Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moemoemoe


Lente

Lente

27-11-2019 om 18:02

Lente

Een heel mooi voornemen om 2 keer per week 45 min te gaan trainen, rustig.
Maar nu niet passend. Precies wat Flavia zegt. Te veel te snel.
Waarom zoveel plannen over je beweging, je Kerst, de invulling van je leven after-Ex ?
Ik snap dat je controle wilt krijgen over je leven, de invulling. Maar je gaat echt te snel. Laat alles eerst zakken, neem de tijd, de gouden oplossing voor je kwaaltjes is nu echt niet de sportschool. De gouden oplossing is eerst jezelf terugvinden. En als je die gevonden hebt, kun je plannen maken. Eerder heeft echt geen zin.

Lente

Lente

27-11-2019 om 18:03

Foutje in de titel, vast van boven gegeven .....

Als je inderdaad de tijd neemt, kijk je pas weer in de Lente verder....😁

Sinilind

Sinilind

27-11-2019 om 20:17 Topicstarter

Lente denk je echt?

IK heb er namelijk zin in, bewegen, ik merk (als ik buiten aan het wandelen ben maar ook bij het schoonmaken van mijn huis) dat het me goed doet. Mag ik het toch misschien even proberen van jullie Het kan zijn dat ik na 2 weken zeg: "Klopt, too much too soon".. Kan ook dat het goed bevalt. Ik zal goed op mezelf passen. Het is een probeermaand. Als het na een paar keren niet blijkt te werken is er geen (financiële) drama.
Sini

Juta

Juta

28-11-2019 om 00:20

Zeker sportschool

De een wil graag rusten en de ander wil juist graag bewegen. Bewegen kan je juist veel brengen in stresserende omstandigheden.
Weet ik dan van lang geleden
Want zou zelf ook wel graag 2 x per week naar sportschool gaan. (maar lukt me niet qua tijd)
Zeker als je dat graag wil zou ik het echt wel proberen. Kan zeker werken tegen pijn, vermoeidheid, stress, angst, depressieve gevoelens. En geeft mooie afleiding nu.

Sluit ook niet 'gewoon' overgang uit.
Daar wijt ik zelf mijn klachten iig wel aan. Zeer slecht slapen, vermoeid, pijn overal, hartkloppingen.

zebra

zebra

28-11-2019 om 08:20

als je zin hebt in bewegen

dan kun je dat gewoon doen natuurlijk. Elk mens is verschillend en de een blijft het liefst thuis bij vermoeidheid en andere klachten (ben er zelf zo een) en de ander gaat het liefst meer bewegen.

Sinilind

Sinilind

29-11-2019 om 11:56 Topicstarter

Sportschool

Heerlijk! Ik heb zachtjes getraind, 45 mn, onder begeleiding: 2x15 cardio (doel was max. 120 hartslag pm) en enkele machines. Ben nu heerlijk moe, maar op een fijne manier en vorl me beter in mijn hoofd.
Dinsdag weer 45 mn.
Sini

zebra

zebra

29-11-2019 om 12:59

Sinilind

je kunt je dan inderdaad moe voelen maar dan op een voldane manier.
Ik ga over een uurtje weer sporten, op vrijdagmiddag samen met iemand anders (sinds vorige week) en op maandag ga ik alleen.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-11-2019 om 13:17

lekker, sporten

Fijn dat het sporten je zo goed bevallen is, Sinilind. Ik herken heel erg wat je schrijft, een andere vermoeidheid, 'lekkere' vermoeidheid. En even je hoofd leeg. Zelf doe ik regelmatig pilates. Daarbij vind ik het vaak moeilijker om mijn hoofd leeg te krijgen, dingen los te laten, omdat het nèt te weinig inspannend is.
Mijn zaterdagse uurtje sporten, buiten, wandelen+krachttraining-oefeningen, is dan net wat fijner. Soms hik ik er tegen aan, zeker als t minder mooi weer is, maar altijd na afloop zo'n heerlijk moe en tevreden gevoel.

Lente

Lente

29-11-2019 om 18:08

Natuurlijk mag je naar de sportschool 🤩

Ik kreeg alleen de indruk dat je vond dat het moest. Druk om meer te doen aan je gezondheid en je conditie. En dat leek mij geen goed idee op dat moment.

