Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."


Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-06-2018 om 09:20

suiker in pakjes

Het gaat misschien om een klein beetje suiker in zo'n pakje. Maar veel kleine beetjes maken één grote hoop.

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/suikeralarm-nederlander-krijgt-elke-dag-30-klontjes-binnen

Jasmijn

Jasmijn

13-06-2018 om 09:33

toch die pakjes

Als je veel/alles koopt in pakjes en zakjes dan eet je bij alles dus sneller teveel suiker en zout en er zit meer zooi in die pakjes en minder voedzame dingen. Dat is gewoon niet goed voor de gezondheid. En volgens deze uitzending (en je zag ook wat beelden) zie je alleen maar supermarkten met dozen/schappen vol verpakt, voorgeproduceerd voedsel. Cornflakes, pancakes, tartpops, als je dat iedere dag als ontbijt al neemt, dan vul je jezelf met vulmiddel, echt veel voedzaams zit er niet in. Dan gingen die kinderen lunchen op school, dat was een soort menu wat je ziet bij McDonalds, dus geen kind nam iets wat gezond was (volgens mij heb ik dat ook amper gezien in beeld, misschien hadden ze een ovenschotel met kaas?(heel veel kaas erop, ook niet echt gezond) Dus de lunch is ook ongezond. (pizza en patat mochten ze daar groente noemen, dus ze voldoen aan de norm dat ze groenten serveren) En dan 's avonds thuis ook iets van vette kip en dingen uit blik/pak. Die zoon van die mexicaanse mensen was 180 pond en 14 jaar (of was hij 180 kilo?) nou ja enorm dik in ieder geval en hij ging voor een maagverkleining naar het ziekenhuis, maar die mensen aten iedere dag ongezond en vet en niet echt vers. Dus ja, waarom dat niet eerst aanpakken?
En voor mezelf bijvoorbeeld, ik kocht wel eens teryaki saus in een zakje, maar ik wilde het zelf maken, dat is dus ketjap (100 ml) met 5 !! scheppen basterdsuiker en 1,5 eetlepel ahornsiroop. Ik maak het nog wel eens, maar heel veel minder al, omdat ik nu veel meer doorheb hoe slecht en zoet dit sausje is, ik doe er sowieso al minder overheen.
Oh en laatst hoorde ik hoeveel suikerklontjes er in een fles currysaus zit, bij de quiz van de keuringsdienst van waarde, je kon kiezen uit 30-60 of 120, het waren er dus 120! (dat wist ik echt niet, wel dat het zoetig smaakte, maar zóveel suiker, dat had ik niet door)

En nog een keer over de VS, ik kocht daar meestal de kleinste koffie en dan was dat nog steeds een soort van grote milkshake beker (die we hier in nederland hebben) minder bestond gewoon niet, ik ben echt een grote eter/drinker, maar kon die porties daar echt niet op. Dus als je dat dagelijks/jaarlijks meemaakt dan ga je langzamerhand toch meer eten en drinken, zoals Temet al schreef.

Voor wie hem nog eens wil kijken: Bekijk 3Doc:: Fed Up op https://www.npostart.nl/KN_1699068

Ad Hombre

Ad Hombre

13-06-2018 om 11:04

Emmawee

"De sigarettenindustrie levert gewoon wat de klanten willen: kankerverwekkende, verslavende genotsproducten."

Die vergelijking gaat niet op. Zonder eten of drinken ga je dood. Suikers, vetten en zout zijn normale voedingsbestanddelen. De 'industrie' levert gewoon voedingsmiddelen, mensen bepalen hun eigen voedingspatroon.

bieb63

bieb63

13-06-2018 om 11:13

Precies Ad

Gemak dient de mens. Er is niets op tegen om je eigen sladressing te maken ipv een kant en klare fles. Los van feit wat je zelf in je eigen gemaakte dressing kiept, bepaal je het i.i.g. zelf. Dat is een keuze....
Zolang het geen opzettelijk misleiding is (zoals Healty People met hun sapjes) heb ik er geen probleem mee. Wel vind ik dat kinderen wat beter beschermd moeten worden. Gelukkig gaan veel scholen langzamerhand overstag met het verwijderen van fris- en snoepautomaten. Aan de andere kant: Toen ik kind was in de jaren 60 en 70 kon je ook gewoon overal snoep/ijs/chips/patat kopen. Dat je nu 50 varianten chips/zoutjes hebt en toen misschien maar 5, maakt m.i. geen bal uit.

