Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeilijke eters

Hi allemaal,

Mijn kinderen zijn ontzettend lastige eters, en het lijkt alleen maar erger te worden.. Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet, heb al van alles geprobeerd (groenten door smoothies verwerken, beloning als ze groenten opeten, zelfs brocollimuffins gemaakt..) maar ze willen er gewoon echt niks van weten.

Hebben jullie hier ook mee te maken, en hoe gaan jullie hiermee om? Ik maak me zo veel zorgen, wil niet dat dit te lang zo doorgaat.

Alvast bedankt voor jullie tips


hoe oud zijn de kinderen?

Mijn kind is ook een lastige eter maar dat is meer richting ongezonde dingen, pizza poffertjes patat daar moet hij niets van. Heel handig met een dagje uit is het niet, een bord groenten eet hij zonder piepen op.

Ik ken kinderen met dezelfde problemen en die eten bij een ander dus juist wel die groenten. Een jongen uit de buurt kocht bij ons altijd komen bbq-en van zijn ouders want naast de hamburger ging er vaak nog een flinke lading rauwkost naar binnen wat hij thuis nooit at. 2 keer in de week at hij soep bij oma......dat was dus gepureerde groente. 

Een collega van mij had een zoon die absoluut geen groente of fruit wilde eten. Alles geprobeerd en vanaf een jaar of 8 heeft ze het opgegeven. Hij eet boterhammen, en slikt vitaminepillen. Je kunt er ook gewoon groot mee worden zo blijkt. En de maaltijden worden er een stuk gezelliger op.

Wij hebben ooit voor de kinderen een lust-niet lijst ingevoerd, met een beperkt aantal dingen die ze dan niet hoeven te eten en wisselen mag eens per maand en niet vlak voor de maaltijd.
En ik heb toen ook een lijst opgehangen met alle denkbare groente en fruit waar ze op konden aangeven wat ze wel, niet of een beetje lustten (of weet niet, ook een leuke categorie).
Het is nog steeds een beetje lastig manouvreren maar eet de jongste niet mee dan eten we iets met paddestoelen, vlees willen meerderen niet en dus maken we vaak twee varianten van een gerecht en zoveel mogelijk vegetarisch; ik lust geen paprika of pepers dus mijn man kookt Indisch als ik weg ben, en zo schipperen we ons prima door de maaltijden heen. Twee of drie groentes om uit te kiezen en meerdere soorten vlees/vis/veg deed mijn moeder vroeger ook altijd al, je kunt immers prima voor meerdere dagen koken en dan heb je steeds wat keuze op tafel staan.
Iedereen eet graag lekker, mijn moeder had het credo ¨ik kook niet voor lange gezichten" dus die hield rekening met voorkeuren en wij doen dat nu ook.
Een nicht van mij had de stelling "met appelmoes smaakt alles" maar die had zes kinderen en niet veel ruimte voor voorkeuren; maar ook die hield natuurlijk rekening met het kind met coeliakie, dus er is altijd ruimte om af te wijken.
Zodra kinderen een beetje de leeftijd hebben zou ik ze mee laten kiezen en ook helpen.

O ja mijn nichtje at ook alleen maar bami, patat of pannekoeken. 

Die kreeg vitaminepillen en at verder brood.

Mijn kind was ook een zeikerd met eten, maar ze at wel fruit, dus dat scheelde al. Ik had het idee dat het 's avonds aan tafel soms ook mekkeren om het mekkeren was, dus dat wilde ik vermijden. Tussendoor gaf ik haar vaak een stuk komkommer, snoeptomaatjes of stukjes rauwe bloemkool. Of ik haalde een gare sperzieboon uit de pan, liet die afkoelen en vroeg of ze even wilde kijken of hij al gaar was. Veldsla vond dochter redelijk te doen, dus dat deed ik ook tussen haar brood. Zo kreeg ze door de dag heen toch aardig wat groenten naar binnen en kon ik het aan tafel loslaten. Wat ook wel eens hielp was de saus over de macaroni pureren, want dochter hield niet van 'stukjes'. 
Inmiddels is ze volwassen en eet ze letterlijk alles wat eetbaar is. 

Gaat het alleen om groente? In dat geval zou ik vitaminepillen geven en het loslaten. Je moet echt stoppen met spanning 'maken' omtrent het onderwerp, voor jezelf! het geeft enorm veel stress en er zijn veel gevallen bekend van kinderen die zo zijn opgegroeid en uiteindelijk wel groentes zijn gaan eten. Of niet maar dan kom je met pillen een eind.

DaisyvUffelen

DaisyvUffelen

25-05-2023 om 09:47 Topicstarter

Bedankt voor alle tips, jullie berichten stellen me ontzettend gerust moet ik zeggen!

