Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."


Verschillende dingen

Nee. Ons eetgedrag wordt door het aanbod en de sociale druk bepaald. Terug naar vroeger, die boterham met spek, kan helemaal niet meer want dat spek en zelfs dat brood ligt niet meer in de winkel. Net zoals die melk, die groente en zelfs die aardappels.
Je hebt dus een heleboel niet meer te kiezen omdat het er gewoon niet is.
De sociale druk gooit daar nog een schep bovenop: ik werd uitgemaakt voor kindermishandelaar omdat ik mijn kinderen geen tussendoortje meegaf. Geen koek, geen fruit, zelfs geen school melk. Brood voor tussen de middag, dat wel.
Ik kreeg de hoon van de juf (kinderen hebben Liga nodig sprak ze de reclame na) en mijn kinderen kregen koek van andere kinderen/moeders (ach zo zielig).
Dus ja, ik ben het met je eens dat je alsnog zelf kunt kiezen of je meegaat met de eeuwige honger, maar dan nog heb je niet alles afgedekt.
Wie zal er vandaag de dag bijvoorbeeld nog bedenken dat basisschoolleerlingen helemaal geen tussendoortje hoeven, laat staan fruit of een koek?
Dit nog helemaal los van het feit dat braaf en gestaag je eigen stijl volgen door fabrikanten en winkelketens expres in de war wordt geschopt door “nu nieuwe samenstelling”, ‘nu nieuwe smaak’, “nu extra groot”, of een volkomen anders ingerichte winkel waardoor je je vertrouwde spullen niet meer kunt vinden dus dan in godsnaam maar eens “iets nieuws probeert”. Dat willen ze graag, dat je iets nieuws probeert. Daar krijg je extra trek van namelijk.
Zelf kiezen om iets niet te nemen kan natuurlijk. Maar je kunt niet staande houden dat het collectief in de megamarketingval trappen (kinderen moeten tussendoortjes) een bewust keuze is.
Dat is gewoon niet waar.

Half a twin

Half a twin

20-06-2018 om 13:42

Hoeft niet gebeurt wel

Je hoeft niet het hele pakje mee te geven/op te eten maar het gebeurt wel. Niet bij mij thuis maar in de klassen van mijn kinderen was mijn kind bijna de enige met koek in een bakje, in plaats van een kant en klaar pakje.

Triva

Triva

20-06-2018 om 13:58

mijn kinderen kregen ook koek in een bakje maar wel twee gewoon omdat dat veel goedkoper is van een grote rol. Anderen mensen kiezen voor makkelijk, dus verpakt.

Maar ja we eten veel meer en meer tussendoor dan vroeger, we zijn ook gemiddeld veel dikker (zie eerdere link) dat is toch geen punt van discussie?

Hoe komt het

Het punt van de discussie: Is het de maatschappelijke beïnvloeding van de voedingsindustrie die ons meer laat eten en waardoor we dus dikker worden?
Of is het de zwakke geest van hedonistische individuen die zich niet kunnen beheersen (eigen schuld, dikke bult)?

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 14:13

Miriam

Heu, hier ligt er gewoon brood en spek in de winkel hoor... ☺

Maar niet hetzelfde

Ja Pirata. Maar de samenstelling en de smaak is niet dezelfde.
En dat doet er toe als je het over voedingsgewoonten hebt.

bieb63

bieb63

20-06-2018 om 15:23

Miriram

"Terug naar vroeger, die boterham met spek, kan helemaal niet meer want dat spek en zelfs dat brood ligt niet meer in de winkel. Net zoals die melk, die groente en zelfs die aardappels.
Je hebt dus een heleboel niet meer te kiezen omdat het er gewoon niet is."

Wat is dat voor onzin? Je draaft weer door....
We hebben zat te kiezen. Gewone groenten, fruit, brood en melk. Overal. Dat daarnaast nog heel veel andere keuzes zijn (in e.o.a. bereide vorm) is absoluut waar, maar hoef je helemaal niet te nemen. Je hoeft ook niet met een vergrootglas te zoeken naar gewone producten.

