Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ruggenprik of narcose

Ik moet volgende maand onder het mes voor een knieoperatie en nu mag ik zelf kiezen of ik onder narcose wil of dat ik een ruggenprik krijg. Een ruggenprik lijkt me nogal eng, het verlammende gevoel in je benen en de prik in m'n rug. Narcose heb ik weleens gehad en daar kwam ik beide keren erg misselijk uit en ik had lang last van moeheid in de periode erna, dus dat is ook niet ideaal. Waar zou jou voorkeur naar uitgaan en hoe is een ruggenprik je bevallen, als die er zijn ook graag de negatieve ervaringen.


Ooit een ruggenprik gehad. Van de zaal/kamer tot aan de O.K.werd door alle verplegend personeel hoog opgegeven van een prik omdat je na een dag alweer aan het werk kon. Dat vind ik heel overdreven. Kennelijk was er bij mij een lekje waardoor mijn evenwichtsorgaan helemaal van slag was. Pas na 10 dagen eindelijk zodanig dat ik mijn hoofd op kon richten zonder te tollen.. ik heb 10 dagen in bed gelegen maar het heeft wel lang geduurd voor het helemaal goed was. Dat gebeurt niet vaak, hoor.
Behalve dit, was het een aanslag op mijn afweer maar dat is bij narcose ook zo. Dat heeft wel een jaar tot anderhalf geduurd voor het op het oude niveau was. Ik vond de prik zelf niet eng.
Als ik weer voor de keuze zou staan, zou ik niet meteen zeggen geen ruggenprik te willen, maar eerst informeren hoe groot de kans is dat het weer gebeurt. De grote bijkomstigheid is dat je alles meemaakt. En ik vind de OK, hightech en hoe alles aan samenwerking op elkaar ingrijpt gewoon fascinerend. 

4x een keizersnede gehad met een ruggeprik, ik vond het alle keren niks voorstellen; prikje en dat was het, mij prima bevallen.

Als je al weet van jezelf dat je helemaal beroerd wordt van een narcose, dan zou ik gaan voor de ruggenprik. Veel erger zal het niet worden lijkt me. Voorbeeld hierboven is niet representatief denk ik. Tja, het kan altijd erger.....

Hoe lang is het geleden dat je zo ziek was vd narcose? In de loop der jaren zijn deze middelen nl ook enorm verbeterd

Ook ik vond de ruggenprik enorm meevallen, maar zou toch eerder voor algehele narcose kiezen. Kan niet goed onderbouwen waarom, gewoon mijn voorkeur, want bang voor O.K.-gebeuren ben ik niet, heb zelfs 11 jaar op de operatieafdeling gewerkt 😃

Ik heb 3x en keizersnede gehad met ruggenprik en alle 3 keren storrtte mijn bloeddruk in zodra de prik gezet was. Dat lossen ze dan met medicatie wel weer op, maar het is toch wel even heel erg -eh- niet fijn
De laatste keer viel ook een groot deel van mijn blikveld weg, zag ik alleen nog geschitter en zwarte vlekken. Het werd wat weggewuifd, maar duurde wel een paar uur voor het weer normaal werd.

Het was dat ik er echt zelf 'bij' wilde zijn, bij de geboorte van mijn kinderen, maar als het om een andere operatie zou gaan, zou ik zelf kiezen voor narcose.

Bij een knieoperatie wordt de ruggenprik lager gezet dan bij een bevalling. Ik heb zelf slechte ervaringen met een ruggenprik bij een bevalling (zo'n beetje alles wat mis kon gaan ging ook mis), maar ik ken meerdere mensen die een operatie aan knie of enkel hebben gehad en die vonden het een fluitje van een cent. De prik zelf vond ik niet erg, ik zat alleen midden in een wee en daar had de anesthesist niet zoveel geduld mee. Maar daar heb je bij een knieoperatie natuurlijk geen last van.

