43

Meningokokken vaccinatie


Bijwerkingen

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/bijwerkingen

" Omdat de ziektes waartegen wordt gevaccineerd steeds minder vaak voorkomen doordat bijna alle kinderen worden gevaccineerd, komen de risico’s van vaccinatie meer op de voorgrond te staan. Ook al zijn die risico’s minimaal. Absolute zekerheid dat er nooit ernstige bijwerkingen optreden is niet te geven. Hele zeldzame bijwerkingen, die bijvoorbeeld maar bij één op de miljoen kinderen optreden, kunnen ook bij uitvoerig onderzoek, onopgemerkt blijven. Deze kunnen dus niet worden uitgesloten."

https://consumed.nl/bijsluiters/act-hib

"Wees extra voorzichtig met Act-HIB

* In het geval van koorts of acute infectie verdient het aanbeveling de inenting uit te stellen.
* In het geval van trombocytopenie of een coagulatiestoornis moet dit vaccin met voorzichtigheid worden toegediend.
* In het geval van geschiedenis van ernstige of hevige bijwerkingen in de 48 uren na de injectering van een vaccin met gelijkaardige componenten, moet het verloop van de vaccinatie erg nauwgezet worden opgevolgd.
* Act-HIB beschermt niet tegen infecties veroorzaakt door andere serotypes van Haemophilus influenzae dan serotype b, noch tegen hersenvliesontsteking van andere oorsprong.
* Personen met een verminderde afweer of personen die geneesmiddelen nemen die het afweersysteem verzwakken mogen niet met Act-HIB gevaccineerd worden. Het verdient aanbeveling om te wachten tot het einde van de behandeling voordat er gevaccineerd wordt. Infectie met Human Immunodeficiency Virus (HIV) is geen reden om niet te vaccineren met Act-HIB."

Tango

Tango

09-10-2018 om 16:56

Oproep

Zoon hier is net 14. Hij is van 2004 en zou volgens mij dus een oproep voor de inenting moeten krijgen. Ik heb nog niets gezien. Klopt dat wel?

Bosbes

Bosbes

09-10-2018 om 17:54

Tango, zie hier:

Tango, misschien is jouw kind van voor 1 mei 20014?
Kijk hier, onderaan, heb ik de informatie opgezocht over wie wanneer wordt opgeroepen:

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/menacwy

Bosbes

Bosbes

09-10-2018 om 17:55

foutje

Foutje, ik bedoel natuurlijk: van voor 1 mei 2004

Kaplablokje

Kaplablokje

09-10-2018 om 18:03

Even kijken

op de website van de lokale GGD. Ik ga ervan uit dat Tango's zoon na 1 mei jarig is, omdat er staat dat de zoon net 14 is en in verband met iets wat ik elders gelezen denk te hebben.

AnneJ

Er is geen zekerheid te geven dat hele zeldzame bijwerkingen niet voorkomen.
Nou dat weegt totaal niet op tegen risico van ziek worden en daar ernstige gevolgen van ondervinden.
De rest wat je opsomt zijn geen bijwerkingen maar situaties waarin vaccinatie niet moet worden gegeven. Huisarts kent dit. En kent kent mijn kinderen.

Zelf opletten Alkes

Het is belangrijk dat je zelf de regie houdt in deze zaken. Een huisarts maakt een inschatting van een momentopname, jij volgt jezelf en je kinderen voortdurend.

Ik vind het heel netjes van het RIVM dat ze het er zo bijzetten: door het verdwijnen van de ziektes waartegen gevaccineerd is komt er meer attentie op de bijwerkingen.

Want zo is het natuurlijk wel. Je kunt mensen niet wegsussen dat het maar een prikje is.

Je neemt altijd een klein risico op individuele basis om een groter risico voor iedereen te voorkomen, inclusief jezelf en je kinderen.

Teuntje

Teuntje

10-10-2018 om 08:42

Maar

de opsomming in #92 geldt toch voor elk medicijn? Dat zou in iedere willekeurige bijsluiter kunnen staan. Net zo goed als de aanbeveling om zelf de regie te houden.
Een vaccin is gewoon een medicijn als ieder ander medicijn. Waarom dan relateren aan meningokokken W alsof dat iets speciaals is? Nieuw is het zeker niet, wordt al jaren gebruikt.