Als jij het leuk vindt, houd ik je niet tegen 😉

Amsterdamse

Amsterdamse

29-11-2019 om 18:35

Wat goed

Wat fijn dat de krachttraining goed voelt. Wel moe, maar niet uitgeput en ook lekker losse spieren.

Sinilind

Sinilind

01-12-2019 om 12:20 Topicstarter

Nog steeds moe

Dag allemaal
2 dagen na de eerste "training" heb ik spierpijn. Ook denk ik omdat ik gisteren een voor mjn doen best lange afstand moest fietsen (heem en terug) om ergens naad toe te gaan. Ik voel mijn bovenbenen! Verder ben ik nog steeds erg moe, en eigenlijk zou ik een maandje thuis moeten blijven om mezelf op orde te krijgen. En dat gaat niet lukken, want ik wil me niet ziek melden als het niet 100% hoeft. Mocht ik merken dat ik het niet trek dan zal ik het doen, maar ik kijk het per week aan.
Sini

Amsterdamse

Amsterdamse

01-12-2019 om 12:37

Eiwitten

Tip: eet na de training iets met veel eiwitten. Dat helpt je spieren herstellen.

zebra

zebra

01-12-2019 om 13:34

vermoeidheid

gaat helaas niet snel voorbij. Ik merk het ook als ik langer dan een paar weken extra avonddiensten doe als collega's vakantie hebben. Het kost me dan zeker een maand of zelfs langer om me weer mens te voelen.

Emmawee

Emmawee

01-12-2019 om 16:54

Rust en slaap

Vermoeidheid kan chronisch worden als je niet uitkijkt, dus zorg voor rust, maar helemaal op de rem hoeft niet per se.

Zorg voor genoeg rustmomenten door de dag en door de week heen. Echte rust. Even niets moeten. De boel de boel laten. Al is het maar voor 5 minuten, elk uur. En voor een half uurtje elke dag, misschien nog een halve dag per week. Echt jezelf toestaan niks te doen, een beetje voor je uit te kijken.

Merk na het sporten op dat je je spieren kunt aanspannen, maar ook bewust kunt ontspannen. Probeer dat de dag na het sporten af en toe even te doen met de spiergroepen die je getraind hebt.

En inderdaad, eet of drink iets eiwitrijks na het sporten.

Gebruik je wandelingen met de hond niet om door te malen, mocht je dat doen. Concentreer je op je voeten, voel hoe ze contact maken met de grond, let op je ademhaling, hoor, zie, ruik, voel. Laat je gedachten komen en gaan, zonder zelf 'mee te denken'.

En tot slot, het lijkt logisch.. maar: slaap meer dan normaal. Ga eerder naar bed, of sta toch iets later op. Doe evt een powernapje in de middag.

Zo werk je aan je herstel, zonder dat je per se helemaal op de rem hoeft.

En dat herstel duurt lang. Dus heb geduld met jezelf.

Ik ben er een jaar mee bezig geweest om weer normaal te functioneren en het blijft 'werk in uitvoering'.

Sinilind

Sinilind

04-12-2019 om 18:54 Topicstarter

Maandagochtend weer bij de huisarts

Ik heb maandagochtend weer een afspraak bij de huisarts. Ik voel me op zicht niet slecht (geestelijk) maar ik slaap ontzettend slecht. Ik werd vannacht wakker om 2:50 en keek voor het laatste op de klok toen het 4:30 was. En de wekker ging op 6:30. Ik probeer rustig te blijven en aan aangename dingen te denken maar makkelijk is het niet. Daarnaast zijn er stressfactoren zoals de hond: zoon was de hele dag op school en de uitlaatdienst heeft op de woensdag geen plek. Meestal is het niet nodig want ik ben rond 13:30 thuis maar ik had vandaag een vergadering om 15:00 en weer een om 16:15. Ik was dus klaar om 12:10 met lesgeven, moest naar huis rijden om de hond uit te laten (35 km) en weer naar school om de vergaderingen (Belangrijke) Bij te wonen om daarna weer naar huis te gaan. Mijn buren werken allemaal, of zijn bejaard of bang voor honden (de directe buren). Ik had ex-vriend kunnen vragen om even langs te komen maar dat wil ik absoluut vermijden. Ik loop achter met het nakijken van toetsen omdat ik afgelopen weekend absoluut niet in staat was om aan iets anders te denken dan wat er aan het gebeuren was. Kortom mijn hoofd is te vol. Als ik goed zou slapen zou het denk ik net te doen zijn.
Goed. Morgenochtend maar 4 uurtjes les, daarna Sint viering met mijn mentorklas en dan 4 vrije dagen. Waarin ik ga proberen niet alleen de achterstand in te halen maar ook te ontspannen.
Sini

