Gezondheid

Mamivan2
03-06-2025 om 12:46
Moeilijk afvallen
Hi dames,
Ik probeer sind een maand af te vallen. Dit dmv 3x per week naar fitness en minder calorieën eten. Dat laatste hou ik bij in een app. Het rare is ik zie nog steeds niks op de weegschaal. Het werkt erg demotiverend. Achtergrond: afgelopen 4 jaar 2 zwangerschappen gehad, borstvoeding gegeven, veel slaap te kort.
Iemand ervaring hiermee...

Pinokkio
05-06-2025 om 00:29
Jesse_1 schreef op 04-06-2025 om 19:33:
[..]
Het idee van calorieën tellen is juist dat je weet wat je (ongemerkt) allemaal in je opneemt. Dus dat je leert keuzes maken. En anders weet je ook niet of je een calorietekort hebt (en dan val je dus ook niet af). Meten is weten. Betekent ook: niet zomaar opschrijven wat je eet, maar ook wegen. Dus ook hoeveel beleg je op een boterham doet (en de hoeveelheden in een app kloppen ook niet altijd, dus '1 plakje' kan anders zijn dan wat je daadwerkelijk eet).
Hierdoor kan je JUIST je eetpatroon blijvend omgooien en op gewicht blijven.
Kan ook dat je een hele lage stofwisseling hebt en dus een lage basisverbranding.
Ja, dat zal best. Maar er is niet maar één weg naar Rome
Uiteraard moet je uiteindelijk een weg vinden/ kiezen die bij je past.
Ik zou horendol worden van al het meten en wegen en bijhouden. En nogmaals: afvallen is peanuts tov blijven op je gewenste gewicht, zeker als je al overgewicht hebt gehad. Dat vergt dan toch altijd wat blijven monitoren zo nu en dan, lijkt me. Ik moet er niet aan denken.
Ik ben ‘gewoon’ gezonder gaan eten en dus ook heel spaarzaam geworden met ongezonde producten. Dat werkt ook gewoon. Van gewoon gezond eten (en bewegen natuurlijk) wordt je normaal gesproken echt niet dik. Dat betekent toch ongezonde keuzes maken. (Even kort door de bocht) daarop flink bezuinigen kan een flink effect geven.
En als je gezond eet dan weet je lichaam meestal wel goed wat het nodig heeft, en kun je daarnaar (leren) luisteren.
Je stofwisseling versnellen kun je ook weer doen door gezonde keuzes (veel groente, vezels) en te bewegen. (Krachttraining)
Koolhydraatarm zou ik ook niet (meer) aan beginnen, tenzij je dat voor altijd wil blijven doen.

Jesse_1
05-06-2025 om 11:38
Pinokkio schreef op 05-06-2025 om 00:29:
[..]
Ja, dat zal best. Maar er is niet maar één weg naar Rome
![]()
Uiteraard moet je uiteindelijk een weg vinden/ kiezen die bij je past.
Ik zou horendol worden van al het meten en wegen en bijhouden. En nogmaals: afvallen is peanuts tov blijven op je gewenste gewicht, zeker als je al overgewicht hebt gehad. Dat vergt dan toch altijd wat blijven monitoren zo nu en dan, lijkt me. Ik moet er niet aan denken.
Ik ben ‘gewoon’ gezonder gaan eten en dus ook heel spaarzaam geworden met ongezonde producten. Dat werkt ook gewoon. Van gewoon gezond eten (en bewegen natuurlijk) wordt je normaal gesproken echt niet dik. Dat betekent toch ongezonde keuzes maken. (Even kort door de bocht) daarop flink bezuinigen kan een flink effect geven.
En als je gezond eet dan weet je lichaam meestal wel goed wat het nodig heeft, en kun je daarnaar (leren) luisteren.
Je stofwisseling versnellen kun je ook weer doen door gezonde keuzes (veel groente, vezels) en te bewegen. (Krachttraining)
Koolhydraatarm zou ik ook niet (meer) aan beginnen, tenzij je dat voor altijd wil blijven doen.
Sorry, je schreef nog zelf zou ik niet cal gaan tellen. Jij hoeft dat niet en dat is uiteraard jouw keuze/voorkeur.
Het ging mij met name om de koppeling:
"Zelf zou ik niet cal gaan tellen. Afvallen is
één, maar gewicht blijvend verliezen is een heel ander verhaal. Dat is echt moeilijk. Je maakt veel meer kans als je je eetpatroon blijvend omgooit, patronen ontwikkelt die je vast kunt blijven houden."
Alsof NU calorieën tellen betekent dat je de rest van je leven calorieën moet tellen. Of altijd alles af moet wegen. Het gaat juist om bepalen wat een goed voedingspatroon is (wat meer omvat dan alleen calorieën).
Daarbij: gezond eten betekent niet automatisch caloriearm eten. Zo zijn bijvoorbeeld noten en olijfolie gezonde keuzes, maar behoorlijk calorierijk. Dus als je doel is af te vallen, dan moet je daar goed mee om gaan.
En: gezonde producten eten, betekent niet automatisch dat je ook gezond eet. Het gaat om de balans.
M.i. idd belangrijk om een voedingspatroon te zoeken die bij je past en die je de rest van je leven kan volhouden (daarin is dus óók ruimte voor ongezonde keuzes).
Als je denkt dat je goed eet en sport, genoeg slaap krijgt en je lichaam verder 'in balans is' (dus niet herstellende van borstvoeding/zwangerschappen) en toch niet afvalt, dan zou ik eens een voedingscoach bezoeken.