Tango

Tango

10-10-2018 om 14:16

Zoon

Zoon is van september 2004. Ik heb net even op de regionale site gekeken van de GGD. Bedankt voor de tip! Er staat het volgende:
Begin oktober ontvangen jongeren, geboren van 1 mei tot en met 31 december 2004 een uitnodiging voor een vaccinatie tegen de meningokokkenziekte. De vaccinaties worden gegeven tussen 29 oktober en 8 november 2018.
Ik neem dus maar aan dat de oproep snel gaat komen. Als ik rond de 20e nog niets heb gehoord ga ik maar eens bellen.

Beschermingsduur

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/meningokokken-acwy-vaccinatie

"10. Beschermingsduur en revaccinatie
Het is nog onduidelijk hoe lang een meningokokken ACWY-vaccin precies bescherming biedt, maar het lijkt erop dat de hoeveelheid antistoffen 3 tot 5 jaar na vaccinatie afnemen, zeker als kinderen al jong zijn gevaccineerd, evenals de vaccineffectiviteit [3, 12, 13].

Eventueel kan een extra booster gegeven worden"

Teuntje

Medicatie heeft altijd bijwerkingen. Maar de ernst daarvan kan uiteraard wel verschillen. En het is per persoon ook nog eens anders.

Medicatie neem je in om een gezondheidsprobleem, dat je al hebt, te bestrijden. Daarbij weeg je af of het middel niet erger is dan de kwaal. Dat doe je ook door ondervinding. Zonodig verander je van medicijn of van dosering.

Bij vaccinatie ben je nog niet ziek. Dus je kunt die afweging niet op een zelfde manier maken. Hoeveel last heb ik van mijn gezondheidsprobleem en is dat het waard om mogelijke schade door bijwerkingen toe te laten.

Caesar

Caesar

10-10-2018 om 18:29

Pas op

AnneJ voert een stille oorlog tegen groepsimmuniteit.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 19:03

Duur

Omdat een vaccinatie ervoor zorgt dat het lichaam denkt dat je ziek geweest bent, slaat het lichaam dat op in het "geheugen". Als het virus dan langskomt gaat het geheugenklepje open en "oh ja... die kennen we en moeten we eruitwerken!". Dus een vaccinatie heeft langer effect dan 3-5 jaar op basis van herkenning.

Uitleg á la Jip en Janneke 😊

Annej

Vraag is niet zozeer hoeveel schade ondervind ik door bijwerkingen, maar welke bijwerkingen zijn er daadwerkelijk.
De antivax beweging heeft ervoor gezorgd dat mensen geloven - geloven als in aannemen zonder enig bewijs- dat er ernstige bijwerkingen zijn.
Ik vind dat op basis van onderzoek tot nu toe beschikbaar niet aannemelijk. Op basis daarvan maak ik een risicoafweging

Tango

Tango

15-10-2018 om 17:22

Oproep

Nou, de oproep viel zaterdag in de brievenbus. Toevallig leegde zoon deze en vond dus de oproep en opende hem. Toen ik hem daarna uitlegde waar het over ging werd hij flink boos. Hij wilde geen prik, zou toch niet ziek worden etc. etc. Er is op zijn school dus duidelijk niet over gesproken.
Ik vind het nu weer lastig om hem te overtuigen. Natuurlijk heeft hij er zelf ook zeker een stem in en wij kennen ook in de buurt helemaal geen gevallen van hersenvliesonsteking dus daar kan ik het hem ook niet mee duidelijk maken.
Gelukkig hebben we nog even, tot 6 november om precies te zijn, want dan vindt de vaccinatie plaats. Maar ik zag dus ook dat je van tevoren aan moest geven als je niet wilde laten vaccineren. Heb ik nooit eerder gezien eigenlijk.

muts

muts

15-10-2018 om 22:28

Tango

Laat je zoon even kijken op www.deelditnietmetjevrienden.nl. Deze site is speciaal door het RIVM opgezet voor uitleg aan jongeren over de vaccinatie.

Tango

Tango

16-10-2018 om 16:17

Bedankt!