zebra

zebra

04-12-2019 om 19:26

klinkt erg hectisch

en van stress word je ook moe, ik hoop dat je je binnenkort wat meer kunt ontspannen

Sinilind

Sinilind

06-12-2019 om 10:11 Topicstarter

Toeval? Slecht eten en niet fit

Gisteren echt heel erg "slecht" gegeten (veel te veel sint snoep, lag voor het graaien bij de werknemerskamer) vet en weer wat vlees omdat de kantine alleen nog broodjes ceasar salad had en ik niet iedereen achter mij wilde laten wachten door een vega broodje te laten makrn.
Maar voel me vandaag moer dan moe. Ga zo naar de sportschool met de hoop dat ik me na mijn 45 mn rustige training beter ga voelen.
Zou dat echt? Of is het gewoon eind van de week en moet ik lekker languit op dr bank gaan liggen? Verder geen plannen, alleen een kerstboom halrn met zoon vanavond.
Sini

Anemone

Anemone

06-12-2019 om 10:44

joh het is december

Koud en nat, veel mensen zijn moe en jij zit middenin een emotionele tijd. Ga lekker op de bank liggen met een goed boek, misschien val je nog in slaap, geef er gewoon aan toe.

Gewoon toeval.

Ik heb de afgelopen 2 weken lang juist bijzonder gezond gegeten. Extra fruit en groente, rechtsdraaiende yoghurt met zaden en noten en het resultaat is...... stront verkouden.
Het zegt allemaal niet zoveel, al denken we van wel. Rusten als het kan, het weer is hopeloos, dus na je werk en andere verplichtingen gewoon lekker lui zijn.

Juta

Juta

06-12-2019 om 15:42

Mmhh

Bij mij scheelt het toch wel enorm, voel me heel veel beter zonder veel 'slecht eten'. Heb ook sterk het idee dat de last ervan steeds erger wordt naarmate ik ouder word.
Maar verkouden word je er natuurlijk niet van
Verkoudheid is gewoon een virus (meestal) en dat kun je ook gewoon oplopen met een goede weerstand.
(en van gezond eten alleen heb je niet zomaar een goede weerstand. Je kunt je wel fitter voelen.)

Juta.

Tussen "bijzonder gezond eten" en "slecht eten" zit een grijs gebied. Veel slecht eten doe ik nooit, maar het is ook maar net wat je onder gezond of slecht verstaat. Sinilind heeft de Sintdag slecht gegeten, ik kan me niet voorstellen dat je daardoor direct extra vermoeid bent. Of omdat je een keertje vlees eet. Maar als je vlees "slecht" vindt dan heeft het misschien wel invloed? Geen idee, ik ben geen vegetariër.

mijk

mijk

06-12-2019 om 16:00

ik heb als ik niet lekker in mijn vel zit

veel meer zin in vet en koolhydraten en daar word ik best lethargisch van. Als ik een keer een stevige patatdag heb als ik wel vrolijk en fit ben, schud ik dat wel weer van me af. Als ik al down ben word het er echt erger van. Ik houd het op een wisselwerking

Mijk

Juta

Juta

06-12-2019 om 16:03

wil40

Als Sinilind zegt dat ze teveel sint snoep heeft gegeten, dan ga ik ervan uit (voor het gemak) dat ze daarvan snoept zoals zo veel Nederlanders (en ik) doen: echt veel te veel.
En ja, ik heb daar, onmiddellijk, last van.
Zal wel komen omdat ik jaren teveel gesnoept heb? Geen idee, maar ik voel het onmiddellijk. (moe, slap)
Misschien ook wel omdat we gewend zijn teveel te snoepen en dat we amper in de gaten hebben dat het gewoon echt teveel is.
(er zit zoveel suiker in dat je het eigenlijk bij een mini stukje zou moeten houden)

Vlees dat weet ik niet, eet zelf weinig vlees maar heb geen last van een beetje vlees eten. Maar bereid vlees bevat ook vaak weer veel suiker en zout en dat tikt dan weer aan.

