Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mirena

Ik ben na 2 maanden Cerazette toch overstag gegaan voor de Mirena spriaal. Twee weken geleden laten plaatsen en twee weken constant bloedingen. Dag en nacht, dit heeft niets met spotting te maken.
Ik snap inmiddels ook waarom je niet zwanger raakt van de Mirena
Ik lees overal dat ik geduld moet hebben, maar hoe lang.. 3 maanden, 6 maanden, een jaar???
Graag een hart onder de riem!


Vic

Vic

11-06-2013 om 13:29

Twee weken

Twee weken is niets. Bij mij hield de bloeding zeker een maand aan, en het spotten 6 maanden. Kort daarna heb ik hem laten verwijderen omdat ik nog veel meer bijwerkingen had.
Ik heb nu een koperspiraal. Na het plaatsen daarvan heb ik 3 weken gevloeid (dat is kort), en heb vervolgens nooit meer ergens last van gehad.

MariaV

MariaV

11-06-2013 om 13:40

Ook koper

Ik heb ook een koperspiraaltje, al ruim 10 jaar met onderbreking voor een zwangerschap, en ik ben heel tevreden. Ik heb het elke keer laten plaatsen aan het einde van de menstruatie, dan staat de baarmoedermond een beetje open. Ik heb er nooit extra van gebloed na plaatsing. Mijn menstruatie duurt wel een dag langer dan zonder spiraaltje, maar dat vind ik prima. Verder helemaal geen bijwerken.
Maria

Arawen

Arawen

11-06-2013 om 13:54

Kan lang duren

Hier ook een Mirena, sinds oktober vorig jaar. Dus nu zo'n 7 maanden. Overgestapt van de koperspiraal, omdat mijn menstruatie steeds heviger/onregelmatiger werd (ben midden 40). Vanaf plaatsing veel gebloed. Van menstruatie-achtig tot uiteindelijk 'spotting' (de beruchte 'paar druppels per dag'), dat heeft echt maanden aangehouden. Nu sinds een maand of 2 telkens 2 weken helemaal droog, dan wat spotting en dan een paar dagen iets dat als menstruatie gezien kan worden. Qua hoeveelheid is het niets meer; te dekken met ca 3 inlegkruisjes per dag.
Uiteindelijk werd ik trouwens ook wanhopig en heb hier een berichtje geplaatst (zoek vooral eens in het archief op 'mirena'.. je vindt van alles..) en kreeg diverse reacties dat ik gewoon nog langer geduld moest hebben. Heb ik ook, want ik heb verder geen bijwerkingen. Maar ik hoop wel dat het gebloed uiteindelijk wel beperkt gaat blijven tot 1 week per maand... Heb goede hoop!

Mijn ervaring

Hoi,
Bij mij is de Mirena in maart geplaatst en vervolgens heb ik 2 maanden lang bloedverlies gehad in allerlei sterktes. Na die 2 maanden hield het eindelijk op en daar was ik hard aan toe want ik had het ding juist om mijn bloedarmoede te verhelpen
Nu zit ik op 4 maanden na plaatsing. Gemiddeld heb ik nu 2 weken geen bloedverlies en de andere twee weken spotting of een lichte bloeding. Deze bloeding is inderdaad niet meer te vergelijken met wat mijn menstruatie eerst was. Alleen duurde dat 3 dagen en dit smeert zich dus in heel lichte vorm nog uit over anderhalf a twee weken. Vind ik nog lang hoor! Maar goed, de termijn voor Mirena is zes maanden en mijn ijzer lijkt nu op niveau te blijven. Ik was eerst bloedje chagrijnig en nu ben ik gematigd positief.

Ik begrijp wat je doormaakt!

Judith

Vic

Vic

11-06-2013 om 15:56

Dat wil je toch niet?

Ga je dat dan maanden volhouden met steeds twee weken per maand lekken? Voor de seks maakt het niet uit want mijn libido ging toch naar 0 met de mirena

Onno

Onno

11-06-2013 om 19:48

Gynefix

Ik adviseer al heel lang aan iedereen Gynefix en tot volle tevredenheid van de gebruiksters. Geeft veel minder bijwerkingen dan het gewone koperspiraal.
Wees altijd voorzichtig met voorbehoedsmiddelen waar hormonen in zitten. Als men eens wist welke nadelen die soms hebben zou niemand ze nog gebruiken.

Tineke

Tineke

11-06-2013 om 20:30

Oh ja onno

Ik wacht al eeuwen op een betrouwbare homeopatische anticonceptiepil (korrel, druppel).