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 12:21

Ergerlijk

Je komt hier vaak onderzoekjes tegen van studenten die peuter/kleuter dingen willen ontwikkelen, toetjes tussendoortjes noem maar op. Vaak wel met het idee dat het iets gezonds moet worden. Maar ondertussen wel afgestemd op kinderen, dus kleurige verpakkingen en een "kindvriendelijk" uiterlijk.
Hier een voorbeeld:

https://www.ouders.nl/forum/oproepen-voor-onderzoek-enz/onderzoek-wageningen-university-tussendoortjes-kinderen-3-6-jaar

Bij dit soort oproepen val ik altijd in de doelgroep. Ik vul ze in alsof ik kinderen heb in de beoogde leeftijdscategorie en dan hoop ik ergens vrije tekst in te kunnen voeren. Daar ga ik dan volledig los:
Dat er al voldoende tussendoortjes zijn en er geen behoefte bestaat aan nieuwe producten. Dat kant en klare tussendoortjes als "gezond" in de markt zetten alleen maar dient om meer te verkopen en niet de gezondheid van het kind verbetert.
Dat er niks mis is met volkorenbiscuitjes uit een rol, dat lusten kinderen ook. Dat magere yoghurt uit een literpak, zelf opgeleukt met wat plakjes banaan en een mini lepeltje bruine suiker ook heel erg lekker is voor kinderen.

Ik heb de docu bekeken en vond hem erg Amerikaans. Inderdaad zijn porties en verpakkingen hier kleiner. Sommige mensen hebben echt geen idee van gezonde voeding. Als de industrie zegt dat het gezond is dan geloven ze dat en eten het. Dat de industrie niet weet wat gezond is is ons inmiddels wel bekend.

Voorbeeld:

De vriendin van mijn dochter op de basisschool was als kleuter goed voorzien van puppy-vet. In groep 3 en 4 schoten beide meiden de lucht in en was de vriendin goed van postuur, mijn dochter was te mager (dat was ze al vanaf de babytijd dus voor mij niets nieuws). De vriendin werd in de loop van de jaren steeds steviger.
Na een poosje sprak de moeder mij aan, na een logeerpartijtje bij ons had haar dochter de hele dag niet gezeurd om nog een koekje om 10.00 uur, en had minder gegeten bij de lunch en het avondeten dan normaal. Wat ik haar kind voor ontbijt had gegeven?
Bij mij aten de kinderen al vanaf ongeveer de eerste verjaardag brood als ontbijt met een beker melk. Eerst 1 boterham, later 2. Aan al die cereals en honny pops ben ik nooit begonnen.
Haar inmiddels 10 jarige dochter at nog iedere ochtend een schaaltje cornflakes met melk als ontbijt. Toen ben ik even aan het rekenen geslagen om te kijken hoeveel cornflakes je moet eten om hetzelfde verzadigingsgevoel te krijgen als na een ontbijt met brood met halvarine en beleg 1 boterham hartig en een zoet. (protocol bij ons)
Door de eiwitten, vetten en vezels geeft volkorenbrood een beter verzadigingsgevoel dan de cornflakes. Ik heb de berekeningen niet meer maar weet nog dat je meer dan 100 g. cornflakes moet eten met 300 ml melk om een beetje in de buurt te komen wat eiwitten, vetten en vezels betreft. Dan heb je wel veel meer makkelijk verteerbare koolhydraten op waardoor je alweer snel trek krijgt. Er is geen kind dat meer dan 100 g. cornflakes eet voordat het naar school gaat, meestal eet je daar veel minder van. Dus als 10 uurtje werd er door de vriendin flink wat koek gegeten en ook na school had vriendin altijd flinke trek en at dan als lunch gerust 3 of zelfs 4 boterhammen waar mijn dochter genoeg had aan 2 een enkele keer 3 boterhammen. Daarna is vriendin aan een ontbijt met brood gegaan en had niet meer de hele dag trek en zin om te snaaien.

Die cornflakes en honny-pops lijken gezond maar je krijgt er alleen maar meer trek van en, omdat ze zoveel suiker bevatten wordt je er dik van. Dat cornflakes eten als ontbijt is natuurlijk heel Amerikaans en ik denk dat de zwaarlijvigheid van veel Amerikanen daar zijn oorsprong vindt.

Allemaal aan het volkorenbrood met gezond beleg dat zou heel veel overgewicht kunnen schelen.

Boink

Boink

13-06-2018 om 12:51

Met zoveel voedingsgoeroe's /kaaskopje

Op een forum is er denk ik geen enkele die hoeft af te vallen. Toch? Toch? Wie zonder zonde is, de pot verwijt de ketel, balk uit eigen oog enz.

