Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


MMcGonagal, op de websites van het RIVM kun je vinden wat de huidige vaccinatiestrategie is en wat er onder risicogroep wordt verstaan. Door allerlei aanpassingen in groepen en vaccins wordt het er niet helderder op (understatement). Reken maar dat de uitvoerders van de vaccinaties ook zuchten onder wat Hugo NU weer bedacht heeft.

Geboortejaarcohorten die bij de GGD moeten zijn voor Pfizer, anderen bij de huisarts voor AZ, instellingen die Moderna hebben voor weer andere groepen, mensen die eigenlijk door de HA gevaccineerd zouden worden maar zich nu -maar wel met uitnodigingsbrief van de HA- bij de GGD moeten melden, zucht. 


Tja, die app. Zal me benieuwen of die op tijd werkt. Ik heb mijn kind van 18, die al geprikt is,  gezegd ook het gele boekje te laten stempelen. 

Pief schreef op 05-05-2021 om 20:21:

[..]

Ze hebben vooral een betere deal gesloten en export van alles wat met het vaccin te maken heeft verboden. Dat heeft Trump wel goed geregeld, wat raar is, want hij vond corona maar onzin.

Ik lees hier toch wat anders: https://www.theguardian.com/us-news/2020/dec/08/trump-vaccine-summit-pfizer-deal

Temet schreef op 05-05-2021 om 20:26:

Ik krijg ook de indruk dat de vaccinatiegraad in de VS nu zo hoog is omdat er gewoon zoveel vaccins beschikbaar waren en zijn. Maar dat betekent niet dat het plannen van afspraken lekker liep. Maar waarschijnlijk verschilt het daar ook enorm in welke staat je woont, want zoiets zal wel niet landelijk geregeld zijn.

Maar het is zonder meer waar dat het VS het qua vaccinatiegraad beter doet dan wij. En het ergert mij al maanden dat onze minister niet de indruk wekt dat het zo snel mogelijk geven van zoveel mogelijk prikken voor hem de hoogste prioriteit heeft. Terwijl het dat wel zou moeten hebben, naar mijn idee.

Groeten,

Temet

In de VS zijn ook walk up locaties, dan kan je spontaan zonder afspraak een prik halen. En je kon op priklocaties waar op afspraak gewerkt werd aan het einde van de dag in de rij gaan staan voor leftovers.


skik schreef op 05-05-2021 om 21:54:

[..]

Ik lees hier toch wat anders: https://www.theguardian.com/us-news/2020/dec/08/trump-vaccine-summit-pfizer-deal

Dat artikel is al wat maandjes oud. Lees dit eens: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5222736/vaccinatie-vs-groot-brittannie-sneller-eu-nederland

Amerika en Engeland hebben veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van vaccins en groots ingekocht. De EU had weer eens een halfslachtig beleid zonder gevoel voor urgentie.

Granola schreef op 05-05-2021 om 20:24:

[..]

Ja en de EU heeft zich weer laten piepelen. De pharmabedrijven hebben zich vast verbaasd over zoveel naïviteit.

Hadden wij maar zelf deals gesloten net als Engeland, de VS en Israel. Maar ja, wij zitten met een stelletje amateurs opgescheept.

"De pharmabedrijven hebben zich vast verbaasd over zoveel naïviteit." Dat zegt wel iets over de mentaliteit van zo'n bedrijf, vind je niet? Die Pharma bedrijven dachten kennelijk crisis of geen crisis, het draait wel om de centen hoor. Dus we gaan niet netjes verdelen maar wie het eerst komt, goed betaalt, wie het eerst maalt.  We schieten er niks mee op, maar ik vind naïviteit soms best sympathiek. Waarom is het normaal dat je moet aannemen dat je gepiepeld zult worden als je niet met je ellebogen werkt? 

Ixia. schreef op 05-05-2021 om 23:07:

[..]

"De pharmabedrijven hebben zich vast verbaasd over zoveel naïviteit." Dat zegt wel iets over de mentaliteit van zo'n bedrijf, vind je niet? Die Pharma bedrijven dachten kennelijk crisis of geen crisis, het draait wel om de centen hoor. Dus we gaan niet netjes verdelen maar wie het eerst komt, goed betaalt, wie het eerst maalt. We schieten er niks mee op, maar ik vind naïviteit soms best sympathiek. Waarom is het normaal dat je moet aannemen dat je gepiepeld zult worden als je niet met je ellebogen werkt?