Het gaat inderdaad vooral om groente, het enige wat ze wegkrijgen is komkommer.. En m'n kids zijn trouwens 9 en 6. Gister ook even met mijn schoonzusje gebeld en een vriend van haar zweert bij kindershake. Zit dus nu even op de website te kijken en me af te vragen of ik dit niet gewoon moet bestellen.. Ik begrijp wat jullie zeggen, niet stressen en het allemaal maar een beetje laten gebeuren, maar is toch niet zo makkelijk voor me ben ik bang. Ik ga zeker alle bovenstaande tips proberen, maar dit leek me ook wel makkelijk. Iemand van jullie ervaring met kindershake? Ben erg benieuwd..

Hebben ze toen ze kleiner waren wel groente gegeten? Hoe is dit gegaan vanaf de eerste babyhapjes? Op welk moment werd het een probleem?
Ik vind het opvallend dat ze allebei niets lusten (behalve komkommer) dat klinkt dan toch eerder als gedrag dan als echt niet lusten. 

Wat eten ze wel/hoe ziet hun menu er nu dan uit? 

Ik was ook een moeilijke eter toen ik jonger was.
Dit veranderde door 2 dingen. Ik sportte veel en bleek erg goed te zijn waardoor ik ineens in een programma kwam waarin ik 4 á 5 dagen per week trainde en 1 dag wedstrijd speelde. Daardoor kreeg ik zo'n grote trek dat ik eigenlijk alles weer begon te eten. Aleen de aardappelen en het vlees eten was niet genoeg en anders zou ik trek blijven houden.

ook het kijken naar kookprogramma's werkt goed, als je iemand ziet die met water uit de mond staat te praten over uitjes, boontjes en broccoli nodigt dat wel uit om het ook te proberen.

Mijn 2 kinderen, beiden met voedselallergieën , lusten ook niets, afkeer van vlees, groente, fruit, zuivel, eigenlijk alles wat mogelijk besmet kon zijn met vitamines of wat rook naar gezond.

Enige advies: aanbieden in miniscule porties ( denk aan 3 doperwten, 1 worteltje) en er áltijd iets bijleggen wat ze lusten, geen dwang, aan tafel is het gezellig. Dikke punt.

Elk jaar kwamen er gerechten bij die ze gingen proberen. Dat ging soms met maar 1 gerecht per jaar.

Het zijn nog geen alleseters nu ze volwassen zijn, maar het valt niet meer op. Ze kunnen met goed fatsoen wel meedraaien en ze lusten zelfs dingen die niet míjn voorkeur hebben👍.

Ik heb hoger ingezet op vitamines en je snapt dat ik die ook niet zo naar binnen kreeg. Je wordt er creatief van 🙈

En nu doe ik hetzelfde bij ( allergisch) kleinkind van 3,  ik maak pannekoeken met 5 soorten groentes in het beslag, proeven doe je het echt niet; druppel eet-/vloeibare kleurstof erbij en we hebben toverpannenkoeken.
( gewoon beslag maken zoals gewend.  Daarna stop ik in de blender bv courgette, aardbei, spinazie, broccoli, bloemkool, handje erwtjes, daar maak ik bijna snot van, roer het met geraspte kaas en wat 1e pers olijfolie door het beslag en dan bakken. Erg lekker, groente wordt niet geproefd en komt wel binnen. Daarnaast blijf je de groentes wel aanbieden.)
Ik deed ook proeverijtjes met dingen die ze lekker en minder lekker vonden; soort restaurantje spelen.

De hele smaak- en structuurbeleving kan soms door wel of geen reden anders verlopen.

Met vier kinderen met verschillende voorkeuren vind ik het eten soms best een uitdaging. Nu ze ouder zijn eten twee van de vier bijna alles, maar twee zijn nog steeds lastige eters.
Toen ze jonger waren maakte ik in ieder geval twee keer per week iets wat ze alle vier lustten, spaghetti bolognese, wat ik dan volstopte met groente en daarna fijn maakte met de staafmixer en een stamppot. Verder meestal rauwe wortel en stukjes komkommer bij of voor het eten. Ook één keer in de week iets wat ze heel lekker vonden, maar wat niet zo gezond is, pizza, patat of pannenkoeken, dan hadden we in ieder geval geen gezeur aan tafel. Als we agv eten standaard twee verschillende groenten, zodat er zeker wat bij zit wat ze wel lusten. Ook bewaar ik restjes en als we dan iets eten/aten wat ze niet lustten dan warm ik dat voor de op.
Nu ze ouder zijn, jongste is 13, leg ik de verantwoordelijkheid voor gezond eten bij hen zelf neer, ik kook gezond, daarbij meestal rekening houdend met verschillende smaken, maar het is hun eigen keus het op te eten, brood is een optie, maar dan niet zeuren dat je al dagen niet gezond hebt gegeten. Ik vraag regelmatig of er nog ideeën zijn voor het weekmenu en laat ze af en toe zelf koken, waarbij ze zelf mogen bedenken wat ze koken.

DaisyvUffelen schreef op 25-05-2023 om 09:47:

Bedankt voor alle tips, jullie berichten stellen me ontzettend gerust moet ik zeggen!