". Ik ben op dag 2 al zelfs boos geworden op zowel de kinderen van mijn vriendin als de mijne. De andere kinderen werden amper afgeremd, mijn kinderen aapten dat na. Eten wat je eten kunt (of drinken) leidt tot verspilling en overeten. (Ik ook hoor.)."

Waarom?
Haar kinderen deden het en jouw kinderen deden het ook. Ook-gedrag is geen aapgedrag. Het is zoals kinderen doen. Het zal vast niet zo zijn dat enkel jouw kinderen aapgedrag vertoonden, maar omgekeerd evengoed. Waarom word je dan boos als je zelf ook geen onberispelijk gedrag vertoont?
Jouw kinderen werden blijkbaar ook niet afgeremd, iets dat trouwens volledig des kinds is. Daarin moet jij alleen je eigen kinderen en jezelf in corrigeren en sturen.

Evenals bij half a twin, waarbij de ánder het verkeerd doet en haar kinderen door haar aanbod te mager zijn en dat wordt gezien als perfect.

Of waarbij je met zakjes en pakjes wordt weggezet als randdebiel en je beter weer met pijl en boog gaan jagen en besmet rauwe zwijn kunt gaan eten. En dan hoor je soms wat de goeroe's zelf wegwerken waar de suiker vanaf druipt..Een kennis van mij verafschuwt snoep en veroordeelt mijn dropje oid. Zelf werkt ze elke avond een magnum weg; just saying. Het is zo heerlijk om andere mensen dom te noemen zodat je je vaak misplaatst grote ego kunt opvijzelen en dat gebeurt altijd weer in dit soort draadjes met vaak onjuiste ingesleten fabels of informatie ook nog.
Ik vind dat zo jammer.

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 12:56

Er is meer dan een boterham als ontbijt hoor

Een bammetje als ontbijt is heus niet slecht, maar dat is niet bepaald het enige dat je als gezond verzadigend ontbijt kunt eten. Ik eet zelf liever yoghurt met vers fruit en muesli (ja, echte). Of wat denk je van een gekookt eitje? Bordje havermout?

mirreke

mirreke

13-06-2018 om 13:21

een andere goede documentaire is

The men who made us fat, een bbc documentaire in drie delen, als ik mij goed herinner..

Van dezelfde documentairemaker als degene die de documentaire the super rich and us'' heeft gemaakt.

Het grote dikworden begon met de crisis in de Amerikaanse landbouw, waarna de Amerikaanse boeren mais gingen verbouwen, teveel mais overhielden, en daarvoor is corn sirop 'verzonnen'. Er gaat overal corn sirop in... we raken gewend aan zoet en dus moet overal suiker in (zelfs in pindakaas bv. of in vleesbeleg) en dan moet er weer zout in om dat zoet te compenseren.

Drie delen, even googelen voor de andere twee, ook te zien op daily motion.

https://www.dailymotion.com/video/x2cxvfg

Jo

Jo

13-06-2018 om 13:26

@ Petra

"Een vriendin van ergens in de 40, MBO-4 niveau opleiding, afkomstig uit een milieu van lager opgeleiden."

Wat een verschrikkelijke laagdunkende opmerking is dat zeg. Weet je vriendin er van dat je zo min over haar denkt!

Alsof al die hoogopgeleiden alle wijsheid in pacht hebben.

OT
Kind van 6 jaar die al minstens 2 jaar met regelmaat van de klok bij de (nooddienst) tandarts moet komen vanwege pijn omdat hij of een gaatje heeft of een ontsteking. Heeft in het verleden in bijzijn van moeder poetslessen gehad, waarbij gezegd is dat hij 2x per dag moet poetsen, 's ochtends en 's avonds voor het na bed gaan.
Na veel aandringen van mijn kant heb ik de vader zo ver gekregen om met zijn kind op controle te komen en niet te wachten tot hij pijn heeft. Kind komt met een ongepoetst gebit op controle.
Assistente vroeg aan hem hoe vaak poets jij je tanden? Dat was dus 1x per dag, alleen de avond! Weer gaatjes en weer poetslessen!
Ouders zijn allebei hoog opgeleid!

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 13:29

Heb nergens gezegd dat ik perfect ben.

===Evenals bij half a twin, waarbij de ánder het verkeerd doet en haar kinderen door haar aanbod te mager zijn en dat wordt gezien als perfect.===

Mijn kinderen zijn dubbel erfelijk belast met het te mager zijn als kind. Zowel moeder als schoonmoeder hebben getobd om mij en mijn man wat meer vlees op de botten te geven.
Het is uiteindelijk goed gekomen, met mijn kinderen komt het ook goed.

