Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


Toevallig kwam dochter gisteren ook thuis met vragen door 'losse opmerkingen' van een paar jeugdigen. Wat zeg je als mensen niet in het virus geloven? En waarom geloof jij daar wel in?

Het eerste wat me te binnen schoot was Semmelweis en Anthony van Leeuwenhoek. Je kunt die wetenschap wel ontkennen maar de alternatieven zijn ongeloofwaardiger.

En wat als mensen zeggen dat Corona maar 'een griepje' is? Het eerste dat me te binnen schoot was de volle IC's hier en de drama's in India.

Maar ook dat er mensen op uit zijn om valse informatie uit te delen zoals een foto verspreiden van een beddencentrale en dan beweren dat de ziekenhuizen/IC's NIET vol liggen want zie: lege bedden.

Hoe kom je aan betrouwbare kennis, hoe weet je dat kennis betrouwbaar is?

We hebben afgesproken dat als we iets tegenkomen als onderwerp op radio, televisie of in sociale media dat we dat met elkaar delen.

Hoe weet je of informatie betrouwbaar is?

Plantenbak schreef op 04-05-2021 om 09:23:

Zeker Rachel. Het maakt mij niks uit of iemand zich wil laten vaccineren of niet. Eigen keuze.

Natuurlijk mag je ook zeggen waarom je die keuze maakt maar dat doet Ilse niet. Ilse maakt valse beweringen zonder enige bronvermelding. En wellicht is dat hier onschuldig maar mijn man werkt in huisartsenzorg en zie hoe niet onschuldig dit soort claims zijn. Er zijn huisartsenposten in Den Haag waar maar 20 tot 30% een vaccin komen halen. Mensen die wel een vaccin nodig hebben geloven dat soort onzin en daarom zijn het soort berichten van Ilse zo schadelijk.

Het vaccin zorgt niet voor een toename in besmettingen. Wij gaan er niet allemaal binnen 2 jaar aan dood. Er wordt niet op ons geëxperimenteerd. Je wordt er niet blind van. Geen idee wie Ilse is maar er zijn mensen die met dit soort claims proberen de samenleving te ontwrichten en helaas werkt het juist bij de mensen die wel een vaccin zouden moeten hebben. Bij de huisartsenpraktijken is bij sommige praktijken de opkomst 80-90% en bij anderen maar 20-30%. Dat is echt een serieus probleem

ja precies ik snap heel goed dat het frustratie opwekt als je dan zoiets leest terwijl je zelf wel degelijk weet hoe het echt zit inderdaad. Vond het gewoon een beetje gemeen omdat ik zoiets had het moet niet zo zijn dat ze straks dit forum niet fijn vind, ik vond de woorden "ga niet mensen lastig vallen op willekeurige sites" en "op dit forum zitten niet je Facebook bubbelbuddies" nogal erg hard klinken al begrijp ik wel wat je bedoeld en waar die frustratie van komt, vond het alleen wel hard verwoord.

zulke harde woorden kunnen mensen wel wegjagen van dit forum.

maar je hebt het idd naar mijn mening nu netter verwoord wat je probeerd te zeggen.

Ilse is al lang weer vertrokken denk ik. 

Ik heb mijn twijfelende dochter uitgelegd dat ze als kind tegen van alles gevaccineerd is en dat ze toen een dag beetje hangerig was maar gelukkig geen polio of difterie had gekregen. 

Ze zijn al sinds sars bezig met dit soort vaccins als dit dus zo nieuw is het niet. Er zijn geen miljoenen proefpersonen, dus die trombose is een "later vastgestelde bijwerking". Dat heb je ook met andere medicijnen. Er worden voortdurend bijwerkingen vermeld bij cal alles. 

Iemand die bijwerkingen heeft na een vaccin mag dat natuurlijk op insta zetten, maar alle mensen die daar geen klachten bij hebben zullen dat niet doen. Geeft toch een vertekend beeld.

EmmaT schreef op 04-05-2021 om 10:10:

Ilse is al lang weer vertrokken denk ik.

Ik heb mijn twijfelende dochter uitgelegd dat ze als kind tegen van alles gevaccineerd is en dat ze toen een dag beetje hangerig was maar gelukkig geen polio of difterie had gekregen.

Ze zijn al sinds sars bezig met dit soort vaccins als dit dus zo nieuw is het niet. Er zijn geen miljoenen proefpersonen, dus die trombose is een "later vastgestelde bijwerking". Dat heb je ook met andere medicijnen. Er worden voortdurend bijwerkingen vermeld bij cal alles.