Kaatje

Omdat Onno vermoedelijk spoorslags naar zijn drukbezochte avondspreekuur is gerend geef ik hierbij een voorzetje voor een homeopathische anticonceptiepil. Het idee van homeopathie is, vziw, dat je een middel moet gebruiken dat de symptomen opwekt van de aandoening die je wilt bestrijden.

Aangezien zwangerschap misselijkheid en een dikke buik veroorzaakt, en diezelfde verschijnselen ook worden opgewekt door chocola (mits in voldoende hoeveelheden genuttigd), lijkt het mij dat door het schokschuddend verdunnen van een stukje Verkademelkreep je een aardig anticonceptiemiddel moet kunnen maken.

Groeten,

Temet

Berber.

Berber.

11-06-2013 om 22:21

Sja

Ik heb sinds een paar maanden m'n tweede Mirena en in beide gevallen had ik na het plaatsen een dag buikkrampen en een paar dagen bloedverlies. Daarna niks meer. Ik begrijp dus nooit zo what all the fuzz is about.

Over mijn libido doe ik hier geen uitspraken.

B.

B.

11-06-2013 om 23:55

Ja maar

Nu moet ik toch even voor Onno in de bres springen. Ik heb hormoongevoelige borstkanker gehad en een anticonceptie met hormonen is nu volledig in de ban. Bij nader inzien had ik het nooit moeten gebruiken volgens oncoloog. En ik gebruikte Nuvaring want dat zou minder hormonen afgeven.
Mijn dochter mag straks ook geen hormoonhoudende anticonceptie. Gelukkig zal het een paar jaar duren eer ze überhaupt aan de anticonceptie gaat want ik hoop op nieuwe ontwikkelingen .
Ik ga eens uitzoeken wat Onno tipt want ik ben benieuwd wat het is. En dat staat helemaal los van wat Onno zegt in andere postings en welke visies hij voorstaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

12-06-2013 om 08:01

Niets negatiefs

Ik zeg ook niets van de reactie van Onno, niets negatiefs en niets positiefs. Persoonlijk vind ik ieder spiraaltje helemaal niets, ook dat koperspiraaltje dat Onno noemt niet.
Iets homeopatisch of desnoods iets fytotherapeutisch zou werkelijk de uitvinding zijn. Maar ik vrees Temet, dat een oplossing met chocola niet zal werken, ik vrees nog meer dat het minimaal met zaadcellen moet. (de knipoog geldt alleen het laatste stukje tekst)

Onno

Onno

12-06-2013 om 13:12

(borst)kanker

Maandelijks krijgen ca. 1200 vrouwen de diagnose borstkanker te horen. Zeker 1000 vrouwen hebben dat te danken aan hormonale anticonceptie. De ellende is dat je het niet ziet aankomen, want opeens is het er en zul je ermee aan de slag moeten. Gellukkig is die vorm van borstkanker goed te behandelen maar je gaat wel even door een hel.
Is dit bij artsen bekend? Ja, maar daar doet men niets mee, net zoals al zolang de pil bestaat men weet dat er een verhoogde kans is op trombose vorming. Bedenk wel dat er op de achtergrond enorme belangen een rol spelen waar men hier waarschijnlijk geen idee van heeft.
Een ander goed alternatief is het pessarium maar dat vereist een bepaalde handigheid en niet iedereen kan of wil dat.
De Pil heeft nog tal van andere bijwerkingen die absoluut niet leuk zijn maar de (borst)kanker is natuurlijk het ergste.

Klopt wat onno zegt.

Gelukkig zijn er huisartsen die wel bezig zijn om hier voor te waarschuwen. Vooral boven de 40 en rokers krijgen een extra waarschuwing. Hier ook geen pil en ook geen hormonen om de overgang te verzachten. De anticonceptiepil geeft bij de meeste in onze familie, de vrouwelijke leden natuurlijk, ernstige klachten en bijwerkingen. Lichamelijk en psychisch. Inderdaad ook borstkanker.

De laatste zin.

"Inderdaad ook borstkanker" had moeten zijn "er komt idd ook borstkanker voor in onze familie."

Lijkt me wat genuanceerder.

Hombre

Hombre

12-06-2013 om 15:24

Nog genuanceerder

De pil verlaagt ook het risico op *andere* soorten kanker. De pil bevat hormonen die invloed hebben op de groei van sommige kankers.