MMcGonagall
05-06-2025 om 15:54
Jesse_1 schreef op 05-06-2025 om 11:38:
[..]
Sorry, je schreef nog zelf zou ik niet cal gaan tellen. Jij hoeft dat niet en dat is uiteraard jouw keuze/voorkeur.
Het ging mij met name om de koppeling:
"Zelf zou ik niet cal gaan tellen. Afvallen is
één, maar gewicht blijvend verliezen is een heel ander verhaal. Dat is echt moeilijk. Je maakt veel meer kans als je je eetpatroon blijvend omgooit, patronen ontwikkelt die je vast kunt blijven houden."Alsof NU calorieën tellen betekent dat je de rest van je leven calorieën moet tellen. Of altijd alles af moet wegen. Het gaat juist om bepalen wat een goed voedingspatroon is (wat meer omvat dan alleen calorieën).
Daarbij: gezond eten betekent niet automatisch caloriearm eten. Zo zijn bijvoorbeeld noten en olijfolie gezonde keuzes, maar behoorlijk calorierijk. Dus als je doel is af te vallen, dan moet je daar goed mee om gaan.
En: gezonde producten eten, betekent niet automatisch dat je ook gezond eet. Het gaat om de balans.
M.i. idd belangrijk om een voedingspatroon te zoeken die bij je past en die je de rest van je leven kan volhouden (daarin is dus óók ruimte voor ongezonde keuzes).
Als je denkt dat je goed eet en sport, genoeg slaap krijgt en je lichaam verder 'in balans is' (dus niet herstellende van borstvoeding/zwangerschappen) en toch niet afvalt, dan zou ik eens een voedingscoach bezoeken.
Precies, ik ken bijna niemand die zo gezond eet als mijn partner. Overwegend plantaardig en zelden tot nooit snoep, koek of chips. Zijn lunch bestaat meestal uit een maaltijdsalade met o.a. kikkererwten, avocado, noten, en groenvoer. Ik heb wel eens berekend dat een zo’n lunch 1100 calorieën omvat. Zijn ontbijt is Brinta met plantaardige ‘melk’ en flink wat fruit. Hij heeft dus voor 12.00 uur al pakweg 1800 calorieën binnen. Nu verbrandt hij dat ook allemaal en hij moet zelfs zijn best doen om niet in een tekort te komen (hij is 1.89 m en pakweg 70 kilo) maar om maar even te illustreren dat je ook met gezond voedsel teveel kunt binnenkrijgen.

Dwaze-Opa
05-06-2025 om 16:20
MMcGonagall schreef op 05-06-2025 om 15:54:
[..]
Precies, ik ken bijna niemand die zo gezond eet als mijn partner. Overwegend plantaardig en zelden tot nooit snoep, koek of chips. Zijn lunch bestaat meestal uit een maaltijdsalade met o.a. kikkererwten, avocado, noten, en groenvoer. Ik heb wel eens berekend dat een zo’n lunch 1100 calorieën omvat. Zijn ontbijt is Brinta met plantaardige ‘melk’ en flink wat fruit. Hij heeft dus voor 12.00 uur al pakweg 1800 calorieën binnen. Nu verbrandt hij dat ook allemaal en hij moet zelfs zijn best doen om niet in een tekort te komen (hij is 1.89 m en pakweg 70 kilo) maar om maar even te illustreren dat je ook met gezond voedsel teveel kunt binnenkrijgen.
1800 calorieën met lunch voor iemand rond de 1.90 m is toch niet zo veel. En daar zit je zo aan met lunch. Ik zit zelf ook rond de 2100/2200 calorieën met lunch. En dat ook zonder snoepgoed. Maar ook met “diëten” is het de juiste balans te vinden om het vol te houden. Ik weet ook niet of dit de juiste tip is voor iemand die start maar wat ik zelf wel toepast tijdens een cut. Zo als nu dat ik een drukke week heb en veel op visite(overal wat bij de koffie) te gaan en niet tijd op de vaste tijden te eten. Dan neem ik een pauze van mijn dieet en al zou ik er anderhalf kilo in de week er van bij komen dan is dat binnen twee weken weer weg. Het is ook even goed want heel je glycoceen voorraad aangevuld wordt en daarnaast voorkom je dat je lichaam in spaarstand gaat. Daarnaast hou ik ook met sporten een deload weekje in zo’n periode. Dan kan de lichaam ook herstellen

