Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


Ja precies, dat schreef ik ook al eerder. Dan kan je echt efficient prikken zeggen en neemt de vaccinatiegraad een vlucht.

De beperkende factor is niet het aantal afspraakmogelijkheden maar het aanwezige vaccin. Er worden afspraakslots open gezet naargelang er vaccin is. 

Als je nu de volle capaciteit van de vaccinatielocaties open zet voor afspraken dan moeten er binnen de kortste keren mensen onverrichterzake weer rechtsomkeert omdat er eerst op nieuwe leveringen gewacht moet worden. 

Claire56 schreef op 05-05-2021 om 15:43:

De beperkende factor is niet het aantal afspraakmogelijkheden maar het aanwezige vaccin. Er worden afspraakslots open gezet naargelang er vaccin is.

Als je nu de volle capaciteit van de vaccinatielocaties open zet voor afspraken dan moeten er binnen de kortste keren mensen onverrichterzake weer rechtsomkeert omdat er eerst op nieuwe leveringen gewacht moet worden.

Dat hoeft natuurlijk niet. De locaties kunnen per dag x aantal vaccins krijgen en voor dat aantal worden er dan ook slots opengezet. Zoals dat ook in andere landen gaat. 

Het vaccinatie beleid is in Nederland heel ingewikkeld gemaakt (ze noemen het zorgvuldig) ipv efficiënt.

Ook in de VS ging het bepaald niet van een leien dakje. Ik weet niet of de problemen inmiddels zijn verholpen, maar heb berichten gelezen over mensen die grote problemen hadden om een afspraak te maken. Dat probleem zal zich ook in Nederland vermoedelijk voordoen als je de boel volledig vrijgeeft: telefoons overbelast en sites gecrashed. Dat gebeurt nu minder, want je kan je toch niet aanmelden als je het verkeerde geboortejaar hebt.

De VS moesten wel werken met een systeem van zelf aanmelden omdat men daar vziw geen bevolkingsregister heeft. Je kan dus geen uitnodigingen gaan rondsturen zoals men dat in Nederland doet. Probleem is hier dan weer (zie dat andere draadje) dat ons systeem meteen hapert voor mensen die geen inschrijvingsadres hebben.

Misschien moet je in Nederland nu twee geboortejaren tegelijk vrijgeven (dus nu bijvoorbeeld 62 en 63), kijken of dan meer slots gevuld worden. Maar is het echt zo dat de GGD-ers momenteel duimen zitten te draaien omdat slots niet worden gevuld?

Groeten,

Temet

Temet schreef op 05-05-2021 om 16:27: 

Misschien moet je in Nederland nu twee geboortejaren tegelijk vrijgeven (dus nu bijvoorbeeld 62 en 63), kijken of dan meer slots gevuld worden. Maar is het echt zo dat de GGD-ers momenteel duimen zitten te draaien omdat slots niet worden gevuld?

Groeten,

Temet

Ja. Bericht van 5 dagen geleden.

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/plek-over-in-ggd-prikhallen-steeds-meer-60-minners-kunnen-uitnodiging-verwachten~a99d7b10/


Ja, dat is wat er nu gebeurt Plantenbak, locaties krijgen een x aantal vaccins en voor die hoeveelheid worden slots opengezet. En niet meer slots dan dat, want dat heeft weinig zin.

Temet, er worden nu ook meerdere geboortejaren tegelijk ‘opengezet’. En ja, mensen zitten duimen te draaien omdat die afspraakbeperking er is. Dat is grotendeels uitzendpersoneel dat niet wordt opgeroepen.

Temet schreef op 05-05-2021 om 16:27:

Ook in de VS ging het bepaald niet van een leien dakje. Ik weet niet of de problemen inmiddels zijn verholpen, maar heb berichten gelezen over mensen die grote problemen hadden om een afspraak te maken. Dat probleem zal zich ook in Nederland vermoedelijk voordoen als je de boel volledig vrijgeeft: telefoons overbelast en sites gecrashed. Dat gebeurt nu minder, want je kan je toch niet aanmelden als je het verkeerde geboortejaar hebt.

De VS moesten wel werken met een systeem van zelf aanmelden omdat men daar vziw geen bevolkingsregister heeft. Je kan dus geen uitnodigingen gaan rondsturen zoals men dat in Nederland doet. Probleem is hier dan weer (zie dat andere draadje) dat ons systeem meteen hapert voor mensen die geen inschrijvingsadres hebben.

