Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Charis

Charis

18-01-2016 om 16:35

Menstruatiecup: handig of niet?


Tijgeroog

Tijgeroog

06-03-2016 om 08:33

Prijs, zwemmen en meer

Een euro of 15 is een redelijk gangbare prijs, maar als je via internet koopt komen er natuurlijk nog verzendkosten bij. Overigens ziu ik niet zo maar de eerste cup kopen, omdat er best wat verschil zit tussen de verschillende cups. Op bijvoorbeelde de website van de groene vrouw worden er heel veel met elkaar vergeleken en word je geholpen om een geschikte cup te kopen. Toen ik bij m'n eerste cup toch nog rdelijk veel doorlekte heb ik ook met z'n gemaild, en kreeg ik snel goede hulp bij het kiezen van een alepternatieve cup.

Wat betreft zwemmen: mijn ervaring is precies zoals Charis het omschrijft. Met een cup lek ik tijdens het zwemmen niet zo snel door als met een tampon, omdat hij geen zwembadwater opneemt en dus niet zo snel vol zit. Maar als de cup vol zit van het bloed lekt hij natuurlijk ook door...

Verder sta ik voor de uitdaging dat ik binnenkort mag gaan proberen om m'n cup te hanteren terwijl ik maar op 1 been kan staan. Wordt nog spannend...

40er

40er

12-05-2016 om 22:50

vraagje

Ik heb zo'n cup gekocht en die moet ik voor het eerste gebruik uitkoken en ook na het gebruik (als je hem weer opbergt) doen jullie dat ook?
Ik zie het nml niet zo te zitten om dan nog weer piepers ofzo in dat pannetje te koken

Tijgeroog

Tijgeroog

13-05-2016 om 00:45

40er

Ik was 'm met zeep, kook 'm dan in een pannetje met water en zet het pannetje daarna in de vaatwasser. En gebruik dat pannetje daarna weer voor de piepers. Na de tweede keer valt het allemaal best mee.

Vogel

Vogel

13-05-2016 om 07:57

Idem

Ik doe hetzelfde als Tijgeroog, maar sommige cups kun je ook in de magnetron steriliseren. Meluna verkoopt er een speciale sterilisatiebeker voor, maar je zou er ook een bakje of glas voor apart kunnen houden.

Renée

Renée

14-05-2016 om 15:50

40er

Dus je vindt het vies om dat ding uit te koken, waarbij eventuele bacteriën worden gedood, en om dat pannetje weer te gebruiken?

Kook jij je vingers weleens uit? Waar komen je vingers allemaal? Realiseer je je dat?

vlinder72

vlinder72

14-05-2016 om 16:29

Kantoor

Zo'n ding kan je dus niet op je werk gebruiken. Wij hebben geen prive toiletten was waskraantjes maar alleen meerder toiletten en dan kraantjes direct na de ingang. Ik zie mijzelf daar niet echt staan met zo'n ding in mijn hand om het te legen en schoon te spoelen.

Uitjes lijken mij dan toch ook een probleem.

40er

40er

14-05-2016 om 17:58

Renée

Het woord vies heb ik niet genoemd hoor. Alleen dat ik het niet zo zag zitten om er daarna de piepers er weer in te koken. De pan die mijn man gebruikt om botten uit te koken (taxidermi) gebruik ik ook niet weer voor de piepers.....

Renée

Renée

14-05-2016 om 18:04

waarom dan?

Inderdaad heb je het niet vies genoemd, maar wat is dan de reden?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-05-2016 om 18:20

Vlinder

Je kan er ook overheen plassen (urine is steriel), of afvegen met wat wc-papier, maar in de praktijk vind ik dat het meestal niet noodzakelijk is om 'm elke keer uit te spoelen. Als ik thuis ben na het uitje of werk spoel ik 'm dan alsnog af.

40er

40er

14-05-2016 om 18:53

Renée

Ik weet niet wat het is. Ik zal ook geen handdoek een 2e keer gebruiken. Of 2e hands kleding/borden oid kopen.
Maar ik ga uitzoeken of het in de magnetron kan. Of ik zoek een oud pannetje op wat ik daar alleen voor gebruik.