Overigens: Wie zegt dat de '3 maaltijden op een dag' de beste wijze is? Wellicht beter dat in meerdere delen te doen. Als je maar zorgt dat het totaal wat je op een dag eet niet meer is dan nodig en zo gezond mogelijk.

Helga

Helga

20-06-2018 om 15:45

Ik vind het veel werk

Ik moet inderdaad vaak zoeken naar 'hele gewone' producten. Bijv volkoren spagetti. Regelmatig wordt vanalles omgegooid in de schappen en komen er nieuwe producten bij. De keuze is zo enorm dat het me vaak duizelt.
Omdat ik de met hard werken verloren kilo's er niet bij wil hebben weer trek ik de tijd uit voor boodschappen. Ga wel maar naar 1 winkel want anders word ik gek.
Maar hoe je dat zou moeten doen als je beide fulltime werkt en kleine kinderen hebt? Lijkt me niet te doen, zeker niet als je ook nog wil sporten enz. Dan kun je gewoon niet iedere keer uitgebreid boodschappen doen. Het is bijna een dagtaak, ook uitzoeken waar alles vandaan komt, hoe betrouwbaar keurmerken zijn, hoe dieronvriendelijk is het vlees enz enz enz.

Andere factoren

Behalve voeding en beweging kunnen er nog andere factoren zijn die het gemiddelde gewicht mede beïnvloeden, zoals een hogere temperatuur in de woningen dan vroeger of een tekort aan slaap, er is steeds meer dat mensen wakker houdt.

Overigens ben ik bijna 20 kilo lichter dan 35 jaar terug en dat heeft toch met meer bewegen en anders eten te maken. Bij mij is dus weinig snoep en chips in huis vergeleken bij mijn ouders vroeger, frisdrank anders dan spuitwater komt er ook niet in. Ik moet man en zoon nog wel overtuigen van het feit dat sapjes beter ook niet gekocht kunnen worden. Man en zoon zijn allebei te zwaar. Dochter niet, want die heeft een bijbaan van stevig lichamelijk werk.
Ikzelf moet goed opletten dat ik niet teveel eet, want ik ben dol op eten. Hoe meer/vaker ik eet, hoe meer trek ik krijg, gek genoeg. Ik kan niet echt een verband zien welk eten, of ik meer eet van suiker of juist meer trek krijg van vet. Ik kook met veel verse groenten en koop (meestal) volkorenbrood. Wat man en vooral zoon er verder nog bij snaaien, heb ik geen zicht op.

Zo werkt dat dus

Moedermop “Hoe meer/vaker ik eet, hoe meer trek ik krijg, gek genoeg”
Dat is helemaal niet gek, dat is bij de meeste mensen zo. Vandaar dat ons wordt wijs gemaakt dat er minstens 3 maaltijden moeten zijn en dat er bovendien flink getussendoort moet worden.
Bieb “Overigens: Wie zegt dat de '3 maaltijden op een dag' de beste wijze is? Wellicht beter dat in meerdere delen te doen.”
Misschien is het wel beter om maar 2 of 1 maaltijd per dag te doen. Of op zijn minst een aantal dagen in de week maar 1 of 2 maaltijden te doen.
Wat jij doet is mensen verwijten dat ze denken dat het er minimaal 3 moeten zijn en misschien wel meer, terwijl die gedachte echt uit de voedingsindustrie komt.
Ik twijfel trouwens ernstig of jij die documentaire wel gezien hebt. Als je hebt gedaan den WEET je toch dat wat je beweert over de verkrijgbaarheid van voedsel helemaal niet waar is. Of ben je in ontkenning?

