Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moemoemoe

Dag allemaal
Ja de titel zegt het al. Behalve dat bloeddruk standaard aan de hoge kant is (ondanks medicatie) leef ik eigenlijk best gezond. Het enige wat beter kan bewegen, dat doe ik niet genoeg. Behalve wandelen met de hond, gewone looptempo 45 minuten per dag in het bos in de buurt.
Moet ik ervan uitgaan dat het te maken heeft met huidige perikelen in mijn privé leven (einde relatie en al ruime tijd hoop stress tussen exvriend en ik) of moet ik weer terug naar de huisarts en vragen om uitgebreider onderzoek? Een jaartje geleden is alles gecontroleerd doordat ik toen al moe was, maar alle bloedwerken (inclusief vitamine B12) waren ok.
Ik zie mensen van 53 (mijn leeftijd) superfit door het leven gaan en ik voel me soms een oud vrouwtje. Overal pijn en geen puf. En als ik even ga liggen in de middag ben ik zo 2 uur aan het slapen voordat ik het weet
Sini


Mijntje

Mijntje

21-11-2019 om 17:36

Ja, je bent ongerust, alleen al daarom. Natuurlijk kan stress een rol spelen, maar laat ook maar even alles worden uitgesloten.
Ga/kan je iets minder werken ivm je bloeddruk?
Verder nu echt even vroeg naar bed (proberen).

zebra

zebra

21-11-2019 om 17:43

bewegen

doe je toch al genoeg als je elke dag 3 kwartier gaat wandelen? Natuurlijk kan het altijd meer maar ik zou daar nu nog niet op inzetten.
Je huidige privésituatie zal er vast ook wel een bijdragen dat je zo moe bent, het is niet niks als je relatie beëindigd wordt. En je hebt ook je werk, waarschijnlijk nog je studie?
Je kunt langs de huisarts gaan om een bloedonderzoek aan te vragen zodat je zeker weet dat het niks lichamelijks is.
Maar de overgang zorgt ook al voor meer vermoeidheid, althans bij mij dan toch (ben ook 53) en als ik een tijd extra diensten doe, dan heb ik echt weken nodig om weer bij te komen.

Lente

Lente

21-11-2019 om 18:11

Ik zou eerst tot rust komen

Oftewel wachten tot vriend vertrokken is, kerstvakantie en dan eind januari kijken hoe het gaat.
Niet zoveel plannen. Niet zoveel organiseren. Losssssssss laten.

Tessa

Tessa

21-11-2019 om 18:39

Bloedonderzoek

Dat je waarden een jaar geleden goed waren zegt helemaal niks over hoe het nu is dus ik zou daar beginnen. Denk ook aan je vitamine D dan.

Ook je bloeddruk kan natuurlijk voor vermoeidheid zorgen. Je lichaam geeft heel duidelijk aan dat het aan zn max zit. Ik denk dat het verstandig is om daar naar te luisteren.

Verder is een inventarisatie van energierovers misschien een goed idee. Zet een alarm in je telefoon dat elk uur af gaat en noteer dan wat je doet en hoe dat voelt. Is natuurlijk ff werk maar als je dat een paar keer doet over een een week of 2 verspreid kom je hopelijk er achter wat je de meeste energie kost. Die zaken kun je dan aanpakken.

Ook een lijstje van energiegevers kan helpen. Moe of zit je er door? Dan snel even spieken wat je allemaal kunt doen om om je beter te voelen. Variërend van een kop thee tot een wandeling en van een goed boek tot een vriendin bellen.

Dat gezegd hebbende is dit natuurlijk wel de tijd om je wat terug te trekken, wat vaker moe te zijn en toe te zijn aan de kerstvakantie.

Uiteraard moet je ook de invloed van je relatieperikelen niet onderschatten. Van al die emoties, overwegingen en strijd kun je aardig uitgeput raken. Daar helpt alleen héél lief voor jezelf zijn tegen en tijd. Heel veel tijd.

Kortom, ik denk echt dat je hier iets mee moet. Zoals ik het in jouw berichten lees is je exvriend op dit moment het grootste probleem. Natuurlijk wil je het goed doen voor hem en de zaken netjes regelen maar je lichaam geeft heel duidelijk aan dit JIJ dit niet meer trekt. Misschien dat het een idee is als de exvriend per direct vertrekt. Dan maar naar een hotel/B&B/vakantiehuisje/vrienden/familie maar je gaat het zo te lezen, niet volhouden tot de 1e en mogelijk nog langer. En ja, het is lullig om hem op straat te zetten maar het is nog veel lulliger als jij met een hartaanval of beroerte in het ziekenhuis ligt. Tijd om voor jezelf (en je zoon) te kiezen.