Wat ik probeerde te betogen is dat mensen zo makkelijk geloven wat de reclame (de industrie dus) ons probeert te laten geloven en de aanbevelingen van het consultatiebureau zijn daar ook (gedeeltelijk) op gebaseerd.

De moeder van vriendin van dochter zocht een verklaring voor het feit dat haar kind altijd trek had en van alles at om zich niet hongerig te voelen en dat dat snaaien na een logeerpartij bij ons 1 dag compleet weg was. Ze wilde weten wat wij anders deden bij het ontbijt dan zij. Als iemand die er voor doorgeleerd heeft ben ik wat gaan rekenen met voedingswaardes. En zo tot mijn idee gekomen dat cornflakes geen volwaardig ontbijt is.

Op zich is pure cornflakes geen slecht product. Maar niet geschikt om als volledig ontbijt te dienen. Je raakt er even vol van, omdat je 20 minuten bezig bent om zo'n schaaltje leeg te eten. Helaas zijn het voornamelijk snelle koolhydraten bijna zonder vezels, vetten en eiwitten die zorgen voor een echt verzadigd gevoel. Na cornflakes heb je snel weer trek, en gelukkig heeft je moeder dan een melkbiscuit of iets anders aan voorbewerkt eten in je trommeltje gedaan en kan je weer even verder. Tegen lunchtijd lust je dan wel 3 of 4 boterhammen waar voor een 10 jarige 2 tot 3 voldoende zou moeten zijn.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je daar voldoende eiwitten, vetten vezels en koolhydraten binnen krijgt heb je niet zo snel weer trek. Als je echte muesli neemt met yoghurt en fruit kan dat ook een goede bodem geven daar hoef je niet perse brood voor te eten. Brood ter vergelijking rekent makkelijk. 1 boterham met halvarine en beleg is duidelijk voor iedereen. Bij yoghurt met muesli weet ik niet in welke verhouding er yoghurt, fruit en muesli gegeten wordt.

Hier is sporadisch wel eens een pak ontbijtgranen in huis geweest maar nooit als broodvervanger tijdens het ontbijt, een klein beetje voor de lekker erbij zeg maar. Mijn kinderen moesten wat aankomen volgens de doktoren.

bieb63

bieb63

13-06-2018 om 13:46

Half a twin

En wat versta jij dan onder 'gezond' broodbeleg? Ik ken er maar weinigen...... Even denken: tomaat, aardbei en oja, een eitje (maar wel zonder suiker of zout...). Kortom die volkorenboterham is prima, maar dat beleg...... Dus tja, ik vind dat nogal een naief overkomen. Als je dan echt gezond en voedzaam wil ontbijten, is de keuze yoghurt met fruit en daarbij een ei een beter idee. I.i.g. zou ik dat beleg maar weglaten in je gezondheidsideeen.

Jasmijn

Jasmijn

13-06-2018 om 13:59

Boink

Pakjes en zakjes, dropjes eten of een magnum, allemaal prima natuurlijk, maar de meeste mensen weten dat je dat niet dagelijks (pakjes en zakjes) of ieder uur moet doen (dropjes, magnums) ga zo maar door. Maar er zijn dus culturen waar het er gewoon ingeslopen is om alles uit een pakje te halen.
Ik was in New York en kreeg daar een rondleiding van een dag van een New Yorkse, dus genoeg tijd om gewoon gezellig te kletsen tussendoor, zij vertelde dat de meeste mensen daar geen echte keukens hebben, ze hebben bijv. oven die er meer voor de sier inzit, want eigenlijk haalt iedereen daar af. (haar dochter had namelijk de oven willen gebruiken en toen was de huisbaas min of meer boos, want dat was niet de bedoeling geweest ;-0) Ik kon er ook amper supermarkten vinden, echt een paar maar. Wel enorm veel restaurants en buffet-afhaal tenten, daar kon je dan een bord opscheppen met je eten en dat thuis opwarmen en opeten, maar volgens mij was het eigenlijk nog meer de bedoeling dat je dat dan maar gewoon ook daar opat, maar in ieder geval dan weet je dus niet hoeveel vet/suiker/zout er in je eten zit.
Zelf bereiden van verse produkten, dat is m.i. het beste, en dan kan je best zo nu en dan pizza, patat en pannenkoeken eten. (vind ik ook erg lekker, maar ik weet dat je dat geen eten noemt maar snacks, dus beslist niet dagelijks)

mirreke

mirreke

13-06-2018 om 14:03

En op Netflix de docu What the Health

over processed food/meat (zoals worstjes, hamburgers, bacon, salami, maar ook gerookte vis ed.).

Was onlangs ook een nieuwsitem.