Half a twin

Half a twin

20-06-2018 om 16:27

Spek ligt gewoon in de winkel

Klopt maar het is anders dan vroeger. Magerder.
Als ik 20 jaar geleden bij de slager een stukje procureur bestelde met het vet er nog op dan was dat een dikke laag. Dan marineerde ik het vlees en liet het garen in de oven. Het vet smolt dan en het vlees bedroop zichzelf. Was het vet weg als het vlees gaar was.
Nu heeft mijn bestelde procureur veel minder vet. Volgens de slager worden de varkens minder vet gemest.
Dus hetzelfde eten als 20 30 of 40 jaar gelrden kan niet meer.

bieb63

bieb63

20-06-2018 om 16:59

Miriam

Ik zeg helemaal niet dat vaker eten dan 3x beter is. Dat weet ik niet. Ik zeg alleen dat het niet perse de juiste wijze is, omdat dat nu eenmaal het beste in ons patroon past. Overigens doen we dat al decennia lang en heeft dat niets te maken met de huidige voedselindustrie.. en tussendoortjes als een koek bij de koffie of thee is ook niet van nu. Of een kaasje bij een glaasje. En verwijten doe ik al helemaal niet...... Hooguit jou als je door gaat draven e.d.

Overigens werd er vroeger meer tijd genomen voor bijv het ontbijt. Je at dan meer en voedzamer, dus een 'tienuurtje' minder aan de orde. Dat we daar nu nog nauwelijks de tijd voor nemen en dus trek krijgen halverwege de ochtend, is dan niet zo gek. Als je dan in totaliteit dezelfde calorien eet, zou dat niet uit moeten maken. Maar iig iets wat we zelf doen in onze vlug vlug maatschappij. En de voedselindustrie speelt daar logischer wijs op in. Als mensen geen zin en tijd meer hebben voor gruttenpap of een gewone boterham (die doen wij in de ban...., omdat we sonja bakker of welke goeroe dan ook achterna lopen, niet de vordselindustrie doet dat in de ban), dan zal de granenindustrie of de bakker en ander product moeten bedenken, dat we WEL willen. En als dat een verpakte meeneemhap voor in de auto is, dan komt er dat. Sls niemand meer je grutten of brood wil hebben, heb je geen bestaansrecht meer.

Doe het nou

Bieb, ga die documentaire nou even bekijken. School je bij.

bieb63

bieb63

20-06-2018 om 19:32

Miriam

Heb ik gezien. Voor mij weinig nieuws.

Nou ja

Je hebt in ieder geval geleerd dat wat je in #193 schrijft niet klopt.
Dat moet toch nieuws zijn voor je

bieb63

bieb63

20-06-2018 om 22:13

Miriam

Ik HAD het al gezien. En wat klopt niet?
Heb je overigens vanavond naar npo3 gekeken? Over indiasse (fastfood) currys in engeland? Over o.a. deoorsprong en hoe het zo is gekomen. Mn het stukje over eind jaren 70 en het massaal gaan werken van de vrouwen, en daardoor de tijd die ontbrak om lang in de keuken te staan en de behoefte om kant en klare currys te halen..... Daar sprongen de Indiaase mensen op in, waren vele werklozen. Gek he?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2018 om 22:47

Ontbijt en eten vroeger

Ik denk dat er geen algemene tijdsduur voor ontbijt was en is. Je had vroeger ook gehaaste ontbijters en "daar gaan we voor zitten'-er, net als nu.

Voor wie af en toe goed heeft geluisterd, is het niet nieuw dat de smaak van vroegere groenten nu niet meer exact hetzelfde hoeft te zijn. Bittere smaken zijn er uit gekweekt, zoetere erin. Witlof is een bekend voorbeeld.

Brood van vroeger was, vermoed ik zomaar wel hetzelfde als brood van nu, op kleine nuances na misschien, zoals het zoutgehalte. En zou vroeger ook al mensenhaar zijn gebruikt om brood mee te "verbeteren"? Ook 40-30 jaar geleden had je gezond donker brood... fout!, dat blijkt niet anders te zijn dan gebrand mout. Verschil tussen vroeger en nu, is dat er meer keus is, wat gezond lijkt.