Rest me je een hele dikke knuffel te geven en je heel veel sterkte te wensen. Zorg goed voor jezelf.

Plens

Plens

21-11-2019 om 19:11

Nee

Nee, niet direct. Het voelt of je weer wat fladderend/hyper bent en drastisch alles te lijf wilt gaan.
Vergis de impact van een relatiebreuk niet, van altijd de sterkste willen en moeten zijn, van de drang naar gelukkig zijn niet, want dat is een aanslag op je geest en lichaam.
Geef jezelf nou eens gewoon de rust want het herstellend vermogen van het lichaam is heel groot.
Eerst kijken wat er gebeurt bij rust en dan weer verder.
Tenzij, zoals altijd uiteraard, je verdachte signalen opmerkt.
Voor je bloeddruk ben je onder controle van de POH toch?

Sinilind

Sinilind

21-11-2019 om 20:50 Topicstarter

Bloeddruk

Ja ik ben onder controle, en bij gewone activiteiten en gewone stress zit ik rond 150/100. Te hoog maar de medicijnen die dat weten lager te brengen hebben allemaal zulke bijwerkingen (voornamelijk insomnia) dat ik in overleg met de huisarts na 4 verschillende medicijnen besloten heb om bij de combinatie hydrochloof (plasmedicatie) en ramipril te blijven. De huisarts geeft ook aan dat ik 10 a 15 kg zou moeten afvallen, wat tot nu toe niet gelukt is, omdat ik een stress snaaier kan zij
Wat wel gelukt is, is echt gezond koken (buiten de snaaimomenten om): veel verse groente, elke dag 1 of 2 stuk fruit, steeds minder vlees (nu ongeveer 2 keer per week), vette vis, noten en volle graan, minder melkproducten en dit terwijl ik verzot op Franse kazen ben. Ook alcohol drink ik zo goed als niet meer, heel af en toe een glas wijn bij de maaltijd, maar niet eens een keer per week. Ik drink ook veel water en thee zonder suikrr, probeer me te beoerken tot 3 kopjes koffie per dag.
Bewegen: gelukkig heb ik de hond maar het is natuurlijk niet intensief sporten.
Ik ga ex vriend niet versnel de deur uit sturen, ik zou mezelf niet meer.in de spiegel kunnen kijken. Het valt niet mee om een woning te vinden, zeker iet in Noord Holland. 15 december is de deadline en het komt al snel aan. Ik probeer zo min mogelijk thuis te zijn, en heb eigenlijk ontdekt dat ik op school of bij de bieb van de hogeschool rustiger werk. Jammer genoeg zijn ze allebei niet in mijn woonplaats. De ob van mijn woonplaats heeft geen studiezaal meer. .
Bedankt voor het meedenken. En het was eeb goede waarschuwing van Plens dat ik weer druk aan het regelen was. Klopt! Bedankt daarvoor
Sini

Plens

Plens

21-11-2019 om 21:48

Sini

"Bewegen: gelukkig heb ik de hond maar het is natuurlijk niet intensief sporten."

Dat is niet per se nodig. Wandelen en je omgeving in je opnemen werkt heel erg stress verlagend en is dus goed voor je bloeddruk en je hele welzijn.
Dus ga maar wandelen met je hond, zover je kunt.

Ik doe dat ook sinds een 2.5 jaar en merk dat ik het mis als het eens iets kortere rondes zijn.
Misschien ook eens een dagje spa of een massage? Kan soms fijn voelen om even je eigen ik weer tegen te komen in alle sores.

Sini

Je ligt in scheiding en het is winter. Natuurlijk ben je moe. Ik zou er maar vanuit gaan dat dat voorlopig nog zo blijft, minimaal totdat je ex en zijn spullen het huis uit zijn.