Een andere factor is dat kinderloze vrouwen een grotere kans op borstkanker hebben, dus zo gezien heeft iedere vorm van anticonceptie (zelfs onthouding) als bijwerking een groter risico op borstkanker.

Bron:
http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/oral-contraceptives

Maar goed, Onno heeft wel grotere onzin uitgekraamd. De pil heeft z'n nadelen, het effect op het libido is ook nog een hele vervelende (god mag weten hoeveel scheidingen en ellende dat veroorzaakt heeft).

http://www.psychologytoday.com/blog/culturally-speaking/201208/sexual-thoughts-sex-drive-and-the-pill

Uiteindelijk is het de keus van de vrouw of de voordelen de nadelen overtreffen.

Mijn vriendin is enkele jaren terug overgestapt van de pil (na een jaar of zes niets) op een koperspiraaltje (zonder hormonen) en is daar zeer tevreden mee. (en ik ook

Hombre

"Een andere factor is dat kinderloze vrouwen een grotere kans op borstkanker hebben, dus zo gezien heeft iedere vorm van anticonceptie (zelfs onthouding) als bijwerking een groter risico op borstkanker.

Zover ik weet gaat het niet om kinderloze vrouwen maar om vrouwen die niet langdurig borstvoeding hebben gegeven.

"De pil verlaagt ook het risico op *andere* soorten kanker. De pil bevat hormonen die invloed hebben op de groei van sommige kankers."

Heb ik ook gelezen, maar daar staat bij dat dit alleen de eerste 8 jaar van slikken is, daarna is deze bescherming over. Het gaat hier o.a. over darmkanker. Langdurig gebruik van de pil vergroot de kans op borstkanker met zo'n 24% lees ik ook. Dat is best wel veel.

Natuurlijk maakt de vrouw zelf een keuze of zij de pil wel of niet gebruikt. Maar of Onno in dit geval onzin uitkraamt lijkt me nogal zwart/wit gedacht. Hormonen hebben natuurlijk wel invloed op je lijf en de èèn zal meer bijwerkingen hebben dan de ander. Zelfs als je nergens last van hebt is het verstandig de eventuele nadelen te kennen.

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2013 om 17:42

Ook de weg cerazette-mirena-koperspiraaltje

Om liever niet meer aan de hormonen te willen hoef je niet in de flauwekul van Onno te geloven.
Ik had eerst ook de mirena (en daarvoor cerazette), maar stapte na een half jaar over op het koperspiraalte met grote tevredenheid, en ook die van mijn ega

B.

B.

12-06-2013 om 20:27

Sjonge hombre

'Maar goed, Onno heeft wel grotere onzin uitgekraamd'

Dat je de man niet mag betekent niet dat alles wat hij schrijft bij definitie onzin is. Ik ben het ook meestal met hem oneens maar de invloed van hormoonhoudende anticonceptie op borstkanker is ondertussen toch gewoon bewezen? Het is niet minder waar omdat Onno het zegt hoor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

13-06-2013 om 08:43

'Maar goed, Onno heeft wel grotere onzin uitgekraamd'

"Dat je de man niet mag betekent niet dat alles wat hij schrijft bij definitie onzin is. Ik ben het ook meestal met hem oneens maar de invloed van hormoonhoudende anticonceptie op borstkanker is ondertussen toch gewoon bewezen? Het is niet minder waar omdat Onno het zegt hoor."

Dat is ook precies wat ik wilde zeggen, maar blijkbaar heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt.

Onno

Onno

13-06-2013 om 13:31

De onvruchtbaarheid is eigenlijk ook wel een puntje.

De allergrootste oorzaak van de steeds toenemende onvruchtbaarheid van vrouwen is voornamelijk het langdurig pil gebruik. Gelukkig is dat met homeopathie heel goed op te lossen. Inmiddels heb ik wel twee schoenendozen vol met geboortekaartjes van vrouwen die dachten nooit meer zwanger te worden.

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2013 om 14:17

Onno

En daar klopt nou net weer niks van. De twee grote factoren bij onvruchtbaarheid zijn uitstelgedrag van vrouwen en SOA's.

Links

Links

13-06-2013 om 15:02

Hahaha

Wat dacht je Onno? Als ze het met me eens zijn, is er ook niks aan dus laat ik de homeopathie en de grote schare tevreden geholpen patienten maar snel weer ter sprake brengen?