Spek... ik heb me een tijd geleden tot gezocht naar verzoek. Gewoon wit spek, zonder vlees. Dat was toen niet te vinden. Ik zag het vorige week wel liggen. Het is vast minder verstandig, maar ik vind het heerlijk. De spekblokjes van tegenwoordig zijn inderdaad minder behept met dit witte spek. Wij aten vroeger spekplakjes, doorregen spek, wat als krokante strookjes op je bord lag. Heerlijk. Bacon of ontbijtspek benadert dat, maar niet helemaal.

Miriam heeft dus wel gelijk als ze zegt dat wat we nu eten niet hetzelfde is als vroeger, maar dat klopt natuurlijk niet voor het hele "ding". Witlof en wortels zijn nog steeds hetzelfde gewas, brood wordt nog steeds ongeveer hetzelfde gebakken, maar er is aan geknutseld.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2018 om 22:53

Bieb

Wij bleven, na KvW, ook naar dat programma kijken. Erg leuk. Inderdaad grappig hoe de informatie over het Indiase afhaaleten in dit draadje past. Man vindt curry te heet, zo jammer! Daar ga ik eens op broeden.

bieb63

bieb63

21-06-2018 om 07:19

Kaaskoje

Ja, leuke programma's zijn dat. Vorige week ging het over hummus.

Even over dat witte vetspek. Wij kopen dat ook een enkele keer (voor in de boerenkool). Gelukkig hier wel in ah en de jumbo te koop ( bij de andere supers weet ik niet). Maar is het niet heel logisch dat een product in een tijd, waarin wij weten dat verzadigde vetten heel ongezond zijn, en daar bestaat vetspek volledig uit, vetter en verzadigder kan bijna niet, mensen dat niet meer willen kopen? Dus is dat niet echt rendabel meer, dus wordt dat niet veel meer gemaskt. Vraag en aanbod lijkt mij.

Half a twin

Half a twin

21-06-2018 om 08:23

Beter braadresultaat

Als ik babi pangang maak wil ik procureur met een flinke vetlaag. Niet dat ik al dat vet ga opeten (ik kijk wel beter uit) dat vet geeft een mooier/beter/lekkerder braadresultaat.
Zo ook met sudderlappen die wil ik goed doorregen. Omdat er vraag is naar magerder vlees kan ik geen vetter vlees meer kopen.
Toen er nog vetter vlees was konden mensen toch ook besluiten dat ze de vette randen niet opaten in plaats van magerder vlees willen kopen? Na een smakelijke bereiding kan je het vet eraf snijden en de rest opeten. Tenminste zo ben ik opgevoed.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2018 om 09:02

Bieb

Oh ja, dat bepaalt inderdaad ook het aanbod

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2018 om 09:22

Half a Twin

Ons gezin is typisch een voorbeeld van veroorzakers van minder vet aan vlees. Man houdt ervan, maar dochter gruwt ervan. Net als mijn zus vroeger en nog steeds. Ik zit ertussenin, niet teveel vet. Dan is minder vet voor mij toch leidend bij de aankoop. Spek moet goed uitgebakken zijn, zodat het wit ook knapperig is. Zo gebakken houden dochter en ik wel van speklap met een dikke witte vetrand.

Ik zit me al twee dagen af te vragen of ik ooit van procureur heb gehoord 😃. Wel van commissiekaas. Dat kocht ik vroeger.

bieb63

bieb63

21-06-2018 om 16:15

Half A Twin, en anderen

Ja, maar dat is nou precies wat ik bedoel. We kunnen natuurlijk wel de fabrikanten de schuld van van alles geven (teveel gemaksvoedsel en/of dingen die niet of nauwelijks meer te koop zijn), maar als de vraag (en dus verkoop) van bepaalde producten veel minder is (bijv. vet vlees), dan zal dat logischerwijs ook veel minder te koop zijn. Het zijn, in geval van bijv. vet vlees, natuurlijk niet de fabrikanten (of in dit geval de vleesverwerkingsbedrijven/vleesboeren/slagers) die dat vette vlees in de ban hebben gedaan, maar dat komt door adviezen van gezondheidsdeskundigen en evt. gezondheidsgoeroes dat veel mensen dat niet meer willen en mijden. En van lieverlee zal de nieuwe generatie dat ook niet meer zo kennen en er van gruwen. Zo gaat dat.
En uiteindelijk is dat precies het zelfde met allerlei gemaksvoer. Door de veranderende maatschappij (tweeverdieners) is er minder tijd voor boodschappen en het bereiden van eten, dus vraag naar makkelijk. Dus de vraag komt toch vooral vanaf de consument.