TineWinkel
05-06-2025 om 16:23
Hij heeft dus voor 12.00 uur al pakweg 1800 calorieën binnen. Nu verbrandt hij dat ook allemaal en hij moet zelfs zijn best doen om niet in een tekort te komen (hij is 1.89 m en pakweg 70 kilo) maar om maar even te illustreren dat je ook met gezond voedsel teveel kunt binnenkrijgen.
Blijkbaar wordt hij met deze hoeveelheid en soort eten niet te zwaar, begrijp ik? Dus hij krijgt met gezond eten dan juist NIET teveel binnen, toch? Want anders zou hij zwaarder worden.
Dit zou impliceren dat t niet alleen gaat om de calorieën, maar ook om de bron, soort van je eten. Dit wordt ook zo genoemd in de NOVA classificatie zoals die in Brazilië wordt gehanteerd: als je zoveel mogelijk onbewerkt eten nuttigt is de kans zeer klein dat je overgewicht ontwikkelt.

MMcGonagall
05-06-2025 om 16:44
TineWinkel schreef op 05-06-2025 om 16:23:
Hij heeft dus voor 12.00 uur al pakweg 1800 calorieën binnen. Nu verbrandt hij dat ook allemaal en hij moet zelfs zijn best doen om niet in een tekort te komen (hij is 1.89 m en pakweg 70 kilo) maar om maar even te illustreren dat je ook met gezond voedsel teveel kunt binnenkrijgen.
Blijkbaar wordt hij met deze hoeveelheid en soort eten niet te zwaar, begrijp ik? Dus hij krijgt met gezond eten dan juist NIET teveel binnen, toch? Want anders zou hij zwaarder worden.
Dit zou impliceren dat t niet alleen gaat om de calorieën, maar ook om de bron, soort van je eten. Dit wordt ook zo genoemd in de NOVA classificatie zoals die in Brazilië wordt gehanteerd: als je zoveel mogelijk onbewerkt eten nuttigt is de kans zeer klein dat je overgewicht ontwikkelt.
Hij wordt niet te zwaar omdat hij pakweg 12 uur per week aan duursport doet. Als ik dat zou eten, zou ik dichtgroeien.

Dwaze-Opa
05-06-2025 om 17:17
TineWinkel schreef op 05-06-2025 om 16:23:
Wat is zo veel mogelijk? Want ik zie iemand niet 3000 calorieën broccoli weg knagen.

Dwaze-Opa
05-06-2025 om 17:20
MMcGonagall schreef op 05-06-2025 om 16:44:
[..]
Hij wordt niet te zwaar omdat hij pakweg 12 uur per week aan duursport doet. Als ik dat zou eten, zou ik dichtgroeien.
Maar goed dan kan hij dat ook doen met elk eten.

MMcGonagall
05-06-2025 om 19:44
Dwaze-Opa schreef op 05-06-2025 om 17:20:
[..]
Maar goed dan kan hij dat ook doen met elk eten.
Precies, dit was ook een reactie op iemand die zei dat je niet dik kunt worden als je alleen maar gezonde dingen eet.
De meeste groenten bevatten inderdaad weinig calorieën. Ik denk dat je vijf kilo sla moet eten om aan de 1000 calorieën te komen, ik geef het je te doen. Maar mijn overheerlijke Caesarsalade van gisteren, helemaal zelf gemaakt, bevatte 780 calorieën per portie. En dan heb ik zuinig aan gedaan met het spek en de kaas.

Dwaze-Opa
05-06-2025 om 21:23
MMcGonagall schreef op 05-06-2025 om 19:44:
[..]
Precies, dit was ook een reactie op iemand die zei dat je niet dik kunt worden als je alleen maar gezonde dingen eet.
De meeste groenten bevatten inderdaad weinig calorieën. Ik denk dat je vijf kilo sla moet eten om aan de 1000 calorieën te komen, ik geef het je te doen. Maar mijn overheerlijke Caesarsalade van gisteren, helemaal zelf gemaakt, bevatte 780 calorieën per portie. En dan heb ik zuinig aan gedaan met het spek en de kaas.
780 calorieën voor een maaltijd is toch niet echt veel? Ja, ik vind het ook altijd lastig omdat in te schatten want ik ben nu aan het diëten en dan eet ik nog een kleine 3000 calorieën. Zeg maar tussen de 2600 en de 2900 calorieën in.