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 14:07

Gezond beleg

Alleen wat in de categorie vette vleeswaar valt is niet zo gezond maar als je daar verstandig mee omgaat kan dat ook nog gezond zijn. Op een platte boterham leg je drie plakjes Zeeuws spek, dan heb je iedere hap ook wat beleg. Als je de boterham dubbel doet kan je met 1 of anderhalf plakje je boterham beleggen en dan vindt ik hem nog steeds gezond ook al is het spek. Moet je alleen niet iedere dag doen.

Door de vezels in het brood en de halvarine die je er op smeert kan je ook zoet beleg nog gezond noemen. Een kleine portie chocoladehagel (dat je tussen de hageltjes nog wat brood ziet) past daar mijns inziens ook nog in, een laag hagelslag van 5 mm dik niet meer.

Hoezo naïef? Vroeger op de opleiding Voeding en Diëtetiek leerde ik al dat gevarieerd eten helemaal niet zoveel kwaad kan. Ook vetten heb je nodig dus een keer spek op je brood is helemaal niet "ongezond". Je moet het alleen niet ieder dag doen. En ontbijten is onontbeerlijk, niet ontbijten werkt snaaien in de hand. Yoghurt met fruit en ei kan ook als ontbijt, maar niet iedere dag hetzelfde fruit en 7 dagen in de week een ei is best veel qua cholesterol.

mirreke

mirreke

13-06-2018 om 14:14

In deze bovengenoemde docu

wordt weer gesteld: je krijgt geen diabetes van suiker, maar van vet, vetten en dierlijke producten. Ook melk en yoghurt zijn niet goed.
Van carbs (koolhydraten) krijg je geen diabetes en word je niet dik. Vetten, die gaan rechtstreeks in je vetopslag, daarvan krijg je plaques in je aderen, en heart disease... Suiker wordt meteen verbrand, tenzij je er echt veel teveel van eet natuurlijk...
Dierlijke proteïnen (en dan met name KIP!) bevatten carcinogenen als het wordt verhit en gekookt...

mirreke

mirreke

13-06-2018 om 14:30

Nee, kijk de docu

dierlijke producten zijn heel schadelijk. Alle dierlijke producten. Kijk de docu.
Zeeuws spek is bewerkt vlees en ook nog eens heel zout. BIj de bewerking komen schadelijke stoffen vrij, toxines...

De onderzoeken waaruit zou blijken dat dierlijke vetten geen kwaad zouden kunnen zijn onderzoeken gefinancieerd door de industrie zelf...

Je wordt er heel triest van...

Sommige dingen zul je in de EU niet aantreffen, omdat onze regels veel strenger zijn dan in de VS.

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 14:41

Dierlijke producten heel schadelijk?

Kom op zeg! Dat eet de mensheid al eeuwen. Als je alles wat slecht zou kunnen zijn met mate eet is er niks aan de hand. Een keer een boterham met spek maakt je echt niet ziek. Net als een keer een hand chips teveel. Je moet het alleen niet dagelijks doen.
De mens is, aan de anatomie van het gebit te zien, omnivoor. Alleseter dus. Vlees hoort erbij in ern gevarieerd voedingspatroon net als groentes, fuit en granen.

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 14:42

Geen fuit

Fruit

Leen13

Leen13

13-06-2018 om 14:46 Topicstarter

Vegan

Als ik dat allemaal lees droom ik dat ik vegan word.
Verder heb ik de mazzel dat ik zo'n 25 jaar geleden heel erg veel last gehad heb van allergie. Daardoor ben ik alles vers zelf gaan maken en meenemen. Met goede begeleiding van een vrijwilliger van de allergievereniging.

Daardoor blijven de tussendoortjes een uitzondering. Dochter wilde vroeger wel eens een verrassingsei, chocola met een speeltje. Prima. Nu vraagt ze nog wel eens om chocola. Verder heeft ze aanleg om een maatje groter te worden en anticiperend eet ze al zoveel mogelijk voedsel met echte voedingsstoffen.

Die tussendoortjes inderdaad, ik reageer er niet op, is ook niet de leeftijd van mijn kinderen. Maar dat is gewoon jammer. Ik koop voor dochter wel van dat snoepfruit. Dat gaat er gelukkig goed in en mee naar school. En nu halen we bessen, frambozen en bramen voor in de kwark of de yoghurt.

Zoon maak ik me dan wel eens zorgen over met dat getreinreis.En niet thuis eten. Maar goed, hij weet het wel, moet het ook zelf weten.

Fruit, noten maar ook wafels haal ik voor hem voor tussendoor of extra op zijn verzoek.