Verder, als reactie in z'n algemeenheid, is het ook niet raar dat er in pakjes en zakjes ingrediënten/stoffen zitten die wij er zelf niet in zouden doen als we het zelf zouden klaar maken. Die stoffen zitten er in omdat het product wel verkoopbaar moet zijn. In allereerste instantie moet de smaak de consument aanspreken, en dan zal uitgegaan worden van de 'gemiddelde' consument en de 'gemiddelde' smaak. Vindt men het niet lekker, dan wordt het ook niet verkocht. Maar los daarvan worden er nog veel meer eisen aan dergelijke producten gesteld. Producten moeten niet gaan klonteren, er moet geen scheiding gaan plaatsvinden van vaste stof en vloeistof, het moet niet gaan oxideren, het moet niet gaan verkleuren, het moet niet uitdrogen, het moet houdbaar zijn. het moet vervoerbaar zijn enz enz enz. Allemaal zaken waar je als je het thuis zelf maakt (bijv. een saus of kruidenmix, soep, enz enz) geen last van hebt en geen rekening mee hoeft te houden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-06-2018 om 20:55

je bent heel lief voor de industrie

Bieb - en dat na het zien van die documentaire. Ben je net zo vriendelijk voor sigarettenfabrikanten?

Je maag (!) draait om als je in die documentaire (en niet alleen daar) kinderen met enorm overgewicht ziet. Hoe moet dat nu verder?
Als de volksgezondheid gevaar loopt, moet er toch ingegrepen worden?

Geen gezond eten meer kunnen klaarmaken omdat het leven te druk is, kom nou - we hebben nog evenveel uren in een etmaal als alle eeuwen hiervoor. We (generaliserend, dat weet ik) maken niet de juiste keuzes meer. We laten ons als consumenten van alles opdringen en aanpraten wat niet wijs en gezond is. We zijn ongeduldig geworden, vrees ik. Het moet snel, voordelig, makkelijk - en het moet lekker zijn Over smaak valt niet te twisten, maar als zoetigheid in alles wordt verwerkt, wordt het smaakgevoel sterk gekleurd. Als zoetigheid dan ook nog verslavend werkt, is het hek van de dam.

Half a twin

Half a twin

21-06-2018 om 21:16

en als je nog wel de tijd wil nemen.......

Dan kan dat niet meer, omdat je geen goed vette procureur meer kan kopen.

bieb63

bieb63

21-06-2018 om 21:33

Wilgenkatje

Ten eerste probeer ik objectief te blijven en vooral de dingen zo realistisch mogelijk e benaderen en niet in sentimenten te vervallen.

Natuulijk zijn te dikke kinderen heel erg. Maar dat staat voor mij niet gelijk aan het feit dat er tegenwoordig 15 soorten chips zijn tov van de 3 soorten die er 40 jaar geledem waren.

Verder zeg ik niet dat men geen tijd zou KUNNEN vrijmaken voor gezond koken en met zorg boodschsppen doen. Maar wel dat huishoudens er tegenwoordig anders uitzien, dan toen vrouwen nog niet massaal werkten. Dat is een feit en het is ook een feit dat veel hujshoudens VINDEN dat het daarom makkelijker moet. Heel onbegrijpelijk is dat niet.
En verder is dat ook een keuze. Mijn keuze, maar dat is persoonlijk, om niet in gemaksvoer te vervallen op de dagen dat we allebei werken. Omdat IK, en dat is dus persoknlijk en een eigen keus, het belangrijk vind om goed te eten. Ik moet wel concessies doen op die dagen, dat is een simpel feit, maar ik heb wel voldoende eenvoudige recepten die binnen korte tijd klaar zijn, waar ik geen pakjes bij nodig heb en volwaardig zijn. Dat is mijn keuze, maar OOK de moeite die ik er voor gedaan heb om voor die dagen maaltijden te bedenken. Heel simpele, die iedereen kan en die smakelijk zijn, maar je moet het wel willen..... en belangrijk genoeg vinden.