5 jaar geleden een knieoperatie ondergaan. Ik vond het wel spannend want ik ging voor het eerst onder het mes. Ik wilde er  niets van meemaken; geen boor geluiden of meekijken op een scherm of zien hoeveel mensen om de tafel stonden. Zodoende koos ik voor narcose. Ik had helemaal geen last van misselijkheid en ervaarde de operatie als heel relaxed.

Ik heb tot nu toe altijd voor narcose gekozen, maar ik wordt daar inderdaad ook heel erg misselijk van. Dus ik twijfel ook nog steeds.

De prik is 1 seconde een wat "zuigend" gevoel, meer niet vond ik. Daarna 11 dagen mijn hoofd niet op kunnen tillen van de hoofdpijn door een lekkage van hersenvocht ( zie Philou)

Daarna nog wat pijnblokkades in rug gehad, en dan als bijwerking dat ik 48 uur niet kon lopen.

Ik zou kiezen voor narcose met vantevoren iets tegen de misselijkheid. De gassen zijn rond de 24 uur je lijf weer uit.

Ik heb één keer een ruggenprik gehad en vond het verschrikkelijk. Ik vond het heel vervreemdend om mijn onderlijf niet te voelen, voelde me echt heel raar en het duurde me veel te lang voordat ik weer ‘heel’ was. Als ik kon kiezen, ging ik voor de narcose. Maar dat heb ik ook maar één keer gehad en bij mij verliep dat dan weer probleemloos. Het is dus ook een beetje hoe het uitpakt, denk ik. 

Voor geen goud laat ik in mijn rug prikken. Ik zou dus altijd voor narcose kiezen. Voor de artsen heeft een ruggenprik de voorkeur, maar ik ken daar ook heel wat slechte ervaringen mee.

dan

dan

14-04-2023 om 17:55

Flanagan schreef op 14-04-2023 om 15:58:

5 jaar geleden een knieoperatie ondergaan. Ik vond het wel spannend want ik ging voor het eerst onder het mes. Ik wilde er niets van meemaken; geen boor geluiden of meekijken op een scherm of zien hoeveel mensen om de tafel stonden. Zodoende koos ik voor narcose. Ik had helemaal geen last van misselijkheid en ervaarde de operatie als heel relaxed.

Ik ben niet bang voor operaties, die heb ik al genoeg meegemaakt, maar zou het niet fijn vinden al die boorgeluiden te horen dus zelf zou ik eerder kiezen voor narcose. De technieken zullen inmiddels ook wel verbeterd zijn waardoor de kans op misselijkheid minder is. 

Ik vind narcose vreselijk. Niet vanwege misselijkheid maar vanwege de na-effecten in mijn hersenen. Nachtmerries (wekenlang), verwardheid, angst etc. Doe mij die ruggenprik maar: één keer gehad (keizersnede) en geen last van gehad. Twaalf keer narcose en altijd ellende, maar de laatste keer is wel 16 jaar geleden. Ik vind pijnstillers op morfinebasis ook vreselijk, dus blijkbaar doe ik het slecht op dat soort medicatie. 

Yaron

Yaron

14-04-2023 om 20:20 Topicstarter

De ervaringen zijn niet eenduidig, maar wel vooral negatief over een ruggenprik. Mijn laatste narcose was vorig jaar, dus dat zal nu nog wel hetzelfde zijn. Twee jaar terug heb ik een pijnstillende injectie in mijn onderrug gehad en daar heb ik weinig last van gehad. Ik ben er nog niet over uit, maar ik neig nu toch meer naar narcose, de ongemakken van lekkend hersenvocht en erge hoofdpijn lijken me vervelender dan de misselijkheid en moeheid na de narcose.

Bij knie operatie een ruggenprik gehad.
Was te weinig verdoving, voelde helaas  alles en heb bij de eerste aanzet de arts, in een reflex, een zeer stevige rotschop verkocht met mijn goede been! 
Dat was dus geen succes.
Altijd  onder narcose,  bovenstaande  was een uitzondering. Het was de laatste ruggenprik voor mij!! 
In de toekomst gewoon weer volledig  van de wereld

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.