Vogel

Vogel

16-05-2016 om 17:14

zonder kraantje

Ik heb die cup nog maar net, en gelijk al bij de tweede menstruatie gingen we kamperen op een natuurcamping. Lekker eenvoudig allemaal, dus geen kraantje naast de wc. Als ik er aan dacht nam ik een flesje water mee om 'm schoon te spoelen, of ik plaste er over heen of ik stopte 'm zo weer terug. Of voor het douchen op het toilet legen en onder de douche nog even schoonspoelen.
Denk in mogelijkheden!
Het fijnste vind ik tot nu toe dat ik 'm vanaf dag één altijd bij me heb. Hoe vaak ik er niet op het toilet achter kwam dat ik een nieuwe tampon nodig had en er geen in mijn broekzak had meegenomen. Zeker op de camping reuze praktisch!

40er

40er

16-05-2016 om 21:07

vogel

Over 2 weken mag ik hem als het goed is uittesten. Ben benieuwd of ik ook zo enthousiast zal zijn.

Charis

Charis

17-05-2016 om 16:21

Ervaring tot nu toe

Ik heb de cup nu ca. 4 menstruatiecycli in gebruik en ik heb eindelijk de slag goed te pakken, zeg maar. Doorlekken doordat ie verkeerd zit, zoals in het begin, gebeurt me niet meer. Als ik op tijd verschoon kan ik het met één maandverbandje per dag af, zelfs op hele zware dagen. Mijn grote fout in het begin was dat ik de cup te hoog inbracht, als een tampon. Dit hoeft niet, hij kan eigenlijk heel laag zitten.

Hét grote voordeel vind ik idd dat ik hem altijd bij me heb. Je hoeft nooit met tampons in je tas te lopen en verder hoef je gebruikte tampons niet weg te gooien (wat heel vervelend kan zijn als er ergens bijv. geen afvalemmertje is) en het gaat niet stinken. Buitenshuis heb ik geen problemen ervaren. Ik heb een keer moeten verschonen op het toilet van de tandarts en een paar keer op de wc van een restaurant. Dat ging idd prima door erover heen te plassen.

Dus 40er, geeft niet meteen op als het in het begin lastig gaat, practice makes perfect

40er

40er

04-06-2016 om 21:47

hoe het ging

Eigenlijk best goed! Ik ben altijd vrij heftig ongesteld, 6 à 7 dagen. Op dag 3 en 4 moet ik elke 3 uur een nieuwe super tampon in. Deze keer was ik 5 dagen ongesteld, kon 6 uur met mijn cupje. Ben wel eens doorgelekt, maar dan had ik hem niet goed zitten. Uithalen ging soms wat moeizaam, vooral in het begin, maar op dag 5 ging het heel makkelijk, oefening baart kunst!
Ik vind het een prettig alternatief.

Vogel

Vogel

05-06-2016 om 10:47

40er

Fijn dat het 'best goed' ging. Het gaat bij mij iedere keer beter, laatste keer nauwelijks lekkage, en het gaat er bij mij op dag drie vaak heftig aan toe.
Verbreek je het vacuum voor je hem er uit haalt? Dat scheelt wel.
Ik had dit echt 20 jaar geleden al willen hebben.....

40er

40er

05-06-2016 om 20:08

@Vogel

Ja hoor, het vacuum verbreek ik zeker wel. Het is even oefenen, maar ik ben er inmiddels achter hoe ik hem het makkelijkst verwijder. En inderdaad had ik dit ook graag veel eerder ontdekt!

Ellen69

Ellen69

06-06-2016 om 13:22

steeltje

Nog een tip, voor vrouwen die het steeltje voelen. Je kan het steeltje een stukje inkorten, bij mij was dit nodig omdat het irriteerde.

Niki73

Niki73

08-06-2016 om 13:00

Nieuw

Ik heb de mijne net in huis. Ik ben benieuwd! Heeft het zin om "droog" te oefenen?

Tijgeroog

Tijgeroog

08-06-2016 om 13:47

Oefenen

Heb ik wel even gedaan, maar dat was vooral omdat ik erg nieuwsgierig was hoe dat nou allemaal werkte en voelde enzo.

Vogel

Vogel

08-06-2016 om 20:02

The proof of teh pudding..

... is the leaking, zeg maar.
Dus oefenen met inbrengen en uithalen kan best, maar of hij goed genoeg zit om lekken te voorkomen weet je natuurlijk pas als je menstrueert.

Niki73

Niki73

09-06-2016 om 10:38

Hoe uitklappen controleren?

Haha, Vogel!