Muts, dat gaan we zeker doen. Bedankt voor de tip. Het stond ook al genoemd in de bijgevoegde folder maar heb nu net even gekeken en het lijkt me zeker zinvol.
Verder zit ik in de ouderraad van school en heb het net even op de app gezet of dit misschien iets is dat op school besproken kan worden. 1 van de directieleden zit ook in de app-groep, dus hopelijk wordt dit opgepakt.

muts

muts

16-10-2018 om 16:57

mijn kinderen

Ik heb mijn oudste van 18 en de jongste van 10 zelf laten inenten. De andere 2 komen aan de beurt via het rijksvaccinatie programma. Vond het echter wat vreemd dat alle 4 de kinderen wel in de risicovolle leeftijdsgroep vielen, maar er vervolgens maar 2 van het gezin een inenting zouden krijgen. Vandaar ook de keuze om oudste en jongste zelf te laten inenten.
Mijn oudste snapte ook absoluut niks van de noodzaak; had er niks over gehoord, noch over gelezen. Leeft kennelijk totaal niet onder de jeugd. Overigens vond oudste het na uitleg een prima zaak, maar ja hij studeert dan ook biologie... Jongste volgde gewoon de oudste maar kreeg het woord meningokokken niet uit haar mond .

Tango

Tango

16-10-2018 om 19:36

Kritisch

Jij hebt makkelijke kinderen, Muts!
Maar ik vond het eigenlijk wel goed dat zoon protesteerde. Voorheen was hij ook altijd een kind dat onderging wat er gebeurde en niet echt weerwoord gaf. Nu deed hij dat wel en dat waardeer ik. Het was misschien niet heel doordacht want hij riep ten eerste dat hij geen prik wilde omdat het pijn doet en daarna dus dat hij toch niet ziek zou worden. En op zich begrijp ik dat laatste dus wel, want ik ken echt geen mensen in onze omgeving die hersenvliesontsteking o.i.d. hebben gehad.
Omdat ik natuurlijk wel graag wil dat hij zich laat inenten maar dit ook niet zomaar wil opleggen, stelde ik dus deze vraag. Daarnaast vind ik het dus heel jammer dat ze er op school (nog) geen aandacht aan besteed hebben. Overigens was de eerste reactie binnen de ouderraad positief. Dus misschien gaat het balletje wel rollen. Met bespreken op school en het bekijken van de site vind ik dat zoon voldoende informatie heeft om een doordachte keuze te maken. Ik ben benieuwd wat hij dan zegt.

Bosbes

Bosbes

16-10-2018 om 22:59

moet dat op school?

Tango, je schrijft: "Daarnaast vind ik het dus heel jammer dat ze er op school (nog) geen aandacht aan besteed hebben."

Waarom moet een school dat dan doen?
Mij lijkt het een taak van school om het heel goed over vaccinaties te hebben. Bij biologie.
Gewoon binnen het programma.
En dan zou het kunnen, dat als ze daarmee bezig zijn, de docent ook even inspeelt op de actualiteit. Als voorbeeld.

Het lijkt wel of school álles moet.

@nnemoon

@nnemoon

17-10-2018 om 14:58

Gewoon zelf bespreken.

Ik had een artikel gelezen in de krant over de vaccinatie. Zoon valt in de doelgroep, is net 14 jaar. Aan hem uitgelegd wat, wanneer en waarom. Hij zei het is toch gewoon een prikje in mijn arm. Hier nog geen oproep gezien maar de datum van vaccinatie is wel bekend 22-11. Ik heb late dienst dus hij mag alleen en dat vindt hij niet erg. Heel bijzonder want hij durft niet alleen naar de ortho of tandarts maar een prik vindt hij dan weer geen probleem. Ik heb gevraagd of er op school over gepraat is en hij zei van niet maar vindt dat ook niet nodig. Hij zei mam ik ga toch niet met een vreemde hier over praten als ik het ook met jullie kan bespreken.

Tango

Tango

18-10-2018 om 23:43

Inmiddels

Zoon is alweer een beetje bijgedraaid inmiddels. Blijkbaar had hij er met vrienden op school over gesproken en hadden die gezegd wel te gaan. Hij neigt nu ook naar wel gaan, maar ziet juist erg op tegen de prik. Vindt hij heel akelig. Hij vroeg me of het ook verdoofd kan worden. Tja, ehh, geen idee eigenlijk. Ik zei dat ik daar vast wel over kan bellen dus heb beloofd dit te doen.