Wat me brengt op dat draadje over: 'hoe kom ik de komende maanden door?'. Ik zeg: bank, dekentje, Netflix. Af en toe een glaasje erbij. In maart zie je dan wel weer verder.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2019 om 23:16

Wandelen en niets

Je bent moe en dan ga je keukenkastjes verbouwen? Misschien moet je gewoon een tijdje alleen het hoogst noodzakelijke doen, en dan in de kerstvakantie uitslapen en Netflixen. Tussendoor met de hond wandelen.
Vermoeidheid is ook een bijwerking van je bloeddrukmedicijn dus misschien moet je toch nog eens iets proberen. Ik heb er ook wel drie gehad voor ik de juiste had (die ook nog werkte).

zebra

zebra

22-11-2019 om 08:29

voeding

zo te lezen eet je al zo gezond mogelijk en je wandelt dus elke dag 3 kwartier met de hond. Hier zou ik voorlopig niks aan veranderen want dat is echt al goed. Als je je weer wat beter gaat voelen, dan kun je verder zien of je nog meer wil gaan bewegen.
Dat afvallen komt misschien ook wel weer als je het rustiger hebt en lekkerder in je vel gaat zitten, daar zou ik nu ook niet op focussen.

Maja

Maja

22-11-2019 om 08:53

als ik mag inbreken:

Je gaat door een lastige periode, een scheiding.
Je hebt standaard al een hoge(re) bloeddruk
het is winter.

tenminste iedere dag 30 minuten wandelen is voldoende gezonde beweging (aldus de wandelcoach waar ik contact mee heb). Je hoeft daar echt geen extra beweging aan toe te voegen.

Je hoge bloeddruk: helaas, artsen gooien het op afvallen, maar soms ben je daar nu eenmaal mee behept. Wat wél een mogelijkheid is (advies van de cardioloog): iedere avond op dezelfde tijd naar bed, geen schermen in de slaapkamer, geen schermen uur voor het slapen gaan, tenminste 8 uur per nacht slapen, meditatie/yoga/echte rust inbouwen. Helaas lukt dit niet bij alle werkvlakken, maar er zitten wel nuttige tips in.

Verder : het is winter:
ondanks dat je bloedwaardes goed waren, kan je toch klachten van een verlaagd vit. B of D hebben. Dochter zit normaal aan de goede kant, maar heeft in de winter toch meer problemen. Door vit. D op oliebasis redt zij de winter net wat meer.

En verder: toegeven dat het nu eenmaal een pittige periode is, waarbij de overgang ook zeker zijn steentje bijdraagt.

Heel veel sterkte

Amsterdamse

Amsterdamse

22-11-2019 om 09:26

Sporten

Vind je wandelen/lopen prettig om te doen?
Ik heb ook een tijdje gelopen, een uur per dag, maar ik vond het eigenlijk helemaal niet zo leuk en fijn. Saai ook. Ik vind sowieso de meeste sporten afschuwelijk.

Vanwege rugklachten ben ik bij de fysio geweest en toen daar krachttraining geleerd. En dat doorgezet bij de sportschool. Als je me 2 jaar eerder had gezegd dat ik naar de sportschool zou gaan, had ik je keihard uitgelachen. Maar het wonder is geschied, ik ga met redelijk plezier twee keer per week krachttraining doen. Het helpt enorm bij mijn rugpijn, mijn vastzittende schouders en nek worden soepel, eigenlijk alles lijkt soepeler en sterker te worden.

Ik zit bij een vrouwensportschool, dus geen opgepompte toestanden (getver) maar wel heel veel vrouwen op leeftijd (net als wij, 45+) die op een rustige manier hun spieren sterker maken. En op loopafstand, dat maakt voor mij de drempel heel laag.
Het is een tip. Kijk maar wat je ermee doet.

En verder helemaal eens met alle andere schrijvers: ben mild voor jezelf!

Zus

Zus

22-11-2019 om 14:00

Amsterdamse

Sorry, even OT: waar is die vrouwensportschool? Ik zit er al tijden tegenaan te hikken om naar de sportschool te gaan, maar het is echt nodig met al die ruglijntjes, stijf wakker worden etc. Maar inderdaad staan de opgepompte types mij zo tegen..

Amsterdamse

Amsterdamse

22-11-2019 om 14:49

bekende keten

Ik ga bij een bekende keten (oranje logo), die hebben drie ladies only vestigingen in Amsterdam. Maar als je googlet op vrouwensportschool zijn er nog veel meer vrouwensportscholen in Amsterdam. Ik zou gewoon eens sfeer proeven op de dagen en tijden dat je ongeveer wil gaan. Ik ga meestal rond half 9 ‘s avonds, dan is het rustig in mijn vestiging. Ik zit dan op de bank, en dan spring ik op en ga gewoon, want ik loop er in 0,5 minuut naar toe. De drempel om te gaan fietsen in regen en duister is te groot. Als ik weer thuis ben lekker douchen en huispak aan 😂

En die pijntjes en stijfheid (herkenbaar!) zijn bij mij echt verdwenen, had ik niet gedacht, eerlijk gezegd. Meestal doe ik 10 minuten opwarmen met fietsen, loopband of roeien, net waar ik zin in heb. En dan kies ik wat apparaten, in een rustig tempo. Ik ga ook niet enorm zweten, krijg geen hoofdpijn. Want daar hou ik niet van.