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2013 om 15:52

Aanvulling fio

Als aanvulling op Fio: ik begin in m'n omgeving ook erfelijke onvruchtbaarheid te zien. Vrouwen die zelf verwekt zijn na een medische behandeling, omdat hun moeder niet spontaan zwanger kon worden. Nu zitten ze zelf in de medische molen om zwanger te worden. 50 jaar geleden werd onvruchtbaarheid niet of nauwelijks aan de volgende generatie doorgegeven.

Flori

Jammer dat je draadje vervuild wordt, je vraag wordt zo aardig ondergesneeuwd.

Kijk het nog eventjes aan, en als je je zo blijft voelen en het verbetert niet, terug naar de arts.

Het lijkt me niet dat je nou een paar maanden geduld moet hebben, dat lijkt me wel wat erg lang.

Vervelend voor je, hopelijk komt er snel verbetering.

Op internet wordt er een hoop over geschreven, vrouwen zweren erbij maar er zijn er ook genoeg die de Mirena een ramp vinden.

Hombre

Hombre

14-06-2013 om 17:57

Tijgeroog

In mijn (statistisch representatieve) omgeving zie ik vooral erfelijk uitstelgedrag.

B.

B.

14-06-2013 om 19:10

Hombre

Ah zo! Gelukkig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

B.

B.

14-06-2013 om 19:16

Tijgeroog

Erfelijke onvruchtbaarheid bestaat niet . Erfelijke verminderde vruchtbaarheid heeft meer kans op doorgegeven te worden zeg maar.

Doet me denken aan een verhaal uit mijn jeugd. Mijn vader was een stille man, type introverte professor. Op een dag waren mijn ouders met kennissen en besloot mijn vader een grap te maken (je snapt, dat gebeurde niet heel vaak in zulk gezelschap) en vertelde de mop; komt een vrouw bij de dokter en vraagt: "dokter, is onvruchtbaarheid erfelijk?". Pijnlijke stilte volgde: de kennissen waren ongewenst kinderloos en hadden daar -heel begrijpelijk-veel verdriet van. Dat mijn vader uitgerekend bij hen die grap maakte was onvergeeflijk.

Ik vond het vroeger altijd zo'n sneu verhaal, eigenlijk toen vooral ook voor mijn vader, zei hij een keer wat.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-06-2013 om 19:53

Ik snap wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens.
In een situatie zonder medische mogelijkheden, dus een 'natuurlijke' situatie, ben je bv onvruchtbaar als je als man geen zaadleiders hebt (ik noem maar iets). In de huidige situatie kun je dan toch een kind krijgen, en deze afwijking doorgeven aan je kinderen.
Maar de verminderde vruchtbaarheid wordt tegenwoordig inderdaad ook veel meer doorgegeven dan vroeger.

Hombre

Hombre

15-06-2013 om 21:11

Zwart wit

Jullie zien het te zwart wit. De meeste gevallen die beschouwd worden als onvruchtbaar zijn in feite waarschijnlijk verminderd vruchtbaar. Wat de HH medici ook beweren. En vruchtbaarheid ontwikkelt zich in een mensenleven. De alerbelangrijkste factoren zijn waarschijnlijk uitstel en SO's. Twee zaken die niet erfelijk zijn (al grapte ik anders).

Wij zijn ooit door een hoog gekwalificeerde deskundige als hopeloos geval bestempeld. Onvruchtbaar en zelfs ongeschikt voor IVF en ICSI. Tien jaar later zitten we met twee (!) boys op de luchtmachtdagen naar de straaljagerformaties te kijken. Gewoon op de natuurlijke manier verwerkt. Mijn bewondering van de stand der fertiliteitswetenschap heeft een flinke deuk opgelopen.

Verstuurd met een natte vinger

Wiewa

Wiewa

17-06-2013 om 02:49

Hou op met onterecht zeiken op onno! (en dank voor de tip!)

Erg onaangenaam dat jullie Onno afzeiken als hij met een goede, relevante tip komt, die nota bene niets met homopathie te maken heeft!

Ik wil binnenkort een nieuw koperspiraal laten plaatsen, en ben blij met de tip voor de Gynefix: een extra klein spiraal die tot weinig extra bloedverlies zou leiden. Ik kende die nog niet en zal het in overweging nemen.

Ik gebruik al mijn hele leven een koperspiraal en zie niet in waarom je een hormoonspiraal zou nemen. Wat zijn de voordelen?

Oh, en van de pil wordt ik naar (ooit twee manden geprobeerd, wat een ellende).

En dat de pil een groot verhoogd risico op borstkanker, trombose en andere onaangename zaken geeft, is al lang bekend en heeft ook niets met homeopathie te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.