Omdat er hier niet gesnoept werd hadden de kinderen ook nooit gaatjes. Dochter had 1 keer een niet goed uitgegroeide kies die getrokken moest worden.

Inmiddels is het wel wat veranderd. Er is soms twijfel of er een gaatje is. Dan is het toch weer dicht blijkbaar als we bij de tandarts zijn. Blijkbaar kan het glazuur toch weer iets terugkomen.

Bij ook inderdaad 1x poetsen.

Niet als het aan mijn ouders had gelegen. Die legden bij mijn kinderen tumtummetjes naast het bed als verrassing. Maar ach, alleen tijdens een logeerpartij zet toch niet aan.

Ik denk echt wel dat goede routines zich uitbetalen. Hoop je. Maar het vraagt wel actief beleid op je voeding.

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 15:00

Pizza , jasmijn

Mijn zelfgemaakte volkorenpizza met verse tomatensaus en mosselen van gisteravond was toch echt Eten. 😉🍕

Jasmijn

Jasmijn

13-06-2018 om 15:07

Heerlijk Pirata

Jeetje ja, jouw pizza zou ik wel als echt eten bestempelen hoor! Hij klinkt heerlijk en ook lijkt hij me niet ongezond.
Maar de afhaalpizza die druipt van de kaas en het vet, of die uit een kartonnen doos van de supermarkt komen niet (ook best lekker) maar niet gezond.

bieb63

bieb63

13-06-2018 om 15:18

Half a twin

Ja, dat noem ik naief......
Nee natuurlijk is af en toe een plakje zeeuws spek niet erg (net als af en toe een koek enz). Maar als jij het dagelijkse ontbijt en lunch eet met volkoren boterhammen, en mét beleg, dan gaat het niet om een enkel plakje zeeuws spek of een beetje hagelslag. Dan gaat het, normaliter, om gemiddeld 5 boterhammen met beleg. En dat bij elkaar, al dat beleg, ook al ben je redelijk zuinig met beleggen, is heeeel veel. Niet alleen vet (afhankelijk van het soort vleeswaar), maar vooral zout en suiker. Overigens is het dierlijke vet (kaas, vleeswaren) nou juist niet zo goed. En als je 5 boterhammen per dag belegd met zout en hartig, dan gaat er veel en veel meer suiker en zout dagelijks doorheen dan jij blijkbaar beseft. Weet je hoeveel zout er in kaas zit? En in vleeswaren? Dagelijks 5 boterhammen beleggen, beperkt zich niet tot 1 plakje kaas en 1 plakje worst of een beetje hagelslag.
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat ontbijten en lunchen met volkoren brood een slechte keuze is, maar wel dat jij dat zomaar betiteld met gezond. Dat is m.i. naief.

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 15:19

Morgen ga ik ook supergezond!

Lasagne. 😜
Volkorenvellen hoewel het aantal vezels daarin nogal tegenvalt. Voor 4 personen 1250 g. groenten (voornamelijk tomaat bleekselderij en ui) , 400 g rundergehakt en een beetje bechamel van 250 ml halfvolle melk en een klein beetje kaas. Meestal net iets meer dan 100 g om op de hele schaal wat kaas te hebben.

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 15:20

Jasmijn

Daarom maak ik pizza liever zelf.... ik word al naar als ik bij Domino's of New York pizza op de site kijk wat er nu echt in zit. Maar zelfgemaakt, oh yeah!

Half a twin

Half a twin

13-06-2018 om 15:31

Gezond ja

De ene dag eet ik kaas, de andere dag rosbief en dan een keer spek. Van de 4 boterhammen die ik eet zijn er gemiddeld 2 hartig belegd en 1 zoet. Vanmiddag had ik 1 plak kaas op 2 boterhammen.
Vroeger op de opleiding heb ik mijn dagmenu wel eens moeten berekenen qua voedingswaarde. En nu doe ik dat ook wel eens om te kijken of ik nog binnen de normen zit.
Ik kan je vertellen dat dat nog prima lukt. Die maximaal 6 gram zout haal ik bij lange na niet. De mono en disachariden (suikers) blijven ook meestal onder de maximale waardes.
Vandaag niet want ik ga taart rten bij een geslaagd familielid.

Emmawee

Emmawee

13-06-2018 om 17:06

Ja Ad, ik ken de verschillen tussen sigaretten en voedsel. Die vergelijking maak ik dus ook helemaal niet.
Ik vergelijk jouw redenatie:
"De voedingsindustrie levert gewoon wat de klanten willen: Te zoet, te zout en te vet." met die van de sigarettenfabrikanten die zeggen: "er zijn nu eenmaal mensen die willen roken, voor hen maken we sigaretten."
Beide redeneringen zouden nog wel kloppen, als er niet voortdurend marketeers bezig zouden zijn om meer vraag te creëren.