Sinilind

Sinilind

06-12-2019 om 16:31 Topicstarter

Veel ja

Op werk 2 stukjes banketletter en een paar handjes pepernootjes, 1 taai taai poppetje. 1 glas chocomelk met speculaas erbij.
Thuis ongeveer ook dit...
Ik heb er echt last van. Vandaag zijn mijn darmen ook van slag. Heb gesport, zeer licht, maar daarna in dlaap gevallen op de bank. Ach maakt niet uit. Had toch niets gepland verder. Morgen voel ik me hopelijk beter.
Sini

virus

Sini, er waart een virus rond dat naast moeheid en griepachtig leed ook voor buikklachten zorgt. Hier zijn mijn partner en mijn kind allebei ziek geweest, en ook een collega was er een paar dagen uit. Ik dacht ook ziek te worden maar lijk toch (klopt af) de dans te ontspringen.
Dus naast de stress en het seizoen kan dit ook nog een rol spelen.

Nog een woord nav al die postings over sportscholen. Wie overweegt zich daarbij aan te sluiten kan misschien beter nog een paar weekjes wachten, want rond Nieuwjaar komen er altijd kortingsaanbiedingen
Overigens ga ik, om het verval te vertragen, eens per week naar de oranje sportschool. Op zondagochtend om 9 uur. Dan is het jonge volkje aan het bijkomen van een wilde zaterdagavond en ligt de gemiddelde leeftijd van de bezoekers op minimaal 50. Ik ben ook een tijdje door de week in de ochtend gegaan en toen waren er altijd twee dames waarvan ik vermoed dat het een moeder en dochter waren, de een schatte ik in de zestig, de ander in de tachtig.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

06-12-2019 om 18:13

Je kunt zeker last hebben van een suikerdip

De suiker pept je eerst op. En daarna val je in een energie-dip.
Niets ernstigs. Wel vervelend als je andere plannen had.

Sinilind

Sinilind

06-12-2019 om 18:36 Topicstarter

Precies lente

Ik denk dat dit het is geweest. Ik was gisteren sowieso ontzettend moe wabt had al enkele dagen niet goed geslapen, gisteren dus voor de suiker gegaan, en daarna ingestort.
Sini

Juta

Juta

06-12-2019 om 18:39

Dat is de ellende

met suiker. Daar ga je voor ja, als je moe bent. Met ergens de verwachting dat het helpt, maar dat doet het nooit.

Zus

Zus

06-12-2019 om 19:11

Temet (sportschool)

Vorige week heb ik een abonnement genomen op de sportschool, met een fijne kortingsdeal inderdaad! Intake gehad, goed rond kunnen kijken en tot mijn opluchting veel oudjes zoals ik . Ze hebben ook een fysiotherapie afdeling, dus ergens wel logisch. Morgen ga ik er weer heen en dan krijg ik van mijn coach het trainingsschema te horen. Moest hij een weekje op studeren. Zondagochtend vind ik een puik plan!

Emmawee

Emmawee

06-12-2019 om 23:23

Pepernoten

Dat iedereen daar begin december met z'n griephanden in zit te graaien kan natuurlijk ook nog van invloed zijn.

Overigens is het gevoel van algehele malaise in december voor mij al jaren de reden om geen kerstboom te kopen en kerst vooral te beschouwen als iets dat zich buitenshuis afspeelt.

Kerstdingen op school en werk, prima. Optreden van het koor van mijn zoon, genieten! En dan thuis lekker bijkomen. Geen kerstboom, geen kerstkaarten, geen stress over het kerstdiner.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.