Iemand die bijwerkingen heeft na een vaccin mag dat natuurlijk op insta zetten, maar alle mensen die daar geen klachten bij hebben zullen dat niet doen. Geeft toch een vertekend beeld.

Hier ben ik het ook mee eens, ik denk ook dat er inderdaad sneller en inhoudelijker gepost word over als iets mis gaat dan over wanneer het goed gaat.Dan krijg je inderdaad een vertekend beeld. En dan heb ik het inderdaad over die social media platformen.

En bijwerkingen meld je natuurlijk bij het Lareb en als ze erg zijn, je hebt veel klachten, meld je je bij de huisarts.

Rachel. Ik ben het met je eens dat je aardig moet zijn tegen nieuwe mensen maar Ilse is niet iemand die gezellig mee komt schrijven. Al dan niet met een afwijkende mening. Dit is iemand die even haar beweringen erin gooit. Nergens inhoudelijk op reageert en weer verdwijnt. 

Je ziet dit soort lui overal verschijnen. Op Twitter schrijft iemand dat haar vader ernstig ziek is met covid. Er komen reacties van niet volgers dat het een acteur is, dat hij vast al iets anders had, dat covid niet bestaat en dat hij dan toch al vast dood had moeten gaan. Iemand laat een kind testen en diegene is een deuger, moet uit de ouderlijke macht ontzet worden. Iemand toont zijn vaccinbewijs en diegene gaat nu vast binnen 2 jaar dood of het is niet echt. Het is niet meer onschuldig. Dit soort meningen zijn gevaarlijk. Ik volg op twitter ook een paar mensen die tegen de coronamaatregelen zijn en zich niet willen laten vaccineren maar die mensen blijven wel netjes. Wij hoeven het ook niet eens te zijn met elkaar maar wij blijven wel fatsoenlijk en wij gaan geen onzin claimen of mensen kwetsen  en bedreigen.  

Dat effect is welbekend uit de marketing: een goede ervaring wordt 1x gedeeld, een slechte 10x. Dan krijg je inderdaad een vertekend beeld.

Ik heb op de valreep nog AZ gekregen. Ik heb 1 dag koorts gehad. Dat deze bijwerking redelijk vaak voorkomt, is me ter plekke verteld, dus ik schrok er niet van. Verder beetje beurs gevoel in mijn arm en wat moe, heel normaal dus. Niks dramatisch. 

Plantenbak schreef op 04-05-2021 om 10:20:

Rachel. Ik ben het met je eens dat je aardig moet zijn tegen nieuwe mensen maar Ilse is niet iemand die gezellig mee komt schrijven. Al dan niet met een afwijkende mening. Dit is iemand die even haar beweringen erin gooit. Nergens inhoudelijk op reageert en weer verdwijnt.

Je ziet dit soort lui overal verschijnen. Op Twitter schrijft iemand dat haar vader ernstig ziek is met covid. Er komen reacties van niet volgers dat het een acteur is, dat hij vast al iets anders had, dat covid niet bestaat en dat hij dan toch al vast dood had moeten gaan. Iemand laat een kind testen en diegene is een deuger, moet uit de ouderlijke macht ontzet worden. Iemand toont zijn vaccinbewijs en diegene gaat nu vast binnen 2 jaar dood of het is niet echt. Het is niet meer onschuldig. Dit soort meningen zijn gevaarlijk. Ik volg op twitter ook een paar mensen die tegen de coronamaatregelen zijn en zich niet willen laten vaccineren maar die mensen blijven wel netjes. Wij hoeven het ook niet eens te zijn met elkaar maar wij blijven wel fatsoenlijk en wij gaan geen onzin claimen of mensen kwetsen en bedreigen.

ja zo ja, ik begrijp wat je bedoeld het is inderdaad niet dat ze verder ergens op reageert en dan er een reactie tussen gooit en verder nog niet reageert. Ik snap inderdaad ook hoe je het nu zo zegt dat het meer lijkt op onrustzaaien. Al vond ik het wel hard snap ik nu wel beter wat je bedoeld met hoe ze binnenkomt in het gesprek, even zogezegd.

Plantenbak schreef op 04-05-2021 om 10:20:

Rachel. Ik ben het met je eens dat je aardig moet zijn tegen nieuwe mensen maar Ilse is niet iemand die gezellig mee komt schrijven. Al dan niet met een afwijkende mening. Dit is iemand die even haar beweringen erin gooit. Nergens inhoudelijk op reageert en weer verdwijnt.