Zus

Zus

22-11-2019 om 15:18

zie het

Dank, gevonden. Niet bij mij in de buurt jammer genoeg, en bij mij is die drempel al vrij snel te groot . Er is wel een sportschool in de buurt, zie ik nu, maar niet alleen voor vrouwen. Hm, maar geen pijntjes en stijfheid meer is wel weer aanlokkelijk. En als dat kan zonder zweten, is dat wel een pluspunt. Misschien maar gewoon een maand proberen of zo.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2019 om 15:29

Sportschool

Niet op alle sportscholen lopen van die opgepompte types rond, hoor. Ik heb voor mezelf de drempel overwonnen door de eerste keer vooral niet te gaan sporten, maar alléén te kijken. Ik werd zo vriendelijk begroet etc., dat ik gelijk blij was. Nu een half jaartje krachttraining verder en nog steeds erg enthousiast. Kortom, ga ns kijken en sfeer proeven.
Overigens, op de dames sportschool waar ik 20 jaar geleden kwam, zaten veel meer strakke lijven. Plus te harde muziek... dat was t voor mij toch niet zo.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-11-2019 om 15:38

Eens hoor Tine Winkel

Eens hoor, ik schreef het ook al: ga eens sfeer proeven op de dagen en tijden dat je zou willen gaan.

Zelfs de sportscholen van dezelfde keten op verschillende locaties verschillen al enorm.

zebra

zebra

22-11-2019 om 17:00

ook hier

gaat het er fijn aan toe bij de sportschool. Ook goede begeleiding daar en geen opgepompte lijven, althans ik heb ze nog niet gezien. Tot nu toe zes keer geweest en ik heb het idee dat een aantal dingen me al wat beter afgaan zoals mijn veters strikken. Toen ik merkte dat ik schoenen met veters begon te ontwijken omdat alles in de weg begon te zitten, heb ik de stap genomen om te gaan sporten en ben daar toch blij om.

Zus

Zus

22-11-2019 om 17:48

positief

Ik begin nu toch wel enthousiast van jullie positieve ervaringen te worden, vooral over het effect ervan . Ik ga morgen eens daarheen. Even kijken of ik al dan niet opgepompte lijven spot en of het niet te druk is op de momenten waarop ik zou kunnen gaan. Goeie tips!

zebra

zebra

22-11-2019 om 18:08

hier

vaak best veel oudere mensen die komen sporten en ook veel van mijn leeftijd. Echt veel jonge mensen heb ik, tot nu toe, nog niet gezien eigenlijk.

Rustig aan beginnen

Niet te fanatiek beginnen bij de sportschool, daar kan je ook blessures oplopen. Vooral stoppen als iets pijn gaat doen. Ik heb er eens twee tennisarmen aan de crosstrainer overgehouden.

Dat gezegd hebbende, kennelijk moet ik vaker dan één keer in de week gaan, want rugpijn gaat er bij mij niet van over. Ik kom als een oud wijf uit bed en moet 's ochtends eerst rek & strek oefeningen doen voordat ik me gewoon weer 50 voel. Dat ondanks een nieuw matras en nieuw kussen, helaas.

Zus

Zus

24-11-2019 om 12:54

inderdaad

Hoe vaak per week moet je gaan voordat je merkbaar effect hebt? Ik kan mij voorstellen dat 1 keer per week weinig doet, maar wat is dan genoeg? Twee keer? Of om de dag of zo?
Moedermop, een crosstrainer klinkt ook als iets heftigs! Pijn lijkt mij inderdaad niet goed, ik zal erop letten.

zebra

zebra

24-11-2019 om 13:02

het zal vast verschillen

maar ik hoef eigenlijk maar 1 keer per 10 dagen te sporten. Zelf vind ik dat net wat weinig dus ga 2 keer per week. Ook om gemotiveerd te blijven.

Jo

Jo

24-11-2019 om 13:23

Geen sportschool

Nog nooit in mijn leven in een sportschool geweest.
Loopband, roeimachine, crosstrainer etc. is niet aan mij besteed.