Maar ik kan het ook zeggen zonder de tabaksindustrie erbij te halen.

Ik denk niet dat "de klanten" per se te zoet, te zout en te vet willen. Als dat zo zou zijn, zouden de gezondheidsclaims van de verpakkingen verdwijnen en zouden de voedingswaardetabellen wel wat groter worden afgedrukt. Dan zou er op de diepvries rode kool wel staan: nu met 18% suiker. Of op de nutella: lekker vet en zoet! Of op de Mexicaanse kruidnmix: bestaat voor 1/3 uit suiker.

"De klanten" willen volgens mij graag betaalbaar voedsel, makkelijk verkrijgbaar en gemakkelijk te bereiden. En tegenwoordig ook graag makkelijk mee te nemen, want we eten minder thuis.
En het moet natuurlijk lekker zijn.

Zoet, zout en vet is lekker. Erg lekker. Onweerstaanbaar zelfs, vooral in de juiste verhouding. (Tony Chocolony Caramel-Zeezout bijvoorbeeld...)
Bovendien zijn het relatief goedkope toevoegingen waarmee je producten beter houdbaar maakt en daarmee de verkoop eenvoudiger.

Ik neem het de voedingsindustrie niet kwalijk dat ze hun eten onweerstaanbaar willen maken en ook niet dat ze het graag op veel plekken willen verkopen. Maar sinds duidelijk is dat er een obesitas-epidemie ontstaat door te zoet, te zout en te vet voedsel (i.c.m. te weinig beweging), vind ik dat de voedingsindustrie meer maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen, in plaats van zich te verschuilen achter redenaties als: "wij leveren nu eenmaal wat de klanten willen". En in plaats van hun marketing (vaak gericht op kinderen) volop in te zetten om vooral de vraag naar hun producten te vergroten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 02:26

Boink

Ik werd boos over dat gedrag omdat het echt om onnodige verspilling ging in het kader van 'er is toch al voor betaald'. Even proeven van een ijsje, die werd vervolgens op zijn kop op het bord gezet en hoppa ze hupten van hun stoelen en gingen iets anders halen. Ik heb echt een hekel aan 'mijn kinderen doen dat niet en die andere wel' commentaar, maar in dit geval was het echt zo dat mijn dochters gedrag zagen, wat voor ons niet normaal was, maar ja, het was natuurlijk erg grappig en kennelijk mocht dit in zo'n restaurant, want moeder van de andere kinderen, die dit al vaker had gedaan, vond het goed, dus dan doen wij het ook!

Mijn kinderen werden vervolgens wel degelijk al op dag 1 afgeremd door mij. Ik heb gezegd dat ik dat niet wilde hebben, maar ik heb het toen bij mijn eigen kinderen gehouden. Op dag 2 heb ik mijn inmiddels boze commentaar ook naar de andere kinderen verlegd. Als ik bij mensen thuis ben en ik zie daar gedrag wat ik niet prettig vind, zeg ik niets, het is niet mijn huis en niet mijn regels. Als ik in een restaurant ben en onze gezamenlijke tafel wordt omgetoverd tot een afvalberg, dan is die tafel van ons allemaal en mag ik wel iets zeggen van dat gedrag. Ik heb in eerste instantie aangekeken of mijn vriendin in zou grijpen bij haar kinderen, maar dat gebeurde niet. Dus de kampen waren al ietwat gescheiden. Mijn kinderen mochten niet meer meedoen, de anderen bleven doorgaan, mijn kinderen zaten toen toch weer met een bil naast de stoel om mee te gaan, tja je kan het proberen nietwaar? en toen vond ik het welletjes. Mensen die mij kennen weten dat er heel wat moet gebeuren voor ik mijn stem verhef, nou... er gebeurde heel wat toen. Ik schaamde me voor de aanblik van onze tafel.

Ik vind overigens dat dit los staat van aankomen en afvallen. Mensen die dik worden door teveel calorieën, eten en drinken teveel waar je van aankomt, maar dat het wijst niet op voedselverspilling en asociaal gedrag.