Je ziet dit soort lui overal verschijnen. Op Twitter schrijft iemand dat haar vader ernstig ziek is met covid. Er komen reacties van niet volgers dat het een acteur is, dat hij vast al iets anders had, dat covid niet bestaat en dat hij dan toch al vast dood had moeten gaan. Iemand laat een kind testen en diegene is een deuger, moet uit de ouderlijke macht ontzet worden. Iemand toont zijn vaccinbewijs en diegene gaat nu vast binnen 2 jaar dood of het is niet echt. Het is niet meer onschuldig. Dit soort meningen zijn gevaarlijk. Ik volg op twitter ook een paar mensen die tegen de coronamaatregelen zijn en zich niet willen laten vaccineren maar die mensen blijven wel netjes. Wij hoeven het ook niet eens te zijn met elkaar maar wij blijven wel fatsoenlijk en wij gaan geen onzin claimen of mensen kwetsen en bedreigen.

zulke dingen op social media zijn inderdaad niet oke en vind het ook steeds heftiger worden. De kans is er dat mensen die wel gevaccineerd willen worden dit een enorme angst aanjaagt.

het bezorgd mensen zowieso veel angst en zorgen door zulke dingen.

Helaas heb ik nu ook een goede vriend waar covid enorm effect op heeft hij is pas 26 jaar en geloof me hij leefde echt gezond was ook echt geschrokken om hem zo te horen aan de telefoon, dit is echt iemand dronk niet, rookt niet, eet gezond, sport veel.

nou je wil niet weten hoe hij klonk aan de telefoon bijna geen zuurstof hartstikke ziek ik kon wel janken! Bid nogsteeds voor hem dat het goed mag gaan met hem.

dit is nog recent dus heeft een enorme impact op me gehad ik wist dat covid erg was maar dit was even een realiteits check voor mij.

ik vind het nu dus ook kwetsen als ik zie dat bijv wat plantenbak zegt : iemand iets post over dat haar vader erg ziek is van covid en dat er zulke reacties op komen! 

deze jongen had ook niks, bijna nooit ziek, jong, gezonde levenstijl en kijk wat voor effect covid op hem heeft! Hij kwam niet eens meer normaal uit zijn woorden en klonk heel traag ook met spreken dit was normaal niet het geval bij hem.

Erg kwetsend dat er dan zulke mensen zijn die zulke reacties geven waardoor andere het ook niet geloven.

Mensen zijn doodsbang en irrationeel. Zelfs in een zogenaamd beschaafd land met een hoge levensstandaard en goede gezondheidszorg. Het hoort bij een pandemie 

Tijdens de Ebolamaatregelen werden ziekenhuizen aangevallen, want kijk maar: mensen in witte pakken nemen onze geliefden mee daarheen en we krijgen ze niet meer terug. Weg ermee! Zo werkt het blijkbaar, er valt moeilijk tegenin te gaan. Probeer elkaar te begrijpen en laten we zorgen dat corona snel stopt.

Ik heb net dit artikel gelezen. 

https://www.politico.eu/article/coronavirus-vaccination-live-data-tracker/

ik word hier echt verdrietig van. Wij schieten in Nederland totaal niet op met vaccineren. Elke keer weer een nieuwe veegactie, weer een groep mensen die voor mogen maar het vaccineren wordt zo wel heel gecompliceerd en het zorgt blijkbaar voor enorme vertragingen. Wij lopen zo achter op de rest van Europa. Maar wat kan je daar nou aan doen als inwoner? Hoe kan je je onvrede laten merken aan iemand als Hugo de Jonge zonder op het malieveld te gaan staan met een pan en een lepel? 

Natuurlijk blijven wij ons aan de maatregelen houden maar in dit tempo duurt het nog zeker 9 weken voordat mijn leeftijd gevaccineerd wordt en dat is ruim een maand later dan nu gepland (ik ga uit van 1 jaargangen per week want ik nog totaal geen versnellingen. 1962 kwam er op vrijdag bij. Zouden wij gaan versnellen dan zou je nu al 1963 verwachten)

vanaf begin mei zouden ze beginnen met groep onder de 60. Dat klopt nog steeds toch?

gr Angela

Ja klopt, ik ben uit '62 en ik heb vrijdag een afspraak gemaakt. Mensen van 60+ krijgen AZ via huisarts en dat duurt veel langer. Broer uit '59 wacht nog steeds.

Ja, dat wel maar de groep vanaf 1972 is vanaf half juni aan de beurt. Dan moeten ze nu dus iedereen t/m 1971 nog vaccineren en met 1 jaargang per week redden ze dat nooit. Maar wij zullen zien. Ik word heel graag positief verrast. Website van de overheid is nog niet aangepast dus wie weet redden ze het. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.