MMcGonagall
05-06-2025 om 23:14
Dwaze-Opa schreef op 05-06-2025 om 21:23:
[..]
780 calorieën voor een maaltijd is toch niet echt veel? Ja, ik vind het ook altijd lastig omdat in te schatten want ik ben nu aan het diëten en dan eet ik nog een kleine 3000 calorieën. Zeg maar tussen de 2600 en de 2900 calorieën in.
Jij bent een man en waarschijnlijk wat groter dan ik. Ik mag 1350 calorieën (liever minder) nu ik op dieet ben, 1650 om stabiel te blijven. Dan is 780 wel veel voor een maaltijd.

Pinokkio
06-06-2025 om 01:10
MMcGonagall schreef op 05-06-2025 om 19:44:
[..]
Je refereert naar mijn bericht, denk ik. Ik zei dus niet dat je niet te dik kunt worden van gezond eten, maar dat je normaal gesproken er niet dik van wordt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en natuurlijk moet je ook met gezond eten naar je lichaam luisteren. Als je dat laatste niet goed kunt dan wordt het al moeilijk. Maar als je regelmatig ongezond eet dan valt er ook niet zoveel te luisteren naar je lichaam, je lichaam geeft dan per definitie verkeerde signalen af.
Verder moet ik zeggen dat ik erg weinig mensen ken die vnl gezond eten. Beetje afhankelijk ook van je definitie van gezond natuurlijk. Ongezond eten is zo enorm genormaliseerd dat ik de behoefte om bijv cal te tellen wel snap. Door ons voedingspatroon snappen/voelen we zelf niet zo goed wat goed voor ons is.

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 06:23
Pinokkio schreef op 06-06-2025 om 01:10:
[..]
Je refereert naar mijn bericht, denk ik. Ik zei dus niet dat je niet te dik kunt worden van gezond eten, maar dat je normaal gesproken er niet dik van wordt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en natuurlijk moet je ook met gezond eten naar je lichaam luisteren. Als je dat laatste niet goed kunt dan wordt het al moeilijk. Maar als je regelmatig ongezond eet dan valt er ook niet zoveel te luisteren naar je lichaam, je lichaam geeft dan per definitie verkeerde signalen af.
Verder moet ik zeggen dat ik erg weinig mensen ken die vnl gezond eten. Beetje afhankelijk ook van je definitie van gezond natuurlijk. Ongezond eten is zo enorm genormaliseerd dat ik de behoefte om bijv cal te tellen wel snap. Door ons voedingspatroon snappen/voelen we zelf niet zo goed wat goed voor ons is.
Calorieën bijhouden en wegen blijven sowieso handig. En ik lees hier telkens dat je over eet. Maar als je “gezonder” leeft kan je dus ook te laag in calorieën zitten.
Dan neem ik mijzelf als voorbeeld dat ik door het tracken in de middag er achter kwam dat ik in lichte avondmaaltijd had. Dat ik besloot om een eetlepel pindakaas te nemen. Gewoon nog om de calorieën te verhogen. Of dat de weegschaal te snel daalde en ik er een aanpassing kon maken.

Pinokkio
06-06-2025 om 19:56
Dwaze-Opa schreef op 06-06-2025 om 06:23:
[..]
Calorieën bijhouden en wegen blijven sowieso handig. En ik lees hier telkens dat je over eet. Maar als je “gezonder” leeft kan je dus ook te laag in calorieën zitten.
Dan neem ik mijzelf als voorbeeld dat ik door het tracken in de middag er achter kwam dat ik in lichte avondmaaltijd had. Dat ik besloot om een eetlepel pindakaas te nemen. Gewoon nog om de calorieën te verhogen. Of dat de weegschaal te snel daalde en ik er een aanpassing kon maken.
Ja nogmaals, als het voor jou werkt dan vooral doen.
Maar tenzij er een heel goede reden voor is (topsport, ingewikkeld dieet, verstoringen in lijf enz) is al dat getrack voor sommigen wellicht een leuke hobby maar niet noodzakelijk om gezond te leven en dus ook een gezond gewicht te behouden.
Je kunt ook ‘ gewoon’ naar je lichaam luisteren; als je te weinig cal neemt geeft je lichaam dat doorgaans wel aan. (Dat noemen ze honger)

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 20:59
Ja, en mensen die gaan diëten hebben dan honger. En dat is logisch want het lichaam is gewend aan het voedsel. En we praten hier al over een persoon die een maand bezig is en niks aan gewicht kwijt is. Dan lijkt tracken toch ideaal.