Ik sport al jarenlang in het zwembad. Aquacycling, aquajoggen, aquapilates, aquarobic en aquabootcamp. Minder kans op blessures en enige druk omdat dit lessen zijn die op een bepaalde tijd beginnen. Lessen kunnen voor anderen juist weer een drempel zijn omdat ze net niet op dat tijdstip kunnen. Maar bij mij werkt het prima. 5 avonden en 3 ochtenden in de week. Sinds de kids de deur uit zijn ook de zaallessen bootcamp en Zumba gaan doen. Ik hou niet zo van dansen, ben er ook totaal geen ster in. Maar Zumba is (wel sterk afhankelijk van de instructeur) een leuke vrolijke manier van bewegen.

Een andere tip: hoelahoepen op een lekker muziekje. Kijk voor eens op YouTube voor een voorbeeld filmpje.

Jo

Jo

24-11-2019 om 13:32

Nog laagdrempeliger

Zet een lekker muziekje op en ga in je woonkamer dansen.
Of al heupwiegend de aardappel schillen.

Jo

Jo

24-11-2019 om 13:41

bijna vergeten

Pilates in de zaal, zo goed om al je spieren te trainen.

Amsterdamse

Amsterdamse

24-11-2019 om 14:28

Aantal keren

Ik denk dat het persoonlijk is. Ik persoonlijk merk verschil en verbetering bij twee keer per week. Dat lijkt een soort onderhoudsdosis te zijn inclusief wat lichte verbetering. Heel soms ga ik drie keer, maar dat haal ik niet vaak. Heb ook niet de indruk dat dat nodig is bij mij.

Ben je al gaan sfeerproeven Zus? Ben benieuwd!

Die zweetsporten als zuma en andere spring- en tempodingen zijn blessuregevoelig. En ik krijg er hoofdpijn van, en sowieso allemaal pijntjes. Zwemmen in een zwembad vind ik verschrikkelijk, die lauwwarme plasjes water op de tegels, de geur, de vochtigheid. Zo zie je maar Jo, het is voor iedereen verschillend.

Jo

Jo

24-11-2019 om 15:01

@ Amsterdamse

Ongetwijfeld is het voor iedereen verschillend.
Maar soms heb ik het gevoel dat bij sporten alleen aan een sportschool wordt gedacht. Er is veel meer dan dat. Het berichtje is algemeen bedoelt. Jij hebt je draai gevonden in een sportschool, terwijl een ander daar nog aan twijfelt.

Voor jou is er een rits van "excuses" om niet naar een zwembad te gaan, terwijl de kans op het oplopen van blessures nihil is. Maar dat kan jou niet overtuigen (hoeft ook niet) omdat je allerlei onbelangrijke associaties er bij gaat halen. Bij onze aquapilates komt trouw minstens 2x per week een 91 jarige dame. Hoe laagdrempelig kan een les zijn

Als ik niet beter zou weten en mij zou laten leiden door mijn pijntjes, vermoeidheid en psychische gesteldheid dan zou ik met een boek in mijn bed kruipen en er niet meer uit komen.
Adrenaline en endorfine houden mij juist op de been en geven mij energie.

Zus

Zus

24-11-2019 om 15:02

alsof de duvel ermee speelt

Ik was gisteren er helemaal klaar voor om te gaan sfeerproeven (vond het al een hele stoere stap van mijzelf ), word ik geveld door spit... Kan nu dus alleen schuifelend door het huis bewegen. Nu ben ik des te meer overtuigd dat ik echt het moet gaan doen, dit kan zo niet. Ik heb wel inmiddels iemand gesproken die de sportschool bezoekt die ik op het oog heb. De avonden blijken rustig te zijn, dus dat is mooi.
Zwemmen en springdingen zijn ook helemaal niets voor mij. Uberhaupt die groepsdingen niet. Heupwiegen in de keuken tijdens het koken doe ik al trouwens, maar dat voorkomt dus niet de rugpijn en andere krak-en stramdingen..

Zus

Zus

24-11-2019 om 15:06

Jij vindt het, denk ik, ook lekker om goed in te moeten spannen en je energie ook kwijt te kunnen. Voor mij is het nodig om rustig alle spieren sterker te maken zodat ik stabieler word en blijf, dan ligt de sportschool meer voor de hand? Inspannen doe ik door heel hard elke dag naar en van mijn werk te fietsen .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.