Misschien moet je in Nederland nu twee geboortejaren tegelijk vrijgeven (dus nu bijvoorbeeld 62 en 63), kijken of dan meer slots gevuld worden. Maar is het echt zo dat de GGD-ers momenteel duimen zitten te draaien omdat slots niet worden gevuld?

Groeten,

Temet

In de VS heeft 74 per 100 inwoners geprikt, Nederland 33 per 100. Ben bepaald geen fan van het coronabeleid in de VS, zoals ik eerder al zei, maar dat prikken doen ze beter dan wij.

skik schreef op 05-05-2021 om 19:00:

[..]

In de VS heeft 74 per 100 inwoners geprikt, Nederland 33 per 100. Ben bepaald geen fan van het coronabeleid in de VS, zoals ik eerder al zei, maar dat prikken doen ze beter dan wij.

Ze hebben vooral een betere deal gesloten en export van alles wat met het vaccin te maken heeft verboden. Dat heeft Trump wel goed geregeld, wat raar is,  want hij vond corona maar onzin. 

Precies, in de VS konden mensen ook gewoon in de supermarkt hun prik halen. In bijv. in NYC is de vaccinatiegraad zo hoog dat alle beperkende maatregelen los gelaten worden. Het is kennelijk voor buitenlanders ook mogelijk om daar een prik te halen en dat werkt vaccinatietoerisme in de hand. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_93469941

Ze hebben in elk geval meer dan genoeg en ook al vel gedoneerd aan het vaccinatieprogramma voor arme landen.

Pief schreef op 05-05-2021 om 20:21:

[..]

Ze hebben vooral een betere deal gesloten en export van alles wat met het vaccin te maken heeft verboden. Dat heeft Trump wel goed geregeld, wat raar is, want hij vond corona maar onzin.

Ja en de EU heeft zich weer laten piepelen. De pharmabedrijven hebben zich vast verbaasd over zoveel naïviteit.

Hadden wij maar zelf deals gesloten net als Engeland, de VS en Israel. Maar ja, wij zitten met een stelletje amateurs opgescheept.

Ik krijg ook de indruk dat de vaccinatiegraad in de VS nu zo hoog is omdat er gewoon zoveel vaccins beschikbaar waren en zijn. Maar dat betekent niet dat het plannen van afspraken lekker liep. Maar waarschijnlijk verschilt het daar ook enorm in welke staat je woont, want zoiets zal wel niet landelijk geregeld zijn.

Maar het is zonder meer waar dat het VS het qua vaccinatiegraad beter doet dan wij. En het ergert mij al maanden dat onze minister niet de indruk wekt dat het zo snel mogelijk geven van zoveel mogelijk prikken voor hem de hoogste prioriteit heeft. Terwijl het dat wel zou moeten hebben, naar mijn idee.

Groeten,

Temet

'En wat als je dan niet meer zo'n boekje hebt? Want ik zou echt niet weten waar dat is gebleven hoor.'

Je krijgt in elk geval een papiertje waarop staat dat je gevaccineerd bent en met wel vaccin. en na de tweede inenting komt er een stempel bij.

Het gele boekje is handig, omdat daar dan al je vaccinaties in staan die je nodig kunt hebben voor verre reizen.

Tsjor

Ik heb niet de hele draad gelezen, maar herkennen jullie dit? Mijn moeder uit 1950 zit kennelijk in een andere tranche dan mijn tante uit 1956. Mijn moeder kon dus pas medio mei een afspraak in haar eigen woonplaats krijgen (Pfizer), terwijl mijn tante bij een grootschalig prikfestijn al twee weken geleden is ingeënt (AZ). Mijn moeder schreeuwt aan alle kanten risicogroep, terwijl mijn tante gewoon een gezonde zestiger is. Dat is toch niet logisch?

tsjor schreef op 05-05-2021 om 20:48:

Het gele boekje is handig, omdat daar dan al je vaccinaties in staan die je nodig kunt hebben voor verre reizen.

Tsjor

Vind je? Het is zo fraudegevoelig als wat. Mensen die nooit reizen hebben geen geel boekje. Ik heb het boekje nog, maar gelukkig komt er een app.

Volgens mij hadden de Chinezen al eind vorig jaar zo'n toegangsapp. Toen zei iedereen in Europa: dat gaat hier nooit werken. En kijk waar we nou staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.