Het gaat inderdaad vooral om groente, het enige wat ze wegkrijgen is komkommer.. En m'n kids zijn trouwens 9 en 6. Gister ook even met mijn schoonzusje gebeld en een vriend van haar zweert bij kindershake. Zit dus nu even op de website te kijken en me af te vragen of ik dit niet gewoon moet bestellen.. Ik begrijp wat jullie zeggen, niet stressen en het allemaal maar een beetje laten gebeuren, maar is toch niet zo makkelijk voor me ben ik bang. Ik ga zeker alle bovenstaande tips proberen, maar dit leek me ook wel makkelijk. Iemand van jullie ervaring met kindershake? Ben erg benieuwd..

Je kan zo weinig als ze niet willen, met eten. Je kan niet dwingen want dan eten ze het helemaal niet. Meer aandacht op de groenten, hoe tegendraadser ze worden.
Maar je kan ze wel verleiden. Dan maak ik extra fijngesneden groenten in een spaghettisaus of eenpangerecht. Laatst heb ik de pan waar ik het vlees in had gebakken, fijngesneden broccoli gemaakt (in het aroma van vlees dus, broccoli roosjes erin en 75 ml water erbij, deksel erop en in no time klaar). Dat vondenze wel lekker. Of gebakken groenten met wat knoflook en een scheutje soyasaus (boontjes bijv).  

Philou schreef op 25-05-2023 om 13:00:

[..]

Je kan zo weinig als ze niet willen, met eten. Je kan niet dwingen want dan eten ze het helemaal niet. Meer aandacht op de groenten, hoe tegendraadser ze worden.
Maar je kan ze wel verleiden. Dan maak ik extra fijngesneden groenten in een spaghettisaus of eenpangerecht. Laatst heb ik de pan waar ik het vlees in had gebakken, fijngesneden broccoli gemaakt (in het aroma van vlees dus, broccoli roosjes erin en 75 ml water erbij, deksel erop en in no time klaar). Dat vondenze wel lekker. Of gebakken groenten met wat knoflook en een scheutje soyasaus (boontjes bijv).

Eens!

Spekjes door de sperziebonen. Kroepoek bij de nasi (met groente); je mag meer kroepoek als je meer nasi eet, want het hoort BIJ de nasi.

Ik heb nooit aan pureren van groenten e.d. gedaan, want daar leren ze niet van om groente eten. Wel idd fijner snijden in de lasagne e.d.

Jesse_1 schreef op 25-05-2023 om 16:46:

[..]

Eens!

Spekjes door de sperziebonen. Kroepoek bij de nasi (met groente); je mag meer kroepoek als je meer nasi eet, want het hoort BIJ de nasi.

Ik heb nooit aan pureren van groenten e.d. gedaan, want daar leren ze niet van om groente eten. Wel idd fijner snijden in de lasagne e.d.

Dat leerpunt was ik toen uit wanhoop allang voorbij, dat valt allemaal weg als het echt niet lukt. Het gaat dan niet meer om leren maar om veel meer.

Dat gevecht moet je niet voeren in een extremere situatie. Misschien lukt dat wel in een milde versie, als ze toch wel wát dingen lusten. 

Dus doen wat wél lukt, de rest komt later; daar waren de deskundigen het in elk geval over eens. Het herstelde zich gelukkig vanzelf weer toen ze rond de 12 waren.

Max88 schreef op 25-05-2023 om 18:27:

[..]

Dat leerpunt was ik toen uit wanhoop allang voorbij, dat valt allemaal weg als het echt niet lukt. Het gaat dan niet meer om leren maar om veel meer.

Dat gevecht moet je niet voeren in een extremere situatie. Misschien lukt dat wel in een milde versie, als ze toch wel wát dingen lusten.

Dus doen wat wél lukt, de rest komt later; daar waren de deskundigen het in elk geval over eens. Het herstelde zich gelukkig vanzelf weer toen ze rond de 12 waren.

Daar wil ik toch wel iets aan toevoegen. Een van mijn kinderen heeft een mond-neus trauma opgelopen op de ic. Dat gebeurt als kinderen teveel vervelende prikkels hebben moeten meemaken. Nu was dat bij degene die de minste medische handelingen heeft meegemaakt (andere kind eet alles). Als een baby besluit dat te veel te veel is, is het zo. Het had als gevolg dat hij als dreumes bepaalde structuren niet kon harden in zijn mond. Alls wat zacht, wit, lauw en solide was, kon er mee door. niet dat pureren een optie voor deze kinderen is, juist niet, maar die gevoeligheid in de mond bestaat wel. Het is enigszins rechtgetrokken mbv een logopediste. Thuis hebben we aan food chaining gedaan. Ik weet niet of het wat is voor je kinderen. Je analyseert wat er gegeten wordt (bijv wit, solide, lauw) en verandert 1 aspect aan het eten met de bedoeling de tolerantiedrempel wat op te rekken en het ontdekken te stimuleren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.