En 40 jaar geleden moest ik net zo hard mn best doen om me niet vol te proppen met ongezond lekkers als nu. Herl serieus: ik zie wekelijk het verschil niet. Hooguit in positieve zin, dat ik nu meer weet over verborgen, bijv. suikers, dan toen. Dusik vind dat ik geen enkele reden heb om me te verschuilen en net te doen alsof ik het niet weet en geen keuze heb.
Een kipfiletje bakken, diepvrieserwtjes en een aardappeltje koken is net zo snel klaar als een Knorr Wereldgerecht klaarmaken.....Chili von carne maken met een beetje chilipoeder en paprikapoeder is net zo veel of zo weinig werk als chili con carne met een zakje chili con carne kruiden uit een zakje (waar weet ik wat in zit) toevoegen. Of nietsoms?

Jackie

Jackie

21-06-2018 om 22:23

verleidingen

Jij als volwassen mens kan dat misschien goed, verleidingen weerstaan, maar als een puber wat te eten wil halen dan kan het zo zijn dat dat voor hem lastiger is als er 20 soorten chips zijn ipv 3.

Ik ben het wel met je eens dat het uiteindelijk nog steeds niet de SCHULD is van de voedingsindustrie, maar dat veel mensen er door raken beinvloed is een feit. Misschien jij niet (hoera voor jou ) maar veel mensen wel.

Jackie

Jackie

21-06-2018 om 22:23

vorig bericht

was bedoeld voor bieb63

Kaori

Kaori

21-06-2018 om 22:37

europa vs us

Er is nog een belangrijk verschil tussen Europa en de US waardoor je de beelden uit de documentaire niet 1 op 1 kunt overnemen. De scheiding tussen arm en rijk is hier veel kleiner, ons sociale vangnet veel groter. Daar zijn genoeg mensen die echt 3 baantjes op onmogelijke tijden moeten hebben om een bestaansminimum bij elkaar te sprokkelen.

Hier, zeker in west Europa is dat niet nodig. Het is geen vetpot, dat zeker niet maar je kunt er redelijk van leven. Dat geeft je tijd om die boodschappen te doen en om het eten te maken.

De meeste kinderen nemen hun lunch mee van thuis, ja er wordt een deel weggegooid, maar de meeste scholen hebben geen uitgebreid warme lunch buffet met pizza en friet. Wat ik zie op middelbare scholen zijn het de wat luxere broodjes ook niet op en top gezond maar de meeste scholieren hebben niet het zakgeld om dat elke dag te doen.
Er zijn er een aantal die 's morgens al bij de supermarkt de energy drinks en chips halen maar lang niet allemaal.

Aan de ene kant willen wij zelf kunnen bepalen wat we eten en moet de overheid zich er niet mee bemoeien maar aan de andere kant vinden we wel dat diezelfde overheid zich wel met de bedrijven moet bemoeien. De overheid is ook de school, die mag niet over de inhoud van het trommeltje gaan maar moet wel voorlichting geven. Het is wel heel erg dubbel wat we van iedereen vragen. Want eten mag ook nog eens nauwelijks iets kosten, ook degenen die wat meer te besteden hebben geven het liever uit aan dat luxe kaasje dan aan het gezondere voedsel want dat is zo duur. Een stapje terug doen willen we eigenlijk ook niet.

Leen13

Leen13

21-06-2018 om 22:37 Topicstarter

Weerbaarheid

Een opvoedingsdoel dat er bij gekomen is. Je kind weerbaar maken tegen de verleidingen van de voedselindustrie. Door goed voorbeeld en goede communicatie over gezonde voeding. Goed genoeg met wat er beschikbaar is. Goede routines. Zorgen dat het zo in je leven past dat het de rest van je leven niet in de weg zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.