Flavia

Flavia

19-10-2018 om 06:40

Tango

In het ziekenhuis gebruiken ze lidocaïne om de plek van een prik te verdoven.
Dit stofje zit ook in Otalgan en dentinox. Mijn dochter gebruikt Otalgan om de jeuk van haar muggenbulten te verdoven.
Je zoon zou dit ook op de plek van de prik kunnen smeren als hij bij de prik locatie aan komt, dan is de plek iets verdoofd voor ze prikken.
Ik denk niet dat ze zelf verdoven op locatie, dat is waarschijnlijk een priklijn waar een lopende band is opgezet, die zijn daar niet op ingericht.

Teuntje

Teuntje

19-10-2018 om 08:11

Emla zalf

Zie titel.

Triva

Triva

19-10-2018 om 09:50

Muts

Je jongste zit dus niét in de risicogroep. Oudste blijkbaar niet genoeg om het financieel aantrekkelijk te maken voor de overheid.

Mijntje

Mijntje

19-10-2018 om 10:52

kinderarts

Een aangetrouwd familielid, van beroep kinderarts, was erg blij dat ik onze zoon van 13 alvast de prik heb laten geven. Zijn drie kinderen zijn ook allemaal ingeent.
De prik (bij de huisarts, door de assistente) viel mijn zoon erg mee, hij gaf geen krimp. Intussen zijn er al zoveel kinderen geprikt dat de prikkers veel ervaringen hebben - en het naaldje is ulta dun.

muts

muts

19-10-2018 om 13:26

trivia

Van de website van het RIWM:

"Hoe vaak komt meningokokkenziekte in Nederland voor?

Het optreden van meningokokkeninfecties varieert door de tijd heen. Het is niet bekend hoe dit komt. Het totaal aantal gevallen van meningokokkenziekte is de laatste jaren afgenomen. In het verleden kwam de meningokok C vaak voor in Nederland, maar dit is sterk gedaald, omdat kinderen hier sinds 2002 tegen worden gevaccineerd. Sinds oktober 2015 neemt het aantal gevallen van meningokokken W wel toe, vooral bij tieners (10-19 jaar) en ouderen"

Dus het RIVM zegt zelf 10-19 jaar. Dat de overheid een andere financiële afweging maakt snap ik, maar maakt wel dat ik binnen mijn gezin toch iedereen graag gelijk behandeld wil zien worden.

Vogel

Vogel

19-10-2018 om 18:09

Pijn

Pathologische gevallen daargelaten denk ik dat 14 best een leeftijd is waarop je kunt leren dat de pijn van een vaccinatie draaglijk is zonder lokale pijnstilling vooraf. Leer je kind desnoods hoe het door een rustige buikademhaling kan ontspannen.
Het naaldje is echt heel klein (zegt mijn 18-jarige die net terugkomt van de GGD, maar goed, die is bloeddonor) en het inspuiten is heel even gevoelig. Daar gaat geen arts emla voor voorschrijven...

Tango

Tango

19-10-2018 om 20:09

Lidocaine

Lidocaine heb ik ook weleens gehaald bij de apotheek. Gebruiken we soms bij zweertjes in de mond. Zou dat ook voor op de huid kunnen? Want dan haal ik dat bij de apotheek. Dentinox of otalgan ga ik ook bekijken. Bedankt voor deze tips.

En ja, Vogel, ik kan dat wel uitleggen aan zoon maar ben juist blij dat hij dit aangeeft. Voorheen onderging hij zoiets altijd, wat dan met behoorlijk veel stress gepaard ging. Als ik hem de stress kan besparen hiermee vind ik dat prima. Zoon is nou eenmaal geen doorsnee 14-jarige.

Alison

Alison

19-10-2018 om 21:00

Aambeienzalf

Daar zit ook lidocaïne in voor het geval je het niet op een andere manier kunt krijgen. Niet in allemaal trouwens. Misschien moet je dan wel iets verzinnen voor de tube want als je tegen iemand zegt dat je aambeienzalf op zijn arm gaat smeren, krijg je protesten. Tenminste hier wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.