Hoezo moest ik mezelf bijsturen? Ik genoot van het aanbod en at meer dan goed voor me was, maar at wel op wat ik gehaald had. Ik denk dat héél veel mensen bij etentjes net even wat meer eten dan ze gewend zijn. Gewoon omdat het een verwennerij is en je daar soms aan toe mag geven. Ik ben echt niet aangekomen van die buffetten bij CenterParcs of eerder bij Disneyland, we hebben daar ook veel gelopen, dus dan valt de schade mee. ik ben aangekomen door stelselmatig te veel calorieën te eten, maar niet weg te sporten of wandelen.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 07:36

het is wat de consument wil

Veruit de meeste producten worden uitgebreid getest voor ze in de winkel komen. Dat gaat vaak door vaste smaakpanels of er wordt gebruik gemaakt van test-bureaus die deze tests blind op zetten.
Best leuk om daar aan mee te doen. Na een fiks aantal verschillende ontbijtkoeken kun je die voorlopig niet meer zien, maar ok. Je moet het product dan scoren op allerlei verschillende zaken, smaak, structuur, mondgevoel, uiterlijk etc. Je ziet alleen een code en hebt dus geen idee of je een nieuw of bestaand product van producent x of y of recept b of c hebt.
Ik snap volkomen dat ze op die manier kunnen zeggen: dit is wat de consument vraagt, zij maken gewoon dat wat de hoogste score krijgt en dus waarschijnlijk het meeste zal verkopen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen er moet geld verdient worden.

Er moet gegroeid worden want dat is hoe onze huidige economie is ingericht. Minder is niet acceptabel, minder winst is fout.

Je ziet dat groei vereiste in alles: kijk eens naar de huizen die op dit moment gebouwd worden, die zijn ook groter dan ooit. Het bouwen van een klein huis is in vele projecten niet eens toegestaan, en dan heb ik het niet over een tiny house maar gewoon een klein huis.

Als je als bedrijf iets gaat maken terwijl de consument dat wel wil (althans zegt dat te willen) maar het niet koopt ga je over de kop, en dan spreekt iedereen weer schande want weer een bedrijf over de kop.

Het is best heel complex en met heel veel tegenstrijdigheden en dat is niet zo makkelijk opgelost en ontward.

Half a Twin

"Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag"

Dat is een geloofsartikel, geen wetenschap.

In Italië - het land van het geprezen Mediterrane dieet - is het vziw vrij gebruikelijk om te ontbijten met een cappucino (desgewenst met suiker) en een paar koekjes. Je hebt daar een hele serie koekjes in grote zakken (dit soort bijvoorbeeld: https://pastavoordeel.nl/koekjes-and-snacks/abbracci-350-gr-mulino-bianco/?sl=nl), die zijn niet voor 's middags bij de thee, dat is een ontbijtproduct.

Toch zijn Italianen vziw niet dikker dan Nederlanders

Volkorenbrood moet je in Italië ook met een lantaarntje zoeken trouwens. Tenminste, dat was twintig jaar geleden zo en ik heb niet het idee dat het is veranderd. En aan volkorenpasta doet de gemiddelde Italiaan al evenmin.

Iedere cultuur heeft zo zijn eigen dogma's over eten. Bij ons het heilige ontbijt met de ook al heilig verklaarde volkorenboterham. Italianen hebben dan weer de overtuiging dat het bijzonder slecht voor de spijsvertering is om na pakweg 11 uur in de ochtend nog koffie met melk te drinken. Ieder zijn meug

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

14-06-2018 om 10:45

het ontbijt

Inderdaad Temet, dit hoor ik al mijn hele leven, maar ik ontbijt niet en het gaat heel goed met me en ik ben gewoon slank.
Ik ontbijt niet omdat ik het gewoon niet naar binnen krijg zo vroeg. Ik moest wel eens ontbijten omdat het op een later tijdstip niet kon (skiles op vakantie om 9.00 uur en dan de hele ochtend op pad) maar dan kauw ik en kauw ik maar kan het niet doorslikken. Dus toen maar broodjes in mijn servet meegenomen in mijn jaszakken, was ook een prima oplossing.
Ik ben inderdaad meer als de italianen, ik drink koffie in de ochtend en zodra ik honger krijg ga ik wat eten, vaak een boterham met beleg (volkoren en geroosterd, gewoon omdat ik dat het lekkerste vind) meestal is dat rond 11.00 uur of 11.30. Nu werk ik vanuit huis, dus ik kan het gewoon maken zodra ik zin heb, maar vroeger, toen ik nog op kantoor werkte, at ik even een broodje tussen het werken door. Ik zou me denk ik wat strenger aan etenstijden houden als ik werk zou hebben waarbij ik echt alleen tijdens pauzes kon eten.
Volkoren pasta, daar doe ik ook niet aan, vind het niet lekker, en zoveel verschil zit er geloof ik ook niet in. Ik maak wel een hollandse versie, dus meer vulling (groente en saus) dan pasta.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.