Dat is niet helemaal waar/eerlijk want de VS en UK hebben flink mede geïnvesteerd in de ontwikkeling van het vaccin. Israël heeft een deal gemaakt waarin data over het vaccin met de fabrikant worden gedeeld. Zulke deals/investeringen had de EU ook kunnen doen, maar zij zagen de urgentie duidelijk niet.

Israel deelde niet alleen data over het vaccin met de fabrikant, maar data over de mensen die het kregen. Daar hadden de Israeli geen probleem mee kennelijk. Ik vraag me af wat dat met de vaccinatiebereidheid in Nederland had gedaan. 

Dat is fake news Granola, de EU geeft wel degelijk ook miljarden (!) geïnvesteerd in het vaccinonderzoek. Ik zoek het straks nog even op.

A-nick schreef op 06-05-2021 om 07:48:

Dat is fake news Granola, de EU geeft wel degelijk ook miljarden (!) geïnvesteerd in het vaccinonderzoek. Ik zoek het straks nog even op.

Je hoeft niks op te zoeken, want dat klopt inderdaad. Punt is dat ze veel minder hebben geïnvesteerd dan de VS en UK. Dus niks fake news, wordt overal benoemd.

Granola: 'Mensen die nooit reizen hebben geen geel boekje. Ik heb het boekje nog, maar gelukkig komt er een app.' Als je geen geel boekje hebt krijg je een papieren bewijs dat je een eerste vaccinatie hebt gehad. Het gele boekje is extra. Daar is weinig fraudegevoeligs aan, tenzij ze ze nu onmiddellijk illegaal gaan bijdrukken. een app hacken is sneller gebeurt.

Tsjor

Biden steunt, dat het patent op vaccins eraf gaat (even korte samenvatting). Dat is goed nieuws. Nu de Europese landen nog.

Tsjor

Ik heb dinsdag online een afspraak gemaakt bij de GGD. Dat mocht qua geboortejaar. Ik kreeg drie opties voor de eerste prik, waarvan maar één in eigen woonplaats, één 15 km verderop en één 25 km verderop, verdeeld over volgende week en de week erna. 
Ik heb die in mijn woonplaats genomen maar heb later gebeld met de afspraken-lijn dat ik toch niet kan die dag. Ik mocht kiezen wanneer ik wilde. Er was nog heel veel vrij volgende week in mijn woonplaats op meerdere dagen. Zo vreemd. 
Waarom bieden ze maar één tijdslot aan in mijn eigen woonplaats als er zoveel plek is? 
En hoe krijgen ze al die vrije plekken volgende week nog bezet?  

Amerikanen zijn sowieso van het vaccineren. Tegen van alles om maar geen dag thuis te moeten zitten of om thuis te moeten blijven vanwege ziek kind. Ze vaccineren daar zelfs kinderen tegen waterpokken, uit vrees niet naar het werk te kunnen.

De Nederlanders zijn meer gewend aan een afwachtende opstelling; eerst zeker weten dat medicijn veilig genoeg is, liefs eerst vijf jaar getoetst en gevolgd. Ik vind het ook niet zo vreemd dat sommige mensen zodoende wat sceptische zijn nu er geen tijd is voor gedegen onderzoek naar bijwerkingen of lengte tijdsduur van effectieve bescherming.

Maar als ik de vraag kreeg Janssen of Pfizer, ging ik voor Pfizer ook al moest ik daarvoor nog een paar weken bewust zijn van de 1,5 m en andere maatregelen. Eigenlijk net zo zoals ik al ruim een jaar doe. Reden is het feit dat mijn hoogbejaarde moeder en haar huisgenoten in een zorgcentrum na 2x vaccinatie met Pfizer geen last heeft van bijwerkingen en ook niet besmet zijn geraakt ondanks dat een zorgmedewerker positief was. Janssen kent dezelfde productie as AZ; gevoelsmatig kies ik dan liever voor iets meer zekerheid.

Ik heb geen bezwaar tegen vaccineren op zich; mijn ervaring is weer belangrijk voor de generatie na ons.

Grappig hoe dat per land kan verschillen. In Frankrijk is men anti (en in Wallonië ook - want gericht op Frankrijk). Vanwege een groot schandaal met vaccins in de jaren 90. Slechts de helft van de Fransen wil zich laten vaccineren, nergens is de vaccinatiebereidheid zo laag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.