Ik word op mijn wenken bediend: mijn 3 dagen spotting voordat ik ongesteld word, begon gisterochtend. Ik vind de cup nu al veel fijner: ik heb namelijk een pokkehekel aan inlegkruisjes, veel te broeierig naar mijn zin. Ik heb de cup gisteren gewoon laten zitten totdat ik naar bed ging. Geleegd (was weinig) en weer ingebracht. Ging gemakkelijk.

Ik weet alleen niet hoe ik kan controleren of hij goed uitgeklapt is, het is nogal krap daarbinnen, haha. Ik controleer op deukjes in de onderkant, veel meer kan ik niet echt doen.
In elk geval ben ik nu al blij met dit draadje en de extra info die jullie gegeven hebben, de informatie die ik erbij kreeg was nogal sumier.

Vogel

Vogel

09-06-2016 om 13:32

Controle

Doe ik door rond het steeltje te voelen of hij rond is. Zo niet, dan een beetje naar beneden trekken, dan ontvouwt hij meestal goed. En anders opnieuw inbrengen.
Overigens heb ik wel wat moeten experimenteren met vouwmethoden. Er is er maar één waarbij hij bij mij goed ontvouwt. Nou ja, dat is ook voldoende natuurlijk.

Niki73

Niki73

13-06-2016 om 14:28

Enthousiast

Ik begrijp nog steeds niet waarom de cup meestal meteen goed uitklapt en ik hem soms 3x opnieuw moet inbrengen omdat hij gewoon platgevouwen blijft zitten. Te hoog inbrengen gaat niet goed, dat heb ik wel al gemerkt. Maar behalve dit, wat vast het wenproces is, ben ik heel enthousiast. Nu, tijdens de zware dagen, vind ik het echt een uitkomst. Vanochtend bij het opstaan zat hij behoorlijk vol, maar ik heb (nog?) geen lekkage gehad. Vandaag voor het eerst op het werk niet kunnen afspoelen, maar ik heb hem afgeveegd met een papiertje en dat ging ook prima.

Ik heb er trouwens een met een knopje, dat ik ook echt heel handig vind bij het verwijderen, ik heb er goed grip op. Lukt dat ook met een steeltje?

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2016 om 14:34

Niki

Als ie bij mij niet goed uitklapt helpt het vaak wel om een beetje te wiebelen en draaien, dan schiet ie vaak alsnog goed. Of een heel klein stukje terugtrekken.
Ik had een steeltje op m'n cup, maar die heb ik er al heel snel afgeknipt. Het zat niet prettig, en ik had het idee dat ie soms iets kantelde door het steeltje, bijvoorbeeld op de fiets, waardoor ik lekkage kreeg. Maargoed, ik ben best klein, dus dat kan daar mee te maken hebben. Nu pak ik het bovenste (onderste?) puntje vast, en dat gaat eigenlijk ook prima. Daar zit ook een klein beetje reliëf op, en dat is genoeg om 'm er makkelijk uit te kunnen halen.

mijk

mijk

13-06-2016 om 16:52

dankzij dit draadje

Mijn cup vervangen en deze is nog fijner dan de vorige. Nu met meLuna hele periode lekvrij! Geweldig. Dank voor wie tip gaf..

Mijk

Vogel

Vogel

13-06-2016 om 21:51

@Mijk

Wat fijn. Ben wel benieuwd welke dan niet zo goed beviel.

Ik voel het steeltje ook wel eens, maar ik ben bang dat ik de cup er niet uit krijg zonder....

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2016 om 23:07

Vogel

Volgens mij heeft wel of niet bevallen vooral met de vorm van de cup in combinatie met de vorm van je lijf te maken, en minder met dat er slechte en goede cups zijn. Op de website van de cute cotton staat een mooi overzicht met waar je op kunt letten. http://www.cutecotton.nl/alles-over-menstruatiecups
Ik had een meLuna short, maar die werkte bij mij juist minder goed. Nu heb ik een Femmecup.

En dat met het steeltje valt wel mee. Ik was er eerst ook bang voor, maar ik mis het nu helemaal niet.

mijk

mijk

14-06-2016 om 10:12

Ik had al heel lang

een mooncup. omdat er toen gewoon nog niet zo veel keus was. Maar die is vrij stug en ik heb niet zon heel stevige bekkenbodem nu een me luna basic soft (dus helemaal zonder steeltje) en dat matcht veel beter met mijn lijf! steeltje mis ik niet maar ik ben natuurlijk al veel meer